Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

 بنابر آخرین خبرهای رسیده به خبرنگاران سازمان ملل متحد ، این قطعنامه قرار بود شامگاه دوشنبه به وقت محلی به اعضای شورا برای رای‌دادن ارائه شود، اما تا آخر این روز، چنین امری محقق نشده است.

اخبار بین الملل- برخی منابع دیپلماتیک احتمال داده‌اند، این مساله به اول صبح سه‌شنبه موکول شده باشد اما هنوز به طور قطع مشخص نیست، تصمیم آمریکایی‌ها چه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که قطعنامه روز سه‌شنبه به طور رسمی برای رای‌گیری ارائه شود، اعضای شورا 24 ساعت فرصت خواهند داشت تا به آن رای دهند و رئیس شورا هم تا 12 ساعت پس از آن، نتایج آرا را اعلام خواهد کرد.

رابرت مالی رئیس گروه بحران و عضو شورای امنیت ملی دولت اوباما شامگاه دوشنبه در یادداشت توئیتری گفت: ریچارد گوان، مدیر گروه بین‌المللی بحران در سازمان ملل متحد گفت شانس آمریکا برای پیشبرد هدف خود در تصویب تحریم تسلیحاتی ایران صفر است و این اقدامی یک‌طرفه برای فعال کردن مکانیسم ماشه است.

قطعنامه آمریکا برای تصویب در شورای امنیت، حداقل به 9 رای نیاز دارد در حالیکه منابع دیپلماتیک در گفت‌وگوهای غیررسمی به رسانه‌های غربی گفته‌اند، این حد از آرا وجود نخواهد داشت تا به وتوی روسیه و چین نیاز شود.

شنیده‌ها حاکی است اروپایی‌ها به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای ممتنع خواهند داد و روسیه و چین هم به صراحت اعلام کرده‌اند مخالف این قطعنامه هستند.

پیش از این هم، برایان هوک نماینده مستعفی آمریکا در امور ایران برای توجیه قطعنامه پیشنهادی خود در ماه گذشته نشستی غیررسمی و مجازی با اعضای شورا برگزار کرد که در آن جلسه، تنها مخالفت همه اعضا، نصیبش شد.

مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم روز دوشنبه در یک یادداشت توئیتری از اعضای شورا خواست بار دیگر در مقابل زورگویی و یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستند.

کارشناسان و تحلیلگران متعددی بر این باورند که حرکت آمریکا در شورای امنیت، انزوای بیش از پیش دولت ترامپ در صحنه بین‌المللی را به نمایش خواهد گذاشت.

نمایندگی چین در سازمان ملل متحد هم روز دوشنبه در واکنش به اظهارات کلی کرافت نماینده آمریکا در این سازمان گفته بود« حفظ برجام، اجماع جهانی است».

به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت که در پی توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام به تصویب رسید، ممنوعیت تسلیحاتی 13 ساله ایران در 27 مهرماه امسال به پایان می‌رسد اما دولت ترامپ در پی آن است که مانع از تحقق این دستاورد جمهوری اسلامی ایران شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی ایران توافق هسته ای ایران برجام چین سازمان ملل متحد تخت روانچی توافق هسته ای ایران برجام تحریم تسلیحاتی ایران سازمان ملل متحد شورای امنیت اعضای شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۷۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی باز هم خواستار حمایت تسلیحاتی از اوکراین شد

پس از آنکه وزیر دفاع آلمان از قصد کشورش برای ارسال یک سامانه پاتریوت جدید به اوکراین خبر داد، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد برلین برای ارسال سامانه‌ پاتریوت و موشک‌های ضدهوایی جدید به کشورش برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع آلمان اخیرا قصد خودش را برای ارسال یک سامانه دفاع هوایی پاتریوت دیگر برای کی‌یف تایید کرد. «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد «گفتگوی تلفنی مهم و ثمربخش» با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان داشته و از او از بابت تصمیمش در ادامه حمایت تسلیحاتی از کی‌یف تشکر کرد.

در ماه‌های اخیر به دنبال تداوم پیشروی‌ها و فتوحات روسیه در جنگ اوکراین کمک‌های نظامی غرب به این کشور رو به تضعیف گذاشته و زلنسکی با اشاره به کمک اخیر آلمان درخواست کرد کشورهای دیگر هم به کی‌یف کمک کنند.

او در این پست خود با اشاره به برگزاری کنفرانسی با موضوع بازسازی اوکراین که در برلین برنامه‌ریزی شده است، نوشت: «من از اولاف شولتس به خاطر رهبری او تشکر می‌کنم. این یک حرکت حقیقی در راستای حمایت کردن در زمانی حیاتی است. من از همه کشورهای شریک ما می‌خواهم همین کار را انجام دهند.»

در تحولی دیگر آمریکا و انگلیس اعلام کردند محدودیت‌هایی بر تجارت فلزات روسیه از جمله آلومینیوم، مس و نیکل در بازارهای بورس جهانی فلزات و مشتقات وضع کرده‌اند.

«جنت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا ادعا کرد این محدودیت‌ها درآمدهای روسیه در جریان جنگ فعلی اوکراین را «هدف قرار می‌دهد.»

«جرمی هانت»، وزیر خزانه‌داری انگلیس مدعی شد: «انگلیس زمانی که در کنار متحدانش اقدام کند به بهترین شامل می‌تواند برنامه‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای جنگ را غیرفعال کند.»

گروه اقتصادی هفت ماه فوریه گذشته روسیه را تهدید به «کاستن از درآمدهای حاصل از فلزات» کرد.

آمریکا و انگلیس پیشتر اقدام به تحریم روسیه در حوزه تجارت طلا، گاز و الماس کرده‌ بودند.

یورونیوز همچنین گزارش داد دولت آمریکا در یک ارزیابی مدعی شده چین در حال تشدید تامین تجهیزات ماشینی، میکروالکترونیک و فن آوری‌های دیگر که قابل استفاده در تسلیحات هستند برای روسیه است.

در سال ۲۰۲۳ دو مقام ارشد دولت جو بایدن ادعا کرده بودند چین تامین‌کننده حدود ۹۰ درصد تجهیزات میکروالکترونیک روسیه است و از این تجهیزات برای ساخت موشک، تانک و هواپیماهای نظامی استفاده می‌کند.

این مقام‌ها همچنین ادعا کردند یافته‌های اطلاعاتی به آمریکا نشان داده‌اند چین از طریق ارائه اطلاعات تصویربرداری‌های خود به روسیه در جنگ اوکراین کمک می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟
  • اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد
  • ایران به دنبال توسعه تنش در منطقه نیست
  • کنعانی: ایران به دنبال توسعه تنش در منطقه نیست
  • پایان بدون صدور قطعنامه؛ در جلسۀ شورای امنیت چه گذشت؟
  • پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه
  • پایان نشست شورای امنیت بدون صدور قطعنامه یا بیانیه
  • لایحه کاهش بهای خدمات شهرداری شیراز به تصویب رسید
  • زلنسکی باز هم خواستار حمایت تسلیحاتی از اوکراین شد
  • واکاوی کمک مالی - تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی در جنگ غزه