Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - علی کریمی؛ یازدهمین مرحله از حراج‌های هفتگی اوراق بدهی دولتی برگزار شد. طبق اعلام بانک مرکزی در هفته گذشته قرار بود این هفته دو اوراق جدید جمعاً به ارزش 5 هزار میلیارد تومان منتشر شود. جدول زیر اوراق تازه منتشر شده بر اساس اطلاعیه هفته گذشته بانک مرکزی را نشان می‌دهد:

با این وجود به نظر می‌رسد که اوراق بدهی با نماد اراد 45 در این هفته عرضه نشد و به جای آن اوراق فروش نرفته هفته‌های گذشته مجدداً عرضه شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، در این مرحله در مجموع 6 هزار و 150 میلیارد تومان اوراق بدهی عرضه شده‌است؛ به‌گونه‌ای که 4 هزار و 150 میلیارد تومان آن مربوط به اوراق فروش‌نرفته مراحل گذشته است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، ارزش کل اوراق فروش رفته در این مرحله برابر با 3 هزار و 40 میلیارد تومان بوده‌است. در نتیجه با در نظر گرفتن اوراق فروش نرفته مراحل گذشته، در این مرحله 49 درصد کل اوراق عرضه‌شده به فروش رسیده‌است. نمودار زیر میزان اوراق بدهی دولتی عرضه‌شده و فروش‌رفته در یازدهمین حراج هفتگی را نشان می‌‌دهد:

همانگونه که مشخص است در این مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی، ارزش اوراق خریداری شده از سوی بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برابر با یک هزار و 360 میلیارد تومان بوده‌است که 44 درصد کل اوراق فروش رفته در این مرحله را شامل می‌شود. همچنین 56 درصد اوراق عرضه شده به ارزش یک هزار و 680 میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شده‌است. این اولین باری است که ارزش اوراق خریداری شده از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بیش‌تر از نهادهای مالی می‌باشد.

در بررسی حراج‌های اوراق بدهی دولتی در هفته‌های گذشته به این نکته اشاره شد که طی هفته‌های اخیر، ارزش سفارشات ارائه شده از سوی نهادهای مالی نسبت به ارزش اوراق عرضه شده به شدت در حال کاهش ‌است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که ادامه اجرای این سیاست در سایه کاهش استقبال نهادهای مالی با مخاطراتی روبرو شود. این هفته نیز با انتشار اطلاعات مربوط به یازدهمین مرحله حراج‌های هفتگی، مشاهده می‌شود که همچنان ارزش سفارشات ثبت شده از سوی نهادهای مالی نسبت به ارزش اوراق عرضه شده در حال کاهش می‌باشد؛ به‌گونه‌ای که ارزش سفارشات ثبت شده از سوی بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یازدهمین حراج برگزار شده برابر با 2 هزار میلیارد تومان بوده‌‌است که تنها 33 درصد ارزش کل اوراق عرضه شده می‌باشد. این در حالی است که در حراج هفته گذشته این نسبت برابر با 54 درصد بوده‌است که حاکی از ادامه روند نزولی آن است. باید توجه داشت که در حراج دوم، ارزش سفارشات ثبت شده بیش از 4.5 برابر کل اوراق عرضه شده در آن مرحله بود. نمودار زیر نسبت ارزش سفارشات ثبت شده از سوی نهادهای مالی به ارزش کل اوراق عرضه شده را به تفکیک مراحل حراج‌های هفتگی نشان می‌دهد:

همانگونه که مشخص است در این مرحله ارزش سفارشات ارسال‌شده از سوی نهادهای مالی در یازدهمین مرحله به کم‌ترین میزان خود طی حراج‌های برگزارشده رسیده‌است. طی هفته‌های گذشته این هشدار از سوی اقتصادآنلاین داده‌ شده‌است که ادامه روند موجود می‌توان شرایط را برای ادامه این سیاست با مشکلاتی همراه می‌سازد. به‌ویژه آنکه بازار بدهی در کشور از عمق بالایی برخوردار نیست و کاهش استقبال نهادهای مالی در این مرحله بسیار نگران‌کننده است. (در این خصوص می‌توانید گزارش هفته گذشته را اینجا بخوانید)

به طور کلی طی یازده مرحله حراج صورت گرفته، 57 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت در قالب 14 اوراق با سررسیدهای مختلف از سوی خزانه‌داری عرضه شده‌است که 52 هزار و 625 میلیارد تومان آن به فروش رسیده‌است. نمودار زیر میزان عرضه اوراق بدهی دولتی و همچنین میزان فروش موافقت‌ شده (برنده) در حراج را به تفکیک مراحل انجام شده نشان می‌دهد:

