Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@04:07:35 GMT

ترامپ و تکیه بر هیاهوی عربی

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۳۶۴۶

ترامپ و تکیه بر هیاهوی عربی

شورای همکاری خلیج ‌فارس، شامل ۶ کشور عربی منطقه نوزدهم مردادماه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران شدند. تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل که از سال ۱۳۸۶ علیه ایران اعمال شده است، ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. پایان این تحریم، ایران را قادر به خرید جنگ افزارهای مورد نیاز و صادرات سلاح به دیگر کشورها می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا بیش از یک سال است در صدد تمدید این تحریم‌ها است و ادعا می‌کند لغو تحریم تسلیحاتی ایران باعث افزایش درگیری در خاورمیانه می‌شود. این کشور پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را آماده کرده و در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده است. در حالی که قرار بود روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد درباره این پیش‌نویس در شورای امنیت سازمان ملل رای‌گیری شود اما «کلی کرفت» نماینده آمریکا در سازمان ملل خبر داد که رای‌گیری درباره پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک هفته به تعویق افتاده است.

شورای همکاری و موضع‌گیری صوری

آمریکا طی ماه‌های گذشته برای تصویب قطعنامه‌ای با هدف تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران تلاش‌های بسیاری کرده و در این زمینه ناکام مانده است. در این شرایط، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور از انتشار نامه «نایف فلاح مبارک» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس که در آن خواسته شده تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید شود، استقبال کرد.

او در توئیتی نامه اعضای شورای همکاری به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را یک بیانیه برجسته به شمار آورد. در واقع اقدام پمپئو در حمایت از نامه ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس نشان می‌دهد که آمریکا در کنار برخی کشورهای منطقه به شدت به دنبال جریان‌سازی علیه ایران هستند. موضع‌گیری دبیر شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر درخواست تمدید تحریم ایران در حالی است که این شورا پس بحران در روابط قطر و همسایگان خود دوقطبی شده و از اختلاف درونی رنج می‌برد. کشورهای قطر، عمان و کویت از عربستان انتقاد می‌کنند و قطر در سطوح بالای سیاسی خود در نشست‌های شورا شرکت نمی‌کند. این شورا در حالی اقدام به صدور بیانیه ضدایرانی می‌کند که قدرت‌های بزرگی همچون روسیه و چین پیش از این نظر خود را اعلام کرده و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را خلاف مقررات و قوانین بین‌المللی دانسته‌اند.

روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت آمریکا برای پیشبرد طرح ضدایرانی خود دستکم نیاز به ۹ رای کشورهای عضو شورای امنیت دارد. این در حالی است که روسیه و چین اعلام کرده‌اند از حق وتو علیه طرح دولت آمریکا که به دنبال تکمیل سیاست فشار حداکثری علیه ایران است، استفاده خواهند کرد. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم در روابط با تهران در یک سطح نیستند. پادشاهی عمان با ایران روابط خوبی دارد. کویت هم با ایران درباره شماری پرونده‌ها و مسائل همکاری می‌کند و قطر هم از جانب کشورهای عربی به همکاری با ایران علیه منافع کشورهای عربی متهم شده است.

به نوشته روزنامه العرب، برخی تحلیلگران معتقدند موضع کشورهای عربی عضو شورای همکاری درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک موضع صوری است که به دلیل نیاز شدید آمریکا برای جمع آوری حامی برای طرح خود درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اتخاذ شده است. صدور موضع صوری از سوی شورای همکاری همانند بیانیه‌های اتحادیه عرب است که جنبه اجرایی به خود نمی‌گیرد و فقط به تریبون موضع گیری و هیاهوها تبدیل شده است.

ایران و توان درون‌زای دفاعی

واقعیت‌ها نشان می‌دهد ایران با تکیه بر ابزارها و ظرفیت‌های گسترده‌ای که در اختیار دارد توان دفاع از خود را در هر شرایطی دارد و تلاش‌های ایذایی آمریکا و برخی کشورهای منطقه تاثیری درباره قدرت تسلیحاتی ایران نخواهد داشت. در حالی که ایران کمترین بودجه نظامی را در میان کشورهای منطقه دارد و نیازهای خود را با توجه به توان داخلی تامین می‌کند اعضای شورای همکاری خلیج فارس، امنیت خود را در گروی عقد قراردادهای تسلیحاتی با کشورهای غربی می‌بینند و با برون‌سپاری امنیتی خود و خرید و انباشت سلاح از ظرفیت‌های همگرایی منطقه‌ای غافل مانده‌اند و همواره از سوی فروشندگان سلاح تحقیر شده‌اند.

روزنامه «رای الیوم» در گزارشی به قلم «محجوب احمد القاهری» نویسنده تونسی به مقایسه توان تسلیحاتی ایران و عربستان پرداخت و نوشت آمریکا در حالی به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است که ترامپ به سردمداران سعودی که سلاح‌هایی بسیاری از آمریکا می‌خرند، تکیه کرده است. «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان درهای خزانه سعودی را برای خرید سلاح از آمریکا گشوده و ترامپ هم در حال فروش سلاح به این کشور است. ترامپ بر این موضوع تاکید می‌کند که اگر حمایت‌های آمریکا نبود هیچ هواپیمای عربستانی نمی‌توانست در آسمان عربستان به پرواز در آید و سعودی‌ها نمی توانستند بیشتر از دو هفته در برابر یمنی ها دوام بیاورند. این در حالی است که ترامپ نمی‌تواند چنین اظهاراتی را درباره ایران بر سر زبان آورد.

عربستان سلاح‌هایی را که از آمریکا خریده است برای قتل مردم یمن و تکه تکه کردن «جمال خاشقچی» به کار برده است. این در حالی است که ایران با استفاده از سلاح‌های بومی از مرزهای خود دفاع می‌کند. ایران از آزادی‌خواهان دفاع می‌کند در حالی که عربستان از منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی دفاع می‌کند. با توجه به این موضوع آمریکا به عربستان اجازه می‌دهد سلاح داشته باشد اما با دستیابی ایران به سلاح مخالف است.

روزنامه «رای الیوم» در گزارشی دیگر به قلم «مزهر جبر الساعد» با اشاره به اقدامات ایذائی آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نوشت ایران درک درستی از تنش خود با آمریکا دارد و برای آینده برنامه‌ریزی کرده است. این کشورها نه تنها در دستیابی به سلاح‌های پیشرفته بلکه در همه عرصه‌ها به دنبال پیشرفت، آزادی تحرک و بومی‌سازی صنایع خود است. با توجه به این اقدامات ایران و همکاری این کشور با چین در زمینه‌های مختلف از جمله نظامی، پافشاری آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

برچسب‌ها کنترل تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 2231 شورای همکاری خلیج فارس پروندهٔ خبری تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کنترل تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 2231 شورای همکاری خلیج فارس کنترل تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 2231 شورای همکاری خلیج فارس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تحریم های تسلیحاتی ایران شورای همکاری خلیج فارس شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۳۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط و نشان ایران برای کشور‌های عربی منطقه | پایگاه خود را در اختیار اسرائیل قرار دهید، پاسخی سخت خواهید گرفت

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکست اسرائیل در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد که نتوانست کشور‌ها را مجاب به صدور قطعنامه یا بیانیه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران به علت اقدام علیه رژیم صهیونیستی کند، اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» حق قانونی جمهوری اسلامی ایران بود و از آنجایی که ما از خودمان دفاع کردیم، اسرائیل موفق نشد که کشور‌ها را وادار به صدور قطعنامه‌ای علیه ایران کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عملیات وعده صادق قدرت بازدارندگی ایران را افزایش داد، گفت: عملیات وعده صادق توان و قدرت بالای جمهوری اسلامی ایران در منطقه را نشان داد. این عملیات کاملاً موفقیت آمیز، پیچیده و برخلاف تصور غربی‌ها بود، چرا که آنان تصور نمی‌کردند ایران از خاک خودش به اسرائیل پاسخ دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملیات وعده صادق نمایش اقتدار ایران بود. بهتر است که اسرائیل و هم پیمانانش دست از ماجراجویی و شیطنت علیه ایران بردارند، چرا که در غیر این صورت پاسخ ایران محکم‌تر و عملیات پیچیده‌تری را علیه آنان انجام خواهیم داد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جنگ طلب نیست و کسانی که چنین ادعای غلطی را مطرح می‌کنند با ایران عناد دارند، تاکید کرد: کشور‌های همسایه و حوزه خلیج فارس مراقب باشند و به این نکته توجه کنند که ایران دیگر رویارویی با اسرائیل را پذیرفته است، بنابراین هر کشوری که به نوعی با این رژیم مشارکت داشته باشد و پایگاه‌های خود را در اختیار اسرائیل قرار دهد، قطعاً شریک اسرائیل تلقی می‌شود و به آنان هم پاسخی پشیمان کننده و سخت می‌دهیم.

مالکی اظهار کرد: توصیه ما به آمریکا و کشور‌های اروپایی هم این است که واقع بینانه عمل کنند و با موضع‌گیری‌های نسنجیده خود باعث یک جنگ تمام عیار در منطقه نشوند.

منبع: مهر

tags # ایران ، خاورمیانه ، اعراب سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • خط و نشان ایران برای کشور‌های عربی منطقه | پایگاه خود را در اختیار اسرائیل قرار دهید، پاسخی سخت خواهید گرفت
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • روسیه: فوری اسرائیل را تحریم کنید | خشم روس‌ها از اتهام همکاری کارکنان آژانس امداد و کار با جنبش حماس
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • دیپلمات سابق ایران: اینکه 10 کشور برای دفع حمله ایران مجبور به همکاری بودند مهم است
  • میدل‌ایست‌آی: نتانیاهو قمار کرد اما ضربت راهبردی از ایران خورد