Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران معتقد است: کاهش قیمت فولاد در روزهای گذشته یکی از نتایج مثبت تصمیم‌های وزارت صمت در مدیریت تقاضای فولاد بوده و در واقع تقاضای سفته‌بازی و سوداگری از بازار فولاد در حال خروج است.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، «سیدرضا شهرستانی» افزود: براساس تصمیماتی که وزارت صنعت در یکی دو ماه گذشته و پس از روی کار آمدن مدرس خیابانی به عنوان سرپرست این وزارتخانه اتخاذ کرده، تقاضای سفته‌بازی و سوداگری از بازار فولاد در حال خارج شدن است که نتیجه این اقدام مهم، کاهش قیمت فولاد هم در بورس کالا و هم در کف بازار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستانی اضافه کرد: اردیبهشت ماه امسال که معاونت معدنی وزارت صنعت معاملات فولاد در بورس کالا را یکی پس از دیگری ابطال می‌کرد، تقاضای شمش فولادی در بورس کالا به بیش از ۶۸۰ هزار تن رسید.

وی توضیح داد: براساس تدابیری که مدرس خیابانی و معاونین این وزارتخانه در مدیریت تقاضا اتخاذ کردند، تقاضا در تیرماه بیش از ۳۵ درصد کاهش یافت و به حدود ۴۵۰ هزار تن رسیده است.

به گفته شهرستانی، میزان تقاضا برای شمش تا ۲۰ مرداد ماه، به ۱۲۴ هزار تن کاهش پیدا کرد که با توجه به عرضه های باقیمانده تا پایان مردادماه، احتمال می رود این میزان حداکثر به ۳۵۰ هزار تن خواهد رسید.

عضو هیات مدیره انجمن مزبور تصریح کرد: براساس تصمیم‌های صحیحی که اتخاذ شده، میزان تقاضای شمش فولادی ظرف کمتر از دو ماه به نصف رسیده و این به معنی کاهش تقاضای سفته بازی و دلالی برای این کالای راهبردی در بورس کالا است.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر مدیریت تقاضا، مدیریت عرضه نیز در وزارت صنعت در حال انجام است که بر اساس آن کل عرضه ورق و بخش عمده‌ای از عرضه شمش و میلگرد در بورس کالا انجام خواهد شد که موجب شفافیت بیشتر و کوتاه شدن دست واسطه‌ها از بازار فولاد می شود.

شهرستانی گفت: برای تکمیل این اقدام‌های مثبت، یک کار دیگر هم لازم است و آن اجرایی شدن برنامه تخصیص آهن اسفنجی به واحدهای ذوب القایی است، زیرا این واحدها هیچ سهمیه‌ای در سه ماهه دوم امسال دریافت نکرده‌اند و واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی هم از بخشنامه معاونت معدنی وزارتخانه تبعیت نکردند، بنابراین چنانچه این سهمیه‌ها با قیمت‌های مصوب در اختیار واحدهای ذوب القایی قرار گیرد، این شرکت‌ها که بیش از ۴.۵ میلیون تن در سال تولید دارند، می ‌توانند عرضه شمش در بورس کالا را افزایش دهند.

به گزارش ایرنا، میزان تولید فولاد کشور به حدود 27.5 میلیون تن رسیده که از این رقم نزدیک به 10 میلیون تن به بازارهای هدف صادر شد و انتظار می‌رود امسال بیش از 30 میلیون تن تولید داشته باشیم.

 

 ایرنا

 

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بورس کالا بازار فولاد وزارت صنعت سفته بازی میلیون تن هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۱۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی

به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محمد مهدی برادران در مراسم آغاز به کار سی و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری کمبود برخی از کالا‌های اساسی به ویژه شوینده در روز‌های پایانی سال در بازار بود افزود: در صنایع عمومی مثل شوینده با فراوانی کالا مواجه ایم که البته کیفیت و رقابت کالا مد نظر است.   وی افزود: مجموعه کار‌هایی که در حوزه مواد شوینده و سلولزی انجام شده ارزشمند است و در آینده‌ای نزدیک جشن خوداتکایی برگزار خواهیم کرد.   برادران با بیان اینکه حجم بازار مواد شوینده در کشور حدود ۱۳۰ همت، است گفت: در سال گذشته مواد اولیه‌ای که برای شوینده و بهداشتی آرایشی تامین شد ۴۵ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تر، (۱۴۰۱) دو درصد کاهش داشت که البته به سمت عمق بخشی در تولید هم رفته ایم.   برادران گفت: تولید اسانس از پایه مولکول برای نخستین بار در ایران انجام شده و ایران هفتمین تولید کننده در دانش فنی این محصول در دنیاست، همچنین تا سه سال قبل، ما وارد کننده گلیسیرین بودیم، اما امروز در این بخش به خوداتکایی رسیده ایم و نیاز‌های داخلی را تامین می‌کنیم البته در پی ایی جی- ام پی جی، فسفات و ... تولید بازار را در دست گرفته ایم و در حال عمق بخشی به کالا‌های داخلی هستیم ضمن اینکه همزمان با طرح‌هایی که در حال اجراست رونق بازار‌های قاچاق و تقلبی کم شده بطوریکه هم اکنون حدود ۹۵ درصد کل بازار را در دست داریم.   معاون وزیر صمت گفت: سال ۱۴۰۲، به موازات واردات چهل و پنج میلیون دلاری مواد اولیه، ۱۶۱ میلیون دلار صادارت داشتم که در مقایسه با مدت مشابه قبل‌تر (۱۴۰۱) هجده درصد رشد داشته است.    برادران به حوزه فعال سازی ظرفیت‌های خالی این صنعت اشاره کرد و گفت: طرح تولید بدون کارخانه که شاه بیت فعالیت وزارت صنعت در سال جهش تولید با مشارکت مردم است اقداماتی صورت گرفته به طوریکه ما بیش از ۲ میلیون تن هم اکنون در این ظرفیت به سمت صدور پروانه رفتیم که کار بسیار اصولی است که باید انجام شود.   وی ادامه داد: هدفگذاری‌هایی که مجموع صاحبان صنعت، تولید کنندگان و حامیان دولتی انجام داده اند هدفگذری جهشی در قالب تولید بوده بطوریکه برای امسال ۲۵ درصد رشد تولید را پیش بینی کرده اند.   برادران گفت:‌بر اساس اعلام آمار رسمی کشور، میزان تولید در سال ۱۴۰۲، ۱۸۲۲ هزار تن بود که در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.   معاون وزیر صمت افزود: هم اکنون صنعت شوینده کشور هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی به بلوغی رسیده که علاوه بر تامین نیاز داخلی، بازار‌های صادراتی را هدف گیری کرده است و با توجه به ظرفیت‌های موجود و پیوندی که با شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد در مجموع شاه بیت اقتصاد جهش تولید، مدیریت قیمت تمام شده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • مرغ ارزان شد/ قیمت جدید را ببینید
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • قیمت جدید مرغ در بازار
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم
  • وزیر صمت: واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم