Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@00:44:13 GMT

فروغان گران سایه: تکلیف اقتصاد را روشن کنید

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۳۲۲۸

فروغان گران سایه: تکلیف اقتصاد را روشن کنید

عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید تا زمانی که تکلیف اقتصاد ایران در برخی ساختارها و مبانی حل نشود، هر روز مشکل رشد و اوج گیری قیمت یک کالای جدید به وجود آمده و آرامش مردم را بر هم می‌زند.

خسرو فروغان گران سایه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در اقتصاد ما هیچگاه تکلیف برخی مسائل مهم روشن نشده است. برای مثال ما هنوز نمی‌دانیم که اقتصاد ایران دولتی است یا بناست در آن بخش خصوصی فعالیت کند؟ وقتی پاسخی به این سوال نداریم، این طبیعی است که هر بازاری در اقتصاد ایران با سنت و تفکر خاص خود جلو می‌رود و در برخی بازارها قیمت ها هر روز بالا می‌رود و در برخی بازارها دولت اجازه هیچ تغییری نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ساختار توزیع کالا در اقتصاد ایران با مشکل جدی مواجه است، گفت: اینکه کالا چگونه به دست مصرف کننده برسد و در این مسیر چه افرادی حضور داشته باشند، هرگز تعیین تکلیف نشده و همین امر بر روی قیمت نهایی محصولات تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، وقتی نظام توزیع شفاف نیست، فرایند تولید نیز عملا ناپیدا می‌ماند و این سرآغاز مشکلات در حمایت از تولید است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تکلیف دولت در حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد روشن نیست، توضیح داد: برای مثال در سال‌های گذشته دولت‌ها همواره از خودروسازان حمایت کرده‌اند و منابع اعتباری قابل توجهی صرف این حوزه شده است اما در عمل ما می‌بینیم که نه کیفیت محصولات نه قیمت نهایی آنها مورد رضایت مردم نیست.

فروغان گران سایه ادامه داد: از سوی دیگر مثلا در حوزه‌ای مانند لبنیات اصرار بر این وجود دارد که قیمت محصول از حدی بالاتر نرود و دولت فشار جدی بر تولیدکنندگان آن می‌گذارد. در چنین شرایطی یا باید هزینه مابه التفاوت تولید صورت گرفته با قیمت نهایی دائما از سوی دولت پرداخت شود یا مشکلاتی مانند کاهش پنهانی کیفیت محصولات به وجود می‌آید که ما نمونه‌های آنها را در سال‌های گذشته بارها دیده‌ایم.

وی با بیان اینکه با جمع بندی دیدگاه‌ها تجربیات غلط سال‌های گذشته، باید تکلیف اقتصاد روشن شود، اظهار کرد: حتی اگر یک برنامه پنج ساله نیاز است ما باید آن را کلید بزنیم و پس از تحقیقات فراوان، شرایط هر بازار با توجه به شرایط خاص آن رصد شده و اگر بناست حمایتی از تولید صورت گیرد، از سوی دولت اجرایی شود. ما در تمام این سال‌ها به بهانه اینکه دوره جنگ است، دوره تحریم است یا دوره کروناست اعلام کرده ‌ایم که اقتصاد ما در شرایط خاص به سر می‌برد و از این رو اصلاحات زیرساختی فعلا ممکن نیست اما این روند قرار است تا کی ادامه پیدا کند؟ ما در هر زمانی می‌توانیم یک بحران پیدا کنیم و مشکلات را به گردن آن بیندازیم؟ مگر بقیه کشورها بیماری ندارند؟ جنگ ندارند؟ ما هم باید از بهانه گیری فاصله بگیریم.

فروغان خاطرنشان کرد: وقتی نظر مشاور فعالان تمام بخش‌ها گرفته شد و راهبردی مجزا برای حوزه‌های مختلف تعریف شدند، آنگاه می‌توان گفت بعد از یک دوره چند ساله می‌توان به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کرد. در چنین چارچوبی نه تنها قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند که خود بازار باعث رقابت می‌شود و امکان کاهش قیمت‌ها نیز وجود دارد اما با این شیوه فعلی ما هر روز باید منتظر باشیم که قیمت یک کالا سر به فلک بگذارد و دولت به آن ورود کرده و برخورد کند و فردا ماجرا برای یک کالای دیگر تکرار شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قیمت گذاری اتاق بازرگاني اقتصاد ایران قیمت ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۳۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای حمله اسرائیل به ایران قیمت طلا را گران کرد

 قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در آسیا در روز جمعه به دنبال انتشار ادعاهایی مبنی بر حمله رژیم صهیونیستی به ایران و بالا رفتن تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن افزایش یافته است.

به نقل از رویتر، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۳ درصد افزایش به ۲۳۹۱ دلار و ۵۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۳۰ درصدی به ۲۴۰۵ دلار و ۱۰ سنت رسیده است.

خبرگزاری‌های آمریکایی مدعی اند رژیم صهیونیستی پاسخ موشکی ایران در هفته گذشته را تلافی کرده است. اما خبرگزاری‌های ایران آرامش در مناطقی را که ادعا می‌شود حمله به آن صورت گرفته گزارش داده‌اند.

ایران قبلاً در مورد حمله رژیم صهیونیستی به سایت‌های هسته‌ای خود هشدار داده و اعلام کرده بود در این صورت در سیاست خود برای دوری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای تجدید نظر خواهد کرد.

قیمت طلا طی یک هفته گذشته به خاطر افزایش تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن بالا رفته است.

ترس از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه تمایل برای خرید طلا را بالا برده و باعث افزایش قیمت این فلز گرانبها علی رغم نرخ بالای بهره بانک مرکزی آمریکا شده است.

شاخص دلار هم پس از انتشار اخبار مربوط به رژیم صهیونیستی و ایران افزایش یافته اما تاثیر چندانی بر قیمت طلا نگذاشته است.

قیمت طلا حدود ۳ درصد طی یک هفته گذشته افزایش داشته است.

تشدید شرایط ژئوپلیتیکی در خاورمیانه باعث شده طلا چهارمین هفته پیاپی افزایش قیمت را تجربه کند.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۰۶ افزایش به ۲۸ دلار و ۶۸ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۴۴ درصدی ۹۴۳ دلار و ۸۳ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • سایه روشن‌های ورزش استان
  • ادعای حمله اسرائیل به ایران، طلا را گران کرد!
  • ادعای حمله اسرائیل به ایران قیمت طلا را گران کرد
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌ های ایران در حال وقوع است
  • متفاوت بودن روشن‌گران افکار عمومی با تهدیدکنندگان امنیت روانی
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌های ایران در حال وقوع است/ برای کاهش تورم این اقدام لازم است
  • سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور
  • نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