Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@05:30:54 GMT

کوچکترین پستاندار ایران در قزوین مشاهده شد

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۲۱۱۵

کوچکترین پستاندار ایران در قزوین مشاهده شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ حسن عباس نژاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ضمن تایید خبر فوق گفت: بر اساس گزارش و تصاویر ارسالی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان و تایید کارشناسان، اولین مشاهده گونه حشره خوار کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار ایران در استان قزوین توسط محیطبانان اداره حفاظت شهرستان تاکستان، تایید و ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عباس نژاد تصریح کرد: این مشاهده در یکی از روستاهای بخش اسفرورین شهرستان تاکستان صورت گرفته است که پس از مشاهده و گزارش یکی از اهالی روستا، با مراجعه محیط‌بانان شهرستان تاکستان در محل از این گونه تصویر برداری شده است.
او ادامه داد: حشره خوار کوتوله با نام علمی Suncus etruscus که در علفزارها، زمین های کشاورزی و باغ ها زندگی می کند، به عنوان کوچکترین پستاندار شب گرد و قلمرو طلب شناخته شده است وطول عمر این گونه که طول بدن آن ۳۶ تا ۵۶ میلی متر، طول دم آن حدود ۲۱ تا ۳۰ میلی متر و وزنش ۱.۵ تا ۲.۵ گرم است، حدود ۱۵ ماه می باشد و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه "کمترین نگرانی" (LC) در فهرست سرخ IUCN قرار دارد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: جثّه بسیار کوچک این پستاندار باعث شده که مدام باید در حال خوردن باشد. به طوری که روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن بدن خود غذا می‌خورد، زیرا سوخت وساز بدن این حیوان بسیار بالا است، حشره خوار کوتوله از حشرات و بندپایان تغذیه می‌کند و دندان های تیز و مخروطی آن ها برای شکار حشرات سازگاری یافته است.
این مقام مسئول افزود: پراکنش جغرافیایی آن در ایران گسترده نیست و قبل از این مشاهده  تاکنون در استان‌های گلستان، اردبیل، خراسان رضوی و جزیره قشم گزارش شده است.

48

کد خبر 1420487

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان قزوین شهرستان تاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۲۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری زنگ زرد بلای جان غلات


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، لایقی افزود: نحوه شناسایی این بیماری توسط کارشناسان جهاد به کشاورزان توضیح داده شده است تا در صورت مشاهده به ناظران گزارش دهند.
وی با بیان اینکه این بیماری در فصل بهار در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون قابل مشاهده است، ادامه داد: توصیه می‌شود کشاورزان از محصولات خود بازدید کنند تا در صورت مشاهده این بیماری بتوان اقدامات لازم را انجام داد.
خانم نیکزاد کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان هم گفت: این بیماری به صورت نقاط جوش در ساقه‌های گندم قابل مشاهده است که اگر اقدامی انجام نشود شیوع پیدا می‌کند.
وی افزود: در همین رابطه کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی لازم برای کشاورزان برگزار شده و توصیه‌های لازم به صورت شفاهی و بروشور در اختیار آنها قرار داده شده است.
وی اضافه کرد:: در صورت شیوع این بیماری باید کشاورزان به کلنیک‌های گیاه پزشکی مراجعه کرده و از سموم کشاورزی استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • سفر به ایران قدیم؛ لشکر شاه با کوچکترین خط می‌توانست از هم بپاشد
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات
  • تامین آب آشامیدنی برای روستای آزاد ده تاکستان