Web Analytics Made Easy - Statcounter

امانول مکرون، رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه به بیروت سفر کرد؛ در فاصله کوتاهی بعد از انفجار مهیب و پر رمز و راز بیروت. سفری  که بحث های بسیاری را به همراه داشت و بسیاری از رسانه ها به طعنه برای رییس کاخ الیزه نوشتند که گویا فرانسوی ها هنوز خیال می کنند این کشوری که در کرانه مدیترانه قرار گرفته هنوز هم سرزمین مستعمره آنهاست!

تارنمای روزنامه «اکونومیک تایمز» درجدیدترین  نوشتار خود درباره سفیر رییس جمهوری فرانسه به بیروت می نویسد: «آیا مکرون قصد دارد به لبنان کمک کند یا می خواهد دوباره آن را فتح کند؟»

نویسنده در مقدمه نوشتار خود می نویسد: «مانند این بود که مکرون فراموش کرده بود که لبنان دیگر کشور تحت الحمایه فرانسه نیست! او در بازدید از ویرانه های شهر بیروت در حالی که تلاش می کرد مردم را تسلی بدهد گفت که فرانسه هرگز لبنان را رها نخواهد کرد و ادعا کرد که این انفجار قلب فرانسه را جریحه دار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت که قلب مردم فرانسه هنوز به خاطر بیروت می تپد.»

نویسنده مقاله با اشاره به منتقدان رییس جمهور فرانسه در این سفر می افزاید: «منتقدان وی این پیشنهادها را به عنوان نوعی حملات و عرض اندام های استعمارگری رهبران اروپایی دانسته اند که در تلاش برای احیای نفوذ بر یک سرزمین خاورمیانه ای دورافتاده و منحرف کردن اذهان عمومی از مشکلات خود فرانسه در حال انجام است. کاریکاتوری در همین خصوص در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که به رییس جمهوری فرانسه لقب «مکرون بناپارت امپراتور قرن بیست یکم» داده است.»

تحلیلگر این روزنامه اما روی دیگر این سکه را نیز می نمایاند:«عده ای نیز مدافع مکرون هستند؛ از جمله ساکنان درمانده بیروت که وی را تنها امید خود می دانند و او را به خاطر بازدید از محلات ویران شده ای که رهبران لبنان از قدم گذاردن در آنجا وحشت دارند، ستایش می کنند. آنها همچنین مکرون را به خاطر اینکه سیاستمداران لبنان را وادار کرده است به خاطر فساد و سوء مدیریت شان در انفجار روز سه شنبه گذشته پاسخگو باشند، تحسین می کنند.»

این تارنما همچنین در راستای حضور رییس الیزه در لبنان چالش داخلی فرانسه را برملا می کند و در این باره می نویسد:

«سفر مکرون چالش اساسی فرانسه را ضمن اینکه برای میزبانی از یک کنفرانس حامیان مالی بین المللی در لبنان در روز یکشنبه تدارک می بیند، فاش کرد: اینکه چگونه به کشوری که درگیر بحران است، در جایی که با با فرانسه روابط عمیق دارد بدون مداخله در امور داخلی آن کمک کند.»

نویسنده در همین باره به نقل از «جک لانگ»، یکی از وزرای سابق دولت فرانسه که اکنون رییس «موسسه جهان عرب» در پاریس است، می افزاید: «ما اکنون موقعیت بسیار حساسی داریم و می بایست  به مردم لبنان کمک کنیم و از آنها حمایت و آنها تشویق کنیم. اما در عین حال ما نباید این احساس را که می‌ خواهیم یک کشور تحت‌الحمایه جدید شکل بدهیم  به وجود بیاوریم. این یک کار کاملا احمقانه است. ما باید راه حل‌های جدید و هوشمندانه برای کمک به مردم لبنان پیدا کنیم.»

این تارنمای انگلیسی زبان در ادامه می افزاید:«در روزهای گذشته یک طومار اینترنتی حیرت آور در راستای تقاضا از فرانسه برای بازیابی قیمومیت خود  بر لبنان منتشر شده که  در آن گفته شده است رهبران لبنان در تامین امنیت و مدیریت کشورشان ناتوان هستند. اما این ادعا عمدتا یک توخالی و پوچ به نظر می‌رسد چرا که  خود مکرون  روز چهارشنبه به ساکنان بیروت گفته بود این شما هستید که می بایست تاریخ تان را بنویسید.»

نویسنده همچنین خاطرنشان می کند:«بسیاری در لبنان  اعتقاد دارند مکرون علاوه بر اینکه ازاین سفر قصد دارد حمایت بین المللی زیادی جلب کند، تاکید دارند این نیاز به جلب حمایت مالی در بدهی های بسیار جدی بوده که رییس جمهوری فرانسه را راهی ویرانه های بیروت کرده است. کنایه‌های ظریف دیگری هم به این این اقدام مکرون در بیروت زده شد.  در حالی که مکرون مشغول گشت زدن در محله‌های تخریب شده در اثر انفجار سه شنبه گذشته بود، وزیر بهداشت لبنان به بازدید از بیمارستانهای میدانی اعطا شده از سوی ایران و روسیه، بازیگران بزرگ قدرت در منطقه پرداخت.

مکرون در حالی در سرزمین تحت قیمومیت سابق فرانسه گردش می کرد که در پاریس،  مخالفان سیاسی دولت وی از چپ افراطی تا راست افراطی به این رهبر میانه روی فرانسه از بابت «نواستعمارگری خزنده» و امتیازگیری سیاسی از لبنان در ازای کمک هشدار داده‌اند. «جولین بایو» رئیس حزب مردمی سبزهای فرانسه در این باره توییت کرده است: همبستگی با لبنان باید بی قید و شرط باشد.»

خود مکرون با قاطعیت ایده احیای قیمومیت فرانسه را بر لبنان رد کرده است و در این باره گفت است:«شما نمی توانید از من بخواهید جایگزینی برای رهبران شما پیدا کنم. هیچ راه حلی از سوی فرانسه (برای مشکل شما) وجود ندارد.»

وی اما در عین حال اظهار کرده است که اما وی اظهار داشت که قصد دارد به لبنان بازگردد تا تأیید کند که اصلاحات وعده داده شده در اول سپتامبر، صدمین سالگرد اعلامیه لبنان بزرگ - و آغاز حکومت فرانسه انجام می شود. به نظر می رسد که مکرون که بر ویرانه های بیروت که روزی «عروس خاورمیانه» لقب داشت، قدم گذاشته فراموش کرده است که دوران شکوه و بزرگی امپراتوی «گل ها» سرآمده است اما «بناپارت کوچک» درون رییس جمهوری فرانسه هنوز نمی تواند این را بپذیرد.

برچسب‌ها بیروت خاورمیانه امانوئل مکرون انفجار بیروت پروندهٔ خبری انفجار مهیب بیروت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیروت خاورمیانه امانوئل مکرون انفجار بیروت بیروت خاورمیانه امانوئل مکرون انفجار بیروت رییس جمهوری فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۵۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس سابق بارسلونا: ال کلاسیکو؟ امیدوارم بایرن مونیخ رئال مادرید را حذف کند!

برای خوان گاسپارت نتیجه ال کلاسیکو اهمیتی ندارد، بلکه حذف رئال مادرید از لیگ قهرمانان مهم است.

طرفداری | خوان گاسپارت امیدوار است رئال مادرید به دست بایرن مونیخ حذف شود.

به گزارش ال چرینگیتو، کم‌تر از دو روز دیگر تا تقابل حساس رئال مادرید و بارسلونا در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو باقی مانده‌است. جدالی که می‌تواند سرنوشت قهرمان لالیگا را تا حد بسیار زیادی مشخص کند. اگر رئال به پیروزی برسد، با توجه به فاصله 11 امتیازی دو تیم می‌توان جام لالیگا را به نام رئال مادرید زد و در صورتی که بارسا در خانه رقیب سنتی پیروز شود، آن‌وقت هفته‌های باقی مانده با حساسیت بیش‌تری دنبال خواهد شد.

با این حال‌، با توجه به صعود رئال مادرید به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا و احتمال پانزدهمین قهرمانی مادریدی‌ها، رییس سابق باشگاه بارسلونا ترجیح می‌دهد رئال از لیگ قهرمانان حذف شود تا این‌که ال‌کلاسیکو را واگذار کند! هنگامی که در برنامه ال چرینگیتو از خوان گاسپارت درباره برنده ال‌کلاسیکو پرسیده شد، او به جای صحبت درباره این تقابل سنتی، جمله زیر را به زبان آورد:

ال کلاسیکو چند چند می‌شه؟

امیدوارم بایرن مونیخ رئال مادرید را حذف کند! 

خوان گاسپارت حد فاصل سال‌های 2000 تا 2003 ریاست باشگاه بارسلونا را بر عهده داشت. از گاسپارت به عنوان یکی از رؤسای ناموفق در تاریخ بارسا یاد می‌شود، چرا که او در آمد حاصل از فروش لوییس فیگو به رئال مادرید را صرف خرید بازیکنانی ناکارآمد کرد.

از دست ندهید ????????????????????????

پیولی از سرمربیگری میلان اخراج می‌شود پدیده نوجوان بارسا پیش‌بینی کرد: با این نتیجه رئال مادرید را می‌بریم! یک نظر قابل تامل؛ آرسنال در حال تبدیل شدن به تاتنهام است! قائدی از همسرش طلاق گرفت؛ ملک و املاک به نام ستاره ایرانی نبود

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • مکرون: فرانسه خواستار استقرار آتش‌بس فوری و پایدار در غزه است
  • فرانسه: حضور ما در خاورمیانه باعث مهار تنش است!
  • دستاورد حمله به اسرائیل از زبان سفیر سابق ایران در فرانسه
  • نتانیاهو برای آرام کردن جبهه لبنان دست به دامن مکرون شد
  • راهبرد آمریکا در غرب آسیا چرا و چگونه شکست خورد؟
  • نتانیاهو دست به دامن فرانسه شد
  • نتانیاهو برای آتش‌بس با حزب‌الله دست به دامن فرانسه شد
  • «محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد
  • رییس سابق بارسلونا: ال کلاسیکو؟ امیدوارم بایرن مونیخ رئال مادرید را حذف کند!