Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-23@08:44:15 GMT

اعلام روز‌های تعطیلی تئاتر در ایام محرم

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۳۵۹۷

اعلام روز‌های تعطیلی تئاتر در ایام محرم

خبرگزاری میزان- اداره‌کل هنر‌های نمایشی همزمان با آغاز محرم و روز‌های سوگواری امام حسین (ع) و اصحاب با وفایشان، برنامه تعطیلی تئاتر را مشخص کرد. تاریخ انتشار: 14:02 - 22 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۶۱۶۸

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی روابط‌عمومی اداره‌کل هنر‌های نمایشی، کلیه نمایش‌هایی که مضمون کمدی دارند، نمایش‌های موزیکال و یا آثاری که از موسیقی زنده در اجرای آن‌ها استفاده می‌شود از شب اول محرم برابر با پنج‌شنبه ۳۰ مرداد تا چهارشنبه ۱۲ شهریور (برابر با ۱۳ محرم‌الحرام) روی صحنه نخواهند رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایش‌های دیگری که در دسته فوق قرار نمی‌گیرند به مناسبت ایام سوگواری امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان از جمعه ۷ شهریور (برابر با ۸ محرم‌الحرام) تا چهارشنبه ۱۲ شهریور (برابر با ۱۳ محرم‌الحرام) تعطیل خواهند بود.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر ایران تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۳۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک اردیبهشت بی‌بدیل

  شیوه برگزاری هفدهمین دوره
شیوه برگزاری نیز به‌دلیل گسترش اجرای عمومی بی‌بدیل است، چنانچه در فراخوان هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی نیز آمده است‌؛ در راستای گسترش فرهنگ رضوی با استفاده از ظرفیت‌های حوزه تئاتر و دسترسی بیشتر عموم مخاطبان به تولیدات تئاتر، ستاد برگزاری، این دوره از جشنواره را‌ به صورت غیر‌متمرکز و با رویکرد تقویت اجرای عمومی آثار در محل تولید برگزار خواهد کرد. به این صورت که دبیرخانه پس از ارزیابی نهایی آثار متقاضی، ۱۵ اثر را به‌عنوان آثار منتخب معرفی و با صاحبان آثار برای اجرای عمومی(۱۰ تا ۱۵ نوبت) در شهرهای محل تولید تفاهم‌‌نامه همکاری منعقد خواهد کرد. این گروه‌ها طبق گاه‌شمار دبیرخانه، آثار خود را در شهرهای محل تولید، اجرای عمومی خواهند کرد. علاوه بر اجرای صحنه‌ای (زنده)، فیلم آثار منتخب طی جدول تنظیمی، از تلویزیون تئاتر ایران به نمایش گذاشته خواهد شد تا تمامی علاقه‌مندان و هنرمندان سراسر کشور امکان تماشای آثار را داشته باشند. در اختتامیه جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام در مشهد از کارگردانان این آثار تقدیر خواهد شد. 
 
۱۶ اجرا با موضوع فرهنگ رضوی
هیأت انتخاب متون جشنواره متشکل از هوشنگ هیهاوند، نوشین تبریزی و ایوب آقاخانی پس از خوانش و ارزیابی ۱۴۵ اثر متقاضی حضور در هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی ۳۸ نمایشنامه منتخب را برای حضور در مرحله انتخاب آثار معرفی کرد. در مرحله انتخاب اجراهای برگزیده از میان ۳۱ اجرای رسیده به دفتر جشنواره در نهایت ۱۳ اجرا توسط ۹ داور برگزیده شد ودرنهایت درکنار سه اجرای دعوت شده از سوی اتابک نادری، دبیر جشنواره ۱۶اثر به جدول اجراها راه یافت.داوری هم به لحاظ انتخاب ۹ داور از نگاه موشکافانه‌تری برخوردار شده بود زیرا ازطیف وسیع‌تری از هنرمندان و چهره‌های شناخته شده تئاتر کشور به‌عنوان اعضای هیأت انتخاب، دعوت به همکاری شده بود.کیومرث مرادی کارگردان، مدرس تئاتر، رضا آشفته نویسنده و منتقد تئاتر، ندا ثابتی نویسنده و کارگردان تئاتر،رضا خدادادبیگی نویسنده و کارگردانِ اهل زاهدان، مجتبی رستمی‌فر نویسنده و کارگردان اهل اهواز، یعقوب صدیق‌جمالی نویسنده و کارگردان اهل تبریز، بهار کریم‌زاده بازیگر و کارگردان، جهانشیر یاراحمدی کارگردان و پژوهشگر اهل بوشهر و علی یعقوب‌زاده بازیگر و کارگردان در انجام فرآیند انتخاب آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، ستاد برگزاری جشنواره را یاری کردند. 
 
