Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@20:05:39 GMT

آجرهایی که جایگزین باتری می شوند

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۳۵۶۵

آجرهایی که جایگزین باتری می شوند

پژوهشگران آمریکایی، نوعی آجر ابداع کرده‌اند که توانایی ذخیره انرژی دارد و می‌تواند جایگزین باتری شود.

شاید به زودی، یک دیوار آجری بتواند عملکرد یک باتری را داشته باشد. آجرها به خاطر رنگدانه‌های قرمزی که دارند، می‌توانند به ابزاری کارآمد برای ذخیره انرژی تبدیل شوند.

پژوهشگران "دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس"(WUSTL)، از یک پلیمر رسانای مخصوص موسوم به "PEDOT" استفاده کردند تا آجرهای ذخیره انرژی خود را بسازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها ابتدا آجرهای قرمزی که معمولا در ساخت خانه به کار می‌روند، برداشتند و سپس آنها را با بخار اسید گرم کردند. این کار، ماده معدنی موسوم به "هماتیت"(Hematite) را که در آجرها وجود دارد و دلیل رنگ قرمز آنها است، حل کرد. سپس پژوهشگران، ترکیبات دیگری را به آن افزودند که با هماتیت حل شده، واکنش نشان می‌دهند. نتیجه نهایی این کار، آجری با شبکه‌ای از الیاف کوچک و رسانای PEDOT بود. آجرها پس از طی این روند، به رنگ آبی- قهوه‌ای تیره درآمدند.

پژوهشگران پس از این مرحله، آجرها را با اپوکسی پوشاندند تا ضد آب شوند. این آجرهای پلیمری می‌توانند منبع انرژی نیز باشند و برای مثال، یک لامپ سبز LED را شارژ کنند.

"ژولیو دارسی"(Julio D’Arcy)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یک آجر می‌تواند بیش از باتری قلمی انرژی داشته باشد اما باتری قلمی، ارزان‌تر است.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۳۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی موانع پیش روی پژوهشگران برای انجام پژوهش

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، به نقل از ایسنا، فریدون اسماعیل زاده دانشمند دو درصد برترجهان گفت: یکی از مشکلاتی که می‌تواند باعث کاهش انگیزه در اساتید برای انجام پژوهش شود، موانع اقتصادی است؛ از این رو، بودجه‌های تحقیقاتی به میزان کافی برای انجام یک پژوهش تزریق نمی‌شود. شرکت‌های خصوصی و دولتی برای انعقاد قرارداد بودجه مکفی در اختیار پژوهشگران قرار نمی‌دهند؛ بنابراین با توجه به تغییر نرخ ها، اساتید هنگام خرید محصول دچار مشکل می‌شوند. این مشکل باعث می‌شود تا پژوهشگران برای انعقاد قرارداد مسئله محور عصا به دست حرکت کنند. اگر مانع اقتصادی حل شود، تعداد قرارداد‌های مسئله محور به  منظور حل مشکلات کشور نیز افزایش خواهد یافت.

اسماعیل زاده ادامه داد: برای نمونه یک استاد، قرارداد پژوهشی دوساله منعقد می‌کند، در این بازه زمانی تغییر نرخ‌ها وجود دارد، برای استاد به صرفه نیست که این قرارداد را انجام دهد؛ چون نرخی که در ابتدای قرارداد اعلام کرده است، با نرخی که در میانه قرارداد یا اتمام قرارداد با آن رو به رو می‌شود، بسیار متفاوت است. از این رو دیگر تمایلی برای کار پژوهشی ندارد.

* در مصائب کار پژوهشی

وی با اشاره به حمایت از نیروی انسانی کارآمد در انجام پژوهش افزود: اساتید هنگامی که قرارداد منعقد می‌کنند، نیروی انسانی برای انجام تحقیق این قرارداد را دانشجویان در نظر می‌گیرند. ولی یکی از مشکلات پیش روی آن ها، مهاجرت دانشجو نخبه است. دانشجویان مستعدی وجود دارند که برای ادامه تحصیل به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌کرد. باید با اتخاذ سیاست‌های انگیزشی، تشویقی، ایجاد اشتغال پایدار و حمایت‌های مالی مانع از مهاجرت دانشجویان نخبه شد. هنگامی که نیروی انسانی کارآمد داشته باشیم، انجام پژوهش‌های مسئله محور نیز افزایش پیدا می‌کند.

باید با اتخاذ سیاست‌های انگیزشی، تشویقی، ایجاد اشتغال پایدار و حمایت‌های مالی مانع از مهاجرت دانشجویان نخبه شد. هنگامی که نیروی انسانی کارآمد داشته باشیم، انجام پژوهش‌های مسئله محور نیز افزایش پیدا می‌کند

رئیس گروه مهندسی شیمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات تغییر سیاست‌ها بخش صنعت است، گفت: بنده بیشتر با صنعت نفت، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در ارتباط هستم، یکی از مشکلات این صنعت تغییر سیاست هاست. در یک زمان تحقیقات را بر عهده دانشگاهیان قرارمی دهند و در زمانی دیگر سیاست را تغییر و از شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌گیرند. این سیاست‌ها باید سلیقه‌ای صورت نگیرد و با تغییر آدم ها، قابل تغییر نباشد تا پژوهش‌ها بهتر انجام شود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات در انجام پژوهش ها، بحث هزینه‌های ایاب و اذهاب و اسکان پژوهشگران جوان است. برخی از بخش‌های صنعتی این هزینه‌ها را تقبل نمی‌کنند و این هزینه‌ها را یک استاد جوان با توجه به حقوقی که دریافت می‌کند، نمی‌تواند پرداخت کند، بنابراین انگیزه انجام پژوهش‌های مسئله محور در او کاهش می‌یابد.

همچنین، بروکراسی‌های دانشگاه‌ها نیز باید اصلاح شود و با حمایت از دانشگاه‌ها آن‌ها بتوانند، وسیله ایاب و اذهاب اساتید را برای انجام پژوهش تامین کنند.

اسماعیل زاده در بخش دیگر از سخنان خود، یکی از دلایل رکود مقالات در پایگاه‌های استنادی را  کاهش سطح کیفی دانشجویان دانست و گفت: هنگامی که دانشجویان ارشد و دکتری را نسبت به سال‌های گذشته مقایسه می‌کنیم، متوجه کاهش سطح سواد آن‌ها می‌شویم که انگیزه‌ای برای نگاشتن مقاله ندارند. یکی دیگر از دلایل هم نبود حمایت‌های مالی از پژوهشگران است. اکثر دانشجویان مشغول به کار هستند. این افراد هم دانشجو و هم شاغل هستند، چون حقوق آن‌های تامین نیست، مجبورهستند به جای انجام پژوهش، کار کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جدیدترین دانش کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • بررسی موانع پیش روی پژوهشگران برای انجام پژوهش
  • باتری یو پی اس و کاربرد آن
  • بازنگری محدوده‌های ترافیکی شهر تهران با مشارکت محققین و پژوهشگران دانشگاهی
  • لپ‌تاپ ۲۰۲۴ اچ‌پی با شارژ سریع و عمر باتری ۱۲ ساعته رونمایی شد
  • سیستم‌های ذخیره‌ انرژی با گرافن نانوسلولی متحول می‌شوند
  • مجوز پذیرش پژوهشگر پسادکتری برای دانشگاه محقق اردبیلی صادر شد
  • انتخاب اول طراحان برای نمای ساختمان‌های مدرن؛ آجر نما
  • ◄ بازنگری محدوده‌ های ترافیکی شهر تهران با مشارکت محققین و پژوهشگران دانشگاهی
  • بهبود سامانه‌های ذخیره انرژی با گرافن نانوسلولی