Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@02:29:51 GMT

همه برای «باغستان»؛ «باغستان» برای همه

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۹۵۴۰

همه برای «باغستان»؛ «باغستان» برای همه

ایسنا/قزوین معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر «حراست از باغستان قزوین» گفت: میراث فرهنگی بیشترین و مهم‌ترین نقش را در حفظ باغستان دارد. همچنین با توجه به واقع شدن باغستان در حریم شهر قزوین باید استانداری و شهرداری پای‌کار آیند و برای حفظ آن کمک کنند؛ نگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست نیز کمک به حفظ باغستان سنتی قزوین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالحسین مظفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بررسی‌هایی تحت عنوان زوال باغستان سنتی قزوین انجام و برای دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.

وی ادامه داد: در این گزارش مهم‌ترین عوامل زوال باغستان سنتی در چند بخش بررسی شده است که از مهم‌ترین آن می‌توان به اقتصاد سیاسی زمین‌شهری اشاره کرد، همچنین در این بررسی از کمبود آب، آتش‌سوزی، پروژه‌های غیرضررور اجرا شده در سطح باغستان و رشد کالبدی شهر قزوین به سمت باغستان به عنوان عوامل تهدیدکننده اشاره شده است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان کرد: در این گزارش به قدمت باغستان و رویکرد احداث آن، اهمیت تاریخ و تمدنی باغستان، اهمیت زیست محیطی و خدمات اکوسیستمی باغات سنتی اشاره شده است.

وی اشاره کرد: قطعاً این گزارش را در کارگروه پیشگیری از آلودگی هوای استان مطرح خواهیم کرد و در دستور کار ما قرار خواهد گرفت تا رویکردها و راهکارهای اجرایی آن بررسی شود.

میراث فرهنگی، مهم‌ترین نقش را در حفظ باغستان دارد

مظفری گفت: باغستان توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شده است و با توجه به این امر میراث فرهنگی بیشترین و مهم‌ترین نقش را در حفظ باغستان دارد. همچنین با توجه به واقع شدن باغستان در حریم شهر قزوین باید استانداری و شهرداری پای‌کار آیند و برای حفظ آن کمک کنند؛ نگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست نیز کمک به حفظ باغستان سنتی قزوین است.

وی با توجه به نقش اکوسیستمی باغستان عنوان کرد: خدمات باغستان سنتی قزوین برای ما ملموس نیست ولی از جمله این خدمات می‌توان به جلوگیری از سیلاب و تغذیه‌ سفره‌های زیرزمینی اشاره کرد.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین یادآور شد: پس از مطالعه آلودگی هوای استان، دستورالعملی تهیه و بر اساس آن سیاستگذاری‌هایی انجام شد تا سرانه‌های فضای سبز قزوین در قالب برنامه ششم برای هر نفر به ۱۵ مترمربع برسد به همین جهت حفظ باغستان سنتی به تحقق این امر کمک شایانی خواهد کرد.

وی عنوان کرد: بنا داریم سیاست‌گذاری‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را در کارگروه پیشگیری از آلودگی هوای استان مطرح کنیم تا سیاست‌گذاری‌ لازم اتفاق بیفتد و گام بلندی برای حفاظت از باغستان سنتی قزوین برداشته شود.

ذی‌نفعان فعال در سیاست‌گذاری‌ باغستان دخیل شوند

مظفری تصریح کرد: در جلسات متعدد به ریاست معاونت عمرانی استانداری، موضوعات باغستان مطرح شده که ما نیز پیشنهادات خود را برای حفظ باغستان سنتی قزوین ارائه دادیم. معتقدیم ذی‌نفعان فعال در باغستان باید در سیاست‌گذاری‌های آن نقش داشته باشند و این مهم‌ترین هدفی است که باید دنبال شود.

وی افزود: برای مثال در حوزه تالاب‌ها طرحی با عنوان توانمندسازی جوامع محلی با رویکرد مباحث اقتصادی و حفظ تالاب‌ها را در محیط زیست اجرا کردیم که موفق بود. معتقدیم این رویکرد در خصوص باغستان سنتی قابل اجراست تا با الگوهای مشارکتی گام‌‎های خوبی برای حفظ باغستان سنتی قزوین برداشته شود.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه مسائل زیست‌محیطی پروژه‌ها در ۲ قالب مورد بررسی قرار می‌گیرند، تشریح کرد: در قالب نخست اجرای پروژه منوط به گزارش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی است و در قالب دیگر بر اساس ماده ۲۳ قانون الحاقی تنظیم بخشی، پروژه‌هایی که از سازمان برنامه و بودجه، تأمین مالی می‌شوند ملزم به تهیه پیوست زیست‌محیطی هستند.

کمربند شرق قزوین و پل امام رضا (ع) پیوست زیست محیطی ندارند

وی توضیح داد: مجریان طرح کمربندی شرق قزوین باید پیوست زیست‌محیطی خود را به ما ارائه کنند. این کمربند از ارنجک عبور می‌کند و با توجه به اینکه ارنجک حق‌آبه باغستان است باید پیوست زیست‌محیطی پروژه ارائه شود، البته لازم به ذکر است که بگوییم قبلاً پیوست این پروژه ارائه و به‌دلیل اشکالات زیست‌محیطی مقرر شده بود پیوست اصلاحی و نهایی ارائه شود که تا به امروز این پیوست به دست ما نرسیده است.

مظفری بیان کرد: در خصوص پل امام رضا(ع) پیوستی به دست ما نرسیده است و مجریان این پروژه تأییده‌ای از ما دریافت نکردند چون مباحث مورد نظر از طریق کمیسیون ماده ۵ با ریاست معاونت عمرانی و دبیری اداره‌کل راه و شهرسازی بررسی شده است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان تأکید کرد: باید در راستای حفظ باغستان سنتی تلاش شود چون وجود این اکوسیستم یک نعمت بزرگ برای شهر قزوین به شمار می‌رود و حفظ آن نقش مهمی در ایمنی شهر قزوین و سلامت مردم دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی باغستان سنتی قزوین حفظ باغستان سنتی قزوین پیوست زیست محیطی میراث فرهنگی سیاست گذاری شهر قزوین برای حفظ مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۹۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه

احد جلیلیان مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به در دستور کار بودن برنامه‌هایی برای ساماندهی چالابه به عنوان یکی از مناطق تحت مدیریت محیط زیست که مورد توجه گردشگران است، گفت : در گذشته هیچ زیرساخت و امکاناتی در ورودی این منطقه وجود نداشت و شاهد بی‌نظمی‌ها و مشکلاتی در ارائه خدمت به مردم بودیم.

وی ادامه داد: اکنون با همکاری سازمان محیط زیست، تصمیم گرفته شده که با جلب مشارکت بخش خصوصی به صورت بهره‌بردار و بدون اینکه واگذاری صورت گیرد و در عین رعایت جدی ملاحظات زیست محیطی، زون تفرجگاهی در ورودی این منطقه ایجاد شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه قرار است وسعت حدود صد هکتاری از ورودی چالابه به صورت بهره‌برداری در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار می‌تواند در عین ایجاد امکانات گردشگری در این منطقه، به حفاظت و احیاء چالابه نیز کمک کند.

جلیلیان، پروژه‌های پیشنهادی برای اجرا در این زون تفرجگاهی را شامل ایجاد آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ با ظرفیت محدود، پرنده‌نگری، دوچرخه سواری، سوارکاری، کمپینگ روزانه، غرفه ارائه محصولات بومی و محلی و... اعلام کرد و افزود: اجرای هریک از این طرح‌ها باید بدون هرگونه دخل و تصرف در منطقه بوده و تعارضی با ملاحظات زیست محیطی نداشته باشد.

وی اظهار کرد: به علاوه سرمایه‌گذار هیچ حق مالکیتی نخواهد داشت و تنها می‌تواند در صورت تایید دوره‌ای، حداکثر تا مدت ۱۵ سال بهره‌بردار باشد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای این منطقه به صورت مناقصه اعلام شده، گفت: در گذشته سرمایه‌گذارانی که بومی استان بودند برای این منظور اعلام آمادگی کردند و در مناقصه نیز متقاضیان بومی در اولویت خواهند بود.

جلیلیان با بیان اینکه زمان آغاز این پروژه امسال و ظرف مدت دو سال پیش‌بینی شده، حجم سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده را نیز دو هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی از چالابه به عنوان یک منطقه مهم با پوشش گیاهی و جانوری غنی یاد کرد که سالانه نزدیک به ۳۰۰ هزار بازدیدکننده دارد و ارائه خدمات به این بازدیدکنندگان در عین حفاظت از منطقه اهمیت بسزایی دارد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • حمایت از ایده‌های برتر دانش سنتی محیط زیست
  • جمع کردن زباله ها توسط فیل دوستدار محیط زیست (فیلم)
  • روزانه ۷۷۴ تن زباله در استان ایلام تولید می‌شود
  • روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود
  • اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه
  • درخشش عکاس محیط زیست آذربایجان غربی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • استفاده از ظرفیت هنر در همایش ملی دانش سنتی محیط زیست
  • ساختمان‌های تهران سبز می‌شوند
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است