Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت که اخیراً به کرونا مبتلا شده است، در راستای اطلاع‌رسانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به سوالات خبرنگاران به صورت مکتوب پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آمریکا قرار است روز سه‌شنبه قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران را در شورای امنیت به رای بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به مواضع روسیه و چین و از طرف دیگر مواضع کشورهای اروپایی برجام، ارزیابی شما از این اقدام آمریکا چیست و در صورت تصویب احتمالی این قطعنامه، پاسخ ایران چیست؟ گفت: اقدام آمریکا قبل از اینکه تهدید ایران باشد استفاده از ساز و کار شورای امنیت برای تهدید شورای امنیت و به سخره گرفتن سازوکار چند جانبه گرایی است. آمریکا می‌خواهد با استفاده از اهرم شورای امنیت علیه شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی و ساز و کارهای چندجانبه اقدام کند.

سخنگوی دولت عنوان کرد: لذا هر نوع قطعنامه‌ای در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ غیرقابل قبول بوده و به استهزا گرفتن قوانین بین‌المللی است. آمریکا به اعتراف رهبرانش از برجام خارج شده و تا زمان بازگشت کامل به آن و انجام تمامی تعهداتش، هیچ حقی چه در ارتباط با متن توافق و چه مرتبط با قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در حمایت از آن ندارد.

ربیعی بیان کرد: رژیم آمریکا به خوبی می‌داند که این تلاش مخرب، قانون گریزانه و بدخواهانه، به ناکامی فاجعه‌آمیز و منزوی کننده دیگری تبدیل خواهد شد؛ با این حال، اصرار آنها به تداوم این مسیر از پیش شکست خورده نمی‌تواند معنایی جز سماجت در برابر پذیرش واقعیت‌ها داشته باشد؛ از جمله این واقعیت که جامعه بین‌المللی مصمم در پاسداری از قوانین، توافقات و مقررات حاکم میان کشورها و سدی بلند و غیرقابل عبور برای آمریکا در متزلزل کردن پایه‌های ثبات و امنیت جهانی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد که سیاستگذاران گمراه در آمریکا حاضرند پافشاری به ناتوانی خود در درک حقایق بین‌المللی را تا جایی ادامه دهند که آمریکا و نحوه رهبری آن را بی‌اعتبارتر از همیشه کنند. با این حال، جمهوری اسلامی ایران آماده اثبات این موضوع است که کمترین مسامحه‌ای در ارائه پاسخی متناسب و قاطع به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و غیرقانونی نشان نخواهد داد.

سخنگوی دولت همچنین در رابطه با تحولات و اتفاقات اخیر در لبنان و اینکه چه دسیسه و دست‌های پنهانی پشت پرده این حوادث است و موضع و رویکرد ایران چیست؟ اظهار داشت: در مورد حوادث لبنان منتظر بررسی‌های دولت لبنان و اعلام نتایج از سوی آن کشور هستیم.

ربیعی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از همه کشورها می‌خواهد که از هرگونه دخالت فرصت‌طلبانه در تعیین سرنوشت لبنان خودداری کنند. به ویژه ریاکاری آمریکا در ادعای کمک به لبنان در حالی که حتی در این شرایط تاسف انگیز، حاضر به لغو تحریم‌های غیرانسانی خود نیست، مایه نگرانی است.

وی بیان کرد: اطمینان داریم که ملت لبنان به شرط حفظ اتحاد و تکیه بر منابع و نیروهای داخلی، قادر به پشت سر گذاشتن این دوران سخت است. در همین حال، جمهوری اسلامی ایران در تماس نزدیک با دولت لبنان، به ارسال کمک‌های بشردوستانه و اقلام مورد نیاز مردم آسیب دیده ادامه خواهد داد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس قرار است در ۲۱ شهریور برگزار شود، آیا این دور از انتخابات در زمان مقرر برگزار می‌شود و یا اینکه به دلیل شیوع مجدد کرونا امکان دارد به زمان دیگری موکول شود؟ پاسخ داد: بنا بر نظر وزارت کشور، مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ شهریور ماه برگزار می‌شود و با توجه به شیوع بیماری کرونا در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، پیشنهاد دولت انجام تبلیغات یک هفته‌ای به روش‌های غیرتجمعی همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت به خصوص استفاده از فضای مجازی است. زیرا تجمعات در زمان تبلیغات قابل کنترل نیست.

ربیعی اضافه کرد: همچنین انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در خصوص سه حوزه تهران، آستانه اشرفیه و تفرش در سال ۱۴۰۰ و همراه با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.

وی در رابطه با این سوال که دونالد ترامپ گفته که ایران انتخاب دوباره او را دوست ندارد و ادعا کرده که در صورت انتخاب مجدد، به سرعت با ایران به توافق خواهد رسید. همینطور یک افسر ارشد اطلاعاتی آمریکا اخیراً نسبت به مداخله ایران، روسیه و چین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشدار داد. واکنش دولت ایران به این گفته‌ها چیست؟ عنوان کرد: آقای ترامپ چهار سال فرصت داشت که با انتخاب یک مسیر درست، توافق شده و قانونی، دیپلماسی موفقی را با ایران آغاز کند. او نه تنها این کار را نکرد بلکه بدترین خطاهای آمریکا را در دهه‌های گذشته مرتکب شده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: حتی اگر ترامپ برای بار دوم انتخاب شود، تا وقتی به سیاست فشار بر ایران ادامه دهد، هیچ موفقیتی در رسیدن به توافق به دست نخواهد آورد. در صورت تداوم سیاست خصمانه علیه ملت ایران، ما آماده‌ایم که مقاومت حداکثری ایران را تا هر زمان که نیاز باشد، ادامه دهیم. اگر ترامپ در مسیر جبران اشتباهات گذشته، جدی باشد از آن استقبال می‌کنیم اما به نظر نمی‌رسد که ادعای اخیر او، هدفی فراتر از جلب رای در انتخابات داشته باشد.

ربیعی گفت: به همین ترتیب، ادعای بی پایه دخالت ایران در انتخابات آمریکا، به منظور استفاده انتخاباتی از ایران هراسی است. همانگونه که بارها تکرار کرده‌ایم، جمهوری اسلامی ایران هیچ علاقه‌ای به مداخله در سیاست‌های حزبی در آمریکا ندارد و هیچ مزیتی در برتری یکی از دو حزب آمریکا بر دیگری نمی‌بیند.

پربیننده ترین جمعه بازار سگ‌های اشرافی! سه علامت عجیب و جدید ویروس کرونا تایید شد ۳۲هزار نفر در آموزش و پرورش جذب می‌شود کنکور ۹۹به تعویق افتاد مهمترین عناوین روزنامه‌های صبح کشور +عکس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کرونا آمریکا تحریم های تسلیحاتی ضد ایران سخنگوی دولت شورای امنیت سازمان ملل آمریکا برجام علی ربیعی ویروس کرونا کرونا شیوع ویروس کرونا پروتکل بهداشتی اخبار کرونا تحریم تسلیحاتی ایران قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت جمهوری اسلامی ایران سخنگوی دولت شورای امنیت بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند

یورونیوز در گزارشی به بررسی این پرسش پرداخت که «چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائیل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت یورونیوز با بررسی گزارش‌های رسانه‌های غربی نوشت: خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌گوید احتمال اینکه بعد از حملات پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل، آمریکا تحریم‌های چشمگیری را علیه صادرات ایران وضع کند بعید به نظر می‌رسد.

اندکی پس از آنکه تهران حمله آخر هفته خود را آغاز کرد رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به ناتوانی در اجرای اقدامات موجود متهم کردند و وعده دادند که مجموعه‌ای از لایحه‌ها را برای تشدید تحریم‌های ایران اتخاذ خواهند کرد. استیو اسکالیس، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان، در گفت‌وگو با فاکس نیوز در این خصوص گفت: «دولت فروش نفت را برای ایران آسان کرده است و درآمدهایی برای آنها ایجاد می‌کند که برای تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌شود.»

فشار سیاسی برای تنبیه ایران یک مشکل دیگر برای دولت ایجاد می‌کند: چگونه می‌توان از چنین حملاتی در آینده بدون تشدید تنش‌های منطقه‌ای، افزایش قیمت نفت یا دشمنی با چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران، جلوگیری کرد. واشنگتن برای ماه‌ها گفته است که یکی از اهداف اصلی‌اش این است که مانع از تبدیل مناقشه غزه بین حماس و اسرائیل به یک جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای شود.

چندین تحلیلگر منطقه‌ای گفتند که تردید دارند که بایدن اقدام قابل توجهی برای تشدید اجرای تحریم‌های کنونی ایالات متحده برای خفه کردن صادرات نفت خام ایران، انجام دهد.

اسکات مدل‌، افسر پیشین سیا و رئیس کنونی شرکت راپیدان انرژی در این خصوص می‌گوید: «حتی اگر این لوایح تصویب شوند، سخت است که ببینیم دولت، تحریم‌های موجود را برای کاهش یا محدود کردن صادرات نفت ایران به شکل معناداری اعمال کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ پس از خروج از توافق هسته‌ای تهران، تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران را دوباره فعال کرد. دولت بایدن هم با تحریم شرکت‌ها در چین، امارات عربی متحده و جاهای دیگر به دنبال مقابله با دور زدن این تحریم‌ها بوده است.

علی‌رغم این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند که صادرات نفت ایران به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. اسکات مدل می‌گوید این میزان نزدیک به ۲ میلیون بشکه در روزی است که ایران قبل از تحریم‌ها صادر می‌کرد. تأثیر احتمالی بر قیمت بنزین یکی از دلایلی است که بایدن، با احتیاط درخصوص محدود کردن صادرات نفت ایران رفتار می‌کند.

کیمبرلی داناوان، کارشناس تحریم‌ها در شورای آتلانتیک، می‌گوید: تحریم‌های مرتبط با نفت در دو سال گذشته به شدت اجرا نشده است. به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت، من انتظار ندارم که دولت در واکنش به حملات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل، اجرای تحریم‌ها را تشدید کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید: دولت بایدن هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نکرده و به افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ادامه داده است. تحریم‌های گسترده و همپوشانی ما علیه ایران همچنان پابرجاست و ما به اجرای آن‌ها ادامه می‌دهیم. اجرای تهاجمی تحریم‌ها همچنین می‌تواند روابط آمریکا و چین را بی‌ثبات کند، روابطی که مقامات چینی و آمریکایی پس از یک دوره دشوار پس از سرنگونی یک بالون نظارتی مشکوک چینی که از قلمرو ایالات متحده، تلاش شده ترمیم شود. تقریباً تمام نفت ایران که وارد چین می‌شود به‌عنوان منشأ مالزی یا سایر کشورهای خاورمیانه شناخته می‌شود و توسط «ناوگان تاریک» نفتکش‌های قدیمی حمل می‌شود که معمولاً هنگام بارگیری در بنادر ایران، فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند تا شناسایی نشوند. متخصص ردیابی نفتکش‌ها ورتکسا آنالیتیکس تخمین زده که چین در سال گذشته رکورد ۵۵.۶ میلیون تن متریک یا ۱.۱۱ میلیون بشکه نفت خام ایران را وارد کرده است. این رقم تقریباً ۹۰ درصد از صادرات نفت خام ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.

واشنگتن برای کاهش صادرات نفت ایران باید چین و نهادهای درگیر در تجارت این کشور را هدف بگیرد. یکی از منابع مطلع و مرتبط با این موضوع به رویترز می‌گوید: «اگر واقعاً می‌خواهید به دنبال صادرات نفت ایران باشید، بله، باید اقدامی معنادار علیه چین انجام دهید. اما آیا واقعا قصد دارید به دنبال بانک‌های بزرگ بروید و آیا قرار است کاری انجام دهید که نه تنها دولت فعلی که حتی دولت ترامپ هم انجام نداده است؟»

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران/ وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا/ روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک/ حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه
  • وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا
  • تحریم‌های خصمانه جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم