سریال مجری های حاشیه ساز تلویزیون تمامی ندارد
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۳۰۸۰
حالا دیگر شنیدن هیچ حرفی در شبکههای تلویزیونی و حتی رادیویی برای مردم تعجب آور نیست. از کلکلهای بچگانه گرفته تا غرضورزیهای شخصی و به تازگی هم شوخیهای ناپسندی که حتی قابلیت مکتوب شدن هم ندارند.
به گزارش ایسنا، در هفتههای اخیر چندین بار شاهد حاشیهسازیهای مجریهای تلویزیونی روی آنتن زنده بودهایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گویی مسابقهای میان مجریها و گویندههای صداوسیما شکل گرفته بدین ترتیب که هر کس حرفهای پرحاشیهتری را روای آنتن کند، مسابقه را برده است!
حالا مجری شبکه ورزش در یک هنرنمایی جدید شوخی ناپسند و ادامهداری را با یک مربی فوتبالی روی آنتن زنده مطرح میکند. حرف هایی که به نظر نمیآید ناخواسته یا سهوی بوده باشند. چراکه مجری با ادامه دادن آن ها و پوزخندهایش نشان میدهد که کاملا خودخواسته و آگاهانه اینچنین از آنتن صداوسیما برای حرفهای بی محتوایش استفاده میکند.
در این روزها ویدئوی قسمتی از برنامه «فوتبال یک» با اجرای مجتبی پوربخش و مکالمه تلفنیاش با علی نظر محمدی (مربی رایکا بابل)، در شبکههای اجتماعی دست به دست شده و برخی را حیرت زده و عده ای دیگر را ناراحت و خشمگین کرده است؛ ویدیویی که خود این مجری بعد از انتشار آن در صفحه اش وقتی با واکنش های تند مخاطبانش روبه رو شد، مجبور به حذف آن شد.
البته این مجری هم به سرنوشتی مشابه دیگران دچار شده و فورا از صحنه سیما حذف میشود و در این بین حتی تمهید انتشار خبر تصادف و آسیب دیدگی پیش از اجرای برنامه هم برایش راهگشا نیست. اما واقعیت این است همانطور که آب رفته به جوی برنمی گردد، حرف هایی که روی آنتن زنده مطرح می شود هم به سختی جبران خواهد شد و در این میان شاید تنها راه حل این باشد که صداوسیما با باریک کردن مجرای ورودی برای مجریان و کارشناسان، مولفههای سختگیرانه تر و البته کارشناسانه تری را برای ورود افراد در نظر بگیرد تا در خروجیاش این اندازه فراخ و مزدحم نباشد.
در همین زمینه ایسنا گفتوگویی داشته است با محمدرضا منصوریان ـ مجری و گزارشگر باسابقه ورزشی ـ که در زیر میخوانید:
منصوریان در توضیح این مسئله که چگونه صداوسیما محلی میشود برای سوءاستفاده برخی از افراد برای خودنمایی؟ میگوید: صداوسیمای مظلوم سکوی پرتاب خیلیها شده است. خیلی از دوستانی که الان در گوشه و کنار کشور صاحب قدرت و پستهای گران قیمتی شدند، تجربه اولیه را در صداوسیما به دست آورده اند و از طریق این جعبه جادویی میان مردم دیده شدند و از این موقعیت سوءاستفاده کردند. رفتند نماینده مجلس شدند رفتند شورای شهر شدند معاون وزیر شدند و ...؛ اینها نیامده بودند که در صداو سیما کار کنند بلکه آمده بودند که از این مسیر برای دیده شدن استفاده کنند. صداوسیما از این وادی هم خیلی لطمه خورده است. الان فضای مجازی هم به این افراد و به این حرکت پر ضرر خیلی کمک می کند.
