Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه ‌استان‌ها ـ به مناسبت هفته خبرنگار میزگردی با موضوع «آسیب‌شناسی تعامل خبرنگاران و روابط‌عمومی‌ها» در دفتر خبرگزاری تسنیم برگزار شد و در آن دلایل کمرنگ شدن فضای مطالبه‌گری در رسانه‌ها و پاسخگو نبودن برخی مدیران به خبرنگاران بررسی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، ارتباط بین خبرنگاران و روابط‌عمومی‌ها همواره یکی از روابط پرچالش حوزه رسانه محسوب می‌شود؛ چرا که گروه اول به دنبال نقد عملکرد مسئولان و گروه دوم به دنبال دفاع تمام‌قد از کارنامه مسئول و مدیر بالادستی خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین چالش ذاتی هم سبب ایجاد دردسرهای زیادی در حوزه ارتباط رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها شده؛ به طوری که امروز در فضای رسانه‌ای استان قزوین می‌بینیم که بعضی از سالوس‌های رسانه‌ای از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و ضمن تعامل منفی با مدیران روابط‌عمومی‌ها اقدام به انتشار اخبار صرفاً مثبت و تبلیغی مسئولان کرده و با بد معرفی کردن رسانه به مسئولانی که دانش این حوزه را ندارند، فضا برای مطالبه‌گری خبرنگاران را بسیار تنگ می‌کنند. برای بررسی همین مشکل دفتر خبرگزاری تسنیم در استان قزوین میزگردی با موضوع «آسیب‌شناسی تعامل خبرنگاران و روابط‌عمومی‌ها» برپا کرد تا دلیل پاسخگو نبودن بسیاری از مدیران استان به خبرنگاران را واکاوی کند.

وقتی روابط‌عمومی‌ها جای رسانه‌ها را می‌گیرند

مدیر روابط ‌عمومی استانداری قزوین در ابتدای این میزگرد با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها پل ارتباطی بین مدیران و رسانه‌ها هستند، اظ: متاسفانه گاهی اوقات روابط‌عمومی‌های ما جای رسانه‌ها را اشغال می‌کنند. اینجاست که نقش رسانه کمرنگ می‌شود و اخباری تولید می‌شود که فقط شامل تعریف و تمجید از عملکرد مدیران است و نکات منفی، چالش‌ها، سؤال‌های مردم، مطالبه‌ها و درخواست‌ها کمتر عنوان می‌شود.

سیدحسین بی‌نیاز با ذکر اینکه تولید خبر و محتوا بخشی از وقت، زمان و انرژی کارشناسان و مسئولان روابط عمومی را ‌می‌گیرد، افزود: برخی اوقات می‌بینیم خبرهای که تولید می‌شوند، حرفه‌ای تنظیم نشدند و برخی اشتباه‌ها و مشکلات فاحش در آنها وجود دارد و از طرف دیگر هم وجود این رویکرد جلوی ورود رسانه‌ها را می‌گیرد.

بی‌نیاز ادامه داد: از آنجایی که روابط‌عمومی بعضی از دستگاه‌ها خودشان خبر را تولید می‌کنند، در وبگاه سازمان خود منتشر می‌کنند و در گروه‌ها و شبکه‌های مختلف مجازی پخش می‌کنند، این دستگاه‌ها خود را بی‌نیاز به رسانه احساس می‌کنند که این اتفاق خوبی در حوزه تعامل بین رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها نیست.

وی با طرح این سؤال که رسانه‌های ما چقدر پای کار تعامل با دستگاه‌ها هستند، گفت: برای نمونه روابط‌عمومی دستگاهی چندین بار از اهالی رسانه برای شرکت در نشست‌ها، جلسه‌ها و همایش‌ها دعوت کرده و تعداد  انگشت‌شماری از خبرنگاران حضور پیدا کردند. این عدم استقبال خبرنگاران سبب می‌شود که خود روابط‌عمومی‌ها مجبور شوند، مسئولیت خبرسازی و خبرپراکنی را به دوش بگیرند.

کمبود رسانه‌های حرفه‌ای در استان قزوین

رئیس خانه مطبوعات استان قزوین هم در ادامه این میزگرد با اشاره به کمبود رسانه‌های حرفه‌ای در استان قزوین اظهار داشت:‌ با وجود اینکه 125 رسانه اعم از دفاتر سرپرستی خبرگزاری‌ها، نمایندگی نشریات سراسری، پایگاه‌های خبری-تحلیلی، جراید و مطبوعات محلی در استان ما مجوز فعالیت دارند، تعداد خیلی‌کمی از آنها به صورت حرفه‌ای عمل می‌کنند.

جابر خرم‌نیا با بیان اینکه قزوین به نسبت به جمعیت خود یکی از پررسانه‌ترین استان‌های کشور است، اضافه کرد: با این حال میزان تولیدات محتوایی ما در حوزه رسانه نشان می‌دهد که درصد کمی از این رسانه‌های صاحب مجوز فعال هستند و وقتی اتفاق و رویداد ویژه‌ای در استان رخ می‌دهد، از بازخورد خبری آن می‌فهمیم که بیش از نیمی از رسانه‌های استان در حوزه تولید محتوا غیرفعال هستند.

مسئولانی که به‌ آسانی از پاسخگویی فرار می‌کنند

سرپرست خبرگزاری فارس در استان قزوین دلیل اثرگذار نبودن رویکرد مطالبه‌گرانه رسانه‌های حرفه‌ای استان را نبود تعامل دوسویه میان رسانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی دانست و گفت: در حساس‌ترین شرایط و مشکلات استان و زمانی که نه مسئول روابط‌عمومی اجازه پاسخ دادن به پرسش خبرنگاران دارد و نه مسئولان دستگاه پاسخگوی رسانه‌های رسمی ما مانند تسنیم هستند، مخاطب که جواب سؤال خود را از این رسانه‌ها دریافت نکرده، به منابع و بنگاه‌های خبری غیررسمی مراجعه می‌کند.

وی علت پاسخگو نبودن برخی مدیران به رسانه‌ها را ضعف در عملکرد و نحوه مدیریت آنها دانست و افزود: برخی اوقات مدیران دولتی درباره پاسخگویی به نحوه عملکرد خود ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشد و این موضوع باعث شود که این مدیران دست‌ و پای مدیر روابط عمومی خود برای پاسخگوی و تعامل با رسانه‌ها را ببندند.

خرم‌نیا ادامه داد: با وجود اینکه بخشی از مشکل به خاطر ضعف یا حرفه‌ای نبودن مدیران روابط‌عمومی‌هاست، ولی عمدتاً این مشکل به خود مسئولان برمی‌گردد که نمی‌تواند با رسانه ارتباط برقرار کند و متاسفانه در این بخش در استان قزوین یک ضعف جدی داریم؛ به طوری که مسئول می‌تواند به سادگی خودش را عقب کشیده و به رسانه پاسخگو نباشد.

رانت رسانه‌ای و بی‌پاسخ ماندن سؤالات مردم

این فعال رسانه‌ای با اشاره به شکل‌گیری رانت رسانه‌ای در برخی روابط‌عمومی‌های استان قزوین گفت:‌ اگر روابط‌عمومی صرفاً ارتباط خودش را محدود به چند رسانه همکار کند و ارتباط رسانه‌ای خودش را محدود کند، نمی‌تواند به همه پرسش‌های افکار عمومی پاسخ دهد.

وی تصریح کرد: این چیدن رسانه‌های دوست و‌ آشنا کنار همدیگر بعضی از مدتی باعث می‌شود که رسانه‌ها دیگر مطالبه‌گر نباشند. یعنی رسانه‌ها در رودربایستی دوستی با مدیر روابط عمومی قرار بگیرند؛ به طوری که اگر ضعفی از یک دستگاهی ببینند، به خاطر ارتباط دوستانه با مسئول روابط عمومی جسارت این را نداشته باشند که این ضعف را مطرح کرده و عملکرد مسئول مربوطه را نقد کرده و به چالش بکشند.

خبرگزاری تسنیم نگاه خوبی به مقوله مطالبه‌گری دارد / در کنار مطالبه راهکار هم ارائه شودجانشین ‌سپاه ‌استان قزوین: در این شرایط سخت اقتصادی دولت نباید پشت خبرنگاران را خالی کندامام جمعه قزوین: حریت، بصیرت، شجاعت و صداقت 4 رکن شخصیت خبرنگاری است

ضعف رسانه‌های بومی در جریان‌سازی

از سوی دیگر، مدیر روابط ‌عمومی استانداری برپایی دوره‌های آموزش رسانه‌ای برای مسئولان را ضروری دانست و گفت: اگر قرار است مسئولان پاسخگو با سواد رسانه‌ای بالا داشته باشیم، باید قبل از اینکه ابلاغ مدیریتی به آنها بدهیم، باید به طریقی بسنجیم که این مدیران چقدر در زمینه ارتباط با افکار عمومی و رسانه‌ها توانایی دارند.

بی‌نیاز یکی از علل پاسخگو نبودن برخی مدیران را ضعف رسانه‌های بومی و محلی در جریان‌سازی رسانه‌ای دانست و گفت: باید ببینیم که رسانه‌های امروز استان چقدر شرایط موجود را آسیب‌شناسی و تجزیه‌وتحلیل می‌کند و با تولید خبر یا گزارش جریان رسانه‌ای تولید می‌کند.

در مطالبه‌گری نباید جهت‌گیرانه عمل کرد

این فعال رسانه با بیان اینکه رسانه‌های استان قزوین نباید در حوزه مطالبه‌گری جهت‌گیرانه عمل کنند، ادامه داد: متاسفانه کمتر می‌بینیم که رسانه‌های استان به غیر از دستگاه‌های اجرایی، به سراغ دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجلس برای مطالبه‌گری بروند و ببینند که عملکرد آنها به چه شکل بوده و آنها را ملزم به پاسخگویی کنند.

بی‌نیاز یادآور شد: بنابراین باید رسانه‌های ما طوری عمل کنند که همه مردم سمت‌وسوی مشخصی از لحاظ جناحی و سیاسی ندارند و در حوزه مطالبه‌گری با هر مسئولی بدون تعارف و رودربایستی رفتار می‌کنند.

به گزارش تسنیم، نبود نگاه حرفه‌ای، مطالبه‌گرانه و نقادانه سبب شده که برخی مدیران استان قزوین نیازی برای پاسخگو بودن احساس نکنند و ضمن جلب نظر برخی رسانه‌های همسو از آنها به عنوان سپر رسانه‌ای برای مقابله با رسانه‌های نقاد و مطالبه‌گر استفاده کنند. در این زمینه نگاه صرفاً اقتصادی و منفعت‌طلبانه برخی رسانه‌های استان بخشودنی نیست؛ چرا که مدیرانی که عادت به شنیدن تعریف و تجمید دارند، از پاسخگویی درباره نقاط تاریک حوزه عملکری خود فرار می‌کنند و با حرفه‌ای خواندن رسانه‌های مجیزگو فرار رو به جلو می‌کنند تا پست‌های مدیریتی خود را از گزند رسانه‌های حرفه‌ای و منتقد مصون بدارند.

انتهای پیام/

R7541/P/S6,63/CT13 واژه های کاربردی مرتبط استانداری قزوین روز خبرنگار بیشتر بخوانید... خبرگزاری تسنیم نگاه خوبی به مقوله مطالبه‌گری دارد / در کنار مطالبه راهکار هم ارائه شود امام جمعه قزوین: حریت، بصیرت، شجاعت و صداقت ۴ رکن شخصیت خبرنگاری است جانشین ‌سپاه ‌استان قزوین: در این شرایط سخت اقتصادی دولت نباید پشت خبرنگاران را خالی کند قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... خبرگزاری تسنیم نگاه خوبی به مقوله مطالبه‌گری دارد / در کنار مطالبه راهکار هم ارائه شود امام جمعه قزوین: حریت، بصیرت، شجاعت و صداقت ۴ رکن شخصیت خبرنگاری است جانشین ‌سپاه ‌استان قزوین: در این شرایط سخت اقتصادی دولت نباید پشت خبرنگاران را خالی کند واژه های کاربردی مرتبط استانداری قزوین روز خبرنگار پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ میزان اثربخشی واکسن ویروس کرونا چه میزان خواهد بود؟ / آیا تزریق واکسن ایمنی دائمی ایجاد می‌کند؟ ۲ یکی از بزرگان طایفه‌ای سیستان و بلوچستان درگذشت ۳ گزارش ویدئویی| خواب سنگین ستاد کرونا و علوم پزشکی گیلان/ بازگشت بحران کووید-۱۹ به گیلان ۴ رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه: گیلان موقعیت ویژه‌ای برای توسعه تجارت خارجی دارد ۵ پیشگامی هیئات مذهبی خراسان رضوی در رعایت پروتکل‌ها/ عزاداری‌ها با رعایت اصل سلامت برگزار می‌شود ۶ گفت‌وگوی تسنیم با جوان‌ترین مداح بجنورد|سلامت مردم «خط قرمز» هیئتی‌ها‌ست / مراسمات‌ را "مسئولانه" برگزار می‌کنیم+فیلم ۷ پاسخ مدیرکل آموزش‌ و پرورش اصفهان به مطالبه نیروهای خرید خدمات/ معلمان حقوق خود را از موسسان بخواهند ۸ اصول بهداشتی در هنگام استفاده از آسانسور را بیشتر بشناسید مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی| راه‌آهن همدان ـ سنندج طعم تلاش را چشید / زمزمه شنیدن سوت قطار از غرب‌کشور به گوش می‌رسد گفت‌وگوی تسنیم با جوان‌ترین مداح بجنورد|سلامت مردم «خط قرمز» هیئتی‌ها‌ست / مراسمات‌ را "مسئولانه" برگزار می‌کنیم+فیلم گزارش|روایت تسنیم از علت کمبود مرغ در بازار زنجان/ گویا مشکلات مرغداران تمامی ندارد گزارش ویدئویی| خواب سنگین ستاد کرونا و علوم پزشکی گیلان/ بازگشت بحران کووید-۱۹ به گیلان مهمترین اخبار تسنیم ربیعی:‌ انتخابات ۲۱ شهریور برگزار می‌شود/ پیشنهاد جدید دولت برای تبلیغات انتخاباتی رویترز: تلاش اروپایی‌ها برای توافق با روسیه و چین درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست خورد فردا؛ جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی"صمت" جزئیات تازه از توافق سران قوا برای فروش نفت به مردم/ نسیه فروشی منتفی شد سرایت‌‌پذیری ویروس کرونا ۹ برابر شده است/ رعایت ۷۰ درصدی پروتکل‌‌های بهداشتی توسط مردم کافی نیست درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری قزوین روز خبرنگار استانداری قزوین روز خبرنگار خبرنگاران و روابط عمومی ها رسانه های حرفه ای رسانه های استان خبرگزاری تسنیم استان قزوین پاسخگو نبودن برخی مدیران رسانه ها رسانه ها ترین اخبار مدیر روابط آسیب شناسی مطالبه گری رسانه ها دستگاه ها رسانه ای بی نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۷۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنبیه رژیم صهیونیستی مطالبه عمومی بود

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار علیرضا حیدرنیا ظهر سه شنبه به مناسبت فرارسیدن سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع مدیران فرهنگی استان البرز گفت: مردم ایران اسلامی عاشق حماسه، اقتدار و عزت هستند و تنبیه رژیم جنایتکار صهیونیستی را مورد پیگیری قرار می‌دادند. هیمنه رژیم صهیونیستی ابتدا در عملیات طوفان الاقصی در هم شکست.

فرمانده سپاه استان البرز مطرح کرد: این رژیم در ۶ ماه گذشته دستاورد نظامی قابل توجهی جز کشتار زنان و کودکان بی دفاع نداشت و عملکرد آن به شدت از طرف افکار عمومی دنیا در حال محکوم شدن است، طی ماه‌های اخیر رویکرد خود را از تقابل در سایه با ایران اسلامی تغییر داد و تصور می‌کرد که نظام مقدس اسلامی پاسخ کوبنده و قاطعی به آنها نخواهد داد.

وی با اشاره به عملیات روانی و رسانه‌ای جریان تحریف که ایران اسلامی را ناتوان در پاسخ می‌دانست یا درصدد ایجاد تردید در بین مردم و مسؤولان در پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی بود، تصریح کرد: وعده صادق عملیاتی غرورآفرین و منحصر به فرد در تاریخ ایران اسلامی بوده و برای نخستین بار است که یک کشور با این حجم گسترده رژیم صهیونیستی را مورد حمله قرار می‌دهد و تحقیر می‌کند.

سردار حیدرنیا با بیان اینکه سپاه در این عملیات از موشک‌ها و تجهیزات قدیمی‌تر استفاده کرد و از اصل غافلگیری در حمله به رژیم جنایتکار صهیونیستی بهره نبرد، عنوان کرد: دشمن صهیونیستی و متحدان آن از حدود ۱۰ روز پیش از عملیات وعده صادق در آماده باش کامل بودند و این مسئله از نظر روانی آن‌ها را دچار فرسودگی، رعب و وحشت و استیصال کرده بود.

فرمانده سپاه استان البرز افزود: به نحوی که شهرک نشینان رژیم صهیونیستی در این مدت اغلب یا در پناهگاه بودند یا نسبت به مهاجرت و فرار از رژیم صهیونیستی اقدام کردند. در عملیات وعده صادق دشمن صهیونیستی با توجه به اعلام علنی حمله پهپادی جمهوری اسلامی، حدود چهار ساعت فرصت بهره مندی از آمادگی کامل پدافندی را داشت.

سردار حیدرنیا تاکید کرد: صهیونیست‌ها در حالی که از سامانه‌های پدافندی پیشرفته‌ای همچون گنبد آهنین، فلاخن داوود و … بهره می‌برند و هواپیماها و تجهیزات آفندی متحدان آن‌ها نیز به عنوان پوشش پدافندی در آسمان منطقه کمک حال آن‌ها بودند، باز هم نتوانستند مانع از حضور موشک‌های ایران اسلامی در سرزمین‌های اشغالی شوند.

وی با اشاره به اینکه نفس حمله جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی بیش از برخورد موشک‌ها به تعبیر رهبر معظم انقلاب ارزشمند است، گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی در این عملیات در هم شکست و در حالی که صهیونیست‌ها تهدید توخالی به پاسخگویی می‌کردند، مردم ما با اطمینان به سپاه و سایر نیروهای مسلح کشور، در آرامش کامل بودند و این وقایع بیش از پیش صهیونیست‌ها را در دنیا تحقیر کرد.

فرمانده سپاه استان البرز با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند هر حرکتش علیه ملت بزرگ ایران با پاسخ قاطع و کوبنده روبرو خواهد شد، افزود: در جریان عملیات وعده صادق علاوه بر بعد نظامی، در بعد رسانه‌ای و روانی نیز دشمن از ایران اسلامی شکست خورد و به رغم سانسور خبری شدیدی که بر ابعاد گسترده این عملیات اعمال شد، دشمن نتوانست این عملیات را از طریق رسانه‌های استکباری خود به حاشیه ببرد.

سردار حیدرنیا با بیان اینکه جریان تحریف تمام تلاش خود را در به حاشیه بردن عملیات وعده صادق به کار گرفت، خاطرنشان کرد: عملیات وعده صادق یک پیام روشن به رژیم صهیونیستی و مزدوران داخلی آن داد تا آن‌ها بدانند پاسخ ایران اسلامی قاطع است و اگر لازم باشد از خاک ایران عزیز تنبیه دشمنان صورت می‌گیرد و این مسئله تنها به محور مقاومت محدود نمی‌شود.

کد خبر 6086885

دیگر خبرها

  • شهرداری قزوین پاسخگوی مکاتبات شورا درباره جذب نیروی غیرقانونی باشد
  • پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران
  • حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی
  • تنبیه رژیم صهیونیستی مطالبه عمومی بود
  • مسئولان پاسخگوی قطعی سامانه معاینه فنی خودرو‌های سنگین نیستند
  • مسوولان قضایی ملارد با برپایی میز خدمت پاسخگوی مطالبات مردم شدند
  • تشکیل شورای تأمین فرهنگی در استان قزوین
  • راه‌اندازی دانشکده داروسازی در قزوین پس از سال‌ها مطالبه‌گری
  • تراکتور شایعات را تکذیب کرد؛ گزینه‌های پرافتخار مدنظرمان است
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه