Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز که به صورت آنلاین برگزار شد ضمن تبریک اعیاد غدیر و روز خبرنگار، گفت: از خدمات و زحمات جامعه رسانه‌ای کشور تشکر می کنم به ویژه خبرنگاران حوزه قضایی و حقوقی که ما امروز در قوه قضاییه این جمع را از همکاران خودمان محسوب می کنیم و از همکاری که با قوه قضاییه و حوزه سخنگویی داشته اند تشکر می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز جامعه از ناحیه دشمنان و بدخواهان این مرز و بوم با دوگانه تحریم و تحریف مواجه است همانگونه که کشور با یک جنگ اقتصادی مقابله و مواجه دارد ما شاهد جنگ تمام عیار امپراطوری رسانه ای دشمن با استفاده از ابزار تحریم در مقابل نظام جمهوری اسلامی مواجه ایم. اهمیت حرفه خبرنگاری در جامعه امروز ما و در مواجهه با جنگ رسانه ای و تحریف از ناحیه دشمنان بیش از پیش بر ما اشکار و روشن می شود. آنجا که خبرنگاران با رعایت امانت و صداقت و شفافیت و امیدافرینی خنثی کننده تهاجم رسانه ای دشمن هستند.

وی افزود: جلب مشارکت گروه های مختلف مردمی به ویژه گروه های نخبگانی تاثیرگذار از برنامه های اولویت دار قوه قضاییه به شمار می رود و در این برنامه تحولی خبرنگاران و جامعه رسانه ای کشور در حوزه ترویج گفتمان عدالت و مبارزه با مظاهر فساد نقش مهمی دارند. ما در ماه های اخیر شاهد نمونه های خوبی از گزارشگری فساد توسط جامعه رسانه ای کشور بوده ایم. در این حوزه خبرنگاران ما را همکاران خود بدانند و ما آنها را همکار خویش می پنداریم و چشم و گوش بینا و شنوای دستگاه قضایی در یافتن مشکلات و آسیب ها به شمار می آیند.

وی افزود: ما در هر جامعه ای امکان وقوع اشتباه و تخلف و حتی ارتکاب جرم از ناحیه معدودی از افراد هر یک از اقشار و گروه ها و جوامع را مغتنم می دانیم و توجه داریم که دشمن تلاش زیادی انجام می دهد تا در هر یک از گروه های مذکور عامل نفوذی داشته باشد و در نتیجه گاهی اوقات تشکیل پرونده و رسیدگی قضایی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود اما آنچه که مهم است سیاست و رویکرد دستگاه قضایی در رسیدگی به جرایم و تخلفات حوزه رسانه است که در دوره تحول تلاش شده است که به جای رویکرد سخت گیرانه و سزادهی به رویکردی توام با مدارا و اصلاحی و اقناعی سرلوحه رسیدگی های قضایی ما قرار گیرد و رسیدگی های حوزه قضایی در مطبوعات با این رویکردها انجام شد.

اسماعیلی تصریح کرد: سیاست اصلی قوه قضاییه در حوزه مطبوعات و رسانه این است که اولا رسانه‌ها و خبرنگاران محترم خودشان قانون و مقررات را رعایت کنند. ثانیا با اعمال نظارت‌های صنفی و انجمن‌های صنفی مربوطه اگر تخلف و اشتباهی انجام می شود در واحدهای صنفی مورد رسیدگی قرار گیرد. ثالثا هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت محترم ارشاد به عنوان نهادهای متولی در این حوزه قبل از ورود دستگاه قضا و رسیدگی های قضایی ماموریت های قانونی خودشان را به نحو شایسته ای در این حوزه انجام دهند تا نوبت به رسیدگی‌های قضایی نرسد.

در یک سال اخیر هیچ روزنامه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده است

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در یکساله اخیر اقدامات ویژه ای در قوه قضاییه در حوزه رسانه انجام شده است از جمله فعال شدن شورای حل اختلاف و صلح و سازش اصحاب فرهنگ و رسانه و برگزاری جلسات توجیهی و پیشگیری و تذکر از ناحیه همکاران ما در حوزه فرهنگ و رسانه با مدیران مسئول و دیگر دست اندرکاران حوزه خبر و صدور بخشنامه رییس محترم قوه قضاییه در زمینه رسیدگی به جرایم سیاسی در چارچوب قانون جرم سیاسی و ترویج این رویکرد و نهادینه شدن در قوه قضاییه که در همین یکی دو ماه اخیر تعدادی از پرونده‌هایی که در وضعیت مشابه در جرایم عمومی و امنیتی رسیدگی می شد به عنوان جرم سیاسی کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارسال شده و با حضور هیات منصفه رسیدگی شده است. در یکسال اخیر هیچ روزنامه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده است و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که قبلا با محکومیت هایی مواجه شده بودند در دوره اخیر از عفو مقام رهبری ازادی مشروط و سایر ارفاق‌ها برخوردار شدند. توصیه ما این است که جامعه رسانه ای ما خط قرمزها را مراعات کنند و علی رغم اینکه گفتن این حرف مناسب نباشد این است که چاره ای نیست اگر جرم و تخلفی انجام شد به ویژه در حوزه امنیت و عبور از قرمز رسیدگی ماموریت اصلی ماست.

اسماعیلی تاکید کرد: با تلاش همکاران ما در شورای حل اختلاف از آغاز سال ۹۹ تا امروز ۱۶۶ مورد از پرونده های محکومیت به قصاص با گذشت اولیای دم اجرای قصاص منتفی شده است و محکومان به قصاص حیات و زندگی مجددی پیدا کردند.

وی ادامه داد: در یکساله اخیر تمام تلاش قوه قضاییه بر این بوده است که ضمن رسیدگی به پرونده های قضایی تلاش شده که به هیچ عنوان کارگاه و کارخانه و واحد صنعتی و تولیدی تعطیل نشود و به هیچ عنوان کارگری بیکار نشود. ما امروز اعلام می کنیم که در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم مقامات قضایی تعطیل نشده است و جایی که برخی از افراد و گروه های دیگر به دنبال تعطیلی واحدها بودند با مداخله دستگاه قضایی از تعطیلی جلوگیری شده است و ما تعطیلی کارخانه را به هیچ عنوان بر نمی تابیم از ناحیه هیچ کس اعم از اینکه بانک و کارگر و کارفرما و سایر طلبکاران و مدعیان باشد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به موضوع کرونا ادامه داد: کرونا کماکان مساله روز ایران و جهان است. از ویژه برنامه های ما در این ایام برگزاری دادگاه های الکترونیک به صورت انلاین با استفاده از فناوری های نوین بوده است و زیر ساخت های لازم اماده شده برای جلوگیری از تردد اصحاب پرونده به مراجع قضایی و حفظ سلامت اصحاب پرونده و همکاران خوشبختانه نتایج خوبی بدست امده است.

وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی به عنوان استان جمع و جور کشور در سه ماهه اول امسال ۵ هزار و ۸۹۸ مورد دادگاه الکترونیکی با استفاده از فناوری های نوین برگزار شده است و در وضعیتی که اصحاب پرونده در منازلشان در دفاتر کارشان و در زندان و بعضا در خارج از کشور بودند جلسه دادگاه آنها به صورت الکترونیک برگزار شد که چهار مورد در همین استان دادگاه با اصحاب پرونده مقیم خارج از کشور به صورت الکترونیکی انجام شد و نظر سنجی که در پایان یکایک جلسات دادگاه انجام شده است خوشحالیم که اعلام کنیم که ۹۰ درصد از شرکت کنندگان در این جلسات وضعیت برگزاری دادگاه را خوب معرفی کردند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت متهمان متواری پرونده پتروشیمی گفت: این افراد خارج از کشور هستند؛ ۳ نفر از آنها قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بودند. آقای «شریفی نیک نفس» زمانی که پرونده در دادسرا بود، خارج شده است؛ آن زمان وی ممنوع الخروج نبوده است. آقای «علی اشرف ریاحی» ممنوع الخروج بوده و با پاسپورت دیگری از کشور خارج شده است. اقدامات لازم با پلیس بین الملل انجام شده است. فعلا عدم حضور آنها در پرونده خللی وارد می‌کند و اگر حکمی صادر شد از اموال داخل کشور آنها استیفا می‌شود.

این خبر در حال تکمیل است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سخنگوی قوه قضاییه وزیر صنعت رسانه جامعه رسانه ای اصحاب پرونده خارج از کشور قوه قضاییه انجام شد گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۹۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه اتریشی: مظنونان تروریستی از اوکراین به اتحادیه اروپا می‌آیند

روزنامه چاپ اتریش به نقل از مقامات امنیتی گزارش داد اوکراین ممکن است به گذرگاهی مناسب برای افراط گرایان خشن تبدیل شده باشد که به دنبال ورود به اتحادیه اروپا هستند.

به گزارش ایسنا، رسانه اتریشی هایته خبر داده تعداد زیادی از تروریست‌های مظنون از طریق خاک اوکراین به این اتحادیه اروپا سفر کرده‌اند.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این روزنامه همچنین به دستگیری ۲ تبعه تاجیکستانی و چچنی در دسامبر گذشته میلادی در آلمان و اتریش به ظن توطئه برای حمله تروریستی در وین اشاره کرده است. این مظنونان به دنبال حمله به کلیسای سنت استفان در وین بودند و می خواستند از کلاشنیکف و مواد منفجره استفاده کنند.

این روزنامه از قول مقام‌های اجرای قانون نوشت، مظنونان بخشی از یک شبکه گسترده‌تر تروریستی موسوم به «داعش خراسان» بودند.

بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، این گروه ترویستی همچنین مسئول حمله تروریستی جمعه گذشته به سالن کنسرت کروکوس مسکو است که ۱۳۷ کشته و بیش از ۱۸۰ زخمی برجای گذاشت.

دادستان‌های اتریشی در ماه دسامبر گفته بودند که مظنونان توطئه وین «بسیار رادیکال» بودند، عقاید مشترک داشتند و ظاهرا بخشی از شبکه‌ای بودند که در اواخر سال ۲۰۲۳ حملاتی را در کلن و مادرید برنامه ریزی می‌کرد.

روزنامه هایته اتریش همچنین نوشت، این مظنونان تروریستی بدون آنکه کسی متوجه شود، از طریق خاک اوکراین وارد اروپا شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حکم قصاص برای متهم پرونده قتل مهران سماک صادر شد
  • آخرین وضعیت پرونده قتل «مهران سماک»
  • شی ‌جین‌پینگ به روزنامه‌نگاران گفت: « داستان چین را خوب روایت کنید»
  • فرامرز اصلانی در ایران دفن می‌شود؟ وزیر ارشاد توضیح داد (فیلم)
  • توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی انجام می‌شود
  • از توضیح رئیس رسانه ملی درباره حواشی «پایتخت» تا درگذشت فردوس کاویانی
  • ابر بدهکاران مالیاتی نقره داغ شدند
  • انگلیس فعلا «آسانژ» را به آمریکا تحویل نمی‌دهد
  • رسانه اتریشی: مظنونان تروریستی از اوکراین به اتحادیه اروپا می‌آیند