Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@08:44:56 GMT

راز محبوبیت حاج قاسم از زبان سردار معروفی

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۶۷۴۹

راز محبوبیت حاج قاسم از زبان سردار معروفی

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها- فرمانده سپاه استان کرمان با اشاره به خاطره شنیدنی از شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم از خدا خواست اینقدر به وی مشغله بدهد که حتی فکر گناه هم نکند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سردار حسین معروفی در آیین بزرگداشت روز خبرنگار با بیان خاطره‌ای از شهید قاسم سلیمانی اظهار داشت: بعد از جلسه‌ای حاج قاسم من را به خانه خود دعوت کرد و با اصرار من را به خانه برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بعد از صرف شام که پنیر و گردو و عسل بود و لذت عجیبی داشت به اتاق او رفتیم گفت: حاج قاسم بسیار ساده‌زیست بود و خودش پذیرایی می‌کرد.

فرمانده سپاه استان کرمان: خانواده حاج قاسم سلیمانی از راه‌اندازی پویش "قربانی به یاد سردار دل‌ها" تقدیر کردروایت فرمانده سپاه استان کرمان از شهید سلیمانی؛ تدبیر حاج قاسم خرمشهر را در پایان جنگ حفظ کردماجرای نامه محبت‌آمیز حاج قاسم به فرمانده جدید سپاه استان کرمان / شهید سلیمانی چگونه‌ خبر شهادتش را‌ با همرزمش ‌در میان گذا‌شت + فیلمفرمانده سپاه استان کرمان: مکتب شهید سلیمانی در راستای گام دوم انقلاب است

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان بیان کرد: شهید سلیمانی در اتاق به من گفت "حسین! از خدا یک چیز خواستم؛ خواستم که خدایا اگر من بخواهم به انقلاب اسلامی خدمت کنم باید خودم را وقف انقلاب کنم."

وی در ادامه افزود: حاج قاسم آن شب به من گفتند "از خدا خواستم اینقدر به من مشغله بدهد که حتی فکر گناه هم نکنم."

سردار معروفی گفت: انسان اگر پاکیزه و با گناه بیگانه شد می‌شود سلمان فارسی، می‌شود مالک اشتر و می‌شود حاج قاسم سلیمانی عزیز که عرب و فارس به او ارادت دارند.

وی با بیان اینکه حاج قاسم دعا می‌کرد "خدایا من را پاکیزه بپذیر و برای این دعا گریه می‌کرد و اشک می‌ریخت" تصریح کرد: پاکیزگی حاج قاسم بود که باعث شد میلیون‌ها نفر با پوشش متفاوت و با سلیقه‌های مختلف جناحی در تشییع جنازه او حضور یافته، ضجه می‌زدند و گریه می‌کردند.

انتهای پیام/511/ش

R7860/P/S6,67/CT11 واژه های کاربردی مرتبط روز خبرنگار استان کرمان بیشتر بخوانید... فرمانده سپاه استان کرمان: آرزوی حاج قاسم محو اسرائیل بود جانشین سپاه استان کرمان: راهیان بهشت مقاومت در کشور راه‌اندازی شد مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان کرمان: حاج قاسم با درخشش در مکتب غدیر صاحب مکتب شد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... فرمانده سپاه استان کرمان: آرزوی حاج قاسم محو اسرائیل بود جانشین سپاه استان کرمان: راهیان بهشت مقاومت در کشور راه‌اندازی شد مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان کرمان: حاج قاسم با درخشش در مکتب غدیر صاحب مکتب شد واژه های کاربردی مرتبط روز خبرنگار استان کرمان پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ واکنش سخنگوی کمیسیون آموزش‌ مجلس به تعویق ‌کنکور سراسری/ این موضوع به‌نفع دانش‌آموزان نیست‌ ۲ گزارش ویدئویی| خواب سنگین ستاد کرونا و علوم پزشکی گیلان/ بازگشت بحران کووید-۱۹ به گیلان ۳ جانشین فرمانده ناجا: برای برخورد با اراذل و اوباش جدیت داریم / اجرای طرح "نگهبان محله" برای برقراری نظم و امنیت ۴ یکی از بزرگان طایفه‌ای سیستان و بلوچستان درگذشت ۵ خبر خوش استاندار خوزستان برای کارگران هفت‌تپه/ پرداخت حقوق کارگران ‌با همکاری قوه قضائیه ۶ میزان اثربخشی واکسن ویروس کرونا چه میزان خواهد بود؟ / آیا تزریق واکسن ایمنی دائمی ایجاد می‌کند؟ ۷ گزارش ویدئویی| راه‌آهن همدان ـ سنندج طعم تلاش را چشید / زمزمه شنیدن سوت قطار از غرب‌کشور به گوش می‌رسد ۸ نایب رئیس ‌مجلس: درآمدهای ‌مالیاتی پاسخگوی ‌‌۳۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه جاری دولت نیست / ‌چابک‌سازی کار بسیار سختی است مهمترین اخبار استانها آیت‌الله نوری همدانی: شهادت حاج قاسم خون تازه‌ای ‌در رگ‌های مقاومت جاری کرد / اخراج ‌آمریکا از منطقه ‌انتقام سخت ‌خواهد بود‌ ‌دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه: برنامه‌های زیادی برای گسترش ازدواج آسان داریم / توزیع ۳۱ هزار سری جهیزیه گزارش| عزم جزم مسئولان زنجانی برای برگزاری مراسم یوم‌العباس/ عزاداری‌های حسینی تعطیل شدنی نیست خبر خوش استاندار خوزستان برای کارگران هفت‌تپه/ پرداخت حقوق کارگران ‌با همکاری قوه قضائیه مهمترین اخبار تسنیم میزگرد ایده‌ها در تسنیم|شفافیت تبلیغات نامزدها به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رسد/ طرح شفافیت، نهایتاً تا ۲ ماه آینده در صحن مجلس وزارت اطلاعات: ۵ تیم جاسوسی دستگیر شدند روحانی: محققان کشور با همه توان برای مهار ویروس کرونا بسیج شده اند در جلسه دیشب سران قوا درباره فروش نفت چه گذشت؟/ ۵ شرط رئیسی برای موافقت با تصویب طرح دولت عراق|واکنش ریاست جمهوری به تجاوز جدید ترکیه/ درخواست نماینده پارلمان از شورای امنیت درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روز خبرنگار استان کرمان روز خبرنگار استان کرمان فرمانده سپاه استان کرمان شهید سلیمانی حاج قاسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۶۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سادگیِ ظاهری؛ دلیل محبوبیت و جاودانگی اشعار سعدی

همه عمر برندارم سر از این خمار مستی

که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد

دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی

زهره صارمی، دکترای ادبیات فارسی و استاد دانشگاه درمورد دلایل محبوبیت سعدی شیرازی و اشعارش بیان کرد: سعدی شیرازی شاعر بزرگ قرن هفتم بود. افصح المتکلمین (استاد و پادشاه سخن)، شیخ اجل و... همه اینها القابی هستند که به سعدی شیرازی نسبت داده شده است. 

درواقع، وقتی به این نکته توجه می‌کنیم، می‌بینیم تعداد بسیاری از همین القابی که به ایشان نسبت داده شده است نشانگر همه‌گیری و فراگیری شعر سعدی در میان مخاطبان است. اما سوال این است که چرا شعر سعدی به عنوان یکی از شاعران بزرگ و درجه یک ادبیات فارسی تا به این حد معروف و همه‌گیری زیادی در میان افراد دارد و مردم با این اشعار الفت زیادی گرفته‌اند؟

این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: سعدی شیرازی در نظامیه بغداد که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مدارس و مراکز علمی آن دوره بوده تحصیل کرده و در دوران حساسی زندگی کرده است و یکی از بزرگ‌ترین اتفاق‌های زندگی‌اش حمله مغول به ایران بود و اتفاق دیگر این بود که در زندگی‌اش به مدت زیادی در حال سفر بوده است و این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا همین سفر است که تجربه‌ها و دیدگاه‌ها و جهان‌بینی افراد را اعتلاء می‌بخشد و از یک فرد گوشه‌نشین و منزوی که ابعاد دیدگاهش دایره محدودی را شامل می‌شدند به فردی تبدیل شده است که دایره مفاهیمی را تجربه کرده و زیسته است و این گستردگی، در مفاهیم و موضوعات وجود دارد.

صارمی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که سعدی به آن مسلط است و به صورت نظم و نثر به شکل متعالی ارائه کرده قابلیت سخن سعدی است و به همین دلیل، یکی از نکاتی که باید توجه کرد نوع سخن و یا سبک سعدی است. 

در تقسیم‌بندی شعر و آثار سعدی باید گفت که آثارش جزء سبک عراقی هستند و شاید درست‌تر این باشد که بگوییم سبکِ خود سعدی است. زیرا در دوره‌ای است که همزمان می‌توان هم با زبان ساده و هم با زبان متکلف به خلق آثار پرداخت.

