Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب:

عبدالباری عطوان تحلیلگر و سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت: بدون آن که بخواهیم به‌تفصیل وارد حوادث و تحلیل‌های ارائه‌شده در مورد مسائل لبنان شویم باید بگوییم که شرایط غلیان فعلی که با استعفا کردن یا اجباربه استعفای دولت حسان دیاب به نقطه خود رسید به‌طور حتم منجر به سقوط شخصیت‌های فاسد فعلی حاکم بر لبنان شده یا حداقل بسیاری از آنها را به زیر خواهد کشید و به‌دنبال آن توافق طایف را که این گروه فاسد را از سال 1989 به قدرت رساند، هم متلاشی خواهد کرد و تمامی زیرمجموعه‌های شکل‌گرفته از آن را هم به‌سوی زوال خواهد برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مردم لبنان خواهان اصلاحات دموکراتیک واقعی برای نظام خود هستند بدون آن که آسیبی به ساختار دولت وارد شود اما متأسفانه ملت تصمیم‌گیرنده اصلی نیست از این رو است که شاهد آن هستیم که قدرت‌های خارجی به‌ویژه آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از طرف‌های همسو با آنها به‌دنبال کپی‌برداری از سناریوی سوریه هستند که 10 سال پیش به اجرا در آمد اما طرح این دار و دسته در سوریه ناکام ماند که البته در لبنان نیز شکست خواهد خورد.

اگر هدف این سناریو در سوریه سرنگونی ساختار حاکم در دمشق بود، اجرای این سناریوی پیشِ‌رو در لبنان به‌دنبال از بین بردن ساختار حزب‌الله و خلع سلاح آن در قالب ادبیات آمریکایی برای اطمینان‌بخشی به رژیم اشغالگر است تا رعب و وحشت را از دل مهاجران شهرک‌نشینش بزداید و نقطه پایان این رژیم را حداکثر ممکن به درازا بکشاند، زیرا مقاومت در لبنان به تهدیدی حیاتی برای این رژیم تبدیل شده است، تهدیدی که نمی‌توان با آن همزیستی کرد.

همان‌طور که در سوریه این سناریو با تظاهرات خشمگینانه در درعا آغاز شد، در لبنان نیز شاهد آغاز مشابهی هستیم، آنچه در تظاهرات و اعتراضات خشمگینانه در بیروت (و در آینده‌ای نزدیک در طرابلس) شاهد آن بودیم خود یکی از شاخص‌های اصلی گام نهادن در این راستا است.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: ما خوب می‌دانیم کشورهایی که ابتدا چه به‌شکل نظامی و چه سیاسی و مالی در بحران سوریه ورود پیدا کردند امروز با بحران‌های اقتصادی (کاهش بهای نفت) و بهداشتی (شیوع ویروس کرونا) و گرفتار در جنگ‌های منطقه‌ای همچون عربستان سعودی و امارات (در یمن) و ترکیه و قطر (در لیبی) هستند اما با این حال وقتی دستور از واشنگتن برای بالا بردن سطح فتنه خونین در لبنان می‌رسد پول‌های لازم برای این نوع جنگ‌ها تأمین می‌شود و در اولویت قرار می‌گیرد و پوشش طایفه‌ای لازم برای آن هم فراهم می‌شود.

عطوان در ادامه درباره آینده خونین لبنان نوشت: امروز دولت دیاب سرنگون شد، فردا نیز رئیس جمهور میشل عون سرنگون می‌شود و بعد هم به‌سراغ سرنگونی رئیس پارلمان خواهند رفت تا کشور وارد خلأ قانونی و دولتی شود که به هرج‌ومرج می‌انجامد و راه را برای دخالت‌های خارجی و جنگ نیابتی هموار می‌کند، این جایگزین از چند ماه پیش آماده شده بود و به همین دلیل است که نگرانی‌ها از احتمال ورود لبنان به یک سرنوشت خونین افزایش پیدا می‌کند.

در بخش دیگری از این تحلیل تأکید شده است: با این حال در لبنان شخصیت‌های ملی با کارآمدی بالا و حکمایی قدرتمند از همه طوایف وجود دارند که می توانند به‌سرعت وارد عمل و مانع ورود کشور به این پرتگاه خطرناک ــ که آمریکا، اسرائیل، فرانسه و برخی از عرب‌ها به‌دنبال کشاندنش به‌سوی آن هستند ــ شوند.

چرا نباید دولت نجات ملی و انتقالی مثلاً به‌ریاست سلیم الحص یا هر شخصیتی که او برمی‌گزیند، تشکیل شود، دولتی که در آن شخصیت‌هایی پاکدست از طوایف مختلف حضور داشته باشند؟!

یا آن که؛ چرا نباید ژنرال امیل لحود ریاست کمیته حقیقت‌یاب ملی را به‌عهده گیرد که دربرگیرنده ژنرال‌هایی از ارتش باشد و کار تحقیق برای مشخص کردن دلایل این انفجار فاجعه‌بار در بندر را به انجام برساند؟

آیا این کمیته نمی‌تواند جایگزینی برای کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی ــ که شک و تردیدها و علامت سؤال‌های متعددی در مورد آنها وجود دارد ــ باشد؟

عطوان در پایان توطئه‌کنندگان علیه لبنان را به فکر بیشتر قبل از اقدام توصیه کرد و نوشت: توصیه من به تمام توطئه‌کنندگان و افرادی که احتمالاً برای اجرای طرح‌های آمریکایی، اسرائیلی و فرانسوی داوطلب می‌شوند آن است که کمی خویشتنداری از خود نشان دهند و تلاش کنند از تجارب اجرای سناریوها در سوریه، عراق و لیبی درس بگیرند و پیش از آن که خود، احزاب، طوایف و کل لبنان را وارد آتش جدیدی که در اتاق‌های سیاه آمریکا و اسرائیل تدارک دیده شده است آن سناریوها را بررسی کنند زیرا حزب‌الله که امروز در سیبل اهداف قرار گرفته است آن حزب‌الله سال 2005 نیست.

 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۴۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش شدید حزب‌الله لبنان به حمله‌های امروز رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌هایی از واکنش خود به حمله‌های عصر امروز رژیم صهیونیستی به ۳ خودرو در شهرک‌های «عین بعال» و «الشهابیه» در جنوب لبنان خبر داد.

اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان تاکید کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان و در واکنش به تعرض‌های دشمن اسرائیلی به روستاهای مقاوم جنوبی و به ویژه تعرض به شهرک‌های عین بعال و الشهابیه و هدف قرارگرفتن غیرنظامیان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۷:۲۵ شامگاه امروز سه‌شنبه شانزدهم آوریل ۲۰۲۴ مقر فرماندهی لشکر شرقی ۷۶۹ در کریات شمونه را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار دادند.

در بیانیه دیگر حزب‌الله لبنان نیز آمده است: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان و در واکنش به تعرض‌های دشمن اسرائیلی به روستاهای مقاوم جنوبی و به ویژه تعرض به شهرک‌های عین بعال و الشهابیه و هدف قرارگرفتن غیرنظامیان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۷:۳۰ شامگاه امروز سه‌شنبه شانزدهم آوریل ۲۰۲۴ مقر یگان رصد هوایی میرون را را با تسلیحات موشکی و توپخانه‌ای هدف قرار دادند.

رسانه‌های عبری زبان نیز از به صدادرآمدن آژیر هشدار در «میرون»، «صفصوفه» و «کریات شمونه» در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که این پنجمین بار طی روز جاری است که آژیر هشدار در منطقه‌های مختلف الجلیل علیا در شمال سرزمین‌های اشغالی به صدا در می‌آید.

از سوی دیگر حزب‌الله لبنان اعلام کرد که دو رزمنده مقاومت اسلامی لبنان به نام‌های «محمود ابراهیم فضل الله» (شادی) متولد سال ۱۹۷۵ میلادی از اهالی شهرک «عیثانا» در جنوب لبنان و «محمد حسین مصطفی شحوری» (جابر) متولد سال ۱۹۹۴ میلادی از اهالی شهرک «الشهابیه» در جنوب لبنان در راه قدس به شهادت رسیده‌اند.

همچنین خبرنگار المیادین از حمله‌های توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به اطراف شهرک‌های «یارون» و «مارون الراس» در جنوب لبنان خبر داد.

کد خبر 6080365

دیگر خبرها

  • تاکید بر اهمیت نقش مقاومت مردم لبنان در تحولات منطقه
  • ژنرال صهیونیست: به جای ایران روی لبنان تمرکز کنید
  • واکنش شدید حزب‌الله لبنان به حمله‌های امروز رژیم صهیونیستی
  • زخمی شدن ۳ صهیونیست در حمله حزب الله لبنان
  • رئیسی: لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
  • بررسی مستندی از زندگی پری صابری/ فیلمی که ساختش ۴ سال طول کشید
  • تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف قرار گرفت
  • شلیک ۱۰۰ موشک توسط حزب الله لبنان به سمت اراضی اشغالی
  • شلیک ۱۰۰ موشک از سوی حزب الله لبنان به سمت اراضی اشغالی
  • حمله حزب الله لبنان به مقر پدافند هوایی رژیم صهیونیستی