Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   حمید رمضانی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: به علت قرار گرفتن در فصل گرما و افزایش فعالیت حشرات و بندپایان، احتمال بروز بیماری‌هایی مثل تب سه روزه و لمپی اسکین در دام‌ها افزایش می‌یابد.

او با بیان این که تب سه روزه یک بیماری عفونی ویروسی مختص گاو و گوساله و غیرقابل انتقال به انسان است، افزود: عامل مسبب این بیماری با بندپایان و حشرات ناقل به طور فصلی انتقال و شیوع می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید 

واکسیناسیون بیش از ۶۵۹ هزار رأس دام سبک و سنگین در ۴ ماهه سال

او مهم‌ترین علائم ابتلای دام‌ها به این بیماری را تب و لرزش، بی اشتهایی، افزایش ترشحات بینی و بزاق، کاهش ناگهانی تولید شیر و افت وزن دام، لنگش و سفت شدن مفاصل و عضلات و زمین گیر شدن دام‌ها برشمرد و افزود :  حمل و نقل دام‌های آلوده از یک منطقه به مناطق دیگر موجب شیوع بیماری می‌شود و باید از آن اجتناب شود.

 رمضانی تاکید کرد: توجه به نکات و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای جلوگیری از بروز خسارات اقتصادی در بخش دامپروری ضروریست؛ لذا مثل همیشه بر رعایت دقیق اصول بهداشت دام و اماکن دامی و ضوابط قرنطینه‌ای و امنیت زیستی تاکید می‌کنیم.

او افزود : ضدعفونی و سمپاشی جایگاه نگهداری دام ها، نابودی محل تجمع حشرات مثل آب‌های سطحی اطراف دامداری‌ها و واکسیناسیون جمعیت دامی هدف و اطلاع رسانی فوری موارد مشکوک بیماری به ادارات دامپزشکی می‌تواند از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کند. وی خاطرنشان کرد: برای هرگونه اقدام به حمل و نقل دام حتما باید گواهی معتبر بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی را اخذ کرد تا سلامت جمعیت دامی منطقه، حفظ و صیانت شود.

انتهای پیام/ه 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی خراسان شمالی تب سه روزه دام دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۸۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ دکتر علیرضا قدرتی، رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیزگفت: عامل بیماری بایزیوز تک یاخته بابزیا است که ناقل اصلی آن انواع کنه‌های یک میزبانه، دو میزبانه و سه میزبانه می‌باشد و باعث ایجاد بیماری در گاو، گوسفند، بز و تک سمی‌ها می‌ شود.

وی افزود: بیماری بابزیوز یک بیماری انگلی است که محل زندگی و تکثیر انگل داخل گلبول‌های قرمز می‌باشد که متعاقب تکثیر و پارگی گلبول‌های قرمز باعث همولیز داخل عروقی می‌ شود.

او گفت:علائم بالینی بیماری شامل تب، کاهش اشتها و شیر، افزایش ضربان قلب و تنفس، کم خونی، زردی و هموگلوبین آوری (قرمزی رنگ ادرار) است که در صورت عدم درمان به موقع دام در عرض چند روز تلف می‌ شود.

قدرتی، در پایان ضمن اشاره به اهمیت تشخیص به موقع بیماری در روند درمان، بالا بودن هزینه‌های درمان و بروز خسارت اقتصادی فراوانی به صنعت دامداری از دامداران خواست نسبت به سم پاشی اصولی و دوره‌ای دامداری و حذف کنه‌ها جهت پیشگیری از بیماری اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • ارائه بیش از ۳۵ میلیون خدمت رایگان در نقاط محروم و صعب‌العبور برای مدیریت بیماری‌های دامی