Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی صیادی روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد در جمع خبرنگاران، از کشت در بستر و حاشیه‌های سد، تبخیر آب بر اثر گرمای تابستان، بارش نامناسب در تابستان و عدم  ورود آب کافی به عنوان دلایل دیگر مرگ هزاران ماهی هرز و کپور در سد شهید کلانتری (امنق) مرند در روزهای گذشته نام برد.

وی درباره وضعیت کنونی ماهیان سد شهید کلانتری اظهار کرد: اکنون میزان تلفات بسیار کاهش یافته است و جای نگرانی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تخلیه آب به مخزن سد با تانکرهای بخش خصوصی و دولتی، رهاسازی آب چاه عمیق و انتقال ماهیان از این سد به سایر ایستگاه‌های پرورش ماهی در شهرستان و انتقال بقیه ماهی‌ها از نقاط کم‌عمق به نقاط پرعمق سد از جمله اقدامات انجام‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مرند در خصوص میزان تلفات ماهیان کپور در سد شهید کلانتری گفت: هنوز آمارگیری دقیق انجام نگرفته، اما میزان تلفات حدود ۵ تا ۶ هزار قطعه ماهی است.

صیادی همچنین افزود: سد خاکی شهید کلانتری در شهرستان مرند با هدف تامین آب کشاورزی، تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی و برای کنترل سیلاب و با تنظیم سالانه ۹ میلیون متر مکعب در منطقه نقش اساسی دارد.

وی ادامه داد: سد شهید کلانتری روستای انمق برای آبیاری مزارع گندم، جو و کلزای روستاهای انامق، بهرام و دیزج یکان احداث شده و همه ساله ۲ نوبت آبیاری برای مزارع فوق تخصیص می‌یابد و پس از آن مقدار مشخصی آب برای حفظ محیط زیست  در سد نگهداری می‌شود و در ۳ سال گذشته هیچ گونه رهاسازی ماهی در سد انجام نشده است.  

صیادی افزود: سد خاکی شهید کلانتری برای ذخیره آب با اهداف کشاورزی آبگیری طراحی و ساخته شده است و آبگیری آن نیز از رودخانه‌های فصلی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: خروجی آب سدها در موقع استفاده از کف است و به همین خاطر آب کم‌اکسیژن، راکد و سرد کف سد در طول بهره‌برداری خارج می‌شود و به دلیل عدم پایداری و متغیر بودن آب، معمولاً در آب آنها ماهی به مقدار کم تولید می‌شود و یا اصلاً تولید نمی‌شود.

در شبانه‌روز گذشته، تصاویری از مرگ ماهیان در سد شهید کلانتری شهرستان مرند در ۷۰ کیلومتری شمال غرب تبریز در فضای مجازی بازنشر و دست به دست شده است.

کد خبر 539233 برچسب‌ها آب استان آذربایجان شرقی کشاورزی سد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب استان آذربایجان شرقی کشاورزی سد سد شهید کلانتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۷۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۷۰۰ تن ماهی سردآبی در استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۵۰ تن ماهی سردآبی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی استان یزد تولید و به بازار مصرف عرضه شد.    محمد علی حاتمی زاده ادامه داد: یکی از کسب و کار‌های تولیدی که خیلی سریع به سود دهی می‌رسد پرورش ماهیان سردآبی به خصوص ماهی قزل آلا در شرایط آب و هوایی این منطقه است که تولید آن در تمام شهرستان‌های استان با استفاده از منابع ذخیره آبی انجام می‌شود.    وی اظهار داشت: افزایش قیمت نهاده‌های شیلاتی، خاموشی چاه‌های کشاورزی و نوسانات قیمت زیرساخت‌های احداث واحد‌های جدید از جمله مشکلات موجود برسر راه تولید آبزیان در استان یزد است.    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد خاطر نشان کرد: اعطای تسهیلات بانکی کم بهره و حمایت از تولیدکنندگان خرد با تشکیل اتحادیه پرورش دهندگان آبزیان از برنامه‌های جهادکشاورزی است.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت ماهی از قفس در گلستان
  • اشتغالی مولد و سودآور با پرورش ماهی در زابل
  • تولید بیش از ۷۰۰ تن ماهی سردآبی در استان یزد
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا در استخرهای دو منظوره شهرستان یزد
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل
  • انهدام باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه
  • صید ۳۰ هزار قطعه ماهی سفید در رودخانه سپیدرود
  • کشف محموله غیر مجاز ماهی‌های تالابی در شادگان
  • ممنوعیت عرضه و فروش ماهیان رودخانه‌ای دزفول تا پایان فصل زاد و ولد
  • رهاسازی ۴ میلیون بچه ماهی در رودخانه گلستان