Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@12:02:04 GMT

طرح سیماب در پنج نقطه استان کرمان در حال اجراست

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۲۶۵۴

طرح سیماب در پنج نقطه استان کرمان در حال اجراست

سیماب مخفف عنوان یک طرح بنام سیستم مرجع ،آموزش وبهره وری است که توسط اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی استان کرمان طراحی و تدوین شده است.

به گزارش ایرنا رضا محمدحسینی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: تعاونی‌ها یک اهرم مناسب برای توسعه روستایی و بالابردن بهره‌وری در بخش کشاورزی است که می‌توانند همگام با سیاست‌های دولت در بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی- اجتماعی مردم موثر باشند و هزینه‌های دولت را کاهش دهند

وی مشارکت در خریدتضمینی گندم۲۰هزار تن، خرید وفروش توافقی ۸۹هزار و ۷۰۰ تن محصولات کشاورزی ودامی،خرید وذخیره‌سازی و توزیع ۲هزار و ۱۰۰ تن میوه شب عید،خرید ، فرآوری و توزیع گندم بذری به مقدار ۶هزار و ۲۳۷ تن، تامین و توزیع۲هزار و ۵۰۰ سایر بذر اصلاح شده کلزا، ذرت و جو، توزیع کودهای شیمایی ازته، فسفاته وپتاسه به مقدار ۳۰هزار تن، توزیع ۲۵هزار تن کودهای آلی وزیستی،توزیع ۳۰هزار تن از سایر کودهای شیمیایی و ریزمغزی‌ها،توزیع موادنفتی ۲۶۰میلیون لیتر و توزیع ۲۰هزار و ۶۹۷تن آرد روستایی را از اهم فعالیت‌های شبکه تعاونی‌های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی استان کرمان طی سال ۹۸ عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر تعاون روستایی شمال استان کرمان به اشاره به اجرای طرح سیماب توسط تعاونی تولید روستایی در ۲هزار هکتار زمین کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: طرح سیماب سیستم مرجع آموزش و بهره‌وری زیرا بر پایه دانش روز است و دانش روز به کشاورزان منتقل می‌شود و کاهش هزینه‌ها برای کشاورزان مهم‌ترین مزیت این طرح است.

محمدحسینی با اشاره به فعالیت‌های شاخص تعاون روستایی استان کرمان در سال جهش تولید گفت:اجرای طرح تامین متمرکز محصولات کشاورزی و کالای اساسی از ابتدای سال که در چهارماهه اول سال بیش از پنج هزار تن انواع محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی از مبادی تامین وتوسط تعاونی‌ها به صورت مستقیم به مصرف کنندگان با قیمت وکیفیت بسیار مناسب عرضه شده است.

وی ایجاد مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی وکالای اساسی واحیا فروشگاه‌های مصرف روستایی به منظور عرضه مستقیم محصولات کشاورزی وکالای اساسی از تولید به مصرف و توزیع کالای تنظیم بازار توسط شبکه بزرگ تعاونی‌ها از دیگر فعالیت‌های تعاون روستایی استان کرمان در سال جهش تولید عنوان کرد.

مدیرتعاون روستایی شمال استان کرمان با اشاره به توسعه طرح سیماب در تعاونی‌های تولید روستایی برروی محصول پسته به منظور افزایش بهره‌وری واتولید این محصول که درسال جاری بیش از سه هزار هکتار قرارداد منعقد شده است بیان داشت: سرمایه‌گذاری دراجرای طرح زنجیره ارزش خرما در شرق استان با هدف افزایش راندمان و بهره وری درتولید محصول خرما با ایجاد دهکده خرما درشهرستان نرماشیر از دیگراقدامات انجام شده در سطح استان است.

محمدحسینی با اشاره به اینکه در سال جهش تولید تشکل‌های تخصصی دربخش کشاورزی مانند تعاونی شترمرغداران، تعاونی آبزی پروری استان، تعاونی اسب داران، تعاونی گیاهی داروئی راه‌اندازی و ایجاد شده است افزود: برای نخستین بار فروشگاه‌های آنلاین واینترنتی درشبکه تعاونی‌های استان از ابتدای سالجاری درسیرجان راه‌اندازی شده است .

وی با بیان اینکه در سالجاری نهاده های کشاورزی و دامی مورد نیاز اعضاء تعاونی ها  به موقع وبا کیفیت قیمت مناسب تامین وتوزیع شد بیان داشت: زنجیره تولید محصولات کشاورزی ودامی توسط تعاونی‌های تخصصی (طرح ازمزرعه تا سفره) در سالجاری ایجاد شده است.

مدیرتعاون روستایی شمال استان کرمان توسعه زیرساخت‌های فنی مورد نیاز بخش کشاورزی مانند ایجاد کارخانه پنبه پاک کنی در ارزوئیه ، ایجاد انبارهای فنی برای نگهداری محصولات کشاورزی وکالای اساسی ، ایجاد سالن‌های بهداشتی بسته‌بندی خرما درشرق استان و ایجاد مراکز فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از دیگر اقدامات انجام شده در سالجاری عنوان کرد.

محمدحسینی با اشاره به فعالیت تعاونی‌های روستایی در ایام شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: در ایام شیوع ویروس کرونا  تشکل‌های زنان روستایی شهرستان زرند و کرمان زیرساخت‌های لازم را داشتند و روزانه بیش از ۲۰ هزار عدد ماسک و ۵۰۰ دست لباس بیمارستانی تولید کردند.

برچسب‌ها تعاون روستایی کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تعاون روستایی کرمان تعاون روستایی کرمان روستایی استان کرمان محصولات کشاورزی تعاون روستایی طرح سیماب تعاونی ها بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۲۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان نویدرضا فراهانی روز چهارشنبه گفت‌: تولید در گلخانه ۱۰ برابر تولید در فضای باز است از سویی دیگر این نوع کشت ارزش افزوده خوبی به همراه دارد.

وی ادامه داد: به دلیل رویکرد صادرات‌محور محصولات گلخانه‌ای با رونق این نوع کشت، امکان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه فراهم شده و سود خوبی عاید گلخانه‌داران می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان به توسعه گلخانه‌ها در گلستان اشاره کرد و توضیح داد: سیاست توسعه گلخانه‌های کشور مبتنی بر مطالعاتی بود که توسط وزارت جهاد کشاورزی در اواسط دهه ۹۰ انجام شد و براساس آن پس از تصویب هیات دولت، توسعه کشت گلخانه‌ای در کل کشور کلید خورد.

فراهانی با اشاره به اینکه در سایه کمک‌های دولت، محصولات کشاورزی از فضای باز به فضای زیرپوشش گلخانه منتقل شدند، بیان کرد: گلستان به دلیل برخورداری از اقلیم‌های متفاوت از جمله مناطقی است که برای توسعه کشت گلخانه‌ای شناسایی شده و در راستای آن دولت برای توسعه گلخانه‌ها در مناطق مستعد، اعطای تسهیلات و صدور مجوز به متقاضیان کمک کرد.

وی به حمایت های جهاد کشاورزی از متقاضیان احداث گلخانه اشاره کرد و توضیح داد: انجام هر فعالیتی نیاز به دانش و تجربه دارد لذا علاقه‌مندان به این حوزه باید از حداقل اطلاعات و دانش در حوزه کشت گلخانه‌ای برخوردار باشند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان حداقل مساحت مورد نیاز برای احداث گلخانه در روستاها را چهار هزار متر مربع زمین اعلام کرد و گفت: حداقل سه هزار متر مربع از زمین باید زیر پوشش گلخانه ای برود.

فراهانی از علاقه‌مندان به احداث گلخانه‌ خواست؛ سطوح بالاتری را برای احداث گلخانه انتخاب کنند تا ضمن افزایش درآمد، در آینده امکان صادرات محصولات خود را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان پس از دریافت پروانه تاسیس گلخانه می‌توانند مجوز تغییر کاربری زمین و تامین انشعابات گاز، برق را دریافت کنند در کنار آن دولت برای حمایت از این افراد، ۸۰ درصد هزینه ساخت گلخانه را در قالب تسهیلات پرداخت می‌کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه تسهیلات احداث گلخانه با بازپرداخت پنج ساله با یک سال تنفس به متقاضیان اعطا می‌شود، افزود: تسهیلات پرداختی برای احداث گلخانه، از محل تبصره ۱۸ و با کارمزد ۱۸ درصد به متقاضیان تعلق می‌گیرد.

وی از برپایی کارگاه‌های آموزشی مستمر در طول سال برای ارتقای دانش گلخانه‌داران خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون برای ۴۰۰ طرح گلخانه‌ای به مساحت ۱۰۴ هکتار تسهیلات اعطا شده و ۷۷ طرح گلخانه‌ای نیز به مساحت ۵۶ هکتار در دست ساخت است.

به گفته فراهانی؛ در یک سال گذشته با توجه به محدودیت منابع مالی، روند اعطای تسهیلات کُندتر شده اما باز هم حمایت های لازم از متقاضیان وجود دارد تا اعطای تسهیلات در اولین فرصت عملیاتی شود.

استان گلستان حدود ۹۲ هکتار گلخانه فعال دارد که ۱۴ هزار تن سبزی و صیفی‌جات از این بستر تولید می‌شود، همچنین بخشی از فضای گلخانه‌ای استان به پرورش درختچه‌ها و گل‌های زینتی اختصاص یافته است.

در حال حاضر محصولات گلخانه‌ای گلستان به ۱۰ کشور صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • تولید خوراک دام عشایر به همت شرکت تعاونی عشایر
  • وزیر جهاد کشاورزی: برای مشتاقان تولید فرش قرمز پهن می‌کنیم‌
  • زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود
  • هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان
  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای
  • برگزاری انتخابات اتاق اصناف کشاورزی در خاتم