Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نقش مهم و تاثیر گذار ورزش همگانی بر سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست. داشتن جامعه‌ای سالم در گرو داشتن مردمی سالم و با نشاط است. ورزش در حوزه همگانی یکی از مهم‌ترین و اثر گذارترین راه‌ها برای رسیدن به نشاط و  شادابی در بین مردم است. فدراسیون ورزش‌های همگانی به عنوان متولی این امر باید از تمام ظرفیت‌ها برای علاقه مند کردن مردم و ایجاد دغدغه در این زمینه گام بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای مهم برای ایجاد دغدغه به شمار می‌رود و انتظار می‌رود این نهاد گام‌ها اثر گذاری در این زمینه بردارد.

مجید نامور در گفتگو  با خبرنگار مهر، درباره نقش ورزش همگانی در زندگی مردم گفت: نقش ورزش را می توان در تمام ابعاد زندگی مردم شاهد بود. در حال حاضر نیز با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا اگر بخواهیم تطبیق دهیم، افراد سالم و ورزشکار احتمال ابتلا به بیماری در آنها  کم است و یا اگر مبتلا شوند با مقاومت بیشتری با این بیماری رو به رو می‌شوند. ورزش در سطح ورزش همگانی می‌تواند در میزان رضایتمندی افراد از زندگی، افزایش سلامت جسمانی، روانی، حرکتی و کاهش هزینه‌های درمان موثر باشد.

رئیس اداره طرح و برنامه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگ در ادامه درباره تاثیرگذاری فدراسیون همگانی در این زمینه گفت: فدراسیون ورزش‌های همگانی به عنوان متولی توسعه ورزش عمومی در سطح جامعه (با توجه به اینکه معاونت ورزش همگانی در وزارت ورزش دیگر وجود ندارد) این کار را به صورت تخصصی در فدراسیون می‌تواند انجام دهد. فدراسیون فعالیت‌هایی را انجام داده و سعی بر این است تا ورزش را بین مردم گسترش دهد. مدیریت جدید با توجه به تغییر و تحولاتی که رخ داده افرادی را به این کار آورده که باتجربه و علمی هستند.

نفس تازه به روح ورزش همگانی
وی در ادامه تاکید کرد: اتفاق مثبتی که در فدراسیون رخ داده این است که افراد به کار گرفته شده تجربه و علم را در کنار هم دارند. شاید کمتر فدراسیونی چنین حالتی داشته باشد که افرادی سابقه کار در حوزه همگانی، عملی و اجرایی  را داشته باشند و در کنار آن نیز زمینه کار علمی و بررسی‌های جامعه شناسی را داشته باشند. تیم خوب، جوان و با انگیزه‌ای در فدراسیون ورزش‌های همگانی تشکیل شده است که اگر فعالیت‌های چند هفته اخیر آنها را رصد کنید  متوجه خواهید شد که حرکت رو به جلو است. البته منکر کار و زحمات افراد  در گذشته نیستیم، روسای قبل و همکارانش سعی و تلاش کرده‌اند و مدیریت جدید می‌تواند نفس تازه‌ای را با توجه به ویژگی هایی که گفته ام به روح ورزش همگانی بدمد تا حرکت رو به جلوی بیشتری را شاهد باشیم.

ایجاد دغدغه برای ورزش همگانی
نامور در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی پیشنهاد می‌شود که ورزش همگانی به یک دغدغه در زندگی مردم تبدیل شود؟ گفت: برای ایجاد دغدغه یا بهتر است بگویم برای اینکه به سبک زندگی مردم تبدیل شود دومورد را موثر می دانم. نخست اینکه ورزش، مکان های ورزشی، تجهیزات و امکانات ورزشی در دسترس باشد که افراد در حداقل‌ترین زمان و با حداقل‌ترین هزینه بتوانند به آنها دست یابند.  این تنها از عهده فدراسیون همگانی برنمی آید بلکه یک نظام اجماع از تمام دست اندرکاران این حوزه باید فراهم شود یعنی شهرداری‌ها، وزارت کشور، استانداری‌ها، بسیج، دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت و درمان همگی به پای کار بیایند و از مجموع اینها تشریک مساعی کنند تا فضاها و مکان های ورزشی در حداقل ترین فاصله با منازل باشد.

تاثیر اطلاع رسانی و آگاهی رسانی
وی در ادامه اظهار کرد: مورد دوم که می‌تواند تاثیر بسیاری داشته باشد اطلاع رسانی و آگاهی رسانی رسانه در خصوص ورزش است. البته این کار کم انجام نشده و در سطح روزنامه‌ها و تلویزیون بارها شاهد آن بوده‌ایم اما در جایی که در زندگی مردم تاثیرگذارتر است باید انجام شود، یعنی مدارس؛ جایی که در کنار آموزش‌های درسی، آموزش مهارتِ درس تربیت بدنی و ورزش را داشته باشیم. این مورد باید پررنگ‌تر شود و اهمیت ورزش را از کودکی به فرزندان مان بیاموزیم و آنها را با ورزش سازگار کنیم. 

کارشناس ورزش درباره روزهای کرونایی و تعطیلی باشگاه‌ها نیز گفت: کرونا علی رغم اینکه شرایط تهدیدی برای ورزش نکردن مردم در اماکن و سالن‌های ورزشی ایجاد کرده است اما یک فرصت نیز دارد. فرصتی که باید آموزش‌های ورزش در خانه را به مردم یاد دهیم و به آنها بیاموزیم چگونه در خانه با وسایل و تجهیزات منزل در پارکینگ و حیاط ورزش کنند.

نامور یادآور شد: مطالعه‌ای انجام دادیم در خصوص فروش لوازم ورزشی در یکی از کشورها که بلافاصله پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه‌ها، وسایل ورزش در خانه (هالتر، دمبل و ... ) در فروشگاه‌ها نایاب شد چرا که مردم برای خرید آنها هجوم برده بودند اما در ایران این اتفاق رخ نداد.

کرونا فرصتی برای ورزش همگانی
رئیس اداره طرح و برنامه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگ اظهار کرد: کرونا در عین تهدیدی که دارد فرصتی ایجاد آموزش به مردم را فراهم کرد تا در چنین شرایطی چگونه مردم را به ورزش در خانه تشویق کنیم. این یعنی ورزش همگانی که شخص با کمترین امکانات ورزش کند. اگر تلویزیون در برنامه‌های منظم تری ورزش همگانی را ترویج دهد بسیار خوب است، البته پویش آماده باش شکل گرفته است و تلاش‌هایی در این زمینه انجام می شود، این تلاش‌ها باعث می‌شود تا مردم کم کم با این مفهوم آشنا شوند. پویش خوبی است که نیاز به همکاری سایر ارگان‌ها دارد. صحبت هایی با شهرداری و بسیج صورت گرفته اما صدا و سیما، رسانه‌های شنیداری و گفتاری نقش بسزایی در این زمینه خواهند داشت برای آنچه که مردم می‌توانند انجام دهند. در آموزشِ ورزش در خانه رسانه قوی عمل نکرده است.

نقش آمادگی جسمانی و فیتنس
نامور در پاسخ به این سوال که آیا در کشورهای پیشرفته الگوی خاصی وجود دارد که ورزش در مردم نهادینه شده است که مردم برای خرید لوازم ورزش در خانه به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند؟ گفت:قطعا همین طور است. اگر وارد مطالعات تطبیقی شویم و بررسی کنیم که چرا در کشورهایی که سطح سلامت و فعالیت جسمانی آنها بالاست می بینیم نفش رویکرد ورزش همگانی زیاد است و بسیار اهمیت دارد.  رویکرد به ورزش همگانی را می توانیم در پارک ها و باشگاه‌های آمادگی جسمانی آنها شاهد باشیم. منظورم باشگاه‌های آمادگی جسمانی است نه بدنسازی. در ایران زمانی که صحبت از آمادگی بدنی می‌شود افراد به باشگاه‌های بدنسازی مراجعه می‌کنند و وزنه‌ و حرکات سنگین انجام می‌دهند. در حالیکه در بسیاری از کشورها از فیتنس صحبت می‌شود. آمادگی قلبی، عروقی، تنفسی، روانی و جسمانی سطح سلامت جامعه را افزایش می‌دهند. در ایران باشگاه‌های فیتنس و آمادگی جسمانی به ویژه برای مردان کم است.

نهادینه کردن ورزش در خانواده
وی تاکید کرد: از طرف دیگر بحث نهادینه کردن ورزش در خانواده ها مطرح است. برای مثال در استرالیا افراد موظف هستند هر روز دو ساعت پس از ساعت کاری ورزش کنند و این جزیی از پروتکل زندگی روزمره آنهاست، این زمانی ایجاد می شود که افراد از زمانی که نقش می گیرند یعنی از سن 7-8 سالگی با خانواده ورزش کنند. فضاهایی وجود داشته باشد که آنها پس از مدرسه فعالیت های ورزشی را انجام دهند. افراد موظف هستند چند ساعتی در باشگاه ورزش کنند و کلاس درس تربیت بدنی خود را اینگونه بگذرانند. چون آنها از کودکی وارد حوزه ورزش می شوند در نتیجه فرهنگ عمومی آنها بالا می رود و تبدیل به یک عادت می شود.

نقش مهم آموزش و پرورش
نامور ادامه داد: اگر از کودکی به ورزش پرداخته شود خواه ناخواه به یک روش تبدیل شده و چه خوب اگر این ورزش از نوع همگانی باشد که فقط سلامت افراد را تامین می کند.چیزی مهم‌تر از سلامتی نیاز نداریم. نقش آموزش و پرورش بسیار مهم است چرا که دانش آموزان ساعات زیادی در مدرسه سپری می‌کنند. البته تلاش هایی در قالب مدرسه پویا و فضاسازی ورزشی در مدارس انجام شده اما به دلیل اینکه ساعت آن کم است خیلی در دانش آموزان اثرگذار نمی باشد. دانش آموزان باید پس از خروج از مدرسه به ورزش مشغول شوند.

اهمیت زنگ ورزش
کارشناس ورزش در ادامه درباره کم اهمیت بودن زنگ ورزش گفت: در گذشته زنگ ورزش برنامه خاصی نداشت و حتی محیط خاصی برای آن وجود نداشت به جز حیاط مدرسه و یا حتی اکثرا از این زنگ برای دروس دیگر استفاده می شد در حال حاضر تغییراتی ایجاد شده است. طرح تغییر و تحول بنیادی آموزش و پرورش  و ساعات تربیت بدنی اضافه شده است. از طرفی دیگر بدنه آموزش و پرورش بدنه بزرگی است و در سطح کشور چند میلیون دانش آموز و معلم وجود دارد که تغییر و تحول شکل گرفته به چندین سال زمان نیاز دارد، این را از نظر تغییر و تحول فکری می گویم.

وی ادامه داد: به لحاظ تجهیزات با توجه به اینکه آموزش و پرورش در کشور ما رایگان است و یک نهاد مصرفی قلمداد می شود زمان زیادی برای تجهیز مدارس وجود دارد. پس تغییر در افراد نیازمند زمان زیادی خواهد بود تا آموزش ببینند و اهمیت درس ورزش را بدانند. حرکت‌هایی در این زمینه انجام شده که نیاز به حمایت بیشتری دارد. اگر دولت به دنبال این است که ورزش را نهادینه کند باید ارتباط خوبی بین ورزش همگانی و مدارس وجود داشته باشد.

نامور در پایان گفت: در مجموع حرکت فدراسیون با توجه به تغییر مدیریت رو به جلو است. به عنوان یک محقق و فعال در حوزه ورزش خواسته‌ام این است که ورزش همگانی محقق نخواهد شد مگر اینکه با اجماع عمومی تمام دست اندرکاران حوزه سلامت و ورزش با محوریت فدراسیون همگانی تا تمام امکانات بسیج شوند. اگر سلامت، شادی و امید به زندگی مردم را می خواهیم باید تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل در سلامت عمومی مردم با فدراسیون همگانی تشریک مساعی کنند تا به نتیجه دلخواه برسیم.

کد خبر 4995953 ساناز سلیمان آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت ورزش همگانی بسیج سازمان صداوسیما استرالیا تیم فوتبال استقلال تهران تیم فوتبال پرسپولیس تیم فوتبال سپاهان اصفهان لیگ برتر فوتبال ایران ویروس کرونا فوتسال جام حذفی باشگاه پرسپولیس مهدی طارمی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان والیبال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران وزارت ورزش و جوانان فدراسیون همگانی آمادگی جسمانی آموزش و پرورش ورزش در خانه ورزش همگانی ایجاد دغدغه تربیت بدنی زندگی مردم ورزش کنند برای ورزش باشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۹۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه ویژه به ساحت تربیت زیست بدنی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود بهرامی، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران در مراسم نمادین هفته سلامت که امروز پیش از ظهر برگزار شد، اظهار کرد: ترکیب سلامت با ورزش یک فرهنگ مکمل است و در ابتدا باید ورزش و تندرستی را داشته باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران ادامه داد: در مدارس از مراسم آغازین صبحگاه تا مراسم‌ها دانش آموزان را باید به سمت ورزش سوق دهیم تا سلامت در جامعه ارتقا پیدا کند، همچنین دانش‌آموزان باید تغذیه سالم داشته باشند.

وی افزود: در آموزش و پرورش یک سند بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که ۶ ساحت دارد و یکی از این ساحت‌ها تربیت زیستی بدنی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • کلانتری: اقدامات انجام شده در حوزه همگانی خانواده محور است
  • آموزش و پرورش با سرعت در حال تغییر نسل است
  • آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است
  • ۵۴ زمین مینی فوتبال در مدارس استان بوشهر احداث می‌شود
  • مقدمه زندگی در عصر جدید حضور در حوزه فناوری است
  • بابای مدرسه: فقط توانایی خرید گردن مرغ برای فرزندان را دارم!
  • نگاهی بر سیر تاریخی شغل و زنان در جامعه
  • عدم اختصاص امکانات و تجهیزات ورزشی در بروجن مردم را ناراضی کرد
  • توجه ویژه به ساحت تربیت زیست بدنی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش