Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی فروش نفت در شرایط تحریم و تاکید بر ایجاد تنوع در روش های فروش نفت با هزینه ها و ریسک کمتر در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس، بیان کرد: در جلسات امروز کمیسیون انرژی سه محور ارائه گزارش عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حوزه انرژی کشور توسط سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه، بررسی اثرات تحریم در تجارت حوزه انرژی کشور خصوصا فروش نفت ایران (ارائه توسط یکی از وکلای شرکتهای نفتی) و ارائه مطالب مرتبط با حوزه انرژی در سازمان بازرسی کل کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه اظهار کرد: باتوجه به ظرفیت ها و توانمندی های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حوزه انرژی کشور در بخش نفت، گاز، برق، توان طراحی و ساخت، بومی سازی و اجرای پروژه های استراتژیک مشابه ستاره خلیج فارس و بخشی از فاز های پارس جنوبی توسط قرارگاه ضمن آشنایی اعضای محترم کمیسیون انرژی با این ظرفیت ها پیشنهاداتی به منظور جلوگیری از خام فروشی و فعال سازی طرح های پتروپالایشگاهی و طرح های حوزه صنعت برق و بهره وری در مصرف انرژی ارائه گردید.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: مشکلات و موانع موجود نیز تشریح شد و کمیسیون انرژی نسبت به حل و فصل مشکلات همکاری و مساعدت خود را اعلام نمود و مقرر شد جلسات کارشناسی بین قرارگاه و اعضای کمیسیون برقرار شود تا پیشنهادات موثری که امکان ظرفیت سازی در حوزه ی اقتصاد مقاومتی ایجاد خواهد کرد را به صورت عملیاتی دنبال کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در بخش دوم روش های مختلف تجارت در شرایط تحریم توسط یکی از استادان دانشگاه از وکلای شرکت های نفت و گاز بررسی شد و خصوصا موضوع تحریم نفت و فروش نفت در این شرایط با جزییات بررسی و بر ایجاد تنوع در روش های فروش نفت با هزینه ها و ریسک کمتر تاکید شد.

وی افزود: در بخش سوم جلسه نیز گزارش مدیران و کارشناسان بخش نفت و گاز سازمان بازرسی کل کشور ارائه شد که به طور خاص چشم انداز وضعیت تولید و مصرف گاز، وضعیت پروژه های توسعه میادین نفتی، پروژه های گازهای فلر، وضعیت حمایت از تولید داخل در صنعت نفت و همین طور چالش های اجرای قانون استفاده از منابع مردمی در صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی بررسی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كميسيون انرژي صنعت نفت فروش نفت کمیسیون انرژی حوزه انرژی فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۴۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم

  آمارها بیانگر آن است که طی سال میلادی گذشته ایران توانسته فروش نفت خودرابه میزان دوران قبل ازتحریم‌ها بسیار نزدیک کند. گازنیزبیشتر ازدوران غیرتحریمی صادر شد.این شواهد نشان‌دهنده خنثی‌سازی تحریم‌هاست که اهمیت بالایی دارد.درباره این‌که ایران در۳۰ماه گذشته چه اقداماتی درحوزه نفت و گاز انجام داده با محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
صندوق بین‌المللی پول در حالی‌ رشد اقتصادی ۵.۴درصدی رابرای کشورمان طی سال‌ گذشته میلادی اعلام کرد که بسیاری‌ از کشورهای دنیا شرایط خوبی به لحاظ این شاخص درسال موردبحث نداشتند.به‌طورمثال،اقتصادهای منطقه خاورمیانه به‌طور متوسط درسال گذشته میلادی رشد ۲درصدی داشتند. کشورهای درحال توسعه نیز به‌طورمتوسط رشد۴.۱درصدی درسال۲۰۲۳ داشتند. بر این اساس، اقتصاد ایران بیشتر از متوسط اقتصادهای هم‌ردیف با خود رشد کرده است. 
محمدعلی قدیری،کارشناس انرژی دراین‌باره توضیح داد: ارائه خدمات فنی ومهندسی به دیگر کشورها نیزسیاست درستی است که در دولت فعلی پیگیری شده است.این سیاست مزیت‌های زیادی برای کشور دارد و ارزآوری بالایی برای‌مان به ارمغان می‌آورد و توانسته‌ایم با کمک به صادرات خدمات فنی ومهندسی درکنار پالایشگاه‌داری فراسرزمینی، بازارسازی تضمین شده‌ای داشته باشیم. همچنین تمرکز بعدی ایران بر پالایشگاه‌های کوچک بوده که این پالایشگاه‌ها،واحدهای خردوخصوصی است که تحریم‌پذیری کمتری نسبت به مجتمع‌های بزرگ و صنعتی و بخش دولتی کشورهادارد.گفتنی است سیاست فروش نفت به این پالایشگاه‌ها به‌درستی توسط وزارت نفت دنبال شد.
قدیری درخصوص گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بررشد اقتصادی ۵.۴درصدی کشورکه عمدتا براثرموفقیت درفروش نفت و گاز کشور به دست آمده، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌ها، روش‌های فروش نفت چندان آشکار نبوده است.
وی ادامه داد:ازآنجایی که گاز ازطریق خطوط لوله صادرمی‌شود،خاصیت تحریم‌پذیری بالایی ندارد.دراینجا بیشترموضوع بازگشت ارز حاصل ازفروش گازمطرح است.عمده فروش گازکشورنیزبه عراق است.درزمینه تسویه مالی با این کشور ابتکاری داشتیم که حتما باید ادامه پیدا کند.دراین روش،درمقابل صادرات گازبه عراق، نفت کوره دریافت می‌کنیم که قابل فروش درکشورهای دیگر از جمله امارات و سنگاپور است و ارز آن را دریافت می‌کنیم.
قدیری درخصوص سهامداری درپالایشگاه‌های فراسرزمینی وفروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک درشرق آسیا خاطرنشان کرد: به دلایل امنیتی، آمار دقیقی درمورداین‌که چقدرازنفت کشوربه پالایشگاه‌های فراسرزمینی صادرمی‌شود،دردسترس نیست اما این روش اقدام درستی است و تحریم‌ناپذیری نفت را درپی دارد.مامبتکر فروش نفت و گاز در زمان تحریم شده‌ایم.
وی ادامه داد:ارائه خدمات فنی ومهندسی به دیگر کشورهانیز سیاست درستی است که دردولت فعلی پیگیری شده است. این سیاست مزیت‌های زیادی برای کشور دارد وارزآوری بالایی برای‌مان به ارمغان می‌آورد.همچنین توانسته‌ایم با کمک به صادرات خدمات فنی ومهندسی درکنار پالایشگاه‌داری فراسرزمینی،بازارسازی تضمین‌شده‌ای داشته باشیم.تمرکز بعدی ایران برپالایشگاه‌های کوچک بوده که این پالایشگاه‌ها،واحدهای خرد وخصوصی است که تحریم‌پذیری کمتری نسبت به مجتمع‌های بزرگ وصنعتی و بخش دولتی کشورها دارند. سیاست فروش نفت به این پالایشگاه‌ها نیز به‌درستی توسط وزارت نفت دنبال شد.
وی درخصوص استفاده ازظرفیت‌های دانش‌بنیانی کشوردرشرایط تحریمی خاطرنشان کرد:بهره‌بردن ازتوان داخلی ودانش‌بنیانی کشور قطعا نسبت به این‌که فناوری‌هارا ازخارج ازکشور وارد کنیم،صرفه اقتصادی بیشتری برای‌مان دارد.استفاده ازظرفیت دانش‌بنیانی کشور درنهایت به اعتبار یافتن دانش‌بنیان‌ها منجرمی‌شود که مزیت‌های زیادی برای‌مان دارد.قدیری گفت: درکنار توفیقی که در فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی داشته‌ایم، باید به موضوع پالایشگاه‌سازی درداخل کشورنیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. لازم است بخشی از درآمد خود را از محل فروش نفت و گاز به احداث پالایشگاه درداخل کشوراختصاص دهیم. این موضوع مهمی است که نباید از آن غفلت کنیم.وی تأکید کرد: فرآورده‌ها خاصیت تحریم‌پذیری بسیار کمتری نسبت به نفت و گاز دارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری برای احداث پالایشگاه‌ها در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیگر خبرها

  • عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس : خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!
  • افتتاح ۳ مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای ۵ سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی نمایش خانگی / در وعده صادق روایت اول را ارائه دادیم
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه
  • راه‌های ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • ندیمی در گفت و گو با قدس: دیپلماسی انرژی فعال در منطقه به ما کمک کرد که از گستردگی تحریم ها جلوگیری کنیم