Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در سی و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه (۲۱ مرداد ماه) برگزار شد، با اشاره به اعیاد مبارک اظهار کرد: عید سعید غدیر، عید امامت و ولایت و میلاد مسعود حضرت موسی بن جعفر (ع) را تبریک می‌گویم و همچنین روز خبرنگار را به همه اصحاب رسانه تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره تمام خبرنگاران شهید را گرامی می‌داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به نوبه خود مجددا از خدمات و زحمات جامعه رسانه‌ای کشور به ویژه خبرنگاران حوزه قضایی تشکر می‌کنیم و این جمع را همکاران خود می‌دانیم.

اسماعیلی با بیان اینکه امروز جامعه ما از ناحیه دشمنان با دو گانه تحریم و تحریف مواجه است، گفت: همان گونه که کشور با جنگ اقتصادی مواجه است، شاهد جنگ رسانه‌ای دشمن با ابراز تحریف هستیم، اهمیت حرفه خبرنگاری در جامعه امروز ما بیش از پیش بر ما آشکار است، آنجا که خبرنگاران با رعایت امانت و صداقت و شفافیت و امید خنثی کننده تهاجم دشمن هستند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در دوره تحول جلب مشارکت گروه‌های مختلف مردمی به ویژه گروه‌های نخبگانی از اولویت‌های قوه قضاییه است و در این برنامه تحولی خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای در حوزه ترویج گفتمان عدالت و مبارزه با مظاهر فساد نقش مهمی دارند.

وی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد نمونه‌های خوبی از گزارشگری فساد بودیم، در این حوزه خبرنگاران ما را همکاران خود بدانند و ما آن‌ها را همکار خویش می‌دانیم، چراکه آن‌ها چشم و گوش دستگاه قضا در یافتن مشکلات به شمار می‌آیند.

اسماعیلی با اشاره به رویکرد دستگاه قضا در حوزه تخلفات رسانه گفت: در هر جامعه‌ای امکان وقوع تخلف و ارتکاب جرم از ناحیه هر یک از اقشار را محتمل می‌دانیم و توجه داریم دشمن تلاش بسیاری می‌کند تا در هر گروهی عامل نفوذی داشته باشد و در نتیجه گاهی اوقات تشکیل پرونده امری اجتناب ناپذیر خواهد بود، اما آنچه مهم است، سیاست دستگاه قضا در رسیدگی به جرایم و تخلفات حوزه رسانه است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در دوره تحول رویکرد توأم با آرامش، جایگزین رویکرد سختگیرانه شده است و رسانه‌ها باید قوانین را رعایت کنند و اگر تخلفی باشد در واحد صنفی مورد رسیدگی قرار گیرد و هیأت نظارت بر مطبوعات و وزارت ارشاد به عنوان نهادهای متولی، مأموریت‌های قانونی خود را به نحو شایسته انجام دهند تا نوبت به رسیدگی قضایی نرسد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در یک سال اخیر اقدامات خوبی انجام شد از جمله فعال شدن شورای حل اختلاف اصحاب رسانه، برگزاری جلسات تذکر از ناحیه همکاران ما در فرهنگ و رسانه و دیگر دست اندر کاران حوزه خبر، صدور بخشنامه رئیس قوه قضاییه در چارچوب رسیدگی به جرم سیاسی و نهادینه شدن آن که پس از این بخشنامه، جرایم با حضور هیأت منصفه رسیدگی می‌شوند.

وی افزود: هیچ روزنامه، رسانه و خبرگزاری‌ای از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده است و جمعی از خبرنگاران با توجه به عفو مقام معظم رهبری آزادی مشروط گرفتند و توصیه ما این است که جامعه مطبوعاتی خط قرمز‌ها را رعایت کنند، چاره‌ای نیست اگر جرمی انجام شد، رسیدگی مأموریت اصلی ما است.

اسماعیلی تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش همکاران ما از آغاز سال ۱۳۹۹ تا کنون ۱۶۶ مورد از پرونده‌های قصاص با گذشت اولیای دم مواجه شدند و محکومان به قصاص، زندگی مجدد پیدا کردند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در حوزه کارگری تمام تلاش قوه قضاییه بر این بوده است که ضمن رسیدگی به پرونده‌های قضایی به هیچ عنوان کارگاه و کارخانه و واحد صنعتی‌ای تعطیل نشود و کارگری هم بیکار نشود و استیفای حقوق کارگران جزء اولویت‌های قوه قضاییه بوده است و اعلام می‌کنیم در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم قضایی تعطیل نشده است.

وی افزود: تعطیلی کارخانه را به هیچ عنوان بر نمی‌تابیم.

اسماعیلی با بیان اینکه کرونا کماکان مسأله روز ایران و جهان است و با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در دوران شیوع ویروس کرونا، گفت: دادگاه‌های آنلاین در دوران کرونا برگزار شده است. زیر ساخت‌ها را برای جلوگیری از رفت و آمد اصحاب پرونده به مراکز قضایی ایجاد کردیم، به عنوان نمونه در استان خراسان جنوبی در سه ماه اول امسال ۵۸۹۸ مورد دادگاه الکترونیکی برگزار شده است.

وی ادامه داد: در این استان ۴ مورد دادگاه با اصحاب پرونده خارج از کشور برگزار شده است و ۹۰ درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی از برگزاری دادگاه رضایت داشته اند و ۱ درصد فقط آن را ضعیف دانستند و این نظرسنجی این پیام را دارد که کرونا فرصت به شمار می‌رود.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره وصول بدهی بدهکاران بانکی گفت: وضعیت فعلی ایجاب می‌کند که ما یقه بدهکاران بزرگ بانکی و بدهکاران مالیاتی را بگیریم و حقوق جامعه را استیفا کنیم، البته این کار با همکاری بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی است و از همکاری این نهاد‌ها تشکر و اعلام می‌کنم مطالبه این سازمان‌ها و همکاری دستگاه قضا انجام شده است و در یک سال گذشته در تهران و در حوزه مالیاتی ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده وصول شد و با نیابت‌هایی که داشتیم در سایر استان‌ها نیز ۶ هزار میلیارد تومان تسلیم شد.

وی افزود: هفته گذشته از یک بدهکار بانکی که گروه فرزان راد بودند ۱۴۰ میلیارد بدهی آن‌ها به بانک مسکن تسویه شده، ۲۳۰ میلیارد بدهی این گروه به بانک رفاه هم در حال تسویه است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بالغ بر هزار میلیارد تومان مالیات هم از ناحیه سازمان بازرسی وصول شده است.

اسماعیلی درباره پرونده ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال گفت: قوه قضاییه درباره پرونده ویلموتس وارد عمل شده و اشکالات متعددی به آن وارد است؛ چه از نظر بستن قرارداد و چه میزان آن موضوع بررسی شده و در فرآیند رسیدگی قرار دارد.

وی درباره درخواست سازمان جنگل‌ها از رئیس دستگاه قضا گفت: در ارتباط با جنگل هیرکانی قبل از ورود سازمان جنگل‌ها، رئیس کل دادگستری استان مازندران از منطقه بازدید داشتند و اسناد و مدارک را ملاحظه کردند و گزارشی توسط دادگستری تنظیم شد و رئیس قوه قضاییه تقاضا را پذیرفته و در راستای اعمال ماده ۴۷۷ پرونده بررسی دوباره می‌شود و حتما از مجاری قانونی اقدام می‌کنیم، منشأ صدور حکم کارشناسان بودند به همین جهت رئیس کل دادگستری شخصاً برای معاینه محل رفتند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت متهمان متواری پرونده پتروشیمی گفت: این افراد خارج از کشور هستند؛ ۳ نفر از آن‌ها قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بودند و یک نفر آقای شریفی نیک نفس در زمانی که پرونده در دادسرا بوده خارج شده است، آن زمان وی ممنوع الخروج نبوده و آقای علی اشرف ریاحی هم ممنوع الخروج بوده و با پاسپورت دیگری از کشور خارج شده است، اما اقدامات لازم با پلیس بین‌الملل انجام شده است و فعلا عدم حضور آن‌ها در پرونده خللی وارد می‌کند و اگر حکمی صادر شد، از اموال داخل کشور آن‌ها استیفا می‌شود.

اسماعیلی درباره گرانی‌های اخیر حوزه خودروسازی گفت: در حوزه خودرو قوه قضاییه نسبت به حق عمومی مردم بی تفاوت نبوده است. پیگیری های مجدانه ای برای ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو انجام دادیم که اثرات مثبتی داشت.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در زمینه گرانی خودرو سازمان بازرسی ورود جدی داشته است، گفت: در بازرسی از ایران خودور به این نتیجه رسیده اند که یک شرکت با تبانی مبادرت به گران نمایی و گران فروشی می‌کرد، این شرکت با وجود توان تولید داخل از خارج کشور، قطعات را وارد می‌کرده است.

اسماعیلی تصریح کرد: در مورد یکی از شرکت‌هایی که فولاد آلیاژی به خودروساز می‌فروخت بیش از ۵۴۴ میلیارد تومان هزینه اضافی به گردن خودروساز گذاشته بود که با پیگیری‌ها ۵۳۳ میلیارد بازگردانده شده است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: امروز آخرین جلسه دادگاه این متهم است و آخرین دفاع طبری گرفته شده و متهمان باقی مانده آخرین دفاعیات خود را انجام می‌دهند و ختم رسیدگی به این پرونده امروز اعلام می‌شود و در اولین فرصت تا حدود دو هفته آینده رأی پرونده صادر می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: آنچه در دادگاه رسیدگی شد، همه عناوین اتهامی این فرد نبود، اما بخش‌های دیگری از پرونده در دادسرا مفتوح است و به زودی بخش دوم آن رسیدگی می‌شود و برای متهمان فراری این پرونده هم رأی صادر می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای ۶۵ میلیاردی میرسلیم علیه قالیباف گفت: ادعای ایشان از حیث ادعا مطرح شده و گزارشی واصل شده است. ما در حال بررسی این ادعا هستیم.

اسماعیلی تصریح کرد: یکی از نمایندگان سابق مجلس بازداشت شده است، اما هنور ماهیت موضوع بررسی نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مطمئن باشید در رسیدگی‌ها آنچه از گزارش‌ها و تخلفات به ما منعکس بشود، حتما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: سخنگوی دستگاه قضا سخنگوی قوه قضاییه میلیارد تومان قوه قضاییه دستگاه قضا برگزار شد انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۹۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مداخله ایرلند در پرونده نسل کشی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل

جمهوری ایرلند روز چهارشنبه اعلام کرد که در پرونده نسل کشی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل مداخله خواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مایکل مارتین وزیر امور خارجه ایرلند با بیان اینکه این وظیفه دادگاه بین‌المللی است که تصمیم بگیرد نسل کشی در غزه رخ داده یا خیر، به شماری از جنایات و اقدام ضد بشری رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این روند باید متوقف شود. دیدگاه جامعه جهانی روشن است. دیگر بس است.

وی درباره شکل این مداخله توضیحی نداد اما تاکید که این اقدام پس از تجزیه و تحلیل حقوقی و سیاستی و مشورت با چندین شریک از جمله آفریقای جنوبی اتخاذ شده است.

آفریقای جنوبی: اسرائیل حکم دادگاه لاهه درباره غزه را اجراء نکرده‌ استآفریقای جنوبی خواستار صدور حکم بازداشت عاملان جرایم جنگی در غزه شدآفریقای جنوبی: کشورها باید تامین مالی ارتش اسرائیل را متوقف کنند

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • منشور اخلاقی؟ کار تاج و عزیز محمدی بود! / اگر بودم، کاری می‌کردم پول ویلموتس را از جیب‌شان بدهند
  • مداخله ایرلند در پرونده نسل کشی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل
  • حکم قصاص برای متهم پرونده قتل مهران سماک صادر شد
  • آخرین وضعیت پرونده قتل «مهران سماک»
  • حکم ممنوعیت رسانه‌ای برای ترامپ
  • حکم ممنوعیت رسانه‌ای برای ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت
  • ۹ پرونده تخلف صنفی طرح نظارتی نوروز در مسیرهای ارتباطی تشکیل شد
  • حبس ابد برای رئیس فدراسیون فوتبال چین
  • پرونده بابک زنجانی در سال ۱۴۰۲ به سرانجام رسید
  • انگلیس فعلا «آسانژ» را به آمریکا تحویل نمی‌دهد