منصوریان میگوید که بیش از چهل سال است که در صداوسیما هم به عنوان مجری، هم به عنوان گزارشگر و گوینده و هم به عنوان تهیهکننده کار کرده و تقریبا با تمام زیر و بم برنامههای تلویزیون و رادیو آشنایی دارد. او درباره شرایط پذیرفته شدن به عنوان مجری و گزارشگر در دوران خودش میگوید: ما چند نفر جزو معدود افرادی هستیم که با یک آزمون کامل و به یک پرسه مقدماتی درست وارد این حوزه شدیم. ما از خیلی خان ها گذشتیم که اگر بخواهند همان خان ها را برای کسانیکه امروز روی صندلی اجرا مینشینند برقرار کنند دو سومشان در همان مرحله مقدماتی میمانند و بالا نمیآیند. ما سه یا چهار مرحله را پشت سر گذاشتیم. مرحله اول ارزیابی مقدماتی بود. من یادم میآید ما نزدیک به ۶۰۰ نفر بودیم که تقریبا حدود ۶۰ نفر را در کل کشور انتخاب کردند و بقیه در همان مرحله اول رد شدند. بعد مرحله دوم سخت تر شد و آموزشهای لازم را برای ما گذاشتند تا اینکه به مرحلهای رسیدیم که به عنوان یک گوینده و مجری پذیرفته شدیم که آن موقع هم باز به ما اجازه ندادند که به راحتی پشت میکروفن یک برنامه زنده یا حتی ضبط شده بنشینیم.
او در توصیف این سختگیریها برای ورود به عرصه اجرا در صداوسیما با یادآوری خاطرهای میگوید: من به یاد دارم بعد از یکی ـ دو سال دوره دیدن به من اجازه دادند بین دو گوینده دیگر بنشینم و فقط بگویم اینجا تهران است صدای ایران. فقط اعلام زمان و مکان. وقتی به من گفتند که هفته آینده می توانی در یک برنامه باشی من آنقدر خوشحال شدم که از ذوق یک هفته چلوکباب میخوردم. با این سختگیری ما پشت میکروفن قرار گرفتیم و من با این سختگیری موافق هستم.
منصوریان با بیان اینکه خیلی از مجری ها و کارشناسهای راه یافته به صداوسیما از راه درستی وارد این حوزه نمی شوند، توضیح میدهد: الان خیلی از جوانهایی که وارد این حوزه میشوند ممکن است بااستعداد هم باشند اما متاسفانه از راه درستش جذب نمیشوند. بدون گذراندن دورههای لازم و داشتن تجربه کافی به صداو سیما ورود پیدا میکنند و آنتن را در اختیارشان میگذارند؛ از آن بدتر این است که شخصی را که یکی دو سال بیشتر تجربه ندارد به عنوان کارشناس در برنامه دعوت میکنند در حالیکه من بعد از چهل سال هنوز خودم را کارشناس نمیدانم و فکر میکنم هنوز باید بیاموزم.
او می گوید، وقتی افراد بدون گذراندن دورهها و بدون توجه به اصولی که باید در کار حرفهای وجود داشته باشد پشت میکروفن قرار میگیرند، طبیعی است که با این شرایط ما باید انتظار شنیدن هر حرفی از این مجری ها را داشته باشیم.
منصوریان درباره ورود سفارشی برخی از افراد به صداوسیما، اضافه میکند: هیچ نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد. اکثر افرادی که در این بخش وارد صدا و سیما میشوند از روی رابطه وارد میشوند؛ یعنی شخصی یک تلفن میزند و میگوید فلانی را از طرف من پذیرش کنید. فلانی هم با همان خودکار سبزهای معروف در رادیو و تلویزیون، مجری، کارشناس، گوینده و یا گزارشگر می شود. نتیجهاش هم این بی ادبی ها و بی حرمتیهایی است که شاهدش هستیم.
محمدرضا منصوریانبه گفته این کارشناس چنین بی حرمتیها و اتفاقات دور از انتطاری در آنتن تلویزیون دلایل دیگری هم دارد ولی عمده ترین دلیل همین نبود کنترل و نظارت لازم برای ورود این افراد به سازمان صداوسیما است.
او میگوید این افراد سواد لازم را هم ندارند و خیلی از مسائل را در رادیو و تلویزوین اشتباه و غیرتخصصی مطرح میکنند. این مسئله اعتماد مردم را کم کم از بین میبرد و صدا و سیما که میتواند خیلی را گشا و کامل کننده باشد با این افراد ضعیف و کوچک، روز به روز دارد مخاطب خودش را بیشتر از دست میدهد.
منصوریان درباره نحوه برخورد با افراد خاطی و حذف بی چون و چرای آنها توضیح میدهد: ما در صداوسیما مدیران قوی کم داریم؛ بنابراین ممکن است کنترل افرادی که با این رابطهها وارد میشوند خارج از حوزه مدیریتی مدیران صداو سیما در این بخشها باشد. متاسفانه مدیران تصمیم گیرنده در بخش ورزش در صداوسیما قدرت لازم را برای پذیرش و حذف این افراد ندارند. یعنی آنها هم مجبورند از دستورات مافوق خودشان تمکین بکنند و چارهای ندارند، اگر گوش نکنند موقعیت خودشان به خطر میافتد. من میتوانم برنامههای زیادی را با این شرایط نام ببرم. با این کار دارند به صداو سیما لطمه بدی میزنند.
او در پایان عنوان میکند: من فکر میکنم صداوسیما باید یک بازنگری جدی درباره جذب نیروهایش داشته باشد؛ به خصوص در زمینه اجرا و گویندگی و برنامه سازی، نباید راحت میکروفن را در اختیار اشخاص بگذارد. خود صداوسیما باید حرکت انقلاب گونهای را در این زمینه انجام دهد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: صداوسيما محمدرضا منصوریان صداو سیما مجری ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۳۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بالاگرفتن نقدها به سریالهای رمضانی/ هیس هیچی نیس!
خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد. همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه میتوانید با شماره ۱۴۵ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ سعید آقاخانی
این روزها «نون.خ» رکورد پربیننده ترین اثر تلویزیون را در اختیار دارد. سریالی که در چند فصل ساخته شده است و سعید آقاخانی کارگردان و بازیگر سریال با شخصیت محبوب نورالدین خانزاده به خوبی توانسته نبض مخاطب را به دست بگیرد.
در نظرسنجی اخیر سازمان این سریال توانسته بیش از ۴۱ درصد بیننده داشته باشد و در صدر سریال های رمضانی قرار بگیرد. این سریال در جایی به این نقطه رسیده است که بعد از ایام شب قدر هم روی آنتن رفت و سریال های رمضانی این فرصت را داشتند که بخشی از مخاطبان را از ابتدای رمضان به خود جذب کنند.
برگ برنده سعید آقاخانی در این رقابت پخش یک سریال چند فصلی بود که مخاطب وفادار هر ساله دارد. البته هوشمندی اش هم این بود که صرفاً روی همین برند چند ساله حساب باز نکرد و تلاش کرد سریال را از موقعیت کردستان که در چند فصل قبلی، قصه های مختلفی را در آن تعریف کرده بود خارج کند. او یک سفر جاده ای با موقعیت های مختلف به سمت شهرهای مختلف از چابهار تا کرمان تصویر کرد. شاید برخی به همین فصل هم ایراداتی وارد کردند که یک قصه پیوسته ندارد و قطعاً سریال از نقاط ضعفی هم برخوردار است اما سعی کرده با موقعیت ها، شخصیت ها و روایت هایی که در شهرها دارد مخاطبش را همچنان راضی نگه دارد و اگر در هر قسمت پای سریال بنشینید لحظات مفرح زیادی دارد که با آن همراه شوید.
نقد هفته؛ کیفیت پایین برخی سریال های رمضانی
طبق نظرسنجی ها سریال های رمضانی و مورد توجه مخاطب به ترتیب در ابتدا «نون.خ» بعد «زیرخاکی» و سپس «هفت سر اژدها» و «رستگاری» بوده است. سریال های ماه رمضان امسال هم کمتر واکنش های مثبتی از رسانه ها دریافت کردند و برخی حتی به دلیل قصه و ساختاری که از خود نشان دادند بیشتر هم مورد نقد قرار گرفتند.
«هفت سر اژدها» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی در میان دیگر سریال ها بیشترین کنش و واکنش را داشت. این سریال مخاطب را با خود همراه کرد و قصه ای با موقعیت ها و خرده داستان های مختلف روایت کرده است تا هم ریتم را از دست نداده باشد و هم سرگرم کننده باشد، با این حال حتماً انتظار بالایی نسبت به اثری وجود دارد که ادعایش یک قصه معمایی در باب فسادهای کلان در کشور است. قصه ای از یک آقازاده و ماجرای نفوذ که آن هم نه در تاریخ معاصر و دهه ۵۰ و ۶۰ بلکه در دهه حاضر ساخته شده است اما مناسبات افراد و شخصیت پردازی برخی نقش ها به ویژه در ارگان های حساس اطلاعاتی به سبک چند دهه پیش صورت گرفته است. نگاهی که گویی تلاش این ارگان ها را هم بیشتر تقلیل می دهد تا اینکه بخواهد بازنمایی درستی نسبت به فعالیتهایشان داشته باشد.
«رستگاری» ساخته مسعود ده نمکی نیز نتوانست آنچنان که باید انتظارات مخاطب را برآورده کند. این سریال که سراغ ژانر ماورایی رفت تا به نوعی احیایی بر سریال های دهه ۸۰ تلویزیون در این ژانر باشد توفیق چندانی کسب نکرد. ماجرای حق الناس تم اصلی این سریال بود که شخصیت ها را بعد از مرگ گرفتار می کرد اما روایت این داستان ها نتوانست پرکشش و غافلگیر کننده برای مخاطب پیش رود. در عین حال به دیگر سریال های رمضان امسال هم نقدهایی وارد بود و حتی «زیرخاکی» با زوج محبوب پژمان جمشیدی و ژاله صامتی اگرچه از فصل قبل موقعیت های بیشتر و جذاب تری را خلق کرد و در رتبه دوم پربینده ها قرار گرفت اما باز هم مخاطب در انتظار غافلگیری های بیشتر باقی ماند.
مورد عجیب هفته؛ مرجعیت صداوسیما در گرو شبکه های اجتماعی!
آمار شبکه های اجتماعی حالا بین مدیران صداوسیما کاملاً رسمیت پیدا کرده است و حتی آن را به عنوان امتیازی برای دیده شدن سریال ها و برنامه هایشان استفاده می کنند. اگرچه دریافت محتوا امروز بسترها و مدیوم های مختلفی برای مخاطب پیدا کرده است اما اینکه سازمان عریض و طویل صداوسیما هم بخواهد با تراز شبکه های اجتماعی و تعداد ویو و بازدید در این شبکه ها اهمیت خود را به اثبات برساند شاید هنوز قابل درک نباشد.
این هفته در نشستی که از طرف صداوسیما برای ارایه گزارشی نسبت به آمار مخاطبان سریال ها و برنامه های رمضان و نوروز برگزار شد آماری هم نسبت به بازتاب ویدیوها در شبکه های اجتماعی داده شد و رقم بازدید سریال ها و برنامه ها در این شبکه ها اعلام شد که مثلاً در تلگرام ۱۷۳ میلیون و در اینستاگرام بیش از ۱ میلیارد بوده است. نفس ارجاع به این شبکه ها برای نمایش میزان فراگیر بودن محتوای صداوسیما حتماً جای تامل دارد چراکه این سازمان خود مرجع است و اگر محتوایش چندین میلیاردی هم در شبکه های دیگر دیده شود در صورتی که مخاطب خود سازمان با درصد بسیار کمتری تماشاگر این مدیوم باشد، می تواند مرجعیت و اعتبار این سازمان را زیر سوال ببرد.
پیشنهاد هفته؛ هیس هیچی نیس
در سال های اخیر بیشترین ضرورت و اولویت در برنامه سازی، سریال سازی و ایجاد سرگرمی حتی با دغدغه های آموزشی و فرهنگی برای بزرگسالان بوده است و کودکان با فاصله در رتبه بعد قرار گرفته اند و تقریباً خلایی بزرگ همیشه برای نوجوانان بوده است.
از هفته آینده قرار است مجموعه ای نمایشی با نام «هیس هیچی نیس» که مخاطبش را نوجوانان در نظر گرفته است روی آنتن شبکه دو سیما برود. سریالی که در خبرها روی فضای طنازانه و متفاوت آن تاکید شده است و عکس ها و تصاویر سریال هم نشانگر تلاشی است که گروه سازنده برای طراحی لباس، صحنه، کاراکترها و رنگ و لعاب اولیه اثر در نظر گرفته اند.
این سریال به تهیه کنندگی حمیدرضا عطارد و کارگردانی حسین حقانی ساخته شده و محصولی از سازمان سینمایی سوره است که از ابتدای اردیبهشت روی آنتن می رود.
کد خبر 6082027 عطیه موذن