Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این هنرمند تئاتر که نمایشنامه «پایین زیر گذر سقاخانه» را اثری مناسب برای ماه محرم و صفر می‌داند، گفت: اگر این نمایش به صورت تئاتر تلویزیونی پخش شود، اطمینان دارم که برد زیادی خواهد داشت.

هادی مرزبان: روحانی هنر را فراموش کرد

او درباره تمایلش برای اجرای این نمایش در فضای باز ، توضیح داد: چنین چیزی هم شدنی است ولی به هر حال نگرانی‌هایی وجود دارد اما در زمینه تله تئاتر هیچ گونه نگرانی بابت سلامت تماشاگران نخواهیم داشت و می‌توانیم با آرامش، کار را آماده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرزبان که معتقد است می‌توان این نمایش را در کوتاه‌ترین زمان به صورت تله تئاتر ضبط کرد، افزود: امسال بسیاری از برنامه‌های ماه محرم همچون تعزیه‌خوانی با محدودیت رو به رو شده است ولی پخش چنین نمایش‌هایی از تلویزیون هم به مردم کمک می‌کند تا آثار مناسب این ایام را ببینند و هم سلامتی آنان با ماندن در خانه تضمین می‌شود.  

او که چندی پیش درباره از سرگیری تولید تله تئاتر، جلسه‌ای با مدیر اداره کل هنرهای نمایشی داشته است، درباره نتایج این جلسه توضیح داد: در این جلسه به آقای آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی گفتم حالا که کرونا با ماست، نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم بلکه می‌توانیم با تلویزیون صحبت کنیم و با راه‌اندازی دوباره تولید تله تئاتر، هم جای خالی تئاتر را پر کنیم و هم به سرگرم کردن مردم و ارایه خوراک فرهنگی به آنان بپردازیم.

او با ابراز تاسف از کم‌توجهی مدیران تلویزیون به تئاتر و قابلیت‌های آن افزود: مدیران ما متوجه نیستند که تئاتر چه پتانسیل بالایی دارد و چگونه به عنوان هنری انسان‌ساز، می‌تواند به اصلاح جامعه کمک کند و حتی روابط خانوادگی را بهبود ببخشد. آنان از این ویژگی‌ها غافل هستند و متاسفانه در پی این غفلت‌ها، مردم هم از موهبت‌های تئاتر، کمتر بهره‌مند می‌شوند.

این کارگردان تئاتر با یادآوری پخش تئاترهای زنده تلویزیونی در دهه چهل افزود: در آن دوره نمایش‌های بسیار خوبی پخش شد و مردم در سراسر کشور به تماشای این آثار پرداختند. هنرمندان بزرگ آن زمان مانند علی نصیریان، عزت الله انتظامی، محمد علی کشاورز، داود رشیدی، جعفر والی، جمشید مشایخی و ... در این نمایش‌ها بازی می‌کردند.

مرزبان اضافه کرد: تا ده سال پیش هم تله تئاترهای مختلفی از شبکه چهار تلویزیون پخش می‌شد و حالا هم می‌توان سبک‌های گوناگون تئاتری را در این رسانه اجرا کرد ولی نمی‌دانم چرا اراده‌ای از سوی مدیران تلویزیون دیده نمی‌شود.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی که در تمام بخش‌ها وجود دارد، ادامه داد:  شرایط را درک می‌کنیم و محدودیت‌های مالی را می‌دانیم ولی تولید تله تئاتر، هزینه آنچنانی ندارد. در صورتی که در همین شرایط دشوار هم سریال‌هایی با بودجه‌های آنچنانی ساخته می‌شود. می‌توان با بودجه یک سریال نه چندان پر هزینه، 20 تله تئاتر درست کرد.

این هنرمند افزود: خوشبختانه آقای آشنا هم به این مسایل واقف است و قرار شد شخصا پیگیر این ماجرا باشد. بعد از آن گفتگو از طرف یکی از دوستان تهیه‌کننده تماسی با من گرفته شد ولی با گذشت حدود ده روز، پیگیری دیگری انجام نشد و هنوز خبر تازه‌ای نیست.

او در پاسخ به این پرسش که چه نمایشنامه‌هایی را برای تله تئاتر در نظر گرفته است، گفت: اولین پیشنهادم نمایش «دکتر نون» است و بعد از آن هم سه متن از اکبر رادی را در نظر دارم که یکی از آنها «باغ شب‌نمای ما» است.

این هنرمند خاطرنشان کرد: وقتی مدام مردم را به ماندن در خانه ترغیب می‌کنیم، باید برایشان خوراک فرهنگی و سرگرم‌کننده هم تدارک ببینیم. تله تئاتر این خوبی‌ها را دارد که هم علاقه‌مندان به تئاتر را جذب می‌کند و هم فرصتی است برای هنرمندان تئاتر تا در فضایی دیگر فعالیت کنند و در این شرایط دشوار اقتصادی، درآمدی به دست آورند.

مرزبان در پایان تاکید کرد: اگر فضاهای تازه‌ای را برای تئاتر تعریف نکنیم، در آینده فقط در کتاب‌ها خواهیم خواند که زمانی هنری به نام تئاتر وجود داشته است.

کد خبر 539400 برچسب‌ها نمایش

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نمایش تله تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۴۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر

امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنه‌ای خود را کسب می‌کرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.

وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار می‌شد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.

جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر می‌انگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر می‌شود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن می‌نشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیده‌اند و کنجکاوی‌شان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح می‌کند و چه حال و هوایی دارد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرین‌های خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلی‌ها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین می‌نشستند. من مجبور شدم در برخی شب‌ها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش می‌توانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه می‌گفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آن‌ها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمع‌کردن ایده‌ها و ایده‌هایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفت‌وگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.

جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.

وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعه‌ای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک می‌بینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» می‌تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه می‌کنم، این متن برایم خاص‌تر می‌شود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن می‌بینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کم‌نظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روش‌های مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمی‌آید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسی‌شده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بی‌علت نیست. من نه از سر یک ساده‌انگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیه‌های بکت بسیار توصیه‌های دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.

جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژه‌های بکت می‌بینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش می‌کنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.

کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر می‌تواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.

کد خبر 6086660 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
  • این خبرها را از دست ندهید
  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • دهه کرامت، فرصت مناسبی برای نمایش الگوی شادی حلال
  • صفا آقاجانی بازیگر پیشکسوت جراحی شد
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد