Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-25@06:06:07 GMT

اروپا در گردنه سخت تحریم تسلیحاتی ایران

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۰۲۰۱

اروپا در گردنه سخت تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، رحمان قهرمانپور کارشناس مسائل استراتژیک با درج یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: ترامپ در حالی به اروپا جهت همراهی با امریکا برای تمدید تحریم‌ها فشار می‌آورد که نظرسنجی‌های داخلی امریکا که بارها تکرار شده، نشان می‌دهد او موقعیت شکننده‌ای در انتخابات نوامبر خواهد داشت و قاعدتاً هرچه شانس کمتری برای بردن داشته باشد، انگیزه اروپا برای همراهی با طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران کمتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا اروپا به خوبی واقف است که چنانچه با همراهی امریکا اقدامی علیه ایران انجام دهد، ممکن است باعث یک اتفاق بازگشت‌ناپذیر شود؛ به عنوان مثال احتمال می‌رود ایران به طور کلی از برجام یا «ان پی تی» خارج شود. این اقدام دو طرف را وارد یک فرآیند غیرقابل بازگشت می‌کند و در این صورت آسیبی که متوجه اروپایی‌ها می‌شود، بسیار بیشتر از امریکایی‌ها خواهد بود. از این رو اروپا باید از این گردنه سخت عبور کند. در شرایط کنونی باید منتظر ماند که اروپا چه راهی را در پیش خواهد گرفت؛ آیا طرح تمدید چند ساله و نه نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی را دنبال می‌کند یا تحت تأثیر نظرسنجی‌هایی که در امریکا صورت گرفته، از این سیاست عقب‌نشینی کرده و به نوعی با روسیه و چین همراه می‌شود. هرچند فرضیه نزدیکی آنها به این دو کشور دور از ذهن است ولی دست کم در شرایط کنونی انگیزه آنها برای همراهی با امریکا کمتر شده است. این در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌ها که موقعیت ترامپ را متزلزل نشان می‌دهد، اروپا در حفظ مواضع گذشته خود دچار تردید جدی خواهد شد.
بر اساس موقعیت دیگری چنانچه اروپا با مواضع ترامپ همراهی کند و طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با وتوی روسیه و چین به جایی نرسد و سپس نتیجه انتخابات نشان دهد که ترامپ رفتنی شده است، اروپا با رفتن او به سرعت تغییر موضع خواهد داد اما قاعدتاً مواضع پیشین آن پیرامون تحریم‌های تسلیحاتی، روابطش با ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
در این راستا کشورهای عربی همپیمان با امریکا هم خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده‌اند. موضعگیری دبیر شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر درخواست تمدید تحریم ایران در حالی است که این شورا بعد از بحران قطر و محاصره آن دچار دودستگی و شکاف بزرگی شده است؛ طیف قطر، عمان و کویت موضع انتقادی به عربستان دارند و از سوی دیگر قطر در سطوح بالای سیاسی خود در نشست‌های شورا شرکت نمی‌کند. در چنین شرایطی سه عضو دیگر یعنی عربستان، بحرین و امارات به نوعی سیاست‌های اصلی شورای همکاری را هدایت می‌کنند. نامه اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به امریکا و درخواست برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در راستای همین اختلافات و انتشار خبر اخیر مربوط به قطر معنادار می‌شود. معلوم شد که عربستان بعد از محاصره قطر از امریکا درخواست حمله به این کشور را داشته و قطر سکوت امریکا را به رضایت تعبیر کرده است. افشای این موضوع بازتاب بسیار بدی برای عربستان در منطقه داشت از این رو مقام‌های این کشور برای انحراف توجهات، دست به بزرگ نمایی تحریم‌های تسلیحاتی ایران زده‌اند. در حقیقت تحولات جاری در این شورا به تلاش‌های مشخص عربستان باز می‌گردد و نه مواضع همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس. خاصه آنکه عربستان و امارات به وضعیت مبهم ترامپ در انتخابات امریکا واقف هستند و سعی می‌کنند از فرصت باقی مانده برای تعمیق فشار بر ایران استفاده کنند وگرنه تردیدی وجود ندارد که بیشتر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از خریداران بزرگ تسلیحات نظامی هستند بنابراین حرف آنها مبنی بر اینکه کشور دیگری اجازه خرید تسلیحات نظامی نداشته باشد، در دنیا اعتباری ندارد.

منبع: تقریب

کلیدواژه: شورای همکاری خلیج فارس تحریم تسلیحاتی ایران تحریم های تسلیحاتی تمدید تحریم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۰۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند.

جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی گفت: «ما درباره گسترش تحریم پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک و احتمال انتقال آنها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.» این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم‌ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: سیاست تحریم شکسته خورده است، برای ما اذیت و آزار‌هایی دارد، اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آنهایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • انتقاد نماینده بلژیکی از رویکرد اتحادیه اروپا در قبل نسل کشی غزه
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • چالش‌های سیاست خارجی در ۱۴۰۳؛ ایران با کدام پرونده‌های مهم روبروست؟