Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: امسال تمامی رواق‌ها بسته خواهند بود و مراسمات تماما در صحن‌ها و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت خواهد گرفت تا به امید خدا جامعه دینی و عاشقان «سیدالشهدا (ع)» با آرامش خاطر به برگزاری عزاداری عاشورا بپردازند. تاریخ انتشار: 09:30 - 22 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۵۹۶۵

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری عزاداری‌های ماه محرم و صفر را واجب دانست و گفت: رعایت الزامات بهداشتی از سویی لزوم و وجوب عقلی و از سوی دیگر شرعی است، ما نیز باید در این راستا تمامی این ضوابط را رعایت کنیم تا بتوانیم بر شرایط فعلی کرونا غلبه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون برگزاری مراسمات ماه‌های محرم و صفر تاکید کرد: بیانات مقام معظم رهبری پیرامون عزاداری «سیدالشهداء (ع)» اتمام حجتی برای همه ما بود و تکلیف بر همگان روشن شده است. 

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تحقق الگویی اسلامی در شرایط فعلی را لازم دانست و ادامه داد: در حال حاضر ما باید به دنبال الگوها و روش هایی باشیم تا زندگی را با رعایت الزامات بهداشتی به شیوه ای نو ادامه دهیم، بدون شک کرونا وجود دارد و این مسئله به هیچ وجه قابل انکار نیست، آنچه از اخبار بر می آید این بیماری به این زودی ها هم از بین نمی رود پس باید برنامه ریزی بلندمدتی در قبال این معضل داشته باشیم. 

وی در همین راستا ادامه داد: طبیعتا زندگی و معاش مردم در بخش هایی قابل توقف و تعطیلی نیست، یکی از همین بخش ها که تعطیلی نمی پذیرد موارد  دینی و مذهبی است، پس ما باید الگو و مدلی را پیدا کنیم تا بتوانیم هم زندگی کنیم و هم اینکه در راستای غلبه بر کرونا پیش برویم، بدون شک هم اندیشی و مذاکره بین نهادهای مختلف می تواند در پیشبرد این جریان تسریع کننده باشد.

گنابادی درباره حمله همیشگی معاندین بر دین اضافه کرد: به نظر من کرونا مجالی بود تا دو اتفاق مهم رخ دهد، در وهله اول این بیماری باعث شد تا تمامی قدرتمندان در عرصه های مختلف از جایگاه و قله همیشگی خود فرود آیند، قدرت و ثروت تمامی این قله نشینان به واسطه این بیماری کاهش پیدا کرد. 

وی در همین رابطه تاکید کرد: کرونا از سوی دیگر باعث شد تا مکتب عصمت و طهارت به عنوان مکتبی مترقی در جامعه جهانی شناحته شوند، این مکتب به عنوان مکتبی پیشرو بسیار سریع توانست نمونه بودن خودش را به نمایش بگذارد، این نمونه بودن هم در عرصه شاخص ها، مواضع و رویکردها و هم در عرصه عینی و عملی به منحصه ظهور رسید. واقعا آنچه که در کشور ما اتفاق افتاد هم از لحاظ رعایت الزامات بهداشتی و هم از لحاظ موضع جامعه دینی و در راس آن مقام معظم رهبری مثال زدنی بود. 

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی حس نوع دوستی مردم در ایام کرونا را حاصل مکتب عصمت و طهارت خواند و اذعان کرد: همدلی بوجود آمده در جامعه، نوع دوستی و مودت حاصله بدون شک از الگویی بزرگ سرچشمه می گیرد، نیکوکاری حاضر در جامعه امروز ایرانی نشان دهنده همان پیشگامی و پیشروی مکتب دینی است، مکتبی که به امید خدا در سالهای آینده به تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد انجامید. 

وی درباره چگونگی رعایت اصول بهداشتی در «حرم مطهر امام رضا (ع)» طی هفته‌های گذشته اذعان کرد: تلاشهای بسیاری صورت گرفت تا بتوانیم تماما به الزامات بهداشتی مقید باشیم، تمامی خادمین رضوی کنار هم جمع شدند تا محیطی امن برای تمامی زائرین بوجود بیاورند.

گنابادی نژاد درباره مراحل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم رضوی اضافه کرد: ضدعفونی کامل تمامی مراکزی که زائران در آنها تردد دارند، تهیه و پخش ماسک به تمامی زائران، ضدعفونی دستهای زائران و همچنین استقرار خادمان سلامت در صحن‌ها از جمله فعالیت‌های حرم رضوی در جهت پایبندی به اصول بهداشتی بوده است. 

وی در همین راستا ادامه داد: محور دوم عملکردهای حرم رضوی در دوران شیوع کرونا عمل کردن به تمامی مراسم‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، در حال حاضر ما شاهد برگزاری مراسمات و نماز جماعت در حرم رضوی هستیم اما این فعالیت ها تماما با رعایت دقیق نکات بهداشتی رخ داده و به هیچ چیز مثل سابق نیست. 

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی درباره چگونگی برگزاری عزاداری دهه اول محرم در حرم مطهر «امام رضا (ع)» خاطرنشان کرد: امسال تمامی رواق‌ها بسته خواهند بود و مراسمات تماما در صحن‌ها و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت خواهد گرفت تا به امید خدا جامعه دینی و عاشقان «سیدالشهدا (ع)» با آرامش خاطر به برگزاری عزاداری محرم بپردازند. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حرم رضوی اخبار مذهبی رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی پروتکل های بهداشتی الزامات بهداشتی برگزاری عزاداری حرم رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۸۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی  فرهنگی هنری امام رضا(ع) با تشریح برنامه‌های چله رضوی صبح امروز، چهارم اردیبهشت ماه با حضور فرهاد قائمیان ‌مدیر جشنواره، مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا و رفاهی مشاور راهبردی و مشاور جشنواره های رضوی ، زمانی دبیر اجرایی بنیاد و دست پروری معاون ارتباطات بنیاد امام رضا در باغ زیبا برگزار شد. 

مرتضی سعیدی‌زاده با تشریح برنامه‌های پیش روی بنیاد گفت: از ماه گذشته تا امروز بالغ بر شش نشست خبری و نشست‌های تخصصی در حوزه‌های شعر، نمایش، سرود و …برگزار کردیم. بنیاد امام رضا(ع) بیست سال سابقه فعالیت فرهنگی دارد و رویکرد ما در سال‌های اخیر هم تربیتی و فرهنگی با بازنمایی فرهنگ و محتوای رضوی است. امسال هم مجموعه سامانه و اپلیکیشن و سایت منظومه رضوان را همزمان با میلاد امام رضا سی و یک اردیبهشت رونمایی خواهیم کرد و ابعاد موضوعی و سیره امام رضا را  اینجا در دسترس هنرمندان قرار می دهیم. 

وی با بیان اینکه تلاش داریم از ظرفیت همه هنرمندان در بنیاد امام رضا(ع) استفاده کنیم، گفت:  شوراهای سیاست گذاری در همین راستا شکل گرفته که اساتید جشنواره را با رویکردهای حرفه‌ای جلو ببرند. نکته دیگر حمایت از هنرمندان در راستای تولیدات است که امسال ما منابع خوبی را برای ارتقای محصولات درنظر گرفتیم بالغ پنج میلیارد اعتبار حمایتی برای تولیدات تزریق به فضاهای هنری می شود. 

سعیدی‌زاده اظهار داشت: توجه به دوره‌های آموزشی با رویکرد ارتقای مهارتی داشتیم که چهار دوره آن مثل کارگاهای عکاسی و‌ گرافیک برگزار شد. سایت پنجره را نیز امسال در فضای وب بالا راه اندازی خواهیم کرد. امسال بالغ بر پانصد رویداد فرهنگی هنری در بسیاری از استانها داریم؛ از محافل شعر تا کارگاه و تئاتر و برنامه‌های دیگر... امیدواریم جشنواره امام رضا(ع) در سالیانی نزدیک به عنوان یکی از حرفه‌ای ترین جشنواره‌های دینی کشور تثبیت شود. 

تلاش در جهت اشاعه فرهنگ رضوی

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره امام رضا(ع) در صحبت‌هایی گفت: در این دوره جشنواره تلاش داریم به فرهنگ رضوی و ترویج آن بیشتر توجه کنیم. ما تلاش کردیم شوراهای سیاست گذاریمان در همه دفاتر را شکل دهیم ، در بخش جشنواره روستایی و عشایری دو بخش داریم که در بخش سرود و تیاتر در استان هرمزگان کار کردیم و واقعا غبطه خوردم .

وی با تاکید براینکه سه جشنواره چاوش‌خوانی و نقالی و پرده خوانی رضوی را هم دوازده و سیزده اردیبهشت در بوشهر خواهند داشت، گفت: تلاش داریم رشد کمی و کیفی را در شعر رضوی داشته باشیم و الان آثار در مرحله انتخاب است. در تئاتر رضوی هم بخش تئاتر کودک ۸ اثر ، بخش خیابانی ۱۷اثر در ۱۵ استان و صحنه ای  ۱۷اثر در استان ها اجرا خواهند رفت. 

وی در ادامه افزود: همیشه اینطور بوده که جشنواره تئاتر نهایت دو اجرا در یک روز جشنواره داشت، اما در شهرهای خودشان اجراها به صحنه نمیرفت، ولی این دوره تلاش کردیم کارها در شهرهای خودشان اجرا بروند. در عرصه تجسمی در مرحله اول داوری ۱۵۰اثر انتخاب و داوری نهایی می‌شود. از جانب دیگر در تدارک برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام هستیم. .جشنواره عکس رضوی هم با حضور شصت عکاس کارگاه در حرم حضرت معصومه(س) با ۶۳عکاس و کارگاه در حرم امام رضا(ع) با حضور ۵۰عکاس برگزار می‌شود بنابراین برای این نمایشگاه هم در حال جمع آوری آثار هستیم.

وی یادآور شد: جشنواره سرود با مشارکت آموزش و پرورش در سه بخش میدانی، رقابتی و همگانی برگزار می‌شود، 
تولید ۸ قطعه سرود ویژه گویش‌های اقوام ایرانی با مضامین رضوی انجام شد، رویداد آوای ارادت رضوی هم در هشت استان کشور در حال برنامه ریزی است . 

سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا)ع) نیز گفت: فعال سازی جشنواره‌های روستایی و عشایری امسال در بخش‌های مختلف پنج گانه برایمان خیلی مهم بود که بیش از ۱۵۰۰اثر از این روستاها داشتیم و برگزیدگان این آثار در روستای کردر رضوی به رقابت پرداختند. جشنواره سیزدهم دانش آموزی هم امسال فعال شد که هشت گروه منتخب در میلاد امام رضا)ع) و در حرم رضوی و اطراف آن اجرای برنامه خواهند داشت.

برگزاری شش محفل شعر عربی در استان خوزستان

وی درباره برنامه‌های چله رضوی گفت: از ۲۵ فروردین ماه اجرای تئاترها را در تهران شروع کردیم. کارگاه عکاسی در تهران و اختتامیه سرود رضوی صورت می‌گیرد و‌ محافل شعری هم در پنج استان داریم. پنج محفل شعر آذری در استان‌ها برپا می شود و در تهران برای اولین بار رویداد بزرگ آذری زبان‌ها را خواهیم داشت. شعر عربی هم شش محفل در استان خوزستان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به مطالبات جامعه ایثارگری
  • نوای دلنشین نقاره زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی
  • طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود
  • پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی
  • ببینید | حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود
  • مراسم صبحگاه یگان حفاظت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسوولان ملی برگزار شد
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • برنامه‌های متنوع دهه کرامت در استان بوشهر برگزار می‌شود