صحنه‌های تئاتر کشور میزبان امام رئوف

​​​​​​​تاریخ و زمان اجرای آثار منتخب جشنواره که به شکل اجرای عموم در سالن‌ها و شهرهای مختلف به صحنه می‌روند، مشخص شد. ۱۵نمایش منتخب جشنواره و نمایش «میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی به دعوت دبیر جشنواره، به شرح زیر اجرا خواهند شد: 
 
۱- نمایش«آبگینه» نوشته سعید تشکری و کارگردانی مریم رضازاده از استان البرز از ۱۳ تا ۲۵ اردیبهشت‌ در فرهنگسرای هنر نظرآباد به صحنه می‌رود. 
 
۲- نمایش «آبی‌گونه» نوشته و به کارگردانی کاوه مهدوی از ۲۳ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر تهران به صحنه می‌رود. 
 
۳- نمایش «تولد یک‌سالگی» نوشته شادی غفوریان و به کارگردانی بهاره فاضلی‌راد در شهر مشهد، در تماشاخانه حسین نوری و تاریخ ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت‌ اجرا خواهد داشت. 
 
۴- نمایش «پانما» نوشته و به کارگردانی مجید کاظم‌زاده مژدهی‌ از تاریخ ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی صحنه‌ای خواهد داشت. 
 
۵- نمایش «روزهای اتفاقی» نوشته کامران شهلایی و کارگردانی پوریا رضایی از تاریخ ۵ تا ۱۵ اردیبهشت‌ در فرهنگسرای آینه شهر اراک به صحنه خواهد رفت. 
 
۶- نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی محمد رسائلی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی خواهد داشت. 

۷- نمایش «حکایت دختری که خاتون مغربی را دید» نوشته سیروس همتی و کارگردانی مشترک سیدابراهیم شبیری و پوریا قصابی از۱۳ تا ۲۷ اردیبهشت‌ در تماشاخانه صورتک قوچان اجرای عمومی صحنه‌ای خواهد داشت. 
 
۸- نمایش«دارشکنه» نوشته وبه کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از۱۷تا۲۱اردیبهشت‌ در سالن لایق شیراز به صحنه خواهد رفت. 

۹- نمایش«دل‌لرزه» نوشته سیدعلی موسویان و به کارگردانی فاطمه بایرام‌زاده از اول تا ۱۰ اردیبهشت‌ در تئاترشهر تبریز به صحنه خواهد رفت. 
 
۱۰- نمایش«صدمین تکه» نوشته و به کارگردانی بهناز دوستی از اول تا ۱۰اردیبهشت‌ درسالن بلک‌باکس شهرساری به‌صحنه‌ خواهد رفت. 
 
۱۱- نمایش«کان‌لم‌یکن» نوشته و به کارگردانی سیدعلی موسویان از ۲۶ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت‌ در تالار سایه مجموعه تئاترشهر تهران به صحنه می‌رود. 
 
۱۲- نمایش«یاخته» نوشته مهدی سیم‌ریز و به کارگردانی میثم نویریان از ۵ تا ۲۵ اردیبهشت‌ در تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران اجرای عمومی خواهد داشت. 
 
۱۳- نمایش«گلبهار» نوشته و به کارگردانی هاشم پورمحمدی از ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تئاترشهر کرمانشاه به صحنه می‌رود. 
 
۱۴- نمایش«گوهر»نوشته سیروس همتی وبه کارگردانی سیدمحسن هاشمی از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تماشاخانه هنر شهر تربت‌حیدریه اجرای عمومی خواهد داشت. 

۱۵- نمایش«هشت + میلیون» نوشته رضا عرفانی و به کارگردانی محمد حسن‌زاده از ۱۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در کارخانه نوآوری شهر مشهد به صحنه می‌رود. 
 
۱۶- همچنین نمایش «میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ در سالن لایق شهر شیراز به صحنه می‌رود. 

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی ازبرنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره فرهنگی هنری امام‌رضا(ع)است که به ریاست فرهاد قائمیان در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

دورنمای جشنواره تئاتر رضوی
اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی گفت: اگر می‌خواهیم تئاتر رضوی رشد کند باید نگاه درستی را تعریف کنیم. هر اثری که بر مبنای باورهای دینی و به‌نام اخلاق تولید و اجرا شود، کاری رضوی است. باید از نگاه شعاری و شتاب‌زده دور شویم. هرچه مخاطب‌شناسی اثر بیشتر باشد برای ما مهم است و در اولویت قرار می‌گیرد. در این دوره از جشنواره رضوی خواستیم نگاه حرفه‌ای‌تر به مبنای تولید آثار داشته باشیم و از نگاه کلیشه‌ای دور شویم. این دوره جشنواره غیرمتمرکز است و در آن به یک جهت‌دهی متفاوت رسیدیم. آثار در شهر خود تولید و اجرای عمومی خواهند داشت و ما گزینشی از اجراهای عمومی داریم.   وی تاکید کرد: تئاتر را برای جایزه‌گرفتن و هیجانات جشنواره‌ای کار نکنیم، چون هدف تولید تئاتر برای مخاطب است. بررسی کردیم در جشنواره‌ها هزینه‌هایی از بودجه تئاتر صرف کارهایی می‌شود که در اصل باید در قالب کمک‌هزینه تولیدات به سفره هنرمندان تئاتر برگردد.  دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی افزود: تئاتر رضوی فاصله‌ای با نگاهی جهانی ندارد و حتی اهل تسنن یا هرکسی که نگاه به شخصیت و زندگی امام‌رضا(ع) دارد، می‌تواند اثر نوشته و در جشنواره شرکت کند. در گذشته اکثرا تئاترها برای مخاطبان اجرا نمی‌شد و فقط هنرمندان به تماشای آثار یکدیگر می‌نشستند، ولی حالا به‌جای هزینه‌های سفر و اسکان، تمامی حمایت خود را برای تولید آثار و اجرای عمومی در شهرهای خود معطوف می‌کنیم. طبق برنامه‌ریزی شورا تصمیم داریم از سال آینده به سمت بین‌المللی‌شدن حرکت کنیم.  نادری گفت: به نظر من به‌جای میزبانی از یک یا دو نمایش در ایران، صادرکردن کارهای با مضمون دینی و رضوی بسیار اهمیت دارد. کارهای برگزیده شاید با رایزنی‌هایی که در آینده خواهیم داشت و در صورت ایجاد شرایط در کشورهای همسایه چند اجرا خواهند داشت. در دوره بعدی جشنواره باید به سمت برگزاری رپرتوآر آثار برگزیده در شهرهای مختلف کشور حرکت کنیم. این اتفاقی است که می‌تواند در دوره هجدهم تئاتر رضوی رقم بخورد. 

دیگر خبرها

  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • صفا آقاجانی بازیگر پیشکسوت جراحی شد
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد
  • تعطیلی دو روزه آخر هفته، رونق سفر و مصیبت حمل و نقل
  • منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می‌آید
  • اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش متفاوت
  • یک اردیبهشت بی‌بدیل
  • نمایش «باغ آرزو» به روی صحنه تئاتر نیشابور رفت
  • نمایش یک فیلم‌تئاتر و مستند «فراتر از آرمانشهر» در خانه هنرمندان
  • بهمن هاشمی تهیه‌کننده تئاتر شد