Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-18@00:35:56 GMT

مرگ مغزی نظام آموزش عالی

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۵۷۲۱

مرگ مغزی نظام آموزش عالی

نظامِ آموزش عالی کشور، به جسمِ نیمه جانی می‌ماند که به ضرب و زور مشتی دستگاه، به حیات خود ادامه می‌دهد و شوربختانه، نه خودش و نه اطرافیانش، آگاه نیستند به اینکه چه بر سرش آمده و خواهد آمد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجید طیبی؛ هر روز و هر سال، کثیری از جوانانِ این مملکت، با هزار امید و آرزو و آرمان به دستِ این نظامِ فشلِ بدقواره سپرده می شوند و دور از چشمِ خانواده هایِ از همه جا بی خبرشان، به شغلِ شریفِ اتلافِ وقت و هزینه ی شخصی و ملی همت می گمارند و هرگز هم مجالی نمی یابند تا - نه از دیگران - که از خودشان بپرسند که چه می کنی؟ کجایی؟ کجا می روی؟ چرا می روی؟ و اساسا راستش را بخواهی، آموزشِ عالیِ ما توانِ تحملِ کسی که این سوالات را از خود بپرسد و بفهمد و فریاد برآورد که آی جماعت، پادشاه لُخت است را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خیلِ کثیرِ اطلاعاتِ مبهم و بعضا بیخودی که باید از جزوه های بی سر و تهِ فلان استاد و بهمان دکتر به ذهنت بسپاری (یا به عبارتِ خودمانی تَرَش حفظ کنی) بی آنکه درکی ازش داشته باشی، اجازه ی تفکر را سلب می کند و اساتیدی که -غالبا محصولِ همین سیستم هستند- آنقدر خمود و بی علاقه و کم انعطاف (و غالبا کم سواد) اند که مجالی برای پرسش از چیستی و چرایی نمی ماند.

 

فاجعه ی جزوه محوری، مبحثِ آموزش در نظامِ آموزشِ عالی کشور را کاملا بی وجه و از کار افتاده نموده و مصیبتِ نمره محوری، بلای جانِ استاد و دانش آموز شده. استادِ واقعی با مشتی کالبدِ بی روح و جان در کلاس طرف است که -طی سال ها تحصیل در همین نظام- آموخته اند بنویسند و بشنوند ولی فهم نکنند! بگویند و پاسخ دهند بی آنکه درک کنند چه از دهانشان بیرون می آید؛ در یک کلمه شرطی شده اند؛ بله! به بدترین معنایش فکر کنید! مثلِ حیواناتِ آزمایشگاهی، شرطی شده اند که بخوانند و حفظ کنند تا نمره بگیرند تا مدرک بگیرند ... و کسی نیست که فریاد بزند که با این وضعِ فجیعِ ارزشیابی، قضاوت درباره ی میزان سوادِ دانشجویان بر اساس نمره، همان قدر مضحک است که قضاوت درباره ی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قطر شکم یا نرمی مو، مثلا!

 

دستِ مدیرانِ آموزشِ عالی، تا مفرغ به خونِ دانشجویان تحصیلات تحکیمی آغشته است! جنایتی که مقاله محوری در حقِ این مخلوقاتِ بی زبانِ مفلوک کرده، جدا قابل توصیف نیست. بر کسی پوشیده نیست که مجلاتِ خارجی (غربی و شرقی و ...) بر اساسِ نیازِشان (که محصولِ برآوردهای دقیق در حوزه ی نیاز های کشورشان است) تعریفِ حوزه کرده و بر همان اساس اقدام به پذیرش مقاله می کنند و ما به مثابه مزدورانِ بی جیره و مواجب، همه ی تلاشمان را می کنیم تا محصولی خوب برایشان تولید کنیم و مشکلاتِ مملکتِ آن ها را حل کنیم، بی هیچ چشم داشتی! و این محقق نمی شد (و نمی شود) مگر به تدبیرِ وزارتِ فخیمه ی علوم که معیار و ملاکِ همه چیز (از ارتقا اعضای هیأت علمی تا دفاع از رساله دکتری) در تحصیلات تکمیلی را در چاپِ مقالاتِ ISI قرار دهد. (وضعِ ژورنال های ترجمه ای داخلی هم بهتر از خارجی ها نیست؛ مادامی که تولید علم بر مبنای نیاز کشور نباشد، آب در هاون کوبیدن نیست! آب به آسیابِ اجانب ریختن است!)

 

همین امروز، همین شهر و همین خیابانی که ازش عبور می کنیم، چند مشکلِ حل نشده دارد که حتی 1 نفر از جمعیت میلیونیِ دانشجو و استاد سراغش را نگرفته؛ از هوای تهران تا شیلاتِ بوشهر، هزاران مشکل و مسئله ی حل نشده وجود دارد که هیچ کدام منتهی به ارائه ی مقاله در هیچ ژورنالی نخواهد شد ولی دردی از دردهای مملکت را درمان خواهد کرد و زخمی را التیام خواهد بخشید ... اینگونه - و فقط اینگونه - است که دانشگاه می تواند ادعا کند بیت المال را حرام نکرده.

 

 مخلصِ کلام این که، هر مدیری، در هر کجایِ دستگاهِ عریض و طویلِ آموزش عالی (و به ویژه ریاست دانشگاه ها)، اگر می خواهد سرِ راحت بر بالش بگذارد، محکوم است که مبارزه ی جدی با این دو پدیده ی شوم را سرلوحه و اولیت اصلی کارش قرار دهد و برنامه ی عملیاتی اش را رسما اعلام کند؛ باشد که ببینیم و بشنویم معاون یا مدیر آموزشی، معاون یا سایر مسئولین پژوهشیِ فلان دانشگاه و بهمان دانشکده، یک بار، (برای رضای خدا) فقط یک بار از این سازوکارهای بروکراتیکِ مرسوم و پوسیده و نخ نما دل بکنند و دل بسوزانند برای آینده ی کشور.

 

بعدالتحریر: نگارنده پس از 9 سال و اندی حضور در دانشگاه های مختلف (از جمله خلیج فارس بوشهر، صنعتی امیرکبیر و تربیت مدرس تهران) و درکِ مناسبات حاکم بر دانشگاه ها، قویا بر این باور است که مدیران و مسئولین امر تکانی نخواهند خورد مگر آنکه روحِ پرسشگر و مطالبه گرِ جماعتِ دانشجو را پشتِ سرِ خود، لحظه به لحظه، حس کند؛ پس یادمان باشد که مخاطبِ اصلی نوشتارِ حاضر، جمعیت چند میلیونیِ دانشجویانِ کشور است، بیش و پیش از همه!»

 

مجید طیبی - فعال دانشجویی 

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۵۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تهیه می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ۱۹۶ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دکتر ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از این جلسه در خصوص گزارش وضعیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی در کشور بیان کرد: اخیراً خبری با عنوان «نتایج ضعیف دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی موضوعی کیو- اس ۲۰۲۴» منتشر شده که در آن به گزارشی از جدیدترین نتایج نظام رتبه‌بندی موضوعی «کیو-اس» پرداخته شده است.

وی افزود: در این تحلیل صرفا به جنبه‌های منفی این گزارش، مبنی بر کاهش رتبه موضوعی برخی دانشگاه‌های برتر ایران در تعدادی از حوزه‌ها و رشته‌های علمی دانشگاهی اشاره شده است. این در حالی است که طبق همین گزارش، رتبه کلی همه دانشگاه‌های برتر ایران طی چهار سال گذشته به طور مستمر بهبود یافته و تنزل جایگاه دانشگاه‌های کشور تنها در رشته‌ها و حوزه‌های اشاره‌ شده است، که البته نیاز به بررسی علل و عوامل و توجه جدی دارد.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: در این جلسه برخی عوامل اثرگذار بر وضعیت دانشگاه‌های ایران در نظام‌رتبه‌بندی «کیو-اس» از جمله تأثیر حوزه‌های علوم داده و هوش مصنوعی که به تازگی در این رتبه‌بندی مورد توجه قرار گرفته‌اند، سیاست‌های دانشگاه‌های رقیب در منطقه و جهان و تأثیر کاهش اقبال دانش‌آموزان به حوزه‌های علوم پایه و مهندسی بر تنزل جایگاه دانشگاه‌ها در این حوزه‌ها، و مشکلاتی که دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های زیرساختی، تأمین منابع و ارتباطات بین‌المللی با آنها مواجه هستند، مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در پایان، ضمن تأکید بر ضرورت حضور دانشگاه‌های برتر کشور در رقابت‌های بین‌المللی و بالاخص حفظ و ارتقاء جایگاه آنها در رتبه‌بندی‌های مهم، مقرر شد با توجه به اهمیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در داخل کشور در ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی آنها و ایجاد امکان حمایت ویژه از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برتر، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف شود تا بر اساس ماده ۴ سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به تهیه طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور، با ملاحظه نقش تمامی بازیگران اصلی این عرصه تسهیل کند و این طرح را برای تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارسال کند.

کد خبر 6080815

دیگر خبرها

  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می‌شوند
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تهیه می شود
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد/ دانشگاه تهران مسئول برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران
  • برگزاری آیین بزرگداشت عطار نیشابوری در مشهد