Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از روش‌های تامین مالی از بورس، فروش آتی کالای مختلف در قالب قراردادهای موسوم به سلف است در این روش خریدار ابتدا پول کالا را می‌پردازد و در سررسید معین فروشنده متعهد می‌شود که جنس خریداری شده را به خریدار تحویل دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در یک هفته اخیر موضوع اتخاذ تصمیمات شورای هماهنگی سران قوا برای گشایش اقتصادی در کشور مطرح شده که مهمترین آن فروش نزدیک به 200 میلیون بشکه‌ای نفت در قالب اوراق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت به نحوی که عده‌ای از کارشناسان آن را آینده فروشی می‌دانستند و سبب ایجاد بدهی سنگین ارزی برای دولت حاضر و بعدی می‌شد.

با این حال روز گذشته شورای هماهنگی سران قوا با حضور اعضای آن بحث جزئیات طرح گشایش اقتصادی را مورد بررسی قرار داد. طبق گفته‌های محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قرار شده تا در برخی از  جزئیات طرح فروش اوراق نفتی اصلاحاتی انجام شود. یکی از اصلاحات مهم تغییر روش تصویب این اوراق است که قرار شده تا در مجلس پیگیری و تصویب شود همچنین براساس مصوبه شورای هماهنگی سران قوا قرار شده تا به ابزارهای مالی موجود در بازار سرمایه قرارداد آتی نفت نیز افزوده شود تا ظرفیت‌های بیشتری برای فروش نفت در اختیار دولت قرار گیرد.

مروری بر قراردادهای آتی یا همان سلف

یکی از روش‌های تامین مالی از بورس، فروش آتی کالای مختلف در قالب قراردادهای موسوم به سلف است در این روش خریدار ابتدا پول کالا را می‌پردازد و در سررسید معین فروشنده متعهد می‌شود که جنس خریداری شده را به خریدار تحویل دهد.

از سال 97 عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی  به صورت رسمی آغاز گردید که موجب شد در چند نوبت نفت توسط بخش غیردولتی خریداری و صادر شود اما پس از مدتی به دلایلی که عمده آن به کم توجهی مجموعه وزارت نفت در رفع موانع عرضه نفت و صادرات آن برمی‌گشت، خرید نفت از بورس انرژی تقریبا به صفر رسید.

یکی دیگر از ابزارهایی که در تمامی بازارهای نفتی جهان برای خرید و فروش نفت استفاده می‌شود، قراردادهای آتی نفتی است. این قراردادها سررسید مشخصی دارد و در این مدت نیز خریداران می‌توانند در بورس آن را خرید و فروش کنند.

لزوم توجه دولت برای جبران شکست‌های گذشته

بورس کالا ایران در حال حاضر ظرفیت خرید آتی و استفاده از قراردادهای سلف کالایی را فراهم کرده است. در سال 98 اوراق سلف موازی نفت در چند نوبت با نماد «سنف» عرضه شد ناشر این اوراق وزارت اقتصاد و امور دارایی بود اما به نظر می‌رسد که در آن زمان نیز با توجه به شرایط کشور حمایت لازم از خرید و فروش نفت انجام نشد و عملکرد موفقی از خرید و فروش اوراق سلف نفتی وجود ندارد.

بر همین اساس لازم است تا دولت در صورتی که به دنبال اجرای مجدد اوراق سلف نفتی در بازار بورس انرژی است، ابزارها و شرایط ویژه‌ای را برای فروش اوراق نفت خام فراهم نماید. از جمله شروطی که لازم است در اوراق سلف نفتی در نظر گرفته شود رفع موانع تحویل نفت توسط خریداران، عدم بازخرید اوراق توسط دولت و بانک‌ها و همچنین امکان خرید پیش از سر رسید است. در همین راستا دولت باید از خریداران و صادرکنندگان کلان و خرد غیردولتی حمایت کند تا اطمینان و امنیت بیشتری برای آن‌ها ایجاد شود.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: اوراق سلف اوراق نفتی سنفت خرید و فروش اوراق سلف فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۹۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G با تراشه Dimensity 6100 Plus به زودی وارد بازار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گوشی ردمی 13C 5G در ماه دسامبر ۲۰۲۳ میلادی در سه رنگ مشکی، سبز و نقره‌ای وارد بازار هند شده است، اخیراً رندرهایی از این محصول منتشر شده است که نشان می‌دهد نسخه آبی آن نیز به زودی عرضه می‌شود؛ این محصول در سه مدل وارد بازار خواهد شد، مدل اول با چهار گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی با قیمت ۱۲۵ دلار در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، مدل دوم با شش گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی با قیمت ۱۴۵ دلار عرضه می‌شود و مدل دیگر با هشت گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی با قیمت ۱۶۸ دلار وارد بازار می‌شود.

گوشی ردمی 13C 5G دارای نمایشگر ۶.۷۴ اینچی IPS LCD با رزولوشن +HD، نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و میزان روشنایی ۶۰۰ نیت است، یک حسگر اثرانگشت نیز روی نمایشگر گوشی تعبیه شده است؛ این محصول با استفاده از رابط کاربری MIUI 14 مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ۱۳ اجرا می‌‏شود و به تراشه Dimensity 6100 Plus مجهز شده است و با حافظه رم LPDDR4x و حافظه ذخیره‌سازی داخلی microSD همراه است.

انرژی مورد نیاز گوشی ردمی 13C 5G با استفاده از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌شود و از فناوری شارژ سریع ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کند؛ از دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به سیم‌کارت دوگانه، شبکه 5G، Wi-Fi، بلوتوث 5.2، GPS، یک پورت USB-C و یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری اشاره کرد.

کد خبر 747380

دیگر خبرها

  • ابلاغ ۸۲۱میلیارد تومان منابع ازمحل فروش اوراق به پروژه های اردبیل
  • فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • معامله ۴۲۱۰ کیلوگرم اوراق شمش طلا در بورس کالا
  • مرکز مبادله ایران فاقد وجاهت قانونی است؟