Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حسابداری مالی نیز مانند بسیاری از موضوعات تخصصی دیگر، عبارات و اصطلاحات تخصصی وجود دارد که برخی از افراد عادی در زندگی روزمره خود با آن‌ها مواجه می‌شوند اما معنی‌شان را نمی‌دانند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از مهم‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی را بررسی کنیم و معانی هر یک را بگوییم اما پیش از آن باید نسبت به اهمیت درک مفاهیم حسابداری مالی بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا یادگیری اصطلاحات و مفاهیم حسابداری مالی مهم است؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در سازمان‌ها و شرکت‌ها این است که تمام وقایع مالی با جزئیات و به بهترین شکل ممکن ثبت شود. بسیاری از شرکت‌ها باهدف شفاف‌سازی امور مالی و گزارش‌ها اقدام به خرید نرم‌افزار حسابداری گران‌قیمت می‌کنند.

 درصورتی‌که اگر صاحبان کسب‌وکار به همان میزان که در خرید و بررسی قیمت نرم ‌افزار حسابداری، دقت و وسواس به خرج می‌دهند، هنگام جذب نیروی حسابدار نیز حساس باشند، بسیاری از مشکلات حسابرسی پیش نمی‌آید. به همین دلیل اهمیت درک اصطلاحات حسابداری بسیار بالاست.

1-حساب‌های دریافتنی و حساب‌های پرداختنی

این دو مفهوم حسابداری را نمی‌توان از یکدیگر جدا دانست. همان‌طور که از نام هر دو اصطلاح مشخص است، حساب‌هایی که باید دریافت شوند تحت عنوان حساب‌های دریافتنی شناخته می‌شود و همچنین حساب‌هایی که باید پرداخت شوند نیز، حساب‌های پرداختنی نام دارند.

درصورتی‌که یک کمپانی یا سازمان، محصولات و خدماتی را عرضه می‌کند، هزینه‌ی آن را از خریدار می‌گیرید. حال این دریافت هزینه ممکن است طول بکشد و یا مدت‌زمانی برای آن تعیین شود. به همین دلیل حساب‌هایی که مشتری باید آن را به شما پرداخت کند، حساب‌های دریافتنی نامیده می‌شود.

حساب‌های پرداختنی نیز مشابه حساب‌های دریافتنی است. با این تفاوت که این بار سازمان شما در جایگاه پرداخت‌کننده قرار دارد. درصورتی‌که به هر دلیل، شما یک بدهی جاری داشته باشید که باید آن را پرداخت کنید، پس حساب‌های پرداختنی دارید.

2-ترازنامه، صورت‌حساب موقعیت مالی، صورت‌حساب شرایط مالی

ترازنامه‌ها، فهرست‌هایی از تمامی بدهی، سرمایه و دارایی‌های یک شرکت هستند که باهدف شفاف‌سازی آمار و بدهی، سرمایه و دارایی در مدت‌زمان‌های مشخص تهیه می‌شوند. معمولاً ترازنامه‌ها را با نام‌هایی مانند صورتحساب موقعیت مالی و صورت‌حساب شرایط مالی نیز می‌شناسند. مهم‌ترین نکته در ترازنامه‌ها در نظر گرفتن زمان است زیرا میزان نقدینگی، سرمایه، سود و بدهی در بازه زمانی‌های مختلف تغییر پیدا می‌کند.

3-صورت معاملات فصلی یا گزارش خریدوفروش فصلی

صورت معاملات فصلی، یکی از اصطلاحات جدید در مالیات ایران است. باهدف ارزیابی مالیات و شفافیت هر چه بیشتر در فرآیند آن، دریافت صورت‌حساب معاملات در بازه زمانی‌های متفاوت انجام می‌شود. صاحبان کسب‌وکارها در این روش باید فهرستی از تمامی معاملات فصلی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

4-ارزش دفتری، ارزش و بهای خالص یک دارایی

با کم کردن انواع هزینه استهلاک انباشته از قیمت خرید یا بهای تاریخی یک دارایی، به ارزش دفتری آن پی می‌بریم. سرمایه‌گذاران به‌واسطه ارزش دفتری می‌توانند نسبت به‌اندازه گیری ارزش سهام اقدام کنند. در اصل ارزش دفتری می‌تواند مقایسه برای سنجش ارزش یک سهام باشد.

5-بستانکار

حساب‌های بستانکاری در اصل حساب‌هایی هستند که یک سازمان یا مجموعه باید با طرف حساب دیگری دارد و طبق آن باید هزینه را در مدت‌زمان مشخص پرداخت کند. معمولاً قسمت عمده‌ای از بدهکاری‌ها در انواع ترازنامه مالی مربوط به حساب‌های بستانکاری است. این حساب‌ها می‌توانند مالیات، هزینه محصولات و خدمات خریداری‌شده و یا حتی بدهکاری‌های جاری باشد.

6-صورت سود و زیان یا صورت عملیات

در آموزش حسابداری، صورت سود و زیان با نام های مختلف شناخته می‌شود. برخی به آن صورت سود عملیات می‌گویند و برخی دیگر با صورت درآمد از این فرآیند یاد می‌کنند.

به‌صورت کلی زمانی که شما تمامی هزینه و زیان‌های یک شرکت را در قسمتی از فهرست و تمامی سود و درآمد شرکت را در قسمت دیگری از لیست، گردآوری کنید، یک صورت سود و زیان تهیه‌کرده‌اید.

7-هزینه‌ی ثابت

هزینه‌های ثابت، همان هزینه‌های جاری هر سازمان است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. به‌طور مثال ممکن است اجاره یک شرکت جزو هزینه‌ی ثابت آن سازمان باشد که حتی در صورت وارد شدن به روند زیان، بازهم نمی‌توان جلوی این هزینه را گرفت. به‌صورت کلی، هر نوع هزینه‌ی مربوط به سازمان که در هیچ شرایطی قطع نشود را هزینه‌ی ثابت می‌نامیم.

چطور باید اصطلاحات مهم حسابداری را یاد بگیریم؟

در این مقاله به بررسی 7 مورد از مهم‌ترین اصلاحات حسابداری مالی آشنا شدیم. همچنین در ابتدای مقاله به بررسی اهمیت یادگیری انواع اصطلاحات مهم حسابداری پرداختیم. الزامی است بدانید اصطلاحات دنیای حسابداری بسیار گسترده است و تعداد آن‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که در این مقاله بتوانیم آن‌ها را بررسی کنیم. از این رو پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری این اصطلاحات، کتاب‌های مخصوص را خریداری کنید. البته روش دیگری هم که وجود دارد این است که به‌صورت آنلاین، اصطلاحات حسابداری را پیدا کنید و در سایت‌های معتبر، اطلاعات مرتبط و مفاهیم مربوط به هر یک را فراگیرید. سپیدار سیستم یکی از مراجع معتبر فروش نرم‌افزارهای حسابداری است که بلاگ قدرتمندی در زمینه آموزش حسابداری و بررسی نکات مهم درباره حسابداری فعالیت دارد. می‌توانید به وب‌سایت سپیدار سیستم مراجعه کنید و اطلاعات خود را دراین‌باره، افزایش دهید.

پربیننده ترین قیمت دلار ۲۱مرداد ماه ۱۳۹۹ موبایل سامسونگ چند؟ +جدول پیش‌بینی قیمت طلا در هفته جاری/ سکه بیش از یک میلیون سقوط کرد خبر جدید همتی درباره گشایش اقتصادی! سهام عدالت بانک صادرات + آدرس سامانه سفارش

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: حسابداری نرم افزار حسابداری ترازنامه معاملات فصلی آموزش حسابداری حسابداری مالی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت حسابداری مالی ارزش دفتری حساب هایی صورت حساب مهم ترین صورت سود حساب ها هزینه ی ی ثابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۸۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحبت های جالب جواد رضویان درباره چند اصطلاح قمی | ببینید

دریافت 11 MB

به گزارش همشهری‌آنلاین، جواد رضویان بازیگر قمی در سریال طنز «در حاشیه» از گویش قمی در رسانه ملی استفاده کرد. او این بار با حضور در برنامه شب‌خوش به بیان چند اصطلاح قمی پرداخت.

کد خبر 844439 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران استان قم تلویزیون - صدا و سیما

دیگر خبرها

  • افزایش کلاهبرداری مالی و برداشت از حساب شهروندان مهرانی
  • افزایش ٤ برابری معاملات بورس و قراردادهای دو جانبه
  • آیا نرم افزار حسابداری استهلاک پذیر است؟
  • پیشنهاد غافلگیرکننده ایلان ماسک/ توییت زدن برای چه کسانی پولی می‌شود؟
  • «کشف خودمختار» چیست؟
  • دولت امسال چقدر خرج دارد؟
  • صحبت های جالب جواد رضویان درباره چند اصطلاح قمی | ببینید
  • کمک فوری/ حال این دو مادر بیمار خوب نیست
  • اصطلاحات قمی از زبان جواد رضویان + فیلم
  • اهمیت مدیریت استفاده کودکان از تکنولوژی توسط والدین/ آموزش آسیب‌های فضای مجازی به فرزندان