Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@04:17:24 GMT

هشدار برای گرانترین ماده غذایی صادراتی ایران

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۴۳۲۲

هشدار برای گرانترین ماده غذایی صادراتی ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر بهروز ابطحی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با بیان این که دریای خزر از جنبه‌های مختلف دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، گفت: یکی از این ویژگی‌ها این است که تراز آب در این حوضه آبریز دارای نوسانات مداوم و چشمگیر است، به این معنا که میزان نوسانات آب دریای خزر از نظر میزان تراز، به مراتب بیشتر از نوساناتی است که آب‌های آزاد یا اقیانوس‌ها دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: در مدت ۴۰ سال اخیر حدود ۲.۵ متر تراز آب این دریا بالا رفته  و در مقطعی حدود ۱.۵ متر افت تراز یافته است و این افت نوسان در این مدت زمانی حائز اهمیت است.

ابطحی خاطر نشان کرد: این شرایط نوسانی در دریای خزر، تغییراتی در اکولوژی این محیط آبی ایجاد می‌کند که در برخی مواقع به نفع و در جاهای دیگر ممکن است به ضرر انسان باشد.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ادامه داد: یکی از مواردی که افت نوسانات تراز آب دریای خزر به ضرر جوامع انسانی و محیط زیست است، زمانی خواهد بود که سطح آب تالاب‌های حاشیه دریا کاهش می‌یابد و این امر چالش‌هایی را برای پرندگان، گیاهان وابسته به محیط‌های تالاب‌ها و آبزیان این تالاب‌ها ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر این که کاهش سطح آب تالاب‌ها اثراتی را در کاهش آبزیان خواهد داشت، یادآور شد: علاوه بر آن خط ساحلی تغییر می‌یابد به گونه‌ای که در صورت افزایش سطح آب، مناطق مستقر در خط ساحلی و حاشیه‌ای دریا را دچار مشکل می‌کند، ضمن آن که پسروی آب دریا نیز مضراتی دارد.

ابطحی با تاکید بر این که اینها چالش‌هایی است که کشورهای حاشیه دریای خزر با آن مواجه هستند، بر ضرورت تطبیق یافتن و سازگاری با چنین شرایطی تاکید کرد و گفت: سازگاری با این تغییرات موجب خواهد شد که خسارات اقتصادی و اجتماعی ناشی از نوسانات تراز آب دریای خزر کمتر متوجه ما شود.

این محقق حوزه اقیانوس‌شناسی با  اشاره به این که عوامل اقلیمی و میزان بارش که در حوضه آبریز رخ می‌دهد در کاهش و یا افزایش تراز آب دریای خزر بیشترین اثر را دارند، خاطر نشان کرد: عوامل انسانی نقش بسیار مهمی در افزایش آلودگی محیط زیست دریا دارد، ولی تراز آب دریای خزر در درجه اول وابسته به شرایط طبیعی و میزان بارش در محیط است و در رده بعدی میزان استفاده انسان از آب رودخانه‌های حوضه آبریز در میزان نوسانات آب دریای خزر اثرگذار است.

ابطحی با اشاره به تاثیرات نوسانات آب دریای خزر بر جمعیت آبزیان این دریا گفت: ارزیابی‌های انجام شده بر روی تنوع جانوری در این حوضه و میزان صید نشان می‌دهد که صید بی‌رویه در همه کشورهای حاشیه دریای خزر موجب کاهش ذخایر ماهیان به‌ویژه ماهیان بسیار ارزشمندی مانند ماهیان خاویاری شده است.

به گفته وی، جمعیت ماهیان خاویاری در کل دریای خزر پایین‌تر از میزانی است که بتوان جمعیت آنها را به عنوان جمعیت تجاری تلقی کرد.

رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی بهترین شیوه مواجهه با تغییرات سطح آب دریای خزر را سازگاری با شرایط فعلی اقلیمی دانست و ادامه داد: بر این اساس وبیناری امروز، سه‌شنبه ۲۱ مرداد ماه با حضور یکی از دانشمندان خزر برتر جهان و استاد انستیتو اقیانوس‌شناس روسیه از سوی پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی برگزار می‌شود که در آن در زمینه نوسانات آب دریای خزر و روش‌های سازگاری انسان با این شرایط بحث و تبادل نظر می‌شود.

