Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@19:58:53 GMT

فضای فراموش شده محله نظام آباد، بوستان شد

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۳۲۸۴

فضای فراموش شده محله نظام آباد، بوستان شد

خبرگزاری آریا - شهر: یکی از فضاهای فراموش شده منطقه 7 سرانجام بعد از چندین دهه تصرف به یک فضای عمومی و بوستان تبدیل شد تا سرانه فضای سبز این منطقه دو درصد افزایش یابد و از 4.58 به 4.61 مترمربع برسد. هزینه ساخت این بوستان نیز از جریمه قطع درختان تامین شد.
به گزارش شهر، منطقه 7 تهران حدود 110 هزار نفر جمعیت دارد که با ساخت این بوستان که دو درصد به سرانه فضای سبز آن اضافه شد، این درحالی است که میانگین سرانه فضای سبز شهر تهران به ازای هر نفر 15 مترمربع است و سرانه فضای سبز منطقه 7 فاصله چشمگیری با آن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین شرایط سالها بود که حدود 2500 مترمربع زمین در محله نظام آباد قرار داشت که چندین دهه پیش بخشی از آن زمین فوتبال بود و به مرور توسط عده ای تصرف شد و در آن خانه هایی غیرقانونی از 20 تا یکصد مترمربع ساخته شد.
عباس مافی، معاون خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه 7 در این باره به شهر توضیح می دهد: در این فضا حدود 20 خانه مسکونی و 13 آلونک توسط عده ای ساخته و غیرقانونی تصاحب شده بود که با پرداخت حق و حقوق آنها به قیمت روز، این زمین بازپس گرفته شد.
او با بیان اینکه حدود یکهزار مترمربع این زمین متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) بوده، به شهر می گوید: اعتبار خرید و ساخت این بوستان توسط سازمان سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از محل اخذ عوارض کمیسیون ماده 7 (جریمه قطع درختان) تامین شد که حدود 6 میلیارد تومان آن برای تملک بوده است.
مافی در ادامه بیان می کند: گرچه ممکن است اضافه شدن این بوستان تاثیر چندانی بر سرانه فضای سبز منطقه 7 نداشته باشد اما به طور حتم تاثیر بسزایی در شرایط اجتماعی محله و رضایتمندی شهروندان دارد.
به گفته معاون خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه 7 در این محله خانه ها در بافت فرسوده با تراکم زیاد کنار هم قرار گرفته اند که گرچه در حال نوسازی هستند اما ایجاد این فضای عمومی می تواند به بهبود روحیه آنها و تعلق خاطرشان در محله کمک کند.
پروژه ای خاص برای محله ای خاص
پس از آزادسازی زمین 2500 مترمربعی محله نظام آباد، پروژه برای ساخت دی ماه گذشته به سازمان نوسازی شهر تهران سپرده شد. کاوه حاج علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره به شهر می گوید: ساخت و راه اندازی این بوستان از اقدامات مثبت شهرداری تهران بود که توانست کیفیت زندگی مردم این محله را تا حدودی بهبود ببخشد.
او با بیان اینکه به مرور سالها درختانی که در این محوطه قرار داشته خشک شد، هرچند تعدادی از آنها ( از جمله درختان سرو، عرعر و ابریشم) هنوز زنده هستند، اضافه می کند: جریمه قطع درختان در مناطق شمالی شهر در مناطق کم برخوردار صرف ساخت و راه اندازی بوستان می شود تا سرانه فضای سبز آن مناطق افزایش یابد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به نوع طراحی و کیفیت اجرای این بوستان اشاره می کند و توضیح می دهد: یکی از طراحان بنام شهری به نام خانم «رها اشرفی*» این بوستان و فضای سبز آن و انواع گونه های گیاهی که در آن کاشته شدند با تاکید بر بومی بودن و مصرف حداقلی آب، را طراحی کرده است. آبیاری این بوستان نیز به منظور مصرف بهینه آب با آب خاکستری صورت می گیرد. همینطور حتی مبلمان و سایه بان های این بوستان نیز توسط یک شرکت دانش بنیان طراحی شده است.
بافت فرسوده و جمعیت کم برخوردار
حاج علی اکبری با بیان اینکه سهم برخورداری محلات محروم از عوامل پشتبیان سکونت همچون امکانات بهداشتی و درمانی، فرهنگی، ورزشی و فضای سبز یک چهارم میانگین شهری است، تاکید می کند: بیشترین کسری خدمات به فضای سبز و باز شهری تعلق دارد و جمعیت در محلات فرسوده سه برابر متوسط شهری است به طوری که اگر در بافت شهری 120 نفر در هر هکتار زندگی می کند این رقم در بافت فرسوده به ازای هر هکتار به 350 نفر می رسد که نشان از تراکم زیاد دارد بنابراین اهمیت فضای باز شهری در بافت فرسوده بیشتر احساس می شود.
او به شهر می گوید: با ساخت این بوستان گرچه هنوز منطقه 7 به فضای سبز و باز شهری بیشتری نیاز دارد اما گام رو به جلویی برداشته شده است. بنا بر خواست اهالی محل در این بوستان یک قرائتخانه با ظرفیت حدود 40 نفر و یک زمین والیبال ساخته شد تا علاوه بر اجرای خواست شهروندان، چشمان ناظر حاضر هم به امنیت فضا کمک کند.
به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران برای ساخت و اجرای فضاهای این بوستان چهار میلیارد تومان هزینه شده است. به این ترتیب باید گفت با هزینه حدود 10 میلیارد تومان شهروندان محله نظام آباد یک بوستان برای گذراندن اوقات فراغت دارند.
اما نام پیشنهادی پیمانکار برای این بوستان «ابریشم» است و نام پیشنهادی شهرداری منطقه 7 به یاد یکی از شهدای این منطقه، «شهید بخشی فرد» است که به زودی کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران نام قطعی آن را اعلام می کند.
*رها اشرفی دانش‌آموخته‌ دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه اشتوتگارت آلمان با تمرکز بر معماری و شهرسازی پایدار است. او طی سال‌های گذشته به پژوهش و تدریس درباره روش‌های تجربی در طراحی مبتنی بر سه اصل هندسه، تکنیک و متریال پرداخته ‌است و جوایز بین المللی بسیاری دارد.
برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.
خبرنگار: مرجان حاجی رحیمی

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سازمان نوسازی شهر تهران سرانه فضای سبز محله نظام آباد فضای سبز شهر بافت فرسوده فضای سبز منطقه 7

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۳۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت قابل توجه عملیات خطوط انتقال آب فضای سبز در منطقه ۸ اصفهان

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان گفت: عملیات اجرای کلکتور خطوط انتقال آب فضای سبز از منبع آب بوستان گل محمدی به منبع چشمه کساره به‌طول حدود ۵۰۰ متر، ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی و عملیات اجرای کلکتور منبع آب ماه فرخی به بوستان بهشت با ۱۷۸۰ متر طول، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

حسن محمدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأمین آب فضای سبز در منطقه ۸ اصفهان اظهار کرد: یکی از راه‌های نگهداری و توسعه فضای سبز شهری، تأمین آب است.

وی با بیان اینکه آب فضای سبز با حفاری چاه تأمین نمی‌شود، افزود: یکی از راهکارهای تأمین آب، انتقال آن از تصفیه‌خانه شرق اصفهان است که در برنامه مدیریت شهری قرار گرفته و نیازمند اجرای پروژه‌های نگهداشت و انتقال آب به فضاهای سبز شهر اصفهان است.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان تصریح کرد: عملیات اجرای کلکتور خطوط انتقال آب فضای سبز از منبع آب بوستان گل محمدی به منبع چشمه کساره به‌طول حدود ۵۰۰ متر، ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی و عملیات اجرای کلکتور منبع آب ماه فرخی به بوستان بهشت با ۱۷۸۰ متر طول ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان خرداد سال جاری به اتمام برسد.

محمدحسینی ادامه داد: با تحقیق میدانی و طراحی ویژه، احداث چهار منبع آب و خطوط اتصال به این منابع و انتشار آن در سطح این منطقه پیش‌بینی شد که در سال گذشته عملیات احداث منبع آب ۲۵۰۰ مترمکعبی چشمه کساره پایان یافت و عملیات احداث سه منبع دیگر در دستور کار این منطقه قرار گرفت که تاکنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: با احداث این مخازن، خطوط کلکتور انتقال آب شمال به جنوب و شرق به غرب نیز اجرایی شد به‌گونه‌ای که این خطوط از بوستان گل محمدی آغاز شده است و تاکنون ۴۵۰ متر آن حفاری، لوله‌گذاری و آسفالت شده و تا پایان خرداد به اتمام خواهد رسید.

محمدحسینی با بیان اینکه خط کلکتور رباط بالغ بر ۱۴۷ میلیارد ریال هزینه دربر داشته است، بیان کرد: در مسیر کلکتور، ۱۳۱۵ متر لوله پلی‌اتیلن استفاده شده که در مسیر آن ۹ حوضچه مخصوص شیرآلات و انشعابات نیز در دست احداث است.

وی با اشاره به هزینه ۱۱۷ میلیارد ریالی کلکتور غربی‌شرقی منطقه ۸ خاطر نشان کرد: عملیات اجرای خطوط انتقال آب از منبع بوستان بهشت واقع در خیابان جابر انصاری به سمت میدان ماه فرخی به طول ۳۶۰۰ متر است که به دلیل اینکه این حفاری در بلوار میانی به‌صورت دستی انجام می‌شود، زمان‌بر است.

محمدحسینی خاطر نشان کرد: عملیات حفاری و لوله‌گذاری خیابان رزمندگان حدود ۱۷۸۰ متر انجام شده است، این پروژه با پیشرفت ۴۰ درصدی، تا پایان خرداد سال جاری به پایان می‌رسد.

کد خبر 745614

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت یادمان شهید گمنام در بوستان فدک
  • افتتاح ۲۷ طرح منطقه‌ای و محله‌ای در منطقه ۲ تهران
  • خانه‌های کلنگی تهران چند؟
  • نصب تله‌های جالب برای آفت پوستخوار کاج در بوستان سرخه حصار | این تله‌ها چطور عمل می‌کنند؟
  • پیشرفت قابل توجه عملیات خطوط انتقال آب فضای سبز در منطقه ۸ اصفهان
  • نصب تله‌های فرمونی برای جلوگیری از آفت پوستخوار کاج در بوستان سرخه حصار
  • میزبانی از ۱۲۰۰۰۰ شهروند در جشنواره شهر رمضان
  • نصب تله های فرمونی در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • احداث سالن ورزشی در محله جروکان
  • افزایش دوبرابری مساحت بوستان‌های مشهد