Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-28@20:12:03 GMT

تبارشناسی فکری حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۰۸۰۱

تبارشناسی فکری حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان

موقعیت دهه 60 ایران فرصت‌های بی‌بدیلی را برای حوزه‌های علمیه فراهم نمود، از جمله این فرصت‌ها موج محبوبیت و نورانیت امام خمینی(ره) بود که قلوب جوانان زیادی را جذب و تسخیر کرد؛ به‌گونه‌ای که شاید عده زیادی از جوانان نخبه و مستعد پیش از انقلاب میل و رغبتی برای ورود به حوزه نداشتند و یا مسئله آن‌ها نبود، اما با انقلاب اسلامی مسئله آن‌ها دگرگون شد و عده زیادی رهسپار حوزه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاق دیگر در دهه ۶۰، تعطیلی دانشگاه‌ها و انقلاب فرهنگی بود که زمینه را برای ورود و آشنایی جوانان مستعد به حوزه فراهم کرد.

حجت‌الاسلام حیدر همتی، مدیر آموزش حوزه علمیه امام رضا(ع)

موقعیت دهه 60 ایران فرصت‌های بی‌بدیلی را برای حوزه‌های علمیه فراهم نمود، از جمله این فرصت‌ها موج محبوبیت و نورانیت امام خمینی(ره) بود که قلوب جوانان زیادی را جذب و تسخیر کرد؛ به‌گونه‌ای که شاید عده زیادی از جوانان نخبه و مستعد پیش از انقلاب میل و رغبتی برای ورود به حوزه نداشتند و یا مسئله آن‌ها نبود، اما با انقلاب اسلامی مسئله آن‌ها دگرگون شد و عده زیادی رهسپار حوزه شدند. اتفاق دیگر در دهه ۶۰، تعطیلی دانشگاه‌ها و انقلاب فرهنگی بود که زمینه را برای ورود و آشنایی جوانان مستعد به حوزه فراهم کرد.

اما از طرفی متأسفانه ساختار حوزه‌های علمیه نتوانست خود را با سرعت تحولات جامعه و نهضت امام خمینی(ره) همراه کند؛ از این رو نسل جدید دهه 60 به دنبال برون‌رفت از وضع موجود بودند و هرکدام مطابق با تشخیص خود و به صورت فردی فعالیت‌هایی را آغاز کردند و سرّ برکت کار این نسل در همین قرار دارد که برآمده از احساس تکلیف و اخلاص بوده و خارج از کارهای سفارشی است.

نسلی که عاشق امام است، برآمده از دل جامعه و با مشکلات جامعه آشناست. از این رو در اواخر دهه ۶۰ با پایان جنگ تحمیلی هر کدام از آن‌ها گرایش به یکی از رشته‌های علوم انسانی پیدا کردند و مهم‌ترین دغدغه آن‌ها گره فقاهت با علوم انسانی بوده و ضمن تحفظ بر فقه جواهری، به دنبال حل مسئله علوم انسانی از رهگذر فقاهت و شرع مقدس بودند. این جریان که برآمده از مکتب فکری امام خمینی(ره) است به دنبال گره عنصر دیانت و فقاهت با زندگی و عرف مردم است.

یکی از عرفیات زندگی مردم، مسئله اقتصاد است؛ امری که مردم به صورت روزمره و عینی با آن درگیر هستند و از چنان اهمیتی برخوردار است که گاه کارآمدی و حتی حقانیت مکاتب فکری را با آن مورد سنجه قرار می‌دهند.

مسئله اقتصاد و روابط حاکم بر بازار حتی سنجه‌ای برای ارزیابی میزان دینداری یک جامعه به شمار می‌رود. مسئله اقتصاد در ایران از چنان اهمیتی برخوردار بوده که عمده جذابیت جریان مارکسیسم پیش از انقلاب در شعارهای اقتصادی آن نهفته بود. هرچند عده‌ای از متفکران در حوزه نظری و تنها مبانی فکری و مابعدالطبیعه مارکسیسم را بیشتر مورد توجه قرار دادند و به نقد آن پرداختند، اما آنچه جذابیت عمده مارکسیسم بوده و راه را برای مابعدالطبیعه آن گشود شعارهای اقتصادی مارکسیسم در میان توده بود.

مسئله عدالت اقتصادی ازجمله عوامل گرایش عده‌ای به شعارهای انقلاب اسلامی نیز بوده است. طرح مفاهیم استضعاف و استکبار و نیز جنگ غنی و فقیر برآمده از این گفتمان است.

هرچند با اتفاق جنگ هشت ساله و غلبه فضای معنوی و ویژگی خاص این دوران در جامعه ایرانی تا حدودی از نگاه‌های مادی و اقتصادی فاصله گرفت و تبدیل به مسئله چندم شد اما پس از جنگ و دوران تثبیت، این نیاز خود را به شدت نشان داد و حل مسئله اقتصادی مطالبه عموم مردم از سردمداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و کارآمدی مدیریت فقهی را با پرسش‌هایی مواجه کرد.

نکته جالب توجه اینکه امام موسی صدر پیش از انقلاب اسلامی در رشته اقتصاد وارد دانشگاه می‌شود و ازجمله رازهای نفوذ اجتماعی امام موسی صدر در لبنان را می‌توان ساماندهی به معیشت و اقتصاد شیعیان لبنان دانست.

مرحوم آیت‌الله اردبیلی که از پیشگامان دغدغه‌مند در حوزه علوم انسانی به شمار می‌روند با تأسیس دانشگاه مفید، نخستین رشته‌ای که راه‌اندازی کردند رشته اقتصاد بود؛ هرچند این دانشگاه در ادامه حرکت خود دچار آسیب‌هایی گردیده، اما استاد موسویان(ره) از نسل دغدغه‌مند اولیه این دانشگاه و از پیشگامان گره فقه و علوم انسانی به شمار می‌رود؛ در دوره‌ای که از درون حوزه کمتر دغدغه ورود به این مسئله وجود داشته است.

موسویان عینیت یافته مکتب فکری امام(ره) است که در این مکتب به دنبال گره فقاهت با علوم انسانی است. امید آنکه راه سید عالم و مجاهد خوش‌خلق و متواضع و بی‌ریا توسط شاگردان ایشان ادامه یابد و تلاش ایشان در گره فقاهت با علوم انسانی افق آیندگان قرار گیرد. روحش شاد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حجت الاسلام سیدعباس موسویان رهبر معظم انقلاب انقلاب اسلامی پیش از انقلاب امام خمینی ره مسئله اقتصاد علوم انسانی مسئله آن ها برای ورود عده زیادی فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۰۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلسطین مسئله اول جهان اسلام است

مبلغ مذهبی گفت: امروزه موضوع اول جهان اسلام فلسطین است.

به گرارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی امروز سه شنبه هفتم فروردین در اجتماع مردم بیرجند برای محکومیت جنایات اسرائیل که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مختلف مردم در مسجد امام حسین (ع) بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: مسئله اول جهان اسلام، موضوع فلسطین است و امروز شاهد آن هستیم که بیش از ۳۲ هزار نفر در غزه در جلوی چشمان همه جهانیان کشته شده اند که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.

وی با طرح این سوال که برای بیداری امت اسلام جهت دفاع از مردم مظلوم فلسطین دیگر چه اتفاقی باید بیفتد که حاکمان کشورهای اسلامی برای حمایت از مردم فلسطین اقدام کنند؟، افزود: قارون های دنیا طلب سرمایه دار در ایران و جهان اسلام چرا از عربستان که بیت الله الحرام در آن قرار گرفته و در برقراری ارتباط با اسرائیل پیش قدم شده، نمی‌خواهند که برای حمایت از مردم مظلوم غزه اقدام لازم را انجام دهد؟

این مبلغ مذهبی گفت: در این نبرد و مبارزه نا برابر اگر قرار باشد کسی علم دار باشد و فریاد بزند، علمای اهل سنت هستند و جمعیت اهل سنت با به میدان آمدن باید بیش از گذشته اقدامی شایسته در این خصوص انجام دهند تا ما پشت سر آنها برای حمایت از ملت فلسطین حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: امروز بیشترین میزان سوخت از ترکیه برای اسرائیل تأمین می‌شود که از مصداق‌های جهان امروز در زمینه قارون های مادی است که ارتباط با اسرائیل را برحمایت از مردم فلسطین ترجیح می‌دهند.

حجت الاسلام رفیعی گفت: با اشاره به صلح امام حسن مجتبی (ع) با معاویه تصریح کرد: مردم عصر امام حسن (ع) زمانی که ذلت زندگی دنیوی را بر نبرد با معاویه ترجیح دادند، امام حسن (ع) را مجبور به صلح با معاویه کردند.

وی تاکید کرد: سامری‌های امروز جهان اسلام هم یکی دیگر از عوامل سازش با صهیونیست است که ترویج کننده سیاست نفاق برای جلوگیری از نبرد و مبارزه و سکوت در برابر جنایات اسرائیل هستند.

وی خاطر نشان کرد: چرا در حوزه‌های مختلف به بهانه مصلحت و آرامش، شور مبارزه و نبرد با اسرائیل در کشور ایجاد نمی‌شود.

وی تصریح کرد: روحیه نبرد و قتال با دشمن جوانان ما را از آلوده شدن به هر گونه آسیب اجتماعی نجات می‌دهد.

به گفته حجت الاسلام رفیعی در کنار جلسات برای محکوم کردن جنایات صهیونیست باید در عمل هم در این زمینه اقدام کنیم و در این راستا نباید مسئولان ما از قارون‌ها و سامری‌ها عصر حاضر انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه در کنار داعشی های تکفیری، یک سری شیعه تکفیری هم داریم که خواستار جنگ و نبرد با دشمن صهیونیستی نیستند، گفت: در روایات آمده که در آخر الزمان قومی می آیند که جهان اسلام را نجات می‌دهند و امروز ما باید ببینیم که در کجای این موضوع قرار داریم.

به گزارش ایمنا، در ادامه این مراسم گروه‌های مختلف مردمی با فریاد مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس، برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین شعار سر دادند و آمادگی خود را برای حضور در فلسطین برای حمایت از آنها و مبارزه با صهیونیست اعلام کردند.

کد خبر 739437

دیگر خبرها

  • پویش آمد بهار جان‌ها تا پایان فروردین تمدید شد
  • تولید ۳۰۰ محصول هنری و سینمایی در کانون پرورش فکری کشور
  • ترس دشمن از گسترش انقلاب اسلامی
  • نوروز؛ مبنای جدید هنجار سازی در روابط بین الملل
  • هم فکری و مشارکت مردم خارگ در حوزه عملیات عمومی افزایش می‌یابد
  • فلسطین مسئله اول جهان اسلام است
  • حمایت از پایان‌نامه‌های فناورانه حوزه صنایع غذایی
  • افزایش۳۰دستگاه خودرو عملیاتی و آمبولانس در علوم پزشکی کردستان
  • از شعرخوانی امام حسنی علی انسانی تا حضور آقازاده‌ها در دیدار شاعران با رهبری
  • سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز: مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است/ خیلی از اصول‌گرایان هم کوتاهی کردند/ وجود انسان‌های بی‌بصیرت مانع رشد وحدت امت است