Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارلمان لیبی در طرابلس اعلام کرد که بررسی علنی یک ابتکارعمل سیاسی فراگیر جهت حل بحران این کشور را آغاز کرده است که شامل پایان مرحله انتقالی از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بر اساس قانون اساسی است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، اسعد الشرتاع، سخنگوی پارلمان لیبی در کنفرانسی خبری گفت که پیش‌نویس این ابتکار عمل ملی که از سوی پارلمان مطرح شده است، برای تحقق چندین هدف از جمله توقف جنگ و توانمندسازی دستگاه‌های دولت برای بسط سیطره خود بر تمامی خاک لیبی، حفظ روند قانون اساسی و دموکراتیک، پایان دادن به مراحل انتقالی و یکپارچه‌سازی نهادهای دولت و دست آخر تحقق ثبات در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الشرتاع خاطرنشان کرد، طرح ابتکار عمل بر مبنای چندین اصل است که مهم‌ترین آنها حرمت نگه داشتن خون لیبیایی‌ها و تلاش برای تحقق یک طرح آشتی ملی فراگیر است و در کنار آن، مد نظر قرار دادن عدم فرار از مجازات به دلیل جنایت‌های صورت گرفته در حق لیبیایی‌ها است.

وی تصریح کرد: بیرون راندن و مبارزه با تروریسم و رادیکالیسم در هر نمودی در وهله دوم قرار دارد. در وهله سوم مخالفت با مداخله‌های خارجی و محدود کردن راه حل در بین خود لیبیایی‌ها با نظارت سازمان ملل مطرح است. در مرحله چهارم به جریان انداختن نظام حکمومتی محلی و نهادینه کردن تمرکززدایی و تضمین عدالت در تقسیم درآمدهاست. پنجم دوری از گفتمان انزجارطلبانه و مخالفت با تحریکات رسانه‌ای است.

الشرتاع خاطرنشان کرد، این ابتکار عمل شامل چندین بُعد از جمله بُعد قانون اساسی و سیاسی، بعد اجرایی، بعد امنیتی و نظامی و بعد اجتماعی است.

وی با بیان اینکه بررسی علنی این طرح سیاسی فراگیر آغاز شده، گفت که این طرح شامل پایان یافتن مرحله انتقالی از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بر اساس قانون اساسی است.

الشرتاع با درخواست از گروه‌های اجتماعی، سیاسی و جوانان برای حمایت از این طرح، عنوان کرد، مسیرهای گفت‌وگوی سیاسی از طریق کمیته‌ها با هماهنگی با هیئت سازمان ملل و نه از طریق طرح‌ها یا دیدارهای فردی اداره می‌شود.

پارلمان لیبی تاکید کرد که فقط این نهاد است که بر اساس قانون اساسی، اجازه نظارت بر عملکرد دولت را دارد.

از سوی دیگر، احمد المسماری، سخنگوی ارتش موسوم به ارتش "ملی" لیبی گفت که آنکارا به تحکیم حضور خود در منطقه غرب لیبی ادامه می‌دهد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هیچ توجهی به خواسته‌های بین المللی مبنی بر ممنوعیت انتقال سلاح به لیبی نمی‌کند.

المسماری در مصاحبه با اسکای نیوز گفت که اردوغان به تقویت حضور ترکیه در منطقه غرب لیبی ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه ترکیه عملیات انتقال تجهیزات نظامی به خاک لیبی را با هواپیما و کشتی‌های تجاری متوقف نکرده است، گفت که اردوغان هیچ توجهی به خواسته‌های بین المللی مبنی بر ممنوعیت انتقال سلاح به لیبی نمی‌کند.

از سوی دیگر، جنگنده‌های وابسته به ارتش ملی لیبی کاروان‌های مسلحی را هدف قرار دادند که تعدادی از مزدوران وابسته به دولت فایز السراج، نخست وزیر دولت وفاق در منطقه وادی بی در غرب شهر سرت سوار بر آنها بودند.

منابع گفتند، این گروه که مزدوران ترکیه‌ای از آنها حمایت می‌کنند، تلاش داشت تا وارد شهر شود و جنگنده‌ها آنها را هدف قرار دادند که به انهدام کامل این مجموعه انجامید.

اما منابع هیچ جزئیاتی در مورد تعداد اعضای این گروه و هدف از ورودشان به این منطقه را ارائه ندادند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران لیبی قانون اساسی ابتکار عمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۳۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) نطق جنجالی نماینده پارلمان بریتانیا در انتقاد از سیاست دوگانه انگلیس

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • قانون اساسی برخاسته از نماز + فیلم
  • قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی
  • (ویدئو) نطق جنجالی نماینده پارلمان بریتانیا در انتقاد از سیاست دوگانه انگلیس
  • فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا
  • ارتش مکتبی و قانون اساسی
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد
  • ◄ مشارکت مردم و ابتکار بخش خصوصی/ نگاهی به پروژه لوکوموتیو GT22
  • ببینید | روایت رفیق دوست از درخواست موشکی ایران از سوریه و لیبی؛ نقش آیت‌الله هاشمی چه بود؟
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان
  • شبه‌نظامیان مستقر در افغانستان منافع اقتصادی پاکستان را هدف گرفته است