Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از امیدنامه، محمدرضا عارف در مراسم رونمایی از کتاب «بیانیه عاشورا» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی، با تاکید بر اینکه عاشورا حق بزرگی به گردن انقلاب اسلامی ایران دارد و انقلاب اسلامی ایران که یک انقلاب فرهنگی بود مرهون نهضت عاشورا است، افزود: جا دارد عملکرد ۴ دهه گذشته بخش فرهنگ و مدیریت فرهنگی کشور آسیب‌شناسی جدی شود تا مشخص شود تا چه میزان با آرمان‌ها و ارزش‌ها وفادار بودیم و در چه حوزه‌هایی از آن فاصله گرفته‌ایم تا بهتر بتوانیم اولویت‌ها و راهبردهای فرهنگ کشور را برای دهه پنجم انقلاب تدوین کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مردم ایران به خاطر مشکلاتی که در کشور وجود دارد اعتراضاتی دارند اما پیرو مکتب حسینی هستند و حتی اقلیت‌های دینی مانند مسیحیان و زرتشتیان هم به فرهنگ عاشورایی اعتقاد دارند.

عارف تاکید کرد: وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به هیچ وجه در شان و منزلت ملت ایران نیست و این وضعیت نشان می‌دهد از آرمان‌های اولیه انقلاب فاصله گرفته‌ایم.

رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش‌های کشور، مسایل فرهنگی است، خاطرنشان کرد: ارتقاء فرهنگی کشور و حل چالش‌های این حوزه مهمترین عامل در کاهش و حل چالش‌ها و بحران‌های اجتماعی است.

عارف دلیل افزایش آسیب‌های اجتماعی را بی‌اعتنایی به مسایل فرهنگی و ارزش‌ها دانست و گفت: برای موفقیت در برنامه‌های توسعه‌ای و مقابله و ریشه‌کنی فقر و فساد در جامعه، توجه به مسایل فرهنگی ضروری است. قطعا توفیق در برنامه‌های فرهنگی، کاهش جدی هزینه‌های اجتماعی را نتیجه می‌دهد.

وی با هشدار به تبعات بی‌توجه‌ای به اخلاق در جامعه، خاطرنشان کرد: امروز اعتماد عمومی به دولت و حاکمیت و اعتماد متقابل بین مردم و همینطور ارزش‌هایی مانند صداقت، امانت داری و وفای به عهد آسیب دیده‌اند و باید با نگاه فرهنگی اینگونه چالش‌ها را حل کرد و مطمئنا وظیفه مسئولان فرهنگی و نهادهایی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص بسیار سنگین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اظهارنظرهای صورت گرفته درباره برگزاری مراسم دهه اول ماه محرم در دوران کرونا، تصریح کرد: یک عده با نگاه قیم‌مابانه می‌گویند باید مراسم ماه محرم به مانند گذشته برگزار شود در حالیکه باید با اولویت به شعور حسینی و مبنا قرار دادن دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در این خصوص عمل شود.

عارف با گلایه از رواج اتهام‌زنی و برچسب‌زنی به افراد در جامعه، خاطرنشان کرد: باید بخش فرهنگی کشور از جمله حوزه‌های علمیه برای حاکمیت اخلاق در جامعه و هدایت جوانان تلاش بیشتری کند وگرنه با تداوم وضعیت فعلی این نگرانی وجود دارد که به خاطر فاصله گرفتن از ارزش‌ها جوانان را از دست بدهیم.

وی مهمترین و عملیاتی‌ترین روش برای تعالی جامعه را تبیین سیره معصومین و تحلیل حوادث و رویدادهای مهم صدر اسلام دانست و اضافه کرد: عاشورا، تاثیرگذارترین رویداد و حادثه مهم تاریخی محسوب می‌شود که فلسفه اصلی آن مقابله با ظلم، فساد، حاکمیت اخلاق و اصلاح  جامعه، حفظ کرامت انسانی و مقابله با انحراف و مهمتر از همه امر به معروف و نهی از منکر بود.

رییس بنیاد امید ایرانیان با تجلیل از خدمات حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی نویسنده کتاب بیانیه عاشورا و با بیان اینکه جهت‌گیری کتاب بیانگر دید عمیق نویسنده به نهضت حسینی است که نیاز امروز جامعه ما است، گفت: آقای مازنی در طول حضورشان در مجلس دهم بسیار دلسوزانه پیگیر مسایل فرهنگی بودند و طرح پیشنهادی گفت ‌وگوی ملی که از سوی وی مطرح شد جلساتی خوبی در مجلس دهم و بیرون از مجلس با محوریت این طرح برگزار شده و این جلسات ادامه دارد و با اولویت قرار دادن موضوع وحدت در بین جریان‌های سیاسی به نتایج خوبی هم دست پیدا کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد مازنی» نویسنده کتاب نیز در این مراسم با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زمینه بروز نظریه‌هایی در حوزه دین فراهم شد و اخیرا طی این سال‌ها این نظریه‌ها جوامع سیاسی و فرهنگی را به جوامع دو قطبی تبدیل کرد، گفت: یکی از این نظریه‌ها می‌گوید دین فقط برای اخلاق آمده و رابطه‌ای میان آن با دنیا و سیاست و حکومت نیست.

وی ادامه داد: نظریه دیگری در مقابل آن قرار دارد که در دین اخلاق در درجه چندم اهمیت قرار دارد و آنچه مهم است، قدرت است.

مازنی با بیان اینکه شکست‌های ما ناشی از دوری از مکتب عاشورا و کامیابی‌ها در اثر نزدیک شدن به این مکتب است، اظهار داشت: در کتاب بیانیه عاشورا تلاش شده که درس های مکتب عاشورا تبیین شود.

وی با اشاره به روش و منش سیاست‌ورزی محمدرضا عارف گفت: آقای عارف از جمله شخصیت‌هایی هستند که به آمیختگی اخلاق و سیاست بسیار نزدیک هستند و باید سرمایه‌های اجتماعی کشورمان که عارف یکی از این سرمایه‌های اجتماعی است را حفظ کنیم.

برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدرضا عارف احمد مازنی شورای عالی انقلاب فرهنگی عاشورا پروندهٔ خبری کرونا و آیین های محرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدرضا عارف احمد مازنی شورای عالی انقلاب فرهنگی عاشورا انقلاب اسلامی ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدرضا عارف احمد مازنی شورای عالی انقلاب فرهنگی عاشورا انقلاب اسلامی مسایل فرهنگی چالش ها ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۲۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد

 آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار با مدیر کل آموزش و پرورش استان قم ضمن اشاره به گرامیداشت هفته تعلیم و تربیت و روز معلم، به وضعیت ایمان و بصیرت در جامعه اشاره و عنوان کرد: تعهد آحاد مختلف جامعه از جمله معلمین و اساتید به اسلام و شهدا و انقلاب بیشتر شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)افزود: در بیش از ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، شاهد عبرت‌ها و درس‌های شیرین و تلخی بودیم که هر کدام می‌توانست ایمان و اعتقاد مردم را دستخوش تغییر قرار دهد.

امام جمعه قم با بیان این که بخش اعظمی از جوانان و فرزندان سرزمین‌مان با این که امام و دفاع مقدس را درک نکرده اند، تعهد وصف ناپذیری نسبت به اسلام و انقلاب دارند، گفت: این که افرادی که مظاهر، مبادی و موسس انقلاب را درک نکردند، این گونه پای نظام اسلامی ایستادگی می‌کنند، نشان دهنده رشد و تعالی ایمان در جامعه است.

آیت الله سعیدی به بازتاب جهانی دستاورد‌های نظام مقدس اسلامی و سلحشوری جوانان غیور سرزمینمان در پاسخ به یاوه گویی‌های استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: ذوب یکی از فرایند‌های خالص سازی مواد است تا مواد پیرامونی از ماده اصلی تفکیک پذیر باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این که سطح بینش مردم نسبت به سال‌های نخستین انقلاب ارتقاء یافته است،عنوان کرد: بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب، با عبور از بحران‌ها، خلوص انقلابی ملت ایران بیشتر و ناخالص‌ها جدا شدند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به پاسخگویی فرزندان جوان و انقلابی سرزمینمان به رژیم غاصب صهیونیستی اشاره و با تأکید بر این که عملیات وعده صادق به صورت فنی طراحی و اجرا شد، افزود: فرزندان سلحشور سرزمینمان پیام دقیق و روشنی به چند سال یاوه گویی رژیم غاصب صهیونیستی دادند.

آیت الله سعیدی بر اهمیت توجه به زیر ساخت معرفتی جشن‌های دهه کرامت تصریح و با بیان این که اساس و مبنای این جشن‌ها باید «عارفاً بحقّها» باشد، عنوان کرد: برپایی جشن‌ها باید بهانه‌ای برای افزایش معرفت دانش آموزان، شرکت کنندگان و فعالان برگزاری این مراسم‌ها باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) ضمن اشاره به روایتی از اهل بیت علیهم السلام، زائران با معرفت حرم فاطمه معصومه سلام الله‌علی‌ها را بهشتیان روی زمین دانست و گفت: کار آموزش و پرورش در شهر مقدس قم در عین سختی، بسیار شیرین و معنوی است. گرایش کلی تمام مدارس قم در عین توجه به الزامات آموزشی و ارائه رویکرد‌های تخصصی باید توجه به این نکته باشد که کار فرهنگی و آموزشی ما در بستر حرم اهل بیت علیهم السلام دنبال می‌شود.

تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه سلام الله علیها آثار بازخورد نظرسنجی‌های دانش آموزی در ترسیم اولویت‌ها و ایجاد جاذبه‌های تحصیلی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: صداقت کودکان و نوجوانان در بیان علاقه مندی ها، دغدغه‌ها و انتظارات باید مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

آیت الله سعیدی در بخش پایانی سخنان خود شهید مطهری را شمع فروزان بصیرت بخش و دانش افزا دانست و با بیان این که شهید مطهری جان و سلامتی اش را در راه خدا و برای مردم صرف نمود، عنوان کرد: عمر شهید مطهری مملو از تعلیم، تدریس، تزکیه و روشنگری بود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • برگزاری جشنواره قلب شهر در مسجد ملااسماعيل یزد
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد
  • مانوین؛ حل مسائل جامعه با فناوری‌های فرهنگی و نوآور
  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد
  • برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تبیینی دهه کرامت در بوشهر
  • اصل کار شورای هماهنگی اجرای مراسم بر مبنای حکومت است
  • دهمین آیین تک چراغ در مراسم میثاق با هنرمندان در مشهد برگزار شد