نخستین کاسبی تاریخ با عکس سلبریتیها !
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۷۳۵۳
فلیکس نادار، عکاس فرانسوی چگونه 170 سال قبل با عکسگرفتن از افراد معروف، به ثروتی هنگفت رسید؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، تاریخ عکاسی مدرن، از سال 1827 (1206 خورشیدی) آغاز میشود؛ زمانی که ژوزف نیپس فرانسوی توانست نخستین عکس تاریخ را بگیرد؛ عکسی که برخلاف نمونههای پیش از آن، پایدار ماند، محو نشد و یکی از مهمترین هنرهای تاریخ بشر، با تولد آن شکل گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نیپس اگرچه گام مهمی در مسیر عکاسی هنری برداشت، اما تجاریکردن این هنر، انسانهایی را میطلبید که شمّ اقتصادی قوی داشتهباشند؛افرادی که بتوانند یک فناوری مدرن را، به وسیلهای برای تجارت و کسب درآمد تبدیل کنند. نخستین عکاسان، از طریق عکاسی از افراد و شخصیتها و البته به سفارش و خواست خود آنها، امرار معاش میکردند.
اما قیمت بالای تهیه عکس از یکطرف و از طرف دیگر، ناشناختهبودن این هنر نزد مردم، باعث میشد که عکاسان اولیه، ناچار باشند برای امرار معاش به دنبال شغل دوم بگردند! با اینحال، در سال 1850، یک جوان 30 ساله فرانسوی، دست به اقدامی زد که باعث شد عکاسی به هنری همهپسند تبدیل شود. گارسپار فلیکس تُرناشُن، مشهور به فلیکس نادار، عکاس هنرمندی بود که به این صنعت، جنبه تجاری داد و با استفاده از نبوغ خود، پای عکس را به خانه همه مردم دنیا بازکرد؛ چگونه؟ عرض خواهم کرد.
از نویسندگی تا عکاسی
فلیکس نادار در سال 1820(1199 خورشیدی)، در پاریس متولد شد؛ سر پرشوری داشت و میخواست خیلی زود به همهچیز برسد. به همین دلیل، مشاغل معمولی او را اقناع نمیکرد؛ هنوز خیلی جوان بود که کار روزنامهنگاری را در جراید گمنام فرانسوی آغاز کرد و مدتی بعد، همزمان با نویسندگی، به طراحی کاریکاتور رو آورد که در آن زمان به هنری همهپسند تبدیل شده بود.
نادار به عضویت انجمن نویسندگان فرانسه درآمد و آنجا بود که با افرادی مانند الکساندر دوما (پدر) و بالزاک دمخور شد. هنگامی که برای نخستینبار دوربین عکاسی و کارایی آن را دید، علاقه مفرطی را به آن در وجودش احساس کرد. به همین دلیل، یک دوربین خرید و عکاسی هم به فعالیتهای قبلیاش اضافه شد. اما نادار، دلش نمیخواست در شیوه هنری خود، مقلّد باشد؛ این بود که به دنبال ماجراجویی با هنر عکاسی رفت؛ ماجراجوییهایی که سرانجام او را به ثروت هنگفتی رساند.
نخستین عکسهای سلفی و تبلیغی
نادار در شناخت ظرفیت فناوریهای جدید، یک نابغه بود. پس از مشاهده پرواز یک بالون بر فراز پاریس، برای نخستینبار به این فکر افتاد که دوربینی بردارد و با استفاده از بالون، عکسی هوایی از پاریس تهیه کند. او این فکر خود را عملی کرد و نخستین تصویر هوایی جهان، با همین ابتکار، متولد شد و بسیار مورد اقبال و توجه حکومتها قرار گرفت و حتی بعدها، در جنگ و امور نظامی هم از آن بهره بردند. نادار را باید در زمره نخستین سلفیبگیران تاریخ به حساب آورد.
او سلفیهای بسیار هنرمندانهای گرفت که تعدادی از آنها هنوز باقی است. از سوی دیگر، وی برای نخستینبار به طراحی تصاویر تبلیغاتی با عکسهای گسترده پرداخت؛ به این معنا که از یک فرد یا شیء، از همه جهات عکس میگرفت و سپس، عکسها را به صورت پیوسته کنار هم قرار میداد و پوستری زیبا به وجود میآورد. این ابتکار، بعدها به گستردگی مورد استفاده قرار گرفت و حتی امروز نیز، یکی از ترفندهای شناختهشده در عرصه طراحی پوستر و محصولات گرافیکی است.
شکارهای چرب و شیرینِ «نادار»
با اینحال، آنچه نادار را به شهرت رساند، ترفندها و اقدامات متهورانهاش در عرصه عکاسی نبود؛ او در سال 1850 (1229 خورشیدی) هنگام عکاسی از یک نویسنده معروف، به این فکر افتاد که میتواند با عرضه و فروش تصاویر آنها به مردم، درآمد مناسبی کسب کند. تا پیش از آن، تصاویری که در خانهها نگهداری میشد، نقاشیهایی بود که معمولاً با قیمتی گزاف، توسط نقاشان کشیده و به مشتریها عرضه میشد. بسیاری از مردم، به دلیل مشکلات مالی، توان خرید تابلو نقاشی نداشتند و نمیتوانستند تصاویر افراد محبوب خود را به دیوار خانهشان آویزان کنند.
به اعتقاد نادار، تهیه و تکثیر عکس سلبریتیهای موردعلاقه مردم، هم ارزان تمام میشد و هم به لحاظ کیفیت بر نقاشی رجحان داشت. به این ترتیب، از نیمه قرن نوزدهم، نادار به دنبال سلبریتیها افتاد تا از آنها عکس بگیرد؛ وی، این افراد را به آتلیه خود در پاریس دعوت میکرد و بعد، با استفاده از شمّ هنری خود، عکسهایی با نورپردازی و ژستهای مناسب از آنها میگرفت؛ یک نسخه بزرگشده را به خود سلبریتی هدیه میداد و بعد، با استفاده از فناوریهای آن روز، به تکثیر نسخههای بعدی اقدام میکرد.
طولی نکشید که دهها نفر از شخصیتهای مشهور فرانسه و جهان، مقابل دوربین نادار نشستند؛ افرادی مانند ژول ورن(نویسنده فرانسوی)، الکساندر دوما(نویسنده فرانسوی)، انوره دو بالزاک(نویسنده فرانسوی)، پیتر کروپوتکین(نویسنده و سیاستمدار روسی)، ژرژ کلمنسو(سیاستمدار فرانسوی)، ناصرالدینشاه قاجار(شاه ایران)، نیکولو گابریلی(خواننده ایتالیایی)، ایلیا متچینکوف(زیستشناس روسی) و امیل زولا(نویسنده فرانسوی).
نادار با توجه به خواست بازار، تصاویر را از بایگانی خود خارج و تکثیر میکرد. اقبال مردم به خرید این عکسها فوقالعاده بود. بعدها و در دهه 1890، هنگامی که اقدامات نادار به عکاسی وجههای کاملاً تجاری داده بود، سیاستمداران کوشیدند تا از این روش، برای انتشار عکسهای تبلیغاتی استفاده کنند و به این ترتیب، ابتکار نادار، در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفت. برخی معتقدند که او را باید نخستین شکارچی تصاویر سلبریتیها به شمار آورد؛ به نظر میرسد این ادعا، چندان هم گزاف نیست و باید نادار را مبتکر این کار بدانیم. فلیکس نادار سرانجام در 20 مارس 1910(29 اسفند 1288)، دار فانی را وداع گفت.
منبع: روزنامه خراسان انتهای پیام/منبع: آنا
کلیدواژه: عکاسی نویسندگی سلبریتی ها نویسنده فرانسوی سلبریتی ها عکس ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۷۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گالری، «امروزِ دیروز» عنوان نمایشگاه آثار بهنام کامرانی با نگاه به بازنمایی و عدم بازنمایی در هنر معاصر است. او میان مدیوم عکس و نقاشی فاصلهگذاری کرده است. آثار کامرانی در این مجموعه بر پایه عکسهای قدیمی اما در مسیر و با نتیجهای معاصر خلق شده و در کنار چیدمان و ویدیو به نمایش درمیآید.
کامرانی در بخشی از بیانیه این مجموعه نوشته است: «پرسش از نقاشی یا عکاسی؟ پرسش از بازنمایی، از تاریخ، از چهارچوبهای حاشیه و حاشیهبندی. مجموعه «امروزِ دیروز» برای من فراتر از نقاشی یا از آن خودسازی عکسهای خانوادگی است. سنجیدن ظرفیتهای نقاشی و تعمق در امکانات پیش کشیدن تصاویر است. بازگشت به دیدنِ دیده شدههاست در آلبومهایی از خانواده و دیگران: قدرت پدر در اوج جوانی، زیبایی زنی ناشناس بر چمنها یا میزی چیده شده در حیاط به وقت تابستان و لباسها و ژستها در مکانها».
علاقهمندان به بازدید از این نمایشگاه میتوانند هر روز تا تاریخ سهشنبه، ۱۸ اردیبهشت از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و روزهای جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از پل پارکوی، رو به روی بانک صنعت و معدن، پلاک ۲۷۹۸، مجموعه آرتهال مراجعه کنند.
کد خبر 6086700