او افزود: سعدی یک سبک و نثر سهل و ممتنع دارد. یعنی دشواری که آسان به نظر می‌رسد و مهم‌ترین دلیل همه‌گیری و جاودانگی شعر سعدی، سادگی ظاهری آثار سعدی است و این موضوع با تسلط شاعر به زبان و قدرت بسیار زیاد او در دایره واژگان و مفاهیمی که مطرح می‌کند اتفاق می‌افتد و به قول مرحوم فروغی، سعدی به زبان امروز ما صحبت نمی‌کند و این ما هستیم که به زبان سعدی صحبت می‌کنیم و درواقع، زبان سعدی به زبان مردم نزدیک است و همین امر در ماندگاری و اشاعه آثار این شاعر بزرگ در میان مردم بسیار اهمیت دارد.

صارمی تصریح کرد: به جز سادگی ظاهری و سهل و ممتنع بودن زبان سعدی، آثار این شاعر بزرگ عموماً جزء آثار تعلیمی حساب می‌شوند و به قول خودش به تعلیم و اصلاح اخلاق در جامعه می‌پردازند و کار خودش را در این رابطه می‌داند و به جای این‌که به مدح پادشاهان بپردازد به نصیحت آن‌ها می‌پردازد.

چه اتفاقی می‌افتد با وجود این‌که نوع بشر از نصیحت و مفاهیم تعلیمی گریزان است وقتی یک شاعر با چنین مضامینی شعر بسراید تا این اندازه ماندگار باشد؟ این موضوع یک دلیل دارد و این است که یک هنری در زبان‌آوری سعدی وجود دارد و هنر ظریفش این است که به قول آقای دکتر دادبه، با زبانی آراسته و پیراسته سخن می‌گوید. یعنی زبانش آن‌چنان صریح، روشن و دارای ایجاز است که به ظاهر خالی از هرگونه صناعت و نقش آفرینی صناعات ادبی است ولی به ظرافت و زیبایی زبان خود را به انواع صناعات ادبی به ویژه تشبیه و استعاره آراسته کرده و در زبان خود خللی ایجاد نکرده و ظرافتی را به کار برده است که مخاطب می‌تواند بسیار راحت و به دور از هرگونه سختی، شعر سعدی را بخواند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: عموماً سعدی ارکان جمله را جا به جا نمی‌کند؛ به‌طوری که وقتی شعری از سعدی می‌خوانید انگار به خواندن یک جمله می‌پردازید و باید این موضوع را درنظر داشت که شعر سعدی دارای وزن و قافیه و ردیف است و رعایت وزن شعر با به‌کارگیری ارکان جمله در جایگاه خود بسیار کار سختی است و اگرچه سعدی همزمان ارکان جمله را در جایگاه خود به کار می‌برد ولی اصولاً در شعر گفتن، ارکان جمله جا به جا می‌شوند. بنابراین، سعدی ارکان جمله را در جایگاه خود به کار می‌برد و این موضوع برای خواننده یک موهبت است. زیرا فکر می‌کند به ظاهر، در حال خواندن شعر است ولی انگار جمله را می‌خواند و در عین حال، وزن شعر سعدی، درستی و صحت کلام را دارد و رعایت می‌شود.

صارمی یادآور شد: این موضوع جز هنر فردی و استادیِ سعدی در زبان‌آوری هیچ چیز دیگری نیست و به نظر بنده، راز ماندگاری سعدی در این است که توانسته است آثار خود را به این زبان خلق کند.

 از نمونه شعر‌های سعدی که در آن ها، ارکان جمله در جایگاه خود به کار رفته اند می‌توان به شعر

بنی آدم اعضای یکدیگرند

که در آفرینش ز یک گوهرند 

یا  همان ابیات ابتدایی گفت‌وگو اشاره کرد:

همه عمر برندارم سر از این خمار مستی

که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد

دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • موفقیت های سپاه مرهون ولایتمداری است
  • لزوم استفاده از ظرفیت هنر در برگزاری کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • آب رسانی به ۷ روستا در بم
  • دیدار مسئولان قزوین از فرمانده سپاه استان
  • مسئولان قزوین امروز میهمان فرمانده سپاه استان شدند
  • ببینید | تصاویری دیده نشده از گریه‌های سردار زاهدی هنگام سخنرانی حاج قاسم سلیمانی
  • سردار شاکرمی، فرمانده سپاه میهمان برنامه زمرد سیما
  • سادگیِ ظاهری؛ دلیل محبوبیت و جاودانگی اشعار سعدی
  • پیام سرلشکر باقری به فرمانده کل سپاه