Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نیمسال تحصیلی آینده شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تغییر می‌کند و شهریه دانشجویان مستقر در واحدهای مرکز استان با سایر واحدها متفاوت خواهد بود.

به گزارش حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان بیش از یک میلیون دانشجو دارد. از آنجائی‌که دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی است و در اکثر نقاط کشور واحد دارد و دانشجویان از همه اقشار وارد این دانشگاه می‌شوند، قرار است تغییری در رویکردهای شهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمدمهدی طهرانچی در این باره می‌گوید که در آینده‌ای نزدیک اتفاقات جدی در بخش شهریه‌ای دانشجویان رقم خواهد خورد.

تدوین شهریه 3 سطحی

براساس اعلام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهریه پایه در 3 سطح برای دانشجویان مشغول به تحصیل در واحدها درنظر گرفته می‌شود البته شهریه پایه پزشکی در دوره دکتری حرفه‌ای و پیراپزشکی از این شهریه جدا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

جزئیات کاهش و واقعی شدن شهریه دروس در دانشگاه آزاد

بر این اساس شهریه رشته‌ای در واحد تهران مرکزی با شهریه همان رشته در اطراف تهران مثلا شهر قدس متفاوت است و کسی که در شهر قدس درس می‌خواند شهریه ارزانتری را می‌پردازد. چراکه به گفته طهرانچی وضعیت مالی ساکنان تهران با ساکنان اطراف تهران متفاوت است.

توجه به شهریه رشته‌های علوم پایه

رویکرد بعدی در تدوین شهریه توجه به رشته‌های علوم پایه است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این باره می‌گوید ظرفیت دانشگاه در رشته‌های علوم پایه خالی مانده است تصمیم داریم شهریه علوم پایه را که پیش از این، دوبرابر رشته‌های علوم انسانی بود را کاهش دهیم.

هدف از اجرای اصلاحات در شیوه دریافت شهریه، نزدیک شدن حداکثری به عدالت عنوان شده است و در این راستا ۲ فاکتور اصلی برای تعیین شهریه در نظر گرفته شده است؛ اول عرضه و تقاضا و دیگری هم موقعیت واحد دانشگاهی از لحاظ جغرافیایی و وضعیت اقتصادی -اجتماعی منطقه.

بر این اساس رشته‌های پرمتقاضی در مراکز استان‌ها، نسبت به رشته‌ای که در واحدهای حاشیه‌ای وجود دارد، گران‌تر خواهد بود. به گفته طهرانچی؛ برای شهریه‌ها کف و سقف تعیین شده و اعداد و ارقام آن طی چند روز آینده نهایی خواهد شد.

تدوین شهریه‌ها با هیئت‌های امنای استانی

در این زمینه احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنا می‌گوید افزایش یا کاهش شهریه‌ها از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به استان‌ها سپرده می‌شود. به این صورت که شهریه رشته‌ها به پیشنهاد روسای واحد به هیئت امنای استانی ارائه می‌شود و در صورت موافقت هیئت امنای استانی شهریه واحد تعیین می‌شود.

به گفته حیدری در این مسیر ممکن است شهریه رشته‌ای افزایش یا کاهش یابد یا اینکه حتی ثابت بماند.

شهریه دروس عملی و آزمایشگاهی

میزان شهریه دروس عملی و آزمایشگاهی در ترم تحصیلی آینده در صورت مجازی شدن ترم تحصیلی یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویان است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این باره می‌گوید اکنون در حال بررسی شهریه دروس نظری و محاسبه در این خصوص هستیم؛ بحث دانشجویان در این رابطه این است که اگر قیمت تمام شده برای دروس نظری که به صورت مجازی پایین بود، این مورد لحاظ شود و گرنه شهریه پایه و دروس عملی و آزمایشگاهی فرقی نمی‌کند.

البته پرداخت حقوق و دستمزد اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش مجازی و آموزش حضوری، تفاوتی با یکدیگر ندارد، به گفته طهرانچی؛ در حال حاضر کارگروهی بر روی این موضوع کار می‌کند که قیمت تمام شده شهریه متغیر دروس نظری را که به صورت مجازی ارائه می‌شود را محاسبه کند.

احتمال تغییر شهریه آموزش مجازی

دکتر طهرانچی همچنین می‌افزاید باید در دو حالت آموزش حضوری و آموزش غیرحضوری، قیمت تمام شده را محاسبه کنیم؛ واقعیت این است که ترم گذشته غافلگیر شدیم و اکنون می‌پذیریم این ۲ شیوه (آموزش حضوری و غیرحضوری) با یکدیگر متفاوت هستند. ولی باید کارشناسان بگویند که قیمت تمام شده دروس نظری به صورت مجازی و حضوری چقدر و تفاوتش چه میزان است؟

به گفته وی اگر قیمت تمام شده در «دروس متغیر نظری» پایین بیاید، در کاهش قیمت شهریه تجدید نظر خواهیم کرد و این قول را به دانشجویان می‌دهیم که ان‌شاءالله قیمت‌ها را در ترم آینده واقعی کنیم.

این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی گام دیگری در راستای تحقق عدالت آموزشی با رویکرد توازن شهریه‌ها؛ متناسب با وضعیت جغرافیایی، نحوه آموزش و رشته‌هایی که تدریس می‌شوند است.

انتهای پیام/4040/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی شهریه دانشجویان حیدری دکتر طهرانچی دانشگاه آزاد اسلامی رشته های علوم قیمت تمام شده امنای استانی شهریه رشته صورت مجازی شهریه دروس دروس نظری علوم پایه شهریه ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۰۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی تا سطح ۴۰ مگاوات تولید برق در «عین‌الکش»/ بیمارستان سینا را از ما گرفتند!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه علاوه بر حضور در جمع هیئت رئیسه، معاونان، رؤسای دانشکده‌ها و مدیران پس از زیارت مزار شهدای گمنام در نشست صمیمانه با جامعه دانشگاهیان شرکت کرده و به سؤالات و موضوعات مطرح شده پاسخ داد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در این نشست ضمن قدردانی از حضور استاندار کرمانشاه در این دانشگاه و تبریک سالروز تأسیس سپاه پاسداران و حماسه‌آفرینی آنان در عملیات غرورآفرین «وعده صادق» اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد که در تمامی مسائل و موضوعات پای کار است، متکی به بودجه نفت نیست و در برهه‌های مختلف با توجه به چالش‌های متعدد همیشه سربلند بوده و با حداقل هزینه بیشترین بهره‌وری را کسب کرده و موجب افتخار کشور در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی بوده است.

افشین غنی‌زاده اضافه کرد: با مدیریت توانمند دکتر طهرانچی تغییرات جدید و ارزشمندی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده؛ ازجمله تنظیم سند تحول
پنج ساله این دانشگاه که برگرفته از فرمایش مقام معظم رهبری در ۱۰ بسته کاری از جمله سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و پژوهشی تنظیم شده
و طی آن تکالیفی برعهده واحد‌ها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی گذاشته شده و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در این مسیر تاکنون موفق عمل کرده است.

وی، گزارشی از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ارائه کرد و افزود: این دانشگاه با چهار واحد و پنج مرکز، ۲۰ هزار دانشجو در سطح استان کرمانشاه، ۴۶۰ کارمند و نزدیک به ۴۰۰ عضو هیئت علمی تمام‌وقت توانمند و همچنین اعضای هیئت علمی وابسته و دستیار آموزشی در مجموع با یک‌هزار و ۵۰۰ همکار اداری و علمی به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ استان در حال انجام وظیفه است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه متذکر شد: باید خیلی بیشتر از گذشته در مدیریت شهری استان کرمانشاه از دانشگاه آزاد اسلامی و توانمندی‌های آن استفاده شود، البته در وهله نخست مهم‌ترین منبع درآمد ما به‌عنوان یک دانشگاه غیردولتی شهریه دانشجویی است که با توجه به سیاست‌های جدید سازمان مرکزی به مرور در امر فناوری و تکنولوژی‌های نوین ورود کرده‌ایم و در پیش‌بینی بودجه این دانشگاه متعهد شده‌ایم ۳۴ میلیارد تومان درآمدزایی غیرشهریه‌ای کسب کنیم که با توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی کوتاه‌مدت، بهره‌وری از امکانات و توانمندی‌های آزمایشگاهی با ۹۴ آزمایشگاه به‌روز و مجهز در دستیابی به این درآمد قرار داریم.

غنی‌زاده توضیح داد: تنها دانشگاه استان و شاید غرب کشور هستیم که مجوز آزمایشگاه استاندارد بین‌المللی ۱۷۰۲۵ را در بخش صنایع غذایی در ۶۰ مورد مختلف کسب کرده‌ایم، از مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی با دستگاه‌های پیشرفته بهره‌ می‌بریم، در دغدغه‌های فرهنگی و بخش‌های علمی و تحقیقاتی حضور فعال داریم و در حال حاضر بزرگ‌ترین دغدغه کارکنان مسکن است که انتظار داریم استاندار کرمانشاه در رفع این مشکل با نظر مساعد برخورد کنند.

وی افزود: علاوه بر دانشکده‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه از ۱۴ مدرسه سما با ۳۰۰ همکار سمایی و ۲ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز بهره‌مند است؛ با این تذکر که مدارس سمای ما از مقبول‌ترین مدارس نزد خانواده‌ها هستند و هر بار عده زیادی از خانواده‌ها درخواست ثبت‌نام در این مدارس دارند که با محدودیت مکان مواجه هستیم و ما از این امکان برخورداریم که تا ۲۰ مدرسه با کیفیت مناسب ارتقا پیدا کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه یادآور شد: از دیگر مشکلات ما محل دانشگاه مرکز قصرشیرین است که پس از زلزله سرپل ذهای کیفیت و استحکام مناسبی ندارد و باید با مساعدت فرمانداری مکان مناسبی برای این دانشگاه در اختیار ما قرار داده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به مشکل بیمارستان سینای این دانشگاه اشاره کرد که از دانشگاه علوم پزشکی توسط دانشگاه آزاد کرمانشاه خریداری شده بود و گفت: به‌دلیل عدم ارائه سند توسط دانشگاه علوم پزشکی و پس از آن وقوع کرونا و به بهانه این بیماری این بیمارستان که به‌واسطه آن‌ می‌توانستیم رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی را ایجاد کنیم را از ما گرفتند و خواهان بازپس‌گیری آن هستیم.

غنی‌زاده اضافه کرد: از دیگر مطالبات ما نیز حضور استاندار کرمانشاه در جلسات هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و مساعدت در راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی تا سطح ۴۰ مگاوات تولید برق در منطقه عین‌الکش و استفاده دانشگاه از تسهیلات وام‌های کم‌بهره برای رفع مشکلات است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار طهرانچی با رئیس، مدیران و کارکنان مرکز جذب و امور هیئت‌علمی
  • برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است
  • طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی
  • طهرانچی: تربیت نسل جوان مبتنی‌ بر توانمندی و سودمندی است
  • دکتر طهرانچی: تربیت نسل جوان مبتنی‌ بر توانمندی و سودمندی است
  • اهداف تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی
  • راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی تا سطح ۴۰ مگاوات تولید برق در «عین‌الکش»/ بیمارستان سینا را از ما گرفتند!
  • ۲۷ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند
  • ما نخبه نیستیم، عدالت آموزشی در اغماست! / سهم ثروت برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار چقدر است؟ +فیلم
  • دریافت شهریه مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی تنها براساس کیفیت آموزشی