ابطحی با تاکید بر این که کلیه کشورهای حاشیه دریای خزر متاثر از تراز آب هستند، توضیح داد: این کشورها بسته به شرایط سواحلی که دارند، تاثیرات متفاوتی دارند و برخی از کشورهایی که اختلاف ارتفاع سواحل آنها با دریای خزر کم است مانند سواحل قزاقستان در شمال شرقی دریای خزر، تاثیر بیشتری از نوسانات تراز آب خواهند داشت.

به گفته وی، پیشروی و پسروی آب دریا در این کشورها بیشتر است.

وی ادامه داد: برخی از کشورها تاثیر کمتری از این جریانات می‌پذیرند؛ چرا که شیب ساحلی بیشتری دارند، ولی همه کشورها از این روند تاثیرپذیر هستند.

رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، دریای خزر را یکی از مواهبی دانست که خداوند در اختیار کشورهای حاشیه آن قرار داده است و یادآور شد: در ایران افراد زیادی در حاشیه این دریا ساکن هستند و استان‌های شمالی کشور بالاترین میزان تراکم جمعیتی را دارند و ما از مواهب آن می‌توانیم بهره‌برداری کنیم ولی در کنار آن باید به فکر استفاده پایدار از این محیط آبی باشیم؛ به این معنا که به گونه‌ای از آن استفاده کنیم که محیط زیست دریای خزر لطمه نبیند و بتوانیم آن را برای نسل‌های آینده به عنوان یک محیط سالم حفظ کنیم.

کد خبر 539260 برچسب‌ها حیوانات - آبزیان دریای خزر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دریای خزر نوسانات آب دریای خزر تراز آب دریای خزر حاشیه دریا کشورهای حاشیه رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی تراز آب تالاب ها سطح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۴۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریای خزر دریاست یا دریاچه؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند

دریای خزر بزرگترین آبگیر داخلی جهان است، اما از آنجا که ویژگی‌های خاصی دارد هنوز دانشمندان در مورد اینکه آیا این آبگیر دریاست یا دریاچه توافق نکرده‌اند. شاید این مسئله کم اهمیت به نظر برسد، اما پاسخ آن پیامدهای مهم ژئوپلیتیکی دارد که باعث می‌شود موضوعی حساس باشد.

آیا دریای خزر یک اقیانوس است؟

به گزارش گجت نیوز، دریای کاسپین بین اروپا و آسیا قرار دارد و چندین کشور از جمله آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان با آن همسایه هستند. وسعت آن ۱۲۰۰ کیلومتر (۷۴۵ مایل) گسترش می‌یابد و مساحتی حدود ۳۷۱،۰۰۰ کیلومتر مربع (۱۴۳،۲۰۰ مایل مربع) دارد. می‌توان گفت که مساحت آن تقریبا اندازه کشور ژاپن است.

بر اساس منابع یونانی و ایرانی باستان، وسعت زیاد این آب به اندازه یک اقیانوس است که این مسئله در نام‌گذاری آن نیز کمک کرد. دلیل دیگری که این نامگذاری دارد، شوری (میزان نمک) بالای آب است، البته شوری جنوب دریا بیشتر از ناحیه شمال آن یعنی جایی که آب شیرین از رود ولگا واردش می‌شود است.

علاوه بر این، هرچه به سمت جنوب دریا حرکت کنید، عمق آب بیشتر می‌شود و این تضاد قابل توجهی است. عمق بخش شمالی آب می‌تواند به حدود ۵ تا ۶ متر (۱۶ تا ۲۰ فوت) برسد، اما در جنوب، عمق آن به طور حیرت انگیزی به ۱۰۰۰ متر (۳۰۰۰ فوت) می‌رسد.

آیا دریای خزر یک دریاچه آب شیرین محسوب می‌شود؟

ممکن است با تمام این ویژگی‌هایی که ذکر کردیم فکر کنید که در حال توصیف یک دریا هستیم، اما این مسئله کمی پیچیده است. دریای خزر ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که کمی ما را سردرگم می‌کند. اولاً، این دریا محصور در خشکی و کاملاً داخلی است.

ثانیا تنها راه دسترسی به آن از طریق آب رودخانه ولگا است که از روسیه عبور می‌کند. همچنین این دریا از طریق کانال‌هایی به دریای سیاه، دریای بالتیک و دریای آزوف متصل می‌شود.

با وجود اینکه دریای خزر دارای نمک فراوانی است، اما این نمک را از دریای آزاد دریافت نمی‌کند. علاوه بر رود ولگا، چندین رودخانه آب شیرین دیگر از جمله اورال و کورا نیز به این دریا می‌ریزند. اما با وجود این جریان دائمی آب شیرین، سطح شوری خزر به طور متوسط حدود 12 در هزار (ppt) است. به عبارت ساده‌تر آب آن کمی شورتر از آب شیرین است، اما میزان شوری آن بسیار کمتر از یک دریای معمولی ( با سطح شوری 35 در هزار) است.

همچنین این ویژگی‌های منحصر به فرد، دریای خزر را به خانه‌ای برای گونه‌های مختلف تبدیل کرده است که با شرایط نیمه شور آن سازگار شده‌اند. این گونه‌ها شامل ماهیان خاویاری خزری هستند که تخم‌هایشان خاویار محبوب و پرطرفدار را تشکیل می‌دهد.

همچنین در این آب فوک خزری دیده می‌شود که ظاهری دوست داشتنی دارد و فقط در این آبها یافت می‌شود و کوچکترین عضو خانواده فک‌های بدون گوش محسوب می‌شود.

با این حال دریای خزر تحت تاثیر آلودگی و صید بی‌رویه قرار دارد و این جایی است که مسئله تعریف وارد بازی می شود.

گل آلود شدن آب دریای خزر با منابع غنی و ژئوپلیتیک

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، دریای خزر به دلیل وجود منابع نفت و گاز در آب‌ها و اطراف آن، به موضوعی کلیدی در عرصه ژئوپلیتیک برای کشورهای اطراف تبدیل شده است. هر کشوری درگیر اختلافات جاری مختلف بر سر آب‌های سرزمینی و ترسیم مناطق ممنوعه بوده است که همه اینها به قیمت در خطر افتادن محیط زیست تمام شده است.

هر کشوری مبلغ هنگفتی را در بهره برداری از منابع طبیعی منطقه برای اهداف اقتصادی خود سرمایه گذاری کرده است. در هر زمان، قایق‌های گشتی کشورهای مختلف در امتداد مرزهای توافق شده سهمیه‌های آبی خود برای محافظت از منافعشان پنهان می‌شوند. در عین حال، انجمن ماهیگیری محلی و صنعت توریست به تجارت و فعالیت در این آب‌ها ادامه می‌دهد و امرار معاش می‌کنند.

به همین دلیل است که مسئله طبقه بندی دشوار، اینکه آیا دریای خزر واقعا دریاست یا دریاچه، اهمیت دارد. بدون توافق رسمی و شناخته شده بین المللی در این مورد، به مسائل ژئوپلیتیکی اجازه داده شده است که در خطوط سنتی ژئوپلیتیک، از جمله ارعاب و مذاکراتی که با سیاست قدرت هدایت می‌شوند، به جای قوانین بین المللی، پیش بروند.

با این حال، اگر این دریاچه بیشتر درگیر جامعه جهانی شود، تعریف دریای خزر به عنوان یک دریای مشروع این امکان را می‌دهد که آب‌ها تحت همان ابزارهای بین المللی که از اقیانوس های‌جهان محافظت می‌کنند، محافظت شوند و همچنین حقوق و مسئولیت‌های مربوط به بهره برداری، حفاظت و مدیریت اکوسیستم‌های دریایی تقسیم شود.

متاسفانه، کشورهای همجوار این آب‌ها در سال‌های اخیر به طور فزاینده ای از کنوانسیون‌های بین‌المللی خارج شده‌اند، در واقع حتی بیشتر از زمانی که تازه اتحاد جماهیر شوروی فروپاشیده بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دریای خزر دریاست یا دریاچه؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند
  • تراز آب دریای خزر به کمترین میزان در قرن اخیر رسید
  • طوفان دریا بندرنشینان را غرق کرد
  • تراز آب دریای خزر به کمترین میزان در قرن اخیر رسیده است
  • آب دریای خزر یک متر کم شد! | علت کاهش تراز آب دریای خزر
  • پیروزی شیرین دریا در خانه
  • کاهش یک متری تراز دریای خزر
  • کاهش تراز دریای خزر به بیش از یک متر رسید
  • دریای خزر خشک می‌شود؟
  • دریای خزر هرگز خشک نمی‌شود/مراقب زمین‌های بیرون آمده از آب باشیم