Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@10:42:18 GMT

پیکر فخرالذاکرین به خاک سپرده شد

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۱۷۳۵

پیکر فخرالذاکرین به خاک سپرده شد

 مراسم خاکسپاری این مداح فقید پس از اقامه نماز میت توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم در مزارستان وادی رحمت تبریز برگزار شد.

«حاج فیروز زیرک‌کار» مشهور به فخرالذاکرین مداحان اهل بیت (ع) کشور روز یکشنبه در یکی از بیمارستان های تبریز رخ در نقاب خاک کشید.

این مداح مخلص و با سابقه تبریزی که از چند روز قبل به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری شده بود، در سن ۸۰ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و برای همیشه عاشقان سرور و سالار شهیدان و اهل بیت را از نوای دل نشین و سوزناکش محروم ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاج فیروز زیرک کار در محله دوه چی تبریز چشم به جهان گشود و به قول خودش افزون بر ۷۰ سال ساکن درگاه اباعبدالله الحسین (ع) بود.

این مداح و شاعر فقید اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، مداحی را از هیات عزاداران شهدای کربلا در محله دوه چی شروع کرد و تا آخرین روزهای عمرش همچنان به این عشق و علاقه خود بدون کوچکترین چشم داشت مالی ادامه داد.

شغل اصلی این پیرغلام دربار شاه کربلا، روفه گری بود و هیچ گاه مداحی را شغل و محل درآمد برای خودش انتخاب نکرد.

نخستین استادان فخرالذاکرین مداحان ایران و تبریز، مرحومین حاج حسن شفیع پور، حاج علی شبابی و بعدها استاد عابد تبریزی بودند.

حاج فیروز بعدها از محضر غلامرضا شیعه خلص بهره برد و در بین شعرای فارسی گو از اشعار نیّر تبریزی، فؤاد کرمانی، عمان سامانی و استاد محمد عابد و در نوحه های ترکی از اشعار شعرایی مانند حسین سعدی زمان، ذهنی، ذهنی زاده، شهاب، اعظمی تبریزی، صافی و صحاف استفاده می کرد.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی تبریز شعائر دینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی تبریز شعائر دینی آذربایجان شرقی تبریز شعائر دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۱۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دیوان میرزا صالح تبریزی» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «دیوان میرزا صالح تبریزی» نوشته با تصحیح لطفعلی برقی به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب مجموعه‌ای از اشعار میرزا صالح تبریزی یکی از شاعران کمتر شناخته شده عصر صفوی در قرن یازدهم است که در دوران خود عهده‌دار منصب شیخ الاسلامی شهر تبریز بوده است. وی شخصیتی علمی و فقهی بوده که به بیشتر به سبک هندی شعر می‌سروده است.

«دیوان میرزا صالح تبریزی» شامل اشعار فارسی و ترکی تبریزی است که بر اساس تک نسخه موجود دیوان این شاعر در کتابخانه مجلس شورای اسلامی انجام گرفته است. اشعار این دیوان بیشتر در زمره غزل، غزل‌واره و مفرد، ترکیب، ترجیع بند و مثنوی جای می‌گیرند.

کتاب از سه بخش «حیات میرزا صالح تبریزی»، «اشعار میرزا صالح تبریزی» و ««افزوده‌ها» تشکیل شده است. در صفحات پایانی کتاب، نویسنده واژه‌نامه و کتابنامه را نیز برای مخاطبان قرار داده است.

این کتاب با ۱۳۵ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6084263 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • توافق مشروط یک میلیون دلاری تراکتور با گل‌محمدی
  • اعتبارمداح برای مجالس مومنین است
  • آغاز پیش‌فروش بلیت «مست عشق» با رده‌بندی سنی ۱۵+
  • قاچاقی یکی از مداح ها را به آسایشگاه خودمان آوردیم /مرشد گفت مرد حسابی اگر تو روسیاه هستی چرا پای ما را وسط می کشی؟
  • «دیوان میرزا صالح تبریزی» روانه بازار نشر شد
  • احمدرضا مداح عکاس ایثارگر شیرازی چهره شاخص هنر انقلاب در ۱۴۰۲ شد
  • نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید
  • واکنش سلحشور، مداح معروف به تذکر دفتر رهبری: سلوک آقا تضعیف سرباز در میدان نیست!
  • واکنش عجیب یک مداح به تذکر عضو دفتر رهبری به مسئولان درباره رفتارهای بی قاعده در حجاب
  • واکنش عجیب یک مداح به تذکر دفتر رهبری به مسئولان درباره رفتارهای بی قاعده در حجاب