Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت سامانه هوشمندی شده که با استفاده از تصاویر سی‌تی اسکن شانس بهبودی و میزان زمان بستری بیمار مبتلا به کرونا را پیش‌بینی می‌کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع کرونا بار سنگینی را بر دوش کادر درمانی گذاشته و باعث شده که فشار کاری آنها چند برابر گذشته شود. این فشار کاری مضاعف نه‌تنها باعث خستگی و فرسودگی پزشکان و پرستاران می‌شود، بلکه می‌تواند دقت و سرعت آنها را نیز کاهش بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین باید به فکر سازوکاری بود تا این فشار و سنگینی را به شکلی کمتر و سبک‌تر کرد.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی و تولید کرده که شانس بهبودی،  فوت و مدت ‌زمان بستری بیمار مبتلا به کرونا را پیش‌بینی می‌کند. تاکنون اطلاعات کامل و جامعی از وضعیت بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستا‌ن‌ها و مراکز درمانی ثبت شده است. گروه سازنده این سامانه هوشمند با استفاده از این بانک اطلاعاتی پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که می‌تواند تنها با پردازش تصاویر سی‌تی اسکن درصد بهبودی، فوت و طول دوره درمان را با دقت بالایی مشخص کند.

پیش‌بینی شانس بهبودی با سامانه هوشمند

به گفته حمیدرضا ربیعی، عضو گروه علمی هوش مصنوعی در سلامت سازمان جهانی بهداشت؛  اطلاعات جامع و کاملی از 10 هزار بیمار مبتلا به کرونا و سوابق آنها در اختیار داریم که شامل  نتایج آزمایش‌ها، سی‌تی اسکن‌ها، آمار افراد بهبودیافته، طول دوره درمان،  سوابق پزشکی بیماران و آمار مرگ‌ومیر می‌شود. این داده‌ها را وارد شبکه مبتنی بر هوش مصنوعی کرده و با استفاده از تکنیک‌های مختلف مدل‌سازی انجام داده‌ایم. در نتیجه سامانه ایجاد شده که براساس اطلاعات اولیه شانس بهبودی، مدت زمان بستری و احتمال مرگ بیمار را پیش‌بینی می‌کند.

زمانی که یک بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان یا مرکز درمانی بستری می‌شود، می‌توان احتمال بهبودی و طول دوره درمان وی را مشخص کرد. این دستگاه تنها به تصاویر سی‌تی اسکن ریه بیمار نیاز دارد تا ابتلا را مشخص و  شانس بهبودی را پیش‌بینی کند. قدرت تشخیص این سامانه 90 تا 95 درصد و میزان حساسیت آن بالای 97 درصد است.در حالی که قدرت تشخیص و حساسیت تست‌های  pcr حدود 70 درصد است.  این سامانه هوشمند می‌تواند در زمان پیک کرونا کمک بسیاری به کادر درمان کند.

نحوه کار سامانه هوشمند پیش‌بینی کرونا چگونه است؟

به گفته ربیعی؛  تست‌های بالینی این سامانه تا چند هفته آینده شروع می‌شود تا مراحل یادگیری آن کامل شود. در حال همکاری  با دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلفی از سراسر کشور هستیم تا پایگاه اطلاعاتی این سامانه هوشمند پیش‌بینی را تکمیل کنیم. تنها کافی است 30 تا 50 برش از تصاویر سی‌تی اسکن ریه بیمار در این سامانه بارگزاری شود تا شانس بهبودی و دوره درمان پیش‌بینی شود.

پزشکان و متخصصان می‌توانند 30 تا 100 برش از تصاویر سی‌تی اسکن هر بیمار را روی این سامانه هوشمند بارگزاری کنند. هرچه تعداد تصاویر بالاتر باشد، مدت زمان پردازش بیشتر می‌شود. با این حال توصیه می‌شود 30 تا 50 تصویر سی‌تی اسکن از ریه بیمار در سامانه بارگزاری شود، این تصاویر در کمتر از دو دقیقه تجزیه و تحلیل شده و سه عدد به پزشک داده می‌شود. این اعداد درصد ابتلا به ویروس کووید-19، درصد ابتلا به بیماری‌های تنفسی غیرکرونایی(مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و...) و درصد حجم ریه درگیر به عفونت(در صورت ابتلا به کرونا) را در بیمار نشان می‌دهد.

سامانه هوشمندی که به کادر درمان کمک می‌کند

این سامانه  مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند بار سنگینی که شیوع کرونا در کشور بر شانه‌های کادر درمان گذاشته است را کمی سبک‌تر کند. درواقع این سامانه هوشمند می‌تواند کار تشخیص کرونا، شانس بهبودی، میزان درگیری ریه با ویروس و طول دوره درمان را مشخص کند و به پزشک و پرستار ارائه دهد. بدین ترتیب کادر درمان از ابتدای بستری شدن بیمار اطلاعات جامعی از وضعیت سلامت وی در اختیار دارد و می‌تواند تصمیمات بعدی را براساس این اطلاعات بگیرد.

انتهای پیام/4021/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانش بنیان بیمار کرونا سی تی اسکن ریه کووید 19 مبتنی بر هوش مصنوعی سامانه هوشمند تصاویر سی تی اسکن مبتلا به کرونا طول دوره درمان شانس بهبودی پیش بینی کادر درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۶۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حمایت از بیماران هموفیلی/ ۳ بیمار فاکتور ۹ در استان داریم

باران برزه کار در گفت و گو با خبرنگار مهر، افزود: مجموع بیماران تالاسمی استان با استعلام از مراکز درمانی ۴۶ نفر است.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش آمار بیماران تالاسمی هستیم، عنوان کرد: با احتساب آمارهای تازه تشخیص، تعداد بیماران تالاسمی ما به ۶۶ نفر رسید.

برزه کار تصریح کرد: به تفکیک شهرستانی، ۲۳ بیمار هموفیلی در بویراحمد ،۶ نفر در گچساران و ۱۶ نفر در دهدشت داریم.

برزه کار با اشاره به آمارهای بیماران هموفیلی برخی از مناطق، اظهار کرد: ۸ بیمار هموفیلی زیر ۱۸ سال در یاسوج و ۳ بیمار زیر ۱۸ سال نیز در گچساران در لیست استعلام‌ها ثبت شده است.

مدیر دفتر کانون هموفیلی کهگیلویه و بویراحمد به چالش‌های پیش روی فعالیت‌ها، عنوان کرد: ۱۸ بیمار فاکتور ۸ و ۳ بیمار فاکتور ۹ در استان شناسایی شده که باید در بحث تأمین دارویی و حمایتی اقدامات مطلوب‌تری شکل بگیرد.

وی از هدفگذاری های آموزشی در این راستا خبر داد و بیان کرد: طی ۶ ماه آینده در کنار فعالیت‌های روتین، برگزاری کلاس آموزشی برای مراکز اورژانس با هدف آشنایی بهتر با بیماران هموفیلی، برگزاری اردو و توزیع پک های حمایتی را خواهیم داشت.

کد خبر 6087476

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • انتظار یک روزه بیماران سکته کرده در انگلیس برای رسیدن آمبولانس
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • ۴۶ بیمار هموفیلی در استان وجود دارد
  • لزوم حمایت از بیماران هموفیلی/ ۳ بیمار فاکتور ۹ در استان داریم
  • ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • افشای اسرار بیماران چه مجازاتی دارد؟
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد