Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:41:45 GMT

بزرگان میبد در سده‌های ۵ و ۶ قمری

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۰۱۲۶

بزرگان میبد در سده‌های ۵ و ۶ قمری

امّا اینکه تا سدۀ پنجم، نام و نشانی از آنان نیست به دلیل گذشت زمان و نابودی دست نوشته‌ها است و در گسترۀ ایران نیز با همین دشواری روبرو هستیم . 

با این همه، تا سدۀ هفتم می‌توان بزرگان میبد را به قرار زیر شناساند:

۱-شیخ جمال الاسلام ابوسعید بن احمد ( درگذشت ۴۸۰ ق ) عالم ، صوفی ، و عارف بلند آوازۀ سدۀ پنجم که جدّ یا پدر رشیدالدّین میبدی صاحب کشف الاسرار بوده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این فرض که او اصالتاً یزدی نباشد و قراین گویای این است که وی اهل یزد بوده است .

۲-ابوطاهر مطهّر بن علی بن عبدالله میبدی ( سدۀ پنجم که از میبد راهی نیشابور و سپس مکّه شد و به گردآوری و نقل روایت و حدیث پرداخت . شرحی از او را سمعانی در کتاب انساب درج کرده است . 

۳-قطب الدّین ابوعبدالله محمّد میبدی ( درگذشت ۴۹۱ ق ) وی ادیب و دانشمندی لغت شناس بود که برای فراگیری علم حدیث راهی بغداد شد  و در همان شهر درگذشت . سمعانی توصیف و آوازۀ وی را در« انساب » خود آورده است . 

۴-خطیرالملک میبدی ، ابومنصور محمّد بن حسین ( درگذشت پس از ۵۱۲ ق ) از مردان سرشناس سیاسی دولت سلجوقیان که بر اثر کاردانی خود حتّی به مقام وزارت سلطان محمّد بن ملکشاه سلجوقی رسید . 

۵- ابوعبدالله محمّد بن حسن میبدی ( درگذشت ۵۳۳ ق ) از بزرگان میبد . وی در کنار امامزاده سیّد صدرالدّین قنبر میبد آرمیده است . 

۶- موفّق الدّین ابوجعفر میبدی ( درگذشت ۵۷۰ ق ) برادر رشیدالدّین میبدی . وی از دانشمندان نامی و از مشایخ و زاهدان آن دیار بوده است. 

۷- عبدالرّشید میبدی ( درگذشت ۶۰۸ ق ) . از بزرگان و محدّثان میبد که برای کسب دانش اندوزی راهی اصفهان و بغداد شد و در پایان عمر به زادگاهش برگشت و در همان جا درگذشت .

۸-عمادالدّین ابوعبدالله محمّد میبدی ( سدۀ ششم و هفتم قمری ) از خطبای نامی که ابن فوطی از او نام برده است . 

۹-جمالی مهریجردی ( سدۀ ششم ) برخی پژوهشگران ، سرایش منظومۀ بهمن نامه را که به ایرانشاه بن ابی الخیر منسوب است ، از آن او می دانند . برخی هم آذربرزین نامه را از او می دانند.  

"پژوهشگر، کتابشناس و یزدشناس"

برچسب‌ها میبد یزد تاریخ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد یزد تاریخ میبد یزد تاریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۰۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، جلال علمدار در بازدید از طرح بزرگ آبرسانی شهر میبد در جلسه‌ای با حضور پیمانکار موانع و مشکلات طرح را بررسی و بر تسریع در روند اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شده قبل از شروع فصل گرم سال و پیک مصرف آب این طرح را به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این طرح بیش از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به توان تولید آب شهر میبد اضافه می‌شود، افزود: این موضوع سبب بهبود کمی و کیفی آب شرب و عدالت در توزیع آب در شهر میبد و همچنین شهر بفروئیه و روستا‌های بخش مرکزی میبد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان یزد ادامه داد: با بهره برداری از طرح آبرسانی شهر میبد بیش از هشتاد هزار نفر از آب شرب پایدار و باکیفیت بهره مند می‌شوند.

علمدار تصریح کرد: این طرح شامل بیش از ۱۷ کیلومتر خط انتقال آب، تجهیز ۸ حلقه چاه، ساخت یک باب مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی و اجرای خطوط برقرسانی است.

دیگر خبرها

  • بنزما و طلسم بزرگان: کریم را چه می‌شود!‏
  • آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس
  • مردی با دو چهره: دشمن بزرگان در عربستان کباب شد!‏
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح آبرسانی شهر میبد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد
  • به همه بزرگان باختی و دوست داری برگردی؟ | اینجا هم دوستت دارند یا نه!
  • عسگری: همدلی بزرگان تهران به ۲ ملی‌پوش پایتخت منتهی شد
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • مراسم بزرگداشت شهدای راسک و دمشق در میبد