Web Analytics Made Easy - Statcounter

اما این شرکت آفریقایی به‌تازگی اعلام کرده است در نظر دارد با ترک کسب و کار خود در خاورمیانه به فعالیت در آفریقا متمرکز شود. حال باید دید آیا این اقدام می‌تواند پایانی بر حضور بلند مدت و پرحاشیه MTN در خاورمیانه باشد؟

راب شاتر، مدیر اجرایی گروه MTN به رسانه‌ها گفته است که قصد داریم در میان مدت و به صورت تدریحی در ۳ تا ۵ سال آینده به مشارکت خود در خاورمیانه (شامل کشور‌های ایران، سوریه و یمن) خاتمه دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس برآورد‌ها درآمد‌های گروه از خاورمیانه تنها ۴ درصد از منافع این شرکت را تامین می‌کند. این در حالی است که استمرار فعالیت‌ها در خاورمیانه، گروه MTN را با اتهاماتی نظیر رشوه‌گیری، قانون گریزی و بی اعتنایی به تحریم‌ها متهم کرده است. در ادامه با برخی از اتهامات گروه MTN به روایت پایگاه خبری اقتصادی Business Insider بیشتر آشنا می‌شویم.

پرداخت پول به گروه‌های تروریستی در افغانستان در قبال تضمین امنیت
دسامبر سال ۲۰۱۹ (آذر ماه ۱۳۹۸) گروه MTN و ۵ شرکت بین‌المللی دیگر در افغانستان متهم به پرداخت رشوه یا به طور دقیق‌تر پول در قبال تضمین امنیت به گروه‌های تروریستی در افغانستان شدند. این اتهام در پی ثبت شکایت و پیگیری پرونده‌ای از سوی بازماندگان ۲۰۰ سرباز و نیروی امنیتی جان باخته آمریکایی در افغانستان رسانه‌ای شد.

گروه MTN از سال ۲۰۰۶ با کشور افغانستان وارد کسب و کار شد و متهم است برای تامین امنیت تجهیزات و حفظ جان کارکنان خود به القاعده و طالبان پرداخت‌هایی انجام داده است که برخلاف قوانین مبارزه با تروریسم است. البته MTN در فروردین ماه گذشته اعلام کرده است هرگز اقدامی علیه قوانین ضد تروریسمی انجام نداده است و دادگاه‌های آمریکا صلاحیت پیگرد این شرکت را ندارند. اگر چه این پرونده در شرف مختومه شدن بود، اما با شکایت‌های جدید در خرداد ماه همچنان در حال پیگیری است.

نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران
براساس مصاحبه یکی از مدیران سابق MTN، آنچه این گروه در شراکت با کنسرسیوم ارتباطاتی ایران انجام می‌دهد در تضاد کامل با تحریم‌های ایلات متحده است. کریس کیلوان که زا ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ با MTN همکاری داشته است در مصاحبه با رویترز همچنین گفته است این شرکت فعالیت خود را در ایران از سال ۲۰۰۴ شروع کرده و تجهیزات ارتباطاتی را به این کشور وارد کرده است که در فهرست قطعی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایرانی‌هاست. گروه MTN و شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نیز این اتهامات را تکذیب کرده‌اند.

پرداخت رشوه برای پیروزی در مناقصه
پای کریس کیلوان که از سال ۲۰۰۴ با MTN وارد ایران شده است، در دادگاهی با شکایت شرکت ارتبطات سیار ترکیه (ترک‌سل) نیز در میان است. در سال ۲۰۱۲ میلادی، ترک سل شکایتی به ارزش ۴ میلیارد دلار را در دادگاه‌های ایالات متحده به ثبت رساند که براساس آن MTN را متهم به پرداخت رشوه برای کسب مجوز فعالیت در ایران می‌کند. شرکت ترکیه‌ای مدعی است آن‌ها بالاترین پیشنهاد را در مناقصه مطرح کردند، اما MTN با پرداخت رشوه به سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی در فرایند این مناقصه اخلال ایجاد کردند و حتی وعده کمک به ایرانی‌ها برای پیشبرد فناوری‌های مورد نیاز برنامه اتمی این کشور را دادند!
گروه MTN البته این اتهامات را نیز هرگز نپذیرفته است و در دادگاه اولیه‌ای که برای این پرونده ۸ ساله تشکیل شده است، دادگاه اظهارات کریس کیلوان را مصداق توهم توطئه دانسته و MTN را تبرئه اعلام کرده است. اما ترک سل همچنان پیگیر پرونده‌ای است که در گیر و دار فرایند‌های قضایی گرفتار شده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ایرانسل اینترنت پرداخت رشوه تحریم ها گروه MTN

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۵۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خریداران پرسپولیس و استقلال تا فردا باید 10 درصد پول را واریز کنند

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمود قامت، معاون واگذاری سهام و دارایی ها در مورد روند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس عنوان کرد: امروز در واقع موعود عرضه سهام این دو باشگاه در تابلوی معاملات شرکت فرابورس ایران بود. با تلاش هایی که همکاران در مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی و شخص وزیر اقتصاد  انجام دادند امروز متقضایان خرید دو باشگاه از طرف  شرکت فرابورس اجازه حضور در رقابت پیدا کردند و 85 درصد سهام  شرکت استقلال ایران توسط کسنرسیوم هایی از هلدینگ صنایع خلیج فارس، پتروشیمی های پارس، بوعلی، شهید تندگویان و بندر امام امروز معامله شد.

وی افزود: قیمت هر سهام پایه این شرکت معادل سه هزار و چهل و شش ریال بود که در سامانه وارد سیستم کردند و کارگزار فروش این سهام که از طرف دولت بود بانک صنعت و معدن بود. این معامله قطعی شد، ارزش کل این معامله معادل دو هزار و هفتصد و سه میلیارد تومان بود.

قامت ادامه داد: برای پرسپولیس هم کنسرسیوم هایی از بانک شهر، ملت، صادرات، تجارت، اقتصاد نوین و رفاه مشترکا درخواست خرید داده بودند که با اخذ مجوزهای لازم شرکت کردند و قیمت هر سهام معادل سه هزار و پانصد و هشتاد ریال ثبت شد. کارگزار فروش این سهام بانک ملی ایران بود و معامله طبق رویه قطعی شد.

معاون خصوصی سازی تاکید کرد: ارزش کل این معامله برای پرسپولیس حدود سه هزار و 200 میلیارد تومان می شود. با توجه به ضرب العجلی که ای اف سی داده مطابق شرایط خرید، خریداران باید فردا ده درصد پول را واریز کنند و قراردادهای واگذاری توسط همه خریداران امضا شود و بعد از پرداخت پول و انعقاد قرارداد تشریفات در سامانه بورس اتفاق می افتد و واگذاری انجام می شود و با این اتفاق مطالبه عمومی به هواداران میلیونی دو باشگاه پاسخ داده می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • گروپ سیتی فقط در ایران تیم ندارد!
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • حصه نقدی واگذاری بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها امروز پرداخت می‌شود
  • آشنایی با مالکان تمامی باشگاه‌های لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها
  • چرا پرسپولیس گران‌تر از استقلال فروخته شد؟
  • قیمت سهام استقلال و پرسپولیس مشخص شد
  • پرسپولیس: 3200 میلیارد، استقلال: 2793 میلیارد!
  • خریداران پرسپولیس و استقلال تا فردا باید 10 درصد پول را واریز کنند