Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@15:36:50 GMT

«دارا دوم» را بهتر بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۱۳۸۶

«دارا دوم» را بهتر بشناسید

ایسنا نوشت: بر اساس تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، به دولت اجازه داده شده است که باقیمانده سهام دولت در شرکت‌ها را به روش‌های معمول یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) عرضه کند و به فروش برساند. متعاقب این ظرفیت قانونی، در ابتدای سال جاری هیأت وزیران به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد تا در قالب سه صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامل (ETF) باقیمانده سهام  دولت را واگذار  کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بانک و بیمه شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین، دوم صندوق سرمایه‌گذاری  قابل معامله پالایشی شامل باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز و سوم صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله صنایع خودرویی و فلزی شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و ملی صنایع مس است.

ویژگی‌های دارایکم و دارادوم

در این راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان دستگاه تخصصی بانک‌ها و بیمه‌ها  در اردیبهشت‌ماه سال جاری  صندوق دارایکم را تشکیل داد و واحدهای آن صندوق را از طریق پذیره‌نویسی  به عموم مردم عرضه کرد. ویژگی‌های دارایکم طبق قانون و مصوبه هیات وزیران که مقرر شده بود که  سه صندوق سرمایه­ گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با اعمال تخفیف و از طریق پذیره‌نویسی عمومی تا سقف ۲۰ میلیون ریال برای هر شخص تشکیل شود، بهره‌مندی تمامی ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی بود. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده بود. پذیره‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر بوده و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود نداشت.

اما آنچه تاکنون در مورد دارادوم اعلام شده این است که این صندوق در اولین چهارشنبه شهریورماه عرضه خواهد شد. همچنین همه مردم می‌توانند سهام دومین صندوق‌ ETF را خریداری کنند که سقف خرید آن برای دارا یکم معادل ۲ میلیون تومان بوده و اما این سقف  برای دارا دوم با تصویب هیئت دولت به ۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد. همچنین، در این معامله خریداران از تخفیف ۳۰ درصدی هم برخوردار می‌شوند.

البته هنوز مشخص نیست افرادی که از تخفیف دارایکم بهره‌مند شده‌اند از تخفیف دارادوم هم بهره‌مند خواهند شد یا خیر.

منبع: الف

کلیدواژه: باقیمانده سهام دولت صندوق سرمایه گذاری گذاری قابل معامله سرمایه گذاری قابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۱۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه

سهام بیمه ملت با نماد «ملت» در بازار اول بورس تهران معامله می‌شود. روند حرکتی قیمت سهام این شرکت در ۱۲ ماه گذشته منتهی به ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲، با توجه به نوسانات شدید و عمدتا رکودی بازار سرمایه، حالت متعادلی داشته و با ۱۱۹ روز مثبت و ۱۱۳ روز منفی، ۲۳۵ روز معاملاتی باز را پشت سر گذاشته است. در این مدت تنها ۹ روز بدون معامله داشته است.

در اولین روز معاملاتی فروردین ۱۴۰۲، قیمت سهم این شرکت بیمه‌ای ۱۴۲ تومان بود و با نوسانات مثبتی که طی این دوره کسب کرد، در روز ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ به ۲۵۳ تومان رسید که نشان دهند رشد ۷۸ درصدی سهام این شرکت است.

بر اساس این گزارش، شاخص صنعت بیمه در بازار سرمایه در مدت زمان مذکور سال جاری از ۸۲ هزار و ۱۹۸ هزار واحد به ۱۰۷ هزار و ۲۲۱ واحد رسیده و تنها ۳۰ درصد رشد کرده است.

در این بازه زمانی، شاخص کل هم‌وزن نیز که نشان دهنده آهنگ رشد کلیه سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران است نیز به رشد ۲۵ درصدی اکتفا کرده و نهایتا مقایسه رشد قیمت سهم «ملت» با شاخص کل نیز که تنها ۹ درصد رشد داشته است، روند مناسب وضعیت حرکتی این سهم را نشان می‌دهد.

میانگین ارزش معاملات «ملت» نیز در ۱۲ ماه اخیر بالغ بر ۶.۶ هزار میلیارد تومان بوده و میانگین حجم معاملات نیز از رقم ۳۴.۶ میلیون عبور کرده است.

شرکت بیمه ملت با سرمایه ثبتی افزون بر ۳۰۶۵ میلیارد تومانی در کنار ظرفیت مجاز ۱.۴ هزار میلیارد تومانی نگهداری ریسک، به عنوان یکی از برترین شرکت‌های بیمه کشور به شمار می‌آید. این ادعا با نگاهی به رتبه توانگری این شرکت بیمه‌ای که اکنون به رقم ۴۵۷ رسیده و تفاوت معناداری با شرکت بیمه‌ای بعدی در صنعت بیمه کشور دارد، اثبات می‌شود.

توانگری مالی در واقع به معنای جبران خسارت و سرعت شرکت بیمه به منظور پرداخت خسارت به زیان‌دیده تلقی می‌شود. در علم اقتصاد به نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز، توانگری مالی گفته می‌شود. هر چقدر سطح توانگری شرکت بیمه بالاتر باشد، امکان آن شرکت برای پرداخت خسارت بالاتر است.

نگاهی به روند سودآوری شرکت بیمه ملت طی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در صورت‌های مالی، حکایت از رشد ۱۵۵ درصدی سودآوری این شرکت در مدت زمان مذکور دارد.

بیمه ملت از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اسفندماه، مانند عمده شرکت‌های بیمه‌ای کشور، بیشترین میزان درآمد و خسارت پرداختی را ابتدا در حوزه بیمه نامه‌های شخص ثالث اجباری و سپس در بخش درمان کسب کرد. با این حال در ارتقاء سبد محصولات بیمه‌ای خود نیز فعال بوده و توانسته است لاین بیمه‌های مهندسی و انرژی را فعال کرده و به عنوان بیمه‌های حائز نقش در پرتفوی درآمدی خود قرار دهد، به نحوی که اکنون بیمه نفت و انرژی سهم ۸ درصدی از حق بیمه‌های صادر شده این شرکت را به خود اختصاص داده است، بیمه مهندسی سهم ۴ درصدی دارد، بیمه کشتی و هواپیما نیز به ترتیب سهم ۹ و ۴ درصدی دارند که این موضوع حاکی از ارتقاء نگاه مدیران این شرکت بزرگ بیمه‌ای برای آینده فعالیت بیمه ملت است.

پیش‌بینی می‌شود که بازار بورس در سال جدید نیز دچار نوسانات شدید باشد، اما با توجه به عملکرد مثبت شرکت بیمه ملت در زمینه جذب پرتفوی متوازن، کنترل و مدیریت ریسک و کاهش نسبت خسارت، سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآوری مناسب در سال ۱۴۰۳ نیز سهم بیمه ملت جز سهم‌های ارزشمند بازار سرمایه باشد و این شرکت یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در این بازار به حساب آید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888628

دیگر خبرها

  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • قیمت فروش سهام سرخابی‌ها مشخص شد/ پرسپولیس گران‌تر از استقلال
  • سبط اکبر(ع) را بهتر بشناسید
  • میزان سرمایه صندوق های حمایت از بخش کشاورزی خراسان شمالی کم است
  • قیمت سرخابی ها برای واگذاری اعلام شد؛ پرسپولیس گران تر از استقلال
  • قیمت استقلال و پرسپولیس برای عرضه در فرابورس مشخص شد
  • دولت عربستان یک میلیارد دلار به شرکت خودروسازی لوسید تزریق کرد
  • سوء استفاده مشتریان خارجی از رقابت چند نهاد و ارگان برای فروش نفت ایران: بیگانگان تخفیفات قابل ملاحظه ای می‌خواهند!