Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@02:26:50 GMT

تاکید شورا بر توجه ویژه به طرح تفصیلی کن

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۸۵۹۰

تاکید شورا بر توجه ویژه به طرح تفصیلی کن

شورایاری‌های منطقه ۵ در جلسه امروز شورای شهر تهران گزارشی از مشکلات منطقه خود ارائه کردند و اعضای شورای شهر نیزبر توجه ویژه بر تهیه طرح تفصیلی کن تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران شورایاری‌های منطقه ۵ گزارشی از چالش‌های منطقه خود را ارائه کردند.

رابط منطقه ۵ با اشاره به مشکلات محلات منطقه ازکندی ساخت ایستگاه‌های مترو خطوط ۴ و۶ و۷، باز پس گیری زمین‌های چمن مصنوعی محلات که در اختیار مدیران محلات است، کمبود آب جهت آبرسانی به فضاهای سبز منطقه، عدم دسترسی بزرگراه شهید ستاری جنوب به اتوبان شهید فهمیده غرب، بلاتکلیفی و سردرگمی شهروندان در تقاطع بزرگراه شهید حکیم و بلوار تعاون، عدم نگهداری مناسب فضای سبز شهرک آپادانا تجمع زباله در قسمت‌های مختلف شهرک آپادانا و… به عنوان مهم‌ترین چالش‌های منطقه نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد مسجدجامعی پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه ۵ گفت: منطقه پنج چند دوره مختلف داشته است و تعداد زیاد شهدای آن محصول توسعه آرام این منطقه بوده است.

وی ادامه داد: روستاهای زیادی در این منطقه وجود داشته که یکی از آنها کن است که از جاهای مهم تهران بوده است. این منطقه میوه تهران را از طریق باغات طرشت تأمین می کرده است و سرزمین بسیار آبادی بوده است اما روال توسعه طی ۵۰ سال اخیر رعایت نشده است.

مسجدجامعی افزود: از سال ۴۳ تا ۵۸ شهرک آپادانا و اکباتان در این منطقه ایجاد شد که به لحاظ ساخت و ساز و شیوه‌های بهره برداری از منابع طبیعی بسیار به قاعده و حساب شده بودند اما این قواعد به هم ریخت. از سال ۵۸ تا ۶۶ گسترش چشمگیر بافت مسکونی را در این منطقه شاهد بودیم و اخطاریه به بیش از یک‌هزار واحد در این منطقه محصول ساخت و سازهای جدید است که باید بر روی آن مطالعه شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: ساخت و سازهای جدید بیش از هزار و چندصد مورد تذکر دریافت کردند. از طرفی از سال ۶۸ به بعد ساخت و ساز به ارتفاعات رسید.

وی افزود: کن و شهران یک راه گردشگری قدیمی هستند که در طرح‌های گردشگری به آنها توجه نشده اما می‌شود این راه را احیا کرد؛ ساخت و سازها در این مکان غیراصولی و مساله دار می‌شود و باید به آن توجه کرد. در این منطقه چنارهای هزار ساله وجود دارد و باید به دارایی‌های این منطقه توجه شود.

حجت نظری هم در این باره گفت: در سال‌های اخیر ماهیت کن با تغییر ساخت و سازها از بین می‌رود و تقاضا دارم که در زمان بررسی طرح تفصیلی کن حتماً به این مورد توجه شود. چاره‌ای نداریم جز اینکه فضاهای این چنینی را فریز کنیم و برای شهر حفظ کنیم. نکته دیگر هم در مورد منطقه پنج، مربوط به دوره پیش است. بزرگراه شهید ستاری که به واسطه کوروش ترافیک سنگینی دارد عملاً بالاتر از شهرک اکباتان بنیاد مسکن یک مجتمع وسیعی را ساخته است که اگر در آن منطقه هم مردم ساکن شوند ترافیک بزرگراه شهید ستاری به اهالی هم اجازه تردد نخواهد داد. این موضوعات معمولاً رسیدگی نمی‌شود. تقاضا دارم شورایاران به عنوان چشم و گوش در محلات راهکارها را هم ارائه کنند.

نظری در مورد فضاهای ورزشی گفت: با توجه به اینکه در منطقه مشکل فضای ورزشی کم است اما باز هم بعضی از مراکز نیمه کاره رها شده که به این به دلیل تخصیص اعتبار است. برخی از دوستان در کمیته تخصیص گمان می‌کنند چون درآمد کم است نباید به بخش فرهنگی اجتماعی تخصیص انجام شود و بخش عمرانی که جنبه فرهنگی اجتماعی دارد بی نصیب می‌ماند و بر همین اساس نیز سوله شهدای کن نیمه کاره رها شده است.

سیدحسن رسولی عضو دیگر شورای شهر در این باره گفت: قانون تسهیلات کشوری سلسله مراتب روستا، شهر شهرک و استان را به عنوان واحدهای پساکشوری به رسمیت شناخته است که یکی از این سطوح شهرک‌ها هستند که قانون مربوطه اداره این شهرک‌ها را به عهده هیأت مدیره‌ها گذاشته است.

وی ادامه داد: نوع شهرک‌های مسکونی که در تهران با آن مواجه هستیم که مشخصاً اکباتان و آپادانا در منطقه پنج هستند در زمان تخصیص خارج از محدوده قانونی و خدماتی شهرداری بودند در صورتی که الان در قلب منطقه پنج قرار دارند و پیشنهاد من به آقای حناچی این است که برای تعیین تکلیف تقسیم کار بین شهرداری و هیأت مدیره این شهرک‌ها که نوعاً هیأت مدیره‌هایی هستند که مهلت قانونی آنها گذشته و یا انگیزه لازم را ندارند اما مالک مشاعات هستند، لایحه‌ای تحت عنوان تعیین تکلیف مسئولیت‌های شهرداری و هیأت مدیره شهرک‌های مسکونی واقع در تهران ارائه کنند که موضوع تعیین تکلیف شود.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران نیز گفت: شورایاران منطقه ۵ باید برای ایجاد یک تحول فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی در منطقه تصمیم بگیرند. می‌توان منطقه کن را به عنوان پردیس سلامت شهر تهران طراحی کنیم.

وی اضافه کرد: در آینده که سالمندی در کشور نمایان می‌شود این منطقه می‌تواند برای تأسیس بوتیک هتل‌هایی که در همان مناطق است و یا ترویج بوم گردی که می‌تواند هم برای منطقه ثروت آفرینی کند و هم برای شهر تهران یک منطقه نزدیک و امنی باشد که گردشگر سلامت به آنجا بیاید. پردیس سلامت کن می‌تواند برای منطقه پنج بسیار مهم است.

مجید فراهانی ضمن ابراز امیدواری برای تصویب هر چه سریع‌تر قانون شورایاری‌ها گفت: منطقه پنج یکی از اولین مناطقی بود که پروژه‌های کوچک مقیاس را ایجاد کرد و با هماهنگی خوب با شهردار منطقه همان پروژه‌ها توسط شهردار منطقه پیشنهاد شد و اولین منطقه‌ای بودند که شهردار منطقه در جلسات کنترل پروژه سطح محلات از دبیر منطقه استفاده کردند.

این عضو شورای شهر گفت: بزرگ‌ترین مشکل مسأله بودجه است که در سطح مناطق وجود دارد و شامل منطقه ۵ نیز می‌شود. با وجود آنکه ۵۲ درصد افزایش بودجه در سال ۹۹ برای شهرداری منطقه ۵ وجود داشته اما الزام قانونی ماده ۶۸ قانون شهرداری‌ها که سهم ۴۰ درصدی اعتبارات باید برای پروژه‌ها باشد در این منطقه رعایت نشده و سهم فعلی اعتبارات عمرانی فقط ۲۸ درصد است.

محمود میرلوحی نیز گفت: منطقه پنج، ۲۹ محله دارد. اگر به کارگروه‌های موجود در منطقه به خوبی پرداخته شود هم در زمینه پروژه‌های کوچک مقیاس و هم نظارت و مراقبت‌ها می‌توانند کمک‌های خوبی انجام دهند.

عضو شورای شهر تهران افزود: در منطقه پنج دو رویکرد می‌تواند وجود داشته باشد یکی اینکه به جهت جایگاه می‌تواند لطافت و هوای پاک را سرریز تهران کند و اگر غفلت شود به زودی این منطقه نیز درگیر مشکلات مناطق مرکزی تهران خواهد شد. شهردای و شورایاران یک گام کوتاهی دارد تا اینکه هوای پاکیزه را سرریز تهران کند یا با غفلت تبدیل به یک منطقه گرفتار شود.

آرش حسینی میلانی نیز در این قسمت جلسه شورای شهر گفت: در منطقه پنج تمرکز روی مسائل ترافیکی است که نشان می‌دهد روند افزایش جمعیت در آن منطقه وجود خواهد داشت بنابراین ظرفیت‌های محیط زیستی منطقه بسیار حیاتی است و حفاظت از این ظرفیت‌ها برای اینکه به سرنوشت دیگر مناطق تهران دچار نشود بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: یکی از این ظرفیت‌ها رود دره و باغات کن است. بر اساس تحقیقات دانشگاه تهران هوای بسیار خوب مستمری در منطقه ۵ در محور کن در جریان است که بسیار در کاهش آلودگی مؤثر است. اینکه طرح تفصیلی را در این دوره به سرانجام برسانیم و ساماندهی انجام دهیم نقش کلیدی در حفظ سلامتی مردم منطقه دارد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع دیگر مسأله شهرک‌های منطقه و حفظ فضای سبز این مناطق است که به طور مثال شهرک اکباتان اکنون با این مشکل مواجه است و بخشی که قرار بود فضای سبز باشد بلاتکلیف مانده است. باید شهرداری در این مورد کمک کند چون هرچه فضای سبز از بین برود به ضرر شهر تهران است.

کد خبر 438258

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شوراي شهر تهران شورا یاری ها شورای محلی منطقه کن طرح تفصیلی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شورای شهر تهران عضو شورای شهر بزرگراه شهید طرح تفصیلی هیأت مدیره منطقه پنج پروژه ها فضای سبز شهرک ها منطقه ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۸۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدجواد ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائل علیه ایران توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

به گزارش جماران؛ محمدجواد ظریف، وزیرخارجه پیشین در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: 

نسل‌کشی در غزه بدون وقفه ادامه دارد. هیچ چیز نمی‌تواند توجه افکار عمومی جهانی را از جنایات اسرائیل منحرف کند.

اقدامات مستمر تجاوزکارانه اسرائیل علیه ایران، به ویژه حمله تحریک‌آمیز آن علیه اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه، از سوی شورای امنیت ملل متحد مجازات نشد و لذا ایران را ناگزیر به اقدام حساب‌شده در دفاع مشروع نمود که تنها تأسیسات نظامی را هدف گرفت و بر خلاف اسرائیل، آگاهانه از هدف‌گیری غیرنظامیان خودداری کرد.

اکنون، با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به ویژه جنگ غزه متمرکز کنند. 

وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در شورای امنیت ملل متحد توسط ایالات متحده حرکتی کاملا در جهت اشتباه بود.

دیگر خبرها

  • ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل علیه ایران توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد
  • واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان
  • محمد جواد ظریف: زمان پایان‌دادن به جنایات اسرائیل فرا رسیده است
  • واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان
  • محمدجواد ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائل علیه ایران توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد
  • ظریف : زمان پایان دادن به جنایات اسرائیل فرا رسیده است
  • واکنش جواد ظریف به حادثه امنیتی اصفهان
  • دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • برگزاری نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرداری | درخواست احیاء جایگاه مرکز مطالعات از سوی شهردار تهران مطرح شد
  • اعضای شورای شهر تهران معترض به توهین‌های باند زاکانی