Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقامات رسمی در بسیاری از کشورهای دنیا اعلام کردند که برای جبران تعطیلی مدارس در دوران کرونا قصد دارند پیش از موعد همیشگی و البته با حفظ مقررات مشخص، فعالیت تحصیلی را آغاز کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس گزارشات ارائه شده از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور از سراسر دنیا مدارس و سایر مراکز آموزشی را تعطیل کرده‌اند تا از انتقال ویروس کرونا بین دانش‌آموزان خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که اخیراً بسیاری از مقامات رسمی اعلام کرده‌اند بازگشایی مراکز آموزشی را زودتر از موعد مقرر انجام خواهند داد تا تعطیلی درازمدت آموزش را تا حدی جبران کنند.

منتقدان در واکنش به این تصمیم‌گیری استدلال کرده‌اند که وضعیت کشورهای در حال توسعه و پیشرفته در بازگشایی مدارس بسیار با هم متفاوت است و اگر این کشورها مدارس را زودتر از زمان مقرر به روی دانش‌آموزان باز کنند، احتمال گسترش بیماری کووید -۱۹ را در میان مردم به طور قابل توجهی افزایش خواهند داد. این منتقدان گفته‌اند که در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای پیشرفته، والدین و بزرگ‌ترها در تماس بیشتری با کودکان قرار دارند و به همین دلیل با بازگشایی مدارس احتمال انتقال ویروس از کودکان به اعضای خانواده افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، از آن‌جا که اغلب کودکان در کشورهای در حال توسعه با جمعیت زیادی در یک مدرسه تحصیل می‌کنند، پس امکان ایجاد فاصله اجتماعی بین آن‌ها به سختی صورت خواهد گرفت و همین امر انتقال فرد به فرد ویروس را افزایش می‌دهد.

در واقع مردم در کشورهای فقیرنشین علاوه بر خانه، در محل کار، مدرسه و مراکز عمومی با جمعیت زیاد دوش به دوش هم فعالیت می‌کنند که همین امر گواه آشکاری بر افزایش شیوع بیماری کووید -۱۹ بین آنان است. از سوی دیگر، سختی در انجام آزمایش کرونا، نبود ظرفیت مالی کافی و کمبود امکانات مراقبت سلامت از جمله عواملی است که وضعیت مناطق فقیرنشین را از کشورهای توسعه یافته متفاوت می‌کند و در صورت بازگشایی زودهنگام مدارس، وضعیت آن‌ها وخیم‌تر خواهد کرد.

اگرچه در صورت مبتلا شدن کودکان به کووید -۱۹ احتمال مرگ آن‌ها بسیار کم است، با این حال در کشورهای فقیرنشین اغلب پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در کنار فرزندان و نوه‌های خود زندگی می‌کنند و در نتیجه اگر کودکان، برای مثال در کشورهای آفریقایی، زودتر از موعد به مدرسه بروند و به ویروس کرونا آلوده شوند، احتمال انتقال ویروس به بزرگان خانواده به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

این در حالی است که در ایالات متحده آمریکا، خانواده‌ها نسبت به کشورهای در حال توسعه، از جمعیت بسیار کمتری برخوردار هستند و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها اغلب دور از فرزندان و نوه‌های خود زندگی می‌کنند. در چنین وضعیتی، اگر کودکان از طریق مدرسه به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شوند، احتمال ایجاد خطر برای سایرین بسیار کمتر از کشورهای فقیرنشین خواهد بود.‌

در نیجریه اگرچه آمار حاکی است که دولت توانسته به خوبی انتشار ویروس کرونا در کشور را مهار کند اما منتقدان استدلال کرده‌اند که نبود امکانات کافی برای انجام آزمایشات دقیق و مشخص نبودن علت مرگ بسیاری از مردم باعث شده این آمار اشتباه تلقی شود و تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا بسیار بیشتر از اعداد و ارقام اعلام شده باشد. نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا به شمار می‌رود که در آن مردم به رسم سنت یا نبود فضای کافی با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها زیر یک سقف زندگی می‌کنند. از سوی دیگر، نرخ زاد و ولد در این کشور بسیار بالا است و در نتیجه اغلب خانواده‌ها با جمعیت زیاد در یک ساختمان سکونت دارند. حال اگر در این کشور، مدارس زودتر از موعد باز شود، سرنوشتی شفاف پیش روی مردم خواهد بود؛ کودکان از مدارس پرجمعیت ویروس را به خانه منتقل خواهند کرد و در نتیجه تهدیدی جدی پیش روی افراد بزرگسال خانواده قرار خواهد گرفت.

کد خبر 438499

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کرونا در جهان ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا آخرین اخبار ویروس کرونا شیوع کرونا انتشار ویروس کرونا انتقال بيماري کرونا نیجریه جهان در دوران کرونا آموزش و پرورش شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کشورهای در حال توسعه ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۳۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها

نسیم بهنیافرد رئیس مرکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیر واگیر و سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد گفت: این مرکز با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص و با تجهیزات پیشرفته در زمینه تشخیص سرطان، آماده ارائه خدمات به مراجعان است. خدمات انجام شده در این مرکز با تعرفه دولتی و تحت پوشش بیمه‌های پایه و بسته‌های حمایتی صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: شهروندان می‌توانند برای دریافت خدمات آموزشی و مشاوره، ویزیت و اقدامات تشخیصی (ماموگرافی، سونوگرافی، وکیوم بیوپسی، پاپ اسمیر، اندوسکوپی، کولونوسکوپی و …) به صورت مستقیم به مرکز مراجعه کنند یا اینکه از طریق مراکز بهداشتی تست‌های اولیه غربالگری را انجام داده تا در صورت نیاز به این مرکز ارجاع داده شوند.

بهنیافرد ادامه داد: همچنین مشاوره‌های تخصصی از جمله مشاوره تغذیه، درمان‌های حمایتی، تسکینی، لنفوتراپی و روانپزشکی و… در مرکز تشخیص زودهنگام سرطان بیمارستان شهید صدوقی به بیماران ارائه می‌گردد.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان گفت: خوشبختانه درباره سرطان‌هایی که در استان شایع است (سرطان روده بزرگ، پروستات، پستان، تیروئید، دهانه رحم و…) تست‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام وجود دارد که در مراحل اول امکان تشخیص سرطان و درمان به موقع آن را فراهم می‌آورد.

رییس مرکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیر واگیر و سرطان افزود: اگر سرطان در مراحل اول تشخیص داده شود و درمان‌های پیشرفته و به موقع جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی و.. صورت گیرد احتمال بقای عمر قابل قبول بیماران از ۷۵ درصد به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

بهنیافرد خاطر نشان کرد: تغذیه ناسالم و چاقی، کم‌تحرکی، مصرف کم سبزیجات، مصرف الکل و دخانیات، مواجهه با امواج رادیو اکتیو و آلاینده‌های محیط (آب، خاک و هوای آلوده) و استرس از عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند.

وی ادامه داد: دو عامل دیگر از جمله افزایش سن و سوابق فامیلی مثبت (ژنتیک) هم از عومل مهم ابتلا به سرطان هستند که با توجه به اینکه اقدام موثری جهت کاهش نفوذ این دو عامل در بروز سرطان نمی‌توان انجام داد، تنها راه کاهش اثر این دو عامل در میزان مرگ و میر و ناتوانی‌های ناشی از بیماری سرطان انجام تست‌های غربالگری و اقدامات تشخیصی سرطان در مراحل اولیه می‌باشد.

رییس مرکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیر واگیر و سرطان به روند رو به رشد ابتلا به سرطان درایران و سایر کشور‌ها هم اشاره کرد و گفت: اگر چه میزان ابتلا به سرطان و سرعت رشد آن در استان یزد و کشورمان ایران بالاست و شیب تندی دارد ولی میزان ابتلا نسبت به بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکا کمتر است.

وی اظهار داشت: در کشور‌های توسعه یافته، با وجود افزایش و رشد میزان ابتلا به سرطان، نسبت مرگ و میر سرطان در این کشور‌ها با آموزش عوامل خطر و علائم هشدار دهنده و همچنین انجام تست‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان رو به کاهش است و میزان موفقیت در درمان و میانگین بقای عمر بیماران افزایش داشته است.

بهنیافر افزود: سرطان پروستات در استان یزد از سرطان پوست پیشی گرفته‌است و مقام اول کشوری را دارد. سرطان پستان در بانوان هم در استان مقام اول و در کشور نیز رتبه‌های اول و گاهاً دوم را داراست.

وی خاطرنشان ساخت: کارشناسان مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در بیمارستان شهید صدوقی یزد از طریق ارائه خدمات مشاوره تلفنی در ساعات اداری پاسخگوی سوالات شهروندان هستند. شماره‌های ۰۳۵- ۳۱۸۳۴۲۴۵ و ۰۳۵- ۳۱۸۳۴۲۴۶ برای نوبت دهی و مشاوره تلفنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرا می‌گیرند
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • آموزش رفتار‌های صحیح ترافیکی به دانش آموزان مدارس استثنایی
  • تحولات اوکراین| کودکان در مدارس برای جنگیدن آماده می‌شوند
  • ظلمی به نام تنبیه بدنی