Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@21:31:21 GMT

تشدید بحران در روابط ترکیه و یونان

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۲۷۵۲

تشدید بحران در روابط ترکیه و یونان

ریشه اختلافات بین دو کشور به امپراطوری عثمانی برمی گردد، ترک‌های عثمانی در میانه‌های قرن پانزدهم میلادی (۱۴۵۳) با فتح استانبول به حکومت ۱۱۰۰ ساله بیزانس پایان داده و استانبول از سوی سلطان محمد فاتح به تصرف نیروهای ترک و مسلمان درآمد.

فتح استانبول به عنوان عصر جدیدی در جهان ارزیابی می شود و در بعد از فتح استانبول امپراطوری عثمانی دامنه فتوحات خود در آفریقا، آسیا و اروپا را افزایش داد و یونان که مهد تمدن غرب برشمرده می شود سالیان طولانی در تصرف امپراطوری عثمانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امپراطوری عثمانی قرنها در دریای مدیترانه و نیز دریای اژه حاکمیت داشت ولی با تضعیف این امپراطوری و در بعد از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراطوری عثمانی و تشکیل جمهوری ترکیه روابط دو کشور وارد مرحله ای نو شد.

به رغم تشکیل جمهوری در هر دو کشور دولتمردان دو کشور موفق به حل اختلافات دیرینه نشده و برعکس اختلافات دو کشور با گذر زمان تعمیق و اختلافات جدیدی بر اختلافات قدیمی دو کشور افزوده شد.

اولین مورد درگیری بین دو کشور در جنگ رهایی بخش ترکیه و اشغال بخشهایی از خاک ترکیه رخ داد. در این نبردها ترکیه موفق به عقب راندن نیروهای یونان از بخشهای وسیعی از مناطق غرب ترکیه شد. پیروزی نیروهای ترکیه در پایان دادن به اشغال ازمیر

زمینه قدرت یافتن نیروهای آزادیبخش ترکیه را فراهم آورده و شاید یکی از مهمترین عوامل تشکیل جمهوری ترکیه و پایان امپراطوری عثمانی این پیروی باشد.

در سالهای نخستین تاسیس جمهوری ترکیه، مساله جزایر ترکیه در دریای اژه که از سوی امپراطوری عثمانی به ایتالیا به کرایه داده شده بود و در بعد از تضعیف نیروهای ایتالیا مساله واگذاری این جزایر به یونان و عدم مخالفت ترکیه با این مساله طرح و این مساله در سالهای بعد به یکی از مسایل عمده اختلافات ترکیه و یونان تبدیل شد.

مساله حریم دریایی و هوایی یونان بر این جزایر و تهدیدهای مداوم یونان در زمینه افزایش حریم دریایی خود از شش به 12 مایل سالها به مثابه کابوسی بر سر ترکیه بود و این کابوس همچنان ادامه دارد. در صورت افزایش حریم دریایی و هوایی یونان به 12 مایل ترکیه امکان راهیابی به دریای اژه را از دست خواهد داد و در سواحل خود محصور خواهد ماند.

در سالهای بعد و در دهه 1950 و 1960 مسایل ترک تبارهای ترکیه در یونان و یونانی تبارهای در ترکیه نیز به صورت یک اختلاف بین دو کشور خودنمایی کرد . دو کشور متعاقب تشکیل ناتو و عضویت هر دو کشور در این سازمان و جایگیری در خطوط غرب موفق به حل اختلافات خود نشدند و این اختلافات ادامه یافت.

اوج اختلافات دو کشور در مساله قبرس و درگیری ترک تبارها و یونانی تبارهای جزیره در بعد از خروج نیروهای انگلیسی خود را نشان داد.

جزیره قبرس قرنها در کنترل نیروهای عثمانی قرار داشت و یونانی تبارها نیز در جزیره با ترک تبارها بطور مسالمت آمیز زندگی می کردند. در بعد از بدست گیری کنترل جزیره از سوی انگلستان و تحت کنترل قرار گرفتن جزیره از سوی لندن ، اختلافات بین ترک و یونای تبارهای جزیره نیز تشدید شد. با خروج نیروهای انگلیسی ، منطبق با قراردادی که بین ترکیه، انگلستان و یونان امضاء شد، سه کشور به عنوان کشورهای ضامن در قبرس انتخاب شدند.

منطبق با این قرارداد ترکیه و یونان حق محافظت از ترک و یونانی تبارها را کسب کردند . اختلافات بین ترک و یونانی تبارها در زمینه اداره جزیره در دوران اسقف ماکاریوس به اوج خود رسید. سیاست ماکاریوس اتخاذ سیاسی مشابه سیاست تاسیس رژیم صهیونیستی بود. در راستای این سیاست هدف خریداری ملک و املاک ترک تبارها و اخراج آنان از جزیره بود.

با انجام کودتای نظامی در یونان در دهه 1960 و روی کار آمدن حکومت سرهنگان در آن کشور ملی گرایی افراطی در نزد یونانی تبارهای قبرس نیز تشدید و نیروهای مسلح یونانی حملاتی علیه ترک تبارها را آغاز و حتی این ملی گرایان افراطی دولت اسقف ماکاریوس را با کودتا سرنگون کردند.

در پی تشدید حملات علیه ترک تبارها و کشتار آنان در بعد از اولتیماتومهای مختلف دولت آنکارا در سال 1974 یک عملیات نظامی در جزیره انجام و به نسبت جمعیت ترک تبارهای جزیره بخشهایی از جزیره به اشغال نیروهای ترکیه درآمد. نیروهای نظامی ترکیه در دوران عملیات نظامی گرچه امکان اشغال بخشهای وسیعتری از جزیره را دارا بودند ولی این عملیات بطور محدود انجام شد.

عملیات نظامی ترکیه در قبرس و واکنشهای جهان غرب به این عملیات موجب انزوای ترکیه در جهان شد و ترکیه تا سالها از تبعات این عملیات رنج برد و حتی امروز نیز حضور نیروهای نظامی ترکیه در قبرس همانند شمشیر دمکراسی بر سر ترکیه خودنمایی می کند.

در بعد از عملیات نظامی ترکیه در قبرس، عمیق ترین بحران در روابط دو کشور بر سر جزایر سنگی کارداک در دریای اژه در دوران نخست وزیری خانم تانسو چیللر بود.

اختلاف بر سر این جزایر که بعدا به زیر آب رفت موجب شد که دو کشور تا یک درگیری نظامی پیش بروند ولی با حکمیت کشورهای غربی این درگیری انجام نشد.

در بعد از روی کارآمدن حاکمیت حزب عدالت و توسعه، اتحادیه اروپا در بعد از دهه ها قبول کرد که مذاکرات عضویت با ترکیه را آغاز بکند. این مساله آرزوی نزدیک به 50 سال ترکیه را برآورده کرد ولی با وتوی یونان و بخش یونانی نشین قبرس مذاکرات عضویت در حال حاضر و با گذشت نزدیک به 20 سال متوقف شده است.

تلاشهای ترکیه و بخش ترک نشین قبرس برای حل مساله قبرس در چارچوب طرح صلح عنان و مذاکرات دو بخش در این زمینه در صورتی که با مخالفت یونانی تبارهای جزیره متوقف نمی شد شاید راه برای حل دیگر اختلافات ترکیه و یونان را می توانست باز کند ولی به رغم قبول این طرح از سوی ترک تبارهای جزیره و قبول خروج نظامیان ترکیه از جزیره، یونانی تبارهای جزیره با این طرح مخالفت و وضعیت نه جنگ و نه صلح در جزیره ادامه یافت.

در سالهای بعد و با شروع فعالیتهای بخش یونانی نشین قبرس در زمینه فعالیتهای اکتشاف نفت و گاز در محدوده آبهای ساحلی قبرس، دولت آنکارا با عنوان اینکه ترک تبارهای جزیره نیز در ثروتهای طبیعی جزیره سهیم هستند کشتیهای اکتشاف نفت و گاز خود را به محدوده آبهای ساحلی بخش ترک نشین اعزام کرد.

این مساله نیز موجب بحران مجدد بین ترکیه و یونان شد.

در سالهای بعد و در بعد از آغاز بحران در سوریه و آمدن بیش از 4.5 میلیون پناهجوی سوری به ترکیه موضوع پناهجویان به صورت یک عامل جدید بحران بین دو کشور خودنمایی کرد.  ترکیه با تاکید بر اینکه مساله پناهجویان تنها نمی تواند مساله ترکیه قلمداد شود در برهه های زمانی مختلف تهدید به بازکردن مرزهای خود با یونان و آزاد گذاشتن مهاجرین برای ورود به خاک یونان را کرده است.

مساله یاد شده در قبل از شیوع کرونا نیز به صورت گسترده ای خود را نمایان کرده بود و مرزهای ترکیه و یونان هفته های متمادی مامن پناهجویان بود و با شیوع کرونا اکثریت این پناهجویان مجددا به ترکیه مراجعه کردند.

از آنجایی که مرزهای یونان مرزهای اتحادیه اروپا محسوب می شود، در این مسایل ترکیه خواه ناخواه خود را در مقابل اتحادیه اروپا دیده است.

یکی دیگر از مسایل مهم در روابط دو کشور در سالهای اخیر پناهنده شدن ۸  نظامی ترک بعد از کودتای نافرجام ارتش (کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶) در این کشور است. به گفته مسوولین ترکیه ، یونان به خاطر نزدیکی به ترکیه و اختلافات کهنه و قدیمش با این کشور از گروههای مخالف دولت ترکیه حمایت می کند، گرچه سیاستمداران و دولتمردان  یونان از حمایت مستقیم این کشور از گروه‌ها و جریان‌های مخالف دولت ترکیه که در داخل خاک یونان  مستقر هستند حرفی به میان نیاورده‌اند ولی به گفته کارشناسان سیاسی دولتآتن در برهه های زمانی مختلف از این گروهها حمایت به عمل آورده است و اقامت عبدالله اوج آلان رهبر پ.ک.ک در بعد از رانده شدن از سوریه در سفارت یونان در نایروبی خود دلیلی بر این حمایت است.

در ماههای اخیر و در بعد از امضای قرارداد بین ترکیه و دولت لیبی در زمینه اکتشاف نفت و گاز در محدوده آبهای لیبی دولت یونان به همراه فرانسه، نیروهای حفتر، مصر و برخی دیگر از دولتها به مخالفت با این مساله برخاسته و تنش در روابط دو کشور به موازات این افزایش یافته است. تشدید در بحران روابط بگونه ای بود که احتمال جنگ بین دو کشور مطرح شد، احتمالی که بسیار ضعیف بود.

در روزهای اخیر بکرات دولت آنکارا ، آتن را به تشدید بحران در روابط دو کشور متهم کرد.

دولت آتن در روزهای گذشته در مقابله با قرارداد نفتی ترکیه و لیبی ، با مصر یک قرارداد غیررسمی مشابه را به امضاء رساند.

متعاقب امضای قرارداد یاد شده حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه یک بیانیه منتشر کرد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه ترکیه برای کاهش تنش فعالیتهای اکتشاف نفت و گاز در آبهای فلات قاره این کشور توسط کشتی اوروچ رییس را به حالت تعلیق درآورده بود آمده است: فعالیتهای اکتشافی یاد شده به اطلاع سازمان ملل رسانده شده بود ولی ترکیه برای کاهش تنش این فعالیتها را به خواست اتحادیه اروپا و آلمان متوقف کرده بود.

بیانیه با تاکید بر اینکه اعتراض ترکیه به فعالیتهای ترکیه فاقد وجاهت قانونی است، با اشاره به امضای قرارداد بین یونان و مصر مواضع دولت آتن را  غیر صمیمی خوانده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با این قرارداد محدوده فلات قاره ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه نقض شده است .

آکسوی در بخشی از بیانیه خود بر این نکته که هیچ کشوری نمیتواند ترکیه را از حقوق خود در دریای مدیترانه که قرنها در حاکمیت ترکیه بود محروم سازد به این نکته که دولت آنکارا قدرت دارد اتحاد شر علیه این کشور را با خاک یکسان کند، تاکید کرده است.

علی کورو محمود از کارشناسان مسایل سیاسی و حقوق دریاها  در  ترکیه در مقاله ای در پایگاه خبری 7 نوشت: مطابق قوانین بین المللی حاکمیت جزیره کاراآدا واقع در غرب جزیره میس ( متعلق به یونان)  و فنر آدا واقع در شرق جزیره میس هیچ وقت به یونان داده نشده است. ترکیه این موضوع را باید به یونان گوشزد کند. علاوه بر آن ما جزایر دیگری درخارج از فلات قاره داریم.  

وی گفت: ترکیه باید محدوده آبهای ساحلی خود را در شرق مدیترانه به 12 مایل افزایش دهد. اگر محدوده منطقه ای که در غرب جزیره میس اعلام کرده ایم را به 12 مایل برسانیم، نیمی از منطقه به ما تعلق خواهد گرفت. ترکیه باید بدون اتلاف وقت، منطقه اقتصادی انحصاری در شرق مدیترانه اعلام کرده و آن را به سازمان ملل اعلام نماید. محدوده مسئولیت امداد و نجات مان در شرق مدیترانه را هم باید گسترش دهیم. 

کورو محمود با اشاره به اینکه قرارداد امضا شده میان یونان و مصر غیرمشروع است، گفت: حمله آنها بسیار اشتباه بود. باید این اشتباه را تصحیح کنند. در شرق مدیترانه ساحل بعضی از دولت هم در کنار همدیگر و یا در مقابل همدیگر است. باید حقوق بین آنها با مذاکرات چند جانبه و توافقنامه ها تعیین گردد. 

کارشناسان سیاسی با تاکید بر اینکه اختلافات بین ترکیه و یونان مسایلی نیستند که به سهولت امکان حل آنها میسر باشد، میگویند، به رغم این اختلافات عدیده دو کشور که درگیر مسایل و مشکلات متعددی هستند دامنه این اختلافات را به سطحی که موجب یک درگیری گسترده بین دو کشور شوند نخواهند رساند و در برهه ای اختلافات متوقف خواهد شد.

برچسب‌ها یونان قبرس مصر لیبی ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یونان قبرس مصر لیبی ترکیه یونان قبرس مصر لیبی ترکیه امپراطوری عثمانی اکتشاف نفت و گاز روابط دو کشور شرق مدیترانه نظامی ترکیه اتحادیه اروپا ترکیه و یونان سالهای بعد محدوده آبهای عملیات نظامی اختلافات بین دولت آنکارا ترک تبارهای بین دو کشور ترک تبارها دو کشور دریای اژه نظامی ترک بین ترکیه 12 مایل بین ترک بخش ترک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۲۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت صد‌ها مهاجر غیرقانونی و قاچاقچی انسان در ترکیه

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  از آنکارا، علی یرلی کایا وزیر کشور ترکیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد، در هفدهمین مرحله از عملیات موسوم به سپر (کالکان) که علیه قاچاقچیان انسان در ۶ استان اجرا شد ۸۸۱ مهاجر غیرقانونی بازداشت شدند.
تصاویر منتشره در رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد مهاجران که در تریلی و یا تانکر سوخت مخفی شده بودند توسط نیرو‌های ایست بازرسی ژاندارمری بازداشت شده اند.
به گفته یرلی کایا در این عملیات که طی چهار روز در شش استان ادیرنه، کرکلارالی، چاناک قلعه، ازمیر، وان و موغلا اجرا شد ۴۴ قاچاقچی انسان نیز بازداشت شدند.
وزیر کشور ترکیه تاکید کرد مبارزه با قاچاقچیان و مهاجرت‌های غیرقانونی ادامه خواهد یافت.
ترکیه در مسیر قاچاق انسان به اروپا واقع شده و سالانه هزاران نفر یا در مسیر‌های کوهستانی و یا دریا‌های این کشور جان خود را از دست می‌دهند.
در آخرین فاجعه دریایی که دو هفته قبل برای یک قایق بادی حامل مهاجران در سواحل دریای اژه رخ داد دستکم ۲۷ نفر از جمله ۴ کودک جان باخته و ده‌ها نفر نیز ناپدید شدند.
بنا به سازمان بین المللی مهاجرت در ده سال گذشته دستکم ۶۳ هزار نفر در مسیر‌های مهاجرتی جان باخته اند که ۲۷ هزار مورد فقط مربوط به دریای مدیترانه بوده است.
این سازمان اعلام کرده سال گذشته مرگبارترین سال ثبت شده برای مهاجران بوده بطوریکه بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را در مسیر‌های مهاجرتی از دست داده اند.

 

دیگر خبرها

  • بازداشت صد‌ها مهاجر غیرقانونی و قاچاقچی انسان در ترکیه
  • اروپا قواعد گمرکی علیه اوکراین را تشدید می‌کند
  • صدور هشدار سطح نارنجی برای تشدید بارش ها در کشور
  • کشور داری، برنامه و حواس جمع می خواهد
  • رکورد پروازهای مسافری فرودگاه خارگ شکسته شد
  • مقام جهاد اسلامی: قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده انزوای اسرائیل در جهان است
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • ترکیه در آستانۀ انتخابات محلی و شهرداری‌ها
  • باراک: قطعنامه شورای امنیت بحران عمیق روابط اسرائیل-آمریکا را به تصویر کشید
  • کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشور‌ها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند