Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@02:16:03 GMT

طرز تهیه آبگوشت بزباش + فوت و فن‌ها

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۷۲۷۷

طرز تهیه آبگوشت بزباش + فوت و فن‌ها

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آبگوشت بزباش یعنی چه؟ اصلا چرا آبگوشت بزباش؟ این آبگوشت در واقع یکی از غذا‌های سنتی و اصیل استان همدان است که به آن آبگوشت قورمه سبزی هم می‌گویند. همدانی‌ها آبگوشت بزباش را معمولا در مراسم نذری درست می‌کنند (مثل آبگوشت متنجنه کرمانی‌ها). البته ریشه بزباش را به خراسان هم نسبت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آبگوشت ساده و خوشمزه و لذیذ به جای نخود و لوبیا سفید با لوبیا قرمز پخته می‌شود و به جای گوجه و رب فرنگی سبزی دارد و در واقع یک آبگوشت سبز رنگ است.


مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت گوسفند: ۳۰۰ گرم

لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی: ۱۰۰ گرم

سبزی قورمه یا ترکیب تره، جعفری، شنبلیله: ۳۰۰ گرم

پیاز داغ: ۱ عدد متوسط

سیب زمینی: ۲ عدد متوسط

لیموعمانی: ۲ عدد متوسط

نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه


طرز تهیه

اگر بخواهیم دقیق بگوییم که آبگوشت بزباش چطور درست می‌شود باید بگوییم شبیه خورش قورمه سبزی. لوبیا‌ها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. برای درست کردن آبگوشت ابتدا باید پیاز‌ها را خرد کنید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس گوشت خرد شده را اضافه کنید و با پیاز، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه سرخ کنید. حالا سبزی تفت داده شده و لوبیا‌ها را به همراه دو یا سه لیوان آب اضافه کنید. کمی شعله گاز را زیاد کنید تا آب جوش بیاید و سپس شعله گاز را کم کنید تا آبگوشت روی شعله ملایم گاز حسابی جا بیفتد. در ۴۵ دقیقه پایانی پخت سیب زمینی‌های پوست گرفته و لیموعمانی را اضافه کنید و نمک، فلفل و زردچوبه را هم اندازه کنید.

آبگوشت بزباش را با سبزی خوردن، ترشی یا سالاد شیرازی و معمولا با نان سرو می‌کنند.


فوت و فن پخت آبگوشت ساده بزباش در شهر‌های مختلف ایران

*طرز تهیه آبگوشت بزباش ترکی اردبیل هم مثل همدانی است با این تفاوت که اردبیلی‌ها نخود گرد و لوبیا سفید هم گاهی به آن اضافه می‌کنند. یک تفاوت دیگر بزباش اردبیل با بزباش همدان این است که مقداری رب گوجه تفت داده شده هم به آن اضافه می‌کنند. ترک‌ها به این آبگوشت گاهی مقداری آلو سیاه خورشتی و قیسی هم اضافه می‌کنند.

 

*طرز تهیه آبگوشت بزباش خراسانی یا مشهدی هم مثل دستور پخت بزباش همدانی است.

 

*اصفهانی‌ها و کاشانی‌ها به آبگوشت بزباش آبگوشت سبزی یا آبگوشت لوبیا سفید می‌گویند. بعد از پخت هم آب را از سایر مخلفات جدا می‌کنند و مثل آبگوشت سنتی ایرانی یا همان دیزی مخلفاتش را می‌کوبند و به صورت گوشت کوبیده با آبگوشت میل می‌کنند.

 

*آبگوشت بزباش تهرانی هم بسیار مشهور و جز آبگوشت‌های اصیل تهرانی است. تهرانی‌ها هم آبگوشت بزباش را مثل همدانی‌ها درست می‌کنند.

 

*آبگوشت بزباش با کشک هم درست می‌شود. در صورت تمایل مقداری کشک آب شده در ۱۵ دقیقه پایانی پخت به آن اضافه کنید. در واقع ارمنی‌ها آبگوشت بزباش را با کشک درست می‌کنند.

 

منبع:  مجله کوروش

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی طرز تهیه آبگوشت بزباش اضافه کنید طرز تهیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۷۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذا‌هایی که به صورت طبیعی باعث تقویت استخوان کودک شما می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

اما با تلفیق یک سری خوراکی‌ها مغذی با سایر غذا‌ها یا سرو غذا‌های مناسب برای سلامت جسمانی کودکان با سر و شکلی بهتر می‌توان تا حد زیادی این نگرانی را مرتفع کرد. در این مطلب به شش ماده غذایی اشاره کرده‌ایم که می‌توانند به طور طبیعی به تقویت استخوان‌های کودکان کمک کنند.

محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و کشک مقادیر زیادی از کلسیم، پروتئین و چربی‌های سالم که برای رشد و استحکام استخوان‌ها ضروری هستند، دارند. ساده‌ترین راه برای افزودن فراورده‌های لبنی به رژیم غذایی کودکان می‌تواند مخلوط کردن این فراورده‌ها با مواد غذایی مورد علاقه کودکان باشد.

سبزیجات

سبزی‌های دارای برگ تیره مانند اسفناج، کلم پیچ، سبزی خردل و غیره؛ منبعی عالی از کلسیم، ویتامین K، و منیزیم و فیبر هستند که می‌توانند به شما مواد مغذی کافی بدهند، سلامت کلی و سرعت متابولیسم و سلامت استخوان‌ها را تقویت کنند. یک راه آسان برای وادار کردن بچه‌ها به خوردن سبزیجات برگ‌دار این است که سبزی‌ها را به پاستا، پیتزا، نوشیدنی و ساندویچ‌هایشان اضافه کنید.

سالمون و سایر ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین سرشار از ویتامین D و اسید‌های چرب امگا ۳ هستند و می‌توانند گزینه‌ای سالم برای تقویت سلامت استخوان، تراکم مواد معدنی استخوان و بهبود جذب کلسیم در بدن باشند. ماهی سالمون را به عنوان غذای اصلی کباب کرده یا بپزید یا سرخ کنید، ساردین کنسرو شده را به سالاد یا ساندویچ بیافزائید یا با ادویه‌های سبک غذا‌های لذیذ تنوری درست کنید.

آجیل و دانه‌ها

مغز‌ها و دانه‌هایی مانند بادام، دانه چیا و دانه کنجد سرشار از کلسیم، منیزیم و سایر مواد مغذی هستند که از سلامت استخوان‌ها حمایت می‌کنند. یک راه آسان برای گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی کودکان این است که با استفاده از این مخلوط آجیل، اسموتی و شیک درست کنید. همچنین می‌توانید آجیل و دانه‌ها را روی کاسه محتوای کشک یا بلغور جو دوسر قرار دهید.

لوبیا و حبوبات

لوبیا‌ها و حبوبات مانند نخود، لوبیا چشم بلبلی، عدس و لوبیا سیاه منابع خوبی از کلسیم، فیبر، منیزیم و پروتئین هستند که برای رشد استخوان در سال‌های اولیه زندگی مهم هستند. لوبیا پخته شده را به سوپ، خورش (قورمه سبزری)، یا وعده‌های غذایی برنج و بسته بندی‌ها اضافه کنید، همچنین می‌توانید سالاد عدس یا نخود درست کنید با لوبیا را به همراه عصاره گوجه یا رب گوجه بپزید.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • طرز تهیه اسموتی توت فرنگی خوشمزه! یک مُدل با شیر، یک مُدل رژیمی
  • ریواس کجا می‌روید؟ چند است؟ فواید ریواس چیست و چطور باید آن‎را خورد؟
  • قیمت حبوبات در میادین تره بار
  • قیمت حبوبات در میادین و بازارهای میوه و تره بار تهران اعلام شد
  • اعلام قیمت خرید تضمینی ۱۲ قلم محصول اساسی زراعی
  • قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی اعلام شد
  • کاهش کلسترول با این نوع سبزی
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • غذا‌هایی که به صورت طبیعی باعث تقویت استخوان کودک شما می‌شود
  • طرز تهیه شوید واویشکا با مرغ، غذای آسان و خوشمزه گیلانی