با اعلام بانک مرکزی، دوازدهمین مرحله از حراج‌های هفتگی اوراق بدهی دولتی، هفته آینده با عرضه 5 هزار و 780 میلیارد تومان در قالب سه نماد ادامه می‌یابد که دو نماد مربوط به اوراق فروش نرفته مراحل گذشته (اراد 42 و اراد 43) و یک نماد (اراد 45) برای اولین بار عرضه می‌شود. جدول زیر مشخصات اوراق بدهی دولتی که در هفته آتی عرضه خواهد شد را نشان می‌دهد:

پربیننده ترین تکذیب آغاز پذیره نویسی دارا دوم در شهریورماه احتمال دو مرحله‌ای شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۳۹۹/۵/۲۰ همسان‌سازی حقوق بازنشستگی به ضرر چه کسانی است؟ جزئیات اعطای وام از طریق سهام عدالت اعلام شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: علی کریمی اوراق بدهی دولتی بانک مرکزی علی کریمی کسری بودجه بدهی دولت اوراق بدهی اوراق بدهی دولتی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت اوراق بدهی دولتی میلیارد تومان نشان می دهد ارزش اوراق بانک مرکزی هفته گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۹۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت امسال چقدر خرج دارد؟

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ حدود ۶۳۴۷ هزار میلیارد تومان مصارف برای خود در بخش‌های مختلف پیش‌بینی کرده که از کل این هزینه‌ها، سهم هزنه‌های عمومی دولت مثل جبران خدمت کارکنان، یارانه، رفاه اجتماعی و غیره از کل هزینه‌ها ۲۹.۶، هزینه‌های عمرانی ۶.۳ و تملک دارایی‌های مالی ۴.۵ درصد است.

به گزارش ایسنا، بر اساس جزئیات بخش دوم لایحه بودجه که از روز گذشته در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفته، مصارف بودجه در سال جاری ۶۳۴۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته رشد حدود ۲۴.۲ درصد داشته است.

در مجموع کل هزینه‌های بودجه سالانه شامل مصارف بودجه عمومی دولت و مصارف شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها است که امسال سهم آن‌ها به ترتیب حدود ۴۴.۷ و ۵۸.۹ درصد از کل هزینه‌ها برآورد شده است. مصارف بودجه عمومی شامل هزینه‌ها، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، تملک دارایی‌های مالی و مصارفی است که از محل درآمدهای اختصاصی دولت تامین می‌شود.

آنطور که در جدول شماره یک لایحه بودجه سال جاری مشخص شده، ۱۸۷۸ هزار میلیارد تومان به هزینه‌ها (شامل جبران خدمت کارکنان، یارانه، رفاه اجتماعی، استفاده از کالا و خدمات و غیره)، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به تملک دارایی سرمایه‌ای و ۲۸۳ هزار میلیارد تومان به تملک دارایی‌های مالی اختصاص دارد که جمع مصارف عمومی دولت را به ۲۵۶۲ هزار میلیارد تومان می‌رساند.

بر این اساس هزینه‌های دولت، تملک دارایی سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی نسبت به سال قبل به ترتیب ۲۹.۲، نزدیک به ۲۲ و ۴۰.۴ درصد افزایش یافته است. همچنین جمع مصارف عمومی دولت در سال جاری ۲۹.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. به بیان ساده‌تر تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به معنی هزینه‌های عمرانی و تملک دارایی‌های مالی شامل هزینه‌های مربوط به بازپرداخت اصل اوراق مالی، تسهیلات بانکی، وام‌های خارجی و غیره است.

بر این اساس در سال جاری سهم هزینه‌های عمومی، هزینه‌های عمرانی و تملک دارایی‌های مالی از کل مصارف بودجه به ترتیب ۲۹.۶، ۶.۳ و ۴.۵ درصد خواهد بود.

گفتنی است؛ دولت برای سال جاری ۲۷۵ هزار میلیارد تومان جبران هزینه از محل درآمدهای اختصاصی در لایجه بودجه پیش‌بینی کرده است که با اختصاص آن مصارف بودجه عمومی دولت به ۲۸۳۷ هزار میلیارد تومان می‌رساند. بر این اساس جبران هزینه از محل درآمدهای اختصاصی بودجه ۵۲.۸ درصد و مصارف بودجه عمومی دولت ۳۱.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. سهم درآمدهای اختصاصی از کل بودجه نیز ۴.۳ درصد خواهد بود.

مصارف شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها نیز با افزایش ۲۰.۸ درصدی نسبت به سال قبل، بیش از ۳۷۴۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و همانطور که پیش‌تر اشاره شد، سهم این بخش از کل منابع بودجه ۵۸.۹ درصد پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳
  • فروش ۲۵۲ کیلو در حراج امروز+قیمت
  • جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • استرداد بیش از ۷ هزار میلیارد ریال سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده
  • دایره شوم تولید تورم و پیامدهای آن
  • کاهش ۲۵ درصدی کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۳
  • دولت امسال چقدر خرج دارد؟
  • تمرکز سازمان برنامه بر کاهش کسری بودجه و تحقق درآمدها
  • احتمال بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ از هفته آینده در مجلس