Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام محمدهادی نظیری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: هفته جاری در نشستی با روسا و مدیران هیات‌های مذهبی در محل حسینیه امام خمینی(ره) پروتکل‌های بهداشتی برای آنها تشریح شد اما بیشتر مدیران هیات ها با اعلام اینکه توان تامین و تضمین سلامت عزداران را ندارند از برگزار نکردن این مراسم خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ هیات ثبت شده و ۷۰۰ هیات ثبت نشده در استان همدان وجود دارد که تاکنون ۹۷ هیات با مراجعه به سامانه پیش بینی شده نسبت به ثبت درخواست برگزاری مراسم اقدام کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی از روستانشینان دسترسی به اینترنت ندارند و این افراد با مراجعه به اداره تبلیغات اسلامی در شهرستان ها می توانند درخواست خود را مکتوب ارائه دهند.

حجت الاسلام نظیری گفت: در زمینه عزاداری برای محرم دچار دوگانگی بودیم چرا که در گام نخست برگزاری مراسم سید الشهدا جزو اعتقادات ریشه دار در فرهنگ شیعه بوده از سوی دیگر حفظ سلامت مردم بسیار با اهمیت است.

وی ادامه داد: بنابراین دبیرخانه کمیته، امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعملی برای برگزاری مراسم عزاداری با حفظ سلامت مردم تهیه کرد تا با بهره گرفتن از ظرفیت دستگاهها و مردم بتوان نیاز مردم در بخش برگزاری مراسم عزاداری با در نظر گرفتن سلامت عزاداران پاسخ داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه حفظ سلامت مردم در برگزاری مراسم عزاداری جزو خطوط قرمز ما است افزود: هر آنچه که در ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسم محرم پیش بینی شده برای ما حجت است.

حجت الاسلام نظیری تاکید کرد: هر متولی هیات، مُبلغ، مداح و برگزار کننده مراسم اگر می بیند نمی‌تواند دستورالعمل های بهداشتی را رعایت و سلامت عزاداران را حفظ کند بهتر است مراسمی برگزار نکند چرا که حفظ سلامت عزاداران حسینی یک تکلیف شرعی و بر عهده مسوول هیات است.

وی ادامه داد: برخی از عزاداران حسینی در مکان های مسقف اقدام به عزاداری کرده که باید این مکان ها از نظر شرایط بهداشتی به تایید کارشناسان شبکه بهداشت برسد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: در صورت تایید شرایط مکانی از سوی کارشناسان بهداشت مراسم عزاداری حداکثر به مدت یک ساعت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده مستمر از ماسک و فاصله ۲ متر از یکدیگر، برگزار شود.

حجت الاسلام نظیری اظهار داشت: در صورت گنجایش ۱۰۰ نفری یک مکان باید ۲۵ درصد یعنی ۲۵ نفر در این محل حضور یافته و مراسم عزاداری بدون برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی باشد.

وی بیان کرد: چنانچه بعد از برگزاری نماز جماعت عزاداری صورت گیرد نیز باید مجموع آغاز تا پایان مراسم شامل اقامه نماز، منبر و برگزاری روضه و عزاداری بیش از یک ساعت طول نکشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان اضافه کرد: تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری بوده که در این صورت مدت زمان برگزاری مراسم حداکثر ۲ ساعت و به همراه سینه زنی و زنجیر زنی است.

حجت الاسلام نظیری بیان کرد: زنجیرهای مورد استفاده در عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) باید شخصی باشند و در صورت استفاده از زنجیر هیات باید ابتدا آن را ضدعفونی کرده و تا پایام عزاداری محرم فقط این زنجیر در اختیار یک نفر باشد.

وی ادامه داد: استفاده از طبل و سنج در دسته های عزاداری ممنوع بوده و مراسم باید به صورت سینه‌زنی، زنجیر زنی و سقایی بدون نقل مکان از یک مکان به مکان دیگر و به صورت ساکن برگزار شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان اظهار داشت:  برای روزای تاسوعا و عاشورا درصدد مکان یابی برای حضور دسته های عزداری هستیم تا در همان محل به صورت ثابت و بدون نقل مکان به عزاداری بپردازند.

حجت الاسلام نظیری افزود: برگزاری برخی مراسم های خاص نظیر مراسم شیرخوارگان حسینی ممنون بوده و مراسم روز سوم عاشورا که جزو رسوم مخصوص شهر همدان است نیز برگزار نمی شود.

وی گفت: هیات‌ها باید نسبت به ضدعفونی و گندزدایی کردن محل، جلوگیری از ورود افراد کهنسال، خردسال و افراد دارای بیماری زمینه اقدام کنند و حداکثر زمان پیش بینی شده برای پایان مراسم ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه بوده تا موجب آزار و سلب آسایش از مردم نشود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری همدان نیز اظهار داشت: تمامی برنامه‌های این استان را با وحدت و هماهنگی پیش برده و در این استان بر روی مسائلی نظیