Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:42:29 GMT

سنگنوردان کرمانشاهی دیواره علم کوه را صعود کردند

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۷۸۹۱

سنگنوردان کرمانشاهی دیواره علم کوه را صعود کردند

به گزارش ایرنا، پوریا بهرام‌نیا، امیر باقری مهر، ویکتور امیری و سهند سهیلی که از پنجشنبه هفته گذشته راهی علم کوه شده بودند، پس از برقراری کمپ در منطقه علم‌چال، ۲ مسیر دشوار «هاری روست» و «همدانی ها» را در دیواره علوم کوه صعود کردند.
علم کوه با چهار هزار و ۸۵۰ متر ارتفاع دومین دومین کوه بلند ایران است که در منطقه تخته سلیمان در شهرستان کلاردشت قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیشتر شهرت این کوه به خاطر دیواره‌ای در دامنه شمالی آن است که فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی ایران در آن قرار دارد.
دیواره این کوه با ۷۵۰ متر ارتفاع، از چهار هزار متری سطح دریا آغاز می شود که صعود به آن را نسبت به دیگر دیوارهای موجود در خاورمیانه دشوارتر می‌کند.

پوریا بهرام‌نیا و ویکتور امیری در حال صعود مسیر هاری‌رست

هاری‌رست
مسیر هاری‌رست که این چهار سنگنورد کرمانشاهی موفق به صعود آن شدند، نخستین مسیر گشایش شده بر روی علم کوه محسوب می شود که توسط یک کوهنورد آلمانی به نام هاری رست و «فضل الله امیر علایی» در چهاردهم مرداد سال ۱۳۴۳ تا نزدیکی قله بازگشایی شد و در نهایت در سال ۱۳۴۵ چهار کوهنورد فرانسوی به قله رسیدند.
کوهنوردان کرمانشاهی نیز در سال ۷۹ مسیری تحت عنوان «کرمانشاهی ها» در دیواره علم کوه گشایش کردند که این مسیر نیز در انتها به مسیر هاری رست منتهی می شود.

ویکتور امیری در حال صعود بالا رفتن از یکی از کارگاه های میانی مسیر هاری‌رست

همدانی ها
مسیر همدانی ها یکی از دشوارترین مسیرهای دیواره نوردی ایران محسوب می شود، در سال ۶۷ توسط کوهنوردان استان همدان در غرب دیواره علم کوه گشایش یافت و تا قله امتداد دارد.
این مسیر از دیواره علم کوه مرداد ماه هر سال توسط تعداد محدودی از کوهنوردان پیمایش می شود.
دیواره نوردان کرمانشاهی که موفق به صعود این ۲ مسیر در علم کوه شده اند، پیش از این نیز سابقه چندین صعود دشوار را در کارنامه خود دارند که از جمله آنها می توان به صعود زمستانی به قله «کلجو» در یک روز اشاره کرد؛ این صعود سال گذشته به عنوان صعود برتر کرمانشاه انتخاب شد.

سه روز طوفانی در طول صعود
پوریا بهرامی پس از پایان پیمایش این ۲ مسیر در تماس با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: سه روز از زمان صعود خود در دیواره را با هوای طوفانی و شرایط بد آب هوایی روبه رو شدیم که این موضوع روند صعود ما را کند کرد.
وی افزود: همچنین در مدت حضور ما در علم کوه بخش هایی از دیواره ریزش داشت که این موضوع نیز روند صعود را تحت تاثیر قرار دارد.
این دیواره نورد توضیح داد: اکنون ما در منطقه حصارچال در حال جمع آوری وسایل هستیم و پس از پایان کار از منطقه خارج خواهیم شد.

برچسب‌ها علم کوه کرمانشاه صخره نوردی فدراسیون کوه نوردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علم کوه کرمانشاه صخره نوردی فدراسیون کوه نوردی علم کوه کرمانشاه صخره نوردی فدراسیون کوه نوردی دیواره علم کوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۷۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحید مرادی سرپرست تیم ملی والیبال شد

به گزارش قدس آنلاین، مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های سال ۲۰۲۴ در گروه مردان از یکم ۱۶ خرداد تا سوم تیرماه سال جاری پیگیری می‌شود و با معرفی تیم‌های صعود کننده به مرحله نهایی به پایان خواهد رسید که به عنوان آخرین مرحله صعود به المپیک پاریس از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار است.

مائوریسیو موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال هم امروز وارد تهران شد تا اردوهای تیم ملی با جدیت دنبال شود. 

از طرف دیگر وحید مرادی نایب رئیس فدراسیون به عنوان سرپرست گروه ومدیر تیم ملی بزرگسالان انتخاب شد. 

دیگر خبرها

  • ببینید | تشویق ایسلندی هماهنگ بازیکنان تیم ملی و هواداران پس از صعود به جام جهانی
  • سیل در مسیر چَک‌چَک اردکان
  • وحید مرادی سرپرست تیم ملی والیبال شد
  • پیشنهاد دیواره نگاره شهدای ارتش و نیروی انتظامی
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • ۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند
  • صعود تیرانداز المپیکی به مرحله شوت‌آف قطر
  • هزینه ۱۳ میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته
  • یوزها در مسیر قهرمانی ؛ صعود بی‌دردسر ملی‌پوشان فوتسال به دور حذفی جام ملت‌های آسیا
  • برگزاری نوبت اول کنکور سراسری با حضور ۳۹ هزار داوطلب کرمانشاهی