Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-18@14:51:14 GMT

کرونا جانی‌ترین مصلح اجتماعی است

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۵۷۸۹

کرونا جانی‌ترین مصلح اجتماعی است

رئیس هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران اظهار داشت: در دوران کرونا یک حرکت جهانی در عرصه خواندن اتفاق افتاد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر کاظم حافظیان رضوی رئیس هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در مصاحبه با «رادیو گفتگو» درباره سرانه مطالعه در دوران کرونا گفت: در عصر مجازی خواندن بسیار متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواندن برای یادگیری، سرگرمی، آرامش و تلطیف روحیه و ذهن خواندن‌های مختلفی است که اتفاق می‌افتد. یادمان باشد اتفاقی که در دوره کرونا برای افراد اهل مطالعه افتاد ایجاد فرصت بیشتر برای مطالعه است. اما اینکه بگویم عده جدیدی برای مطالعه به کتابخانه‌ها مراجعه کردند، احتیاج به ارزیابی دارد.

وی درباره مشکلات اجتماعی که بر سر راه خواندن وجود دارد، توضیح داد: ایجاد هفته کتاب و کتابخوانی، برگزاری نمایشگاه کتاب، تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی به شیوه‌های گوناگون برای تشویق مردم به خواندن است. خواندن باید باعث تغییر رفتار اجتماعی شود، در غیر اینصورت خواندن فایده‌ای در بر نخواهد داشت.

وی افزود: جامعه باید فرصت و امکانات مطالعه داشته باشد تا انتظار داشته باشیم که فرد کتاب بخواند. مسائلی مانند اقتصاد، اشتغال، زمان و... مشکلاتی هستند که باید از بین بروند تا جامعه‌ای علاقمند به کتاب هم داشته باشیم.

حافظیان گفت: فعالیت مستمری که قبلا در کتابخانه‌ها اتفاق می‌افتاد گرفتن کتاب به صورت امانت بود گاهی بعضی کتاب فروشان نیز از این روش استفاده می‌کردند و غیر از کتابخانه‌ها و کتاب فروشان، دوستان نیز از همدیگر کتاب امانت می‌گرفتند و سایت‌ها نیز به مردم کتاب امانت می‌دادند و این یک اتفاق جهانی است و بسیاری از کتابخانه‌های بزرگ جهان مجموعه‌های خود را در اختیار عام قرار دادند و یک فرد می‌تواند کتاب‌های بسیاری از کتابخانه‌های جهان را به صورت مجازی مطالعه کند. مردم در این دوره فرصت پیدا کردند که بدانند دنیای مجازی به چه درد آن‌ها می‌خورد. در ایران و بویژه در کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌های مساجد اکثرا اعلام کردند که حاضریم خدمات خود را در سایت و به صورت مجازی ارائه کنیم.

وی افزود: کرونا جانی‌ترین مصلح اجتماعی است، در عین حال که انسان‌ها را هدف قرار داده است، ولی به نوعی بسیاری از اشتباهات اجتماعی را اصلاح کرده است و به نوعی کرونا تهدیدی است که منجر به فرصت شده است.

حافظیان رضوی بیان کرد: جامعه فرهنگی، فرادولتی است و آنچه که در جامعه پویا و قوی جلو می‌رود فعالیت فرهنگی کل جامعه جهانی است و در دوران کرونا یک حرکت جهانی در عرصه خواندن اتفاق افتاد.

رئیس هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران افزود: پیام من به خانواده‌ها این است که در کنار کتابخوانی و در فضای بسته کتابخانه یا درون منزل می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پارک‌های موضوعی حضور داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا کووید 19 مصلح اجتماعی انجمن کتابداری کتابخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۵۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محتوای جذاب کتاب به فرهنگ مطالعه کمک می‌کند

نورشمسی مدیر نشر کتاب تداعی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی همانطور که در سال‌های اخیر بستر رشد و توسعه بسیاری از مشاغل بوده اند و مشاغل کوچک و خرد توانسته از بستر آنها رشد کند در حوزه صنعت نشر هم باعث رشد شده اند.

وی افزود: کار در حوزه نشر به صورت متمرکز نبوده و همواره برمبنای سلیقه بوده است به این صورت که هر ناشر و نویسنده یا نهاد‌هایی که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند توانسته اند فقط محصولاتی تولید و معرفی کنند که یا مورد علاقه خودشان بودند یا در حوزه کاری بودند، اما آن چیزی که در فضای مجازی اهمیت دارد ایجاد جذابیت و محتوای جذاب کتاب بر اساس نیاز سنجی جامعه است.

مدیر نشر تداعی افزود: صحبت کردن در مورد کتاب محل تامل است و موضوع جدی به حساب می‌آید و باید به صورت جذاب و قابل توجه به شکلی که مخاطب را در صفحه نگهدارد و علاقه‌مند به خواندن کند.

وی گفت: در این حوزه مهمترین اتفاق آموزش است یعنی در حوزه محتوای تخصصی در زمینه کتاب و در زمینه نشر باید آموزش داده شود.

نورشمسی افزود: بستر سازی وهموار کردن مسیر فعالیت بخش خصوصی و رقابت ایجاد نکردن با دیگر نهاد‌های خصوصی می‌تواند به ترویج کتاب و کشف نقاط جذاب و ارائه جذاب محتوای کتاب کمک کند.

حمید نورشمسی دکترای ارتباطات و مدیر نشر تداعی است و کتاب‌های بازگشته و دایره‌ها از جمله آثار منتشر شده این نویسنده و ناشر است.

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • «بخوانیم و بسازیم»؛ شعار نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • محتوای جذاب کتاب به فرهنگ مطالعه کمک می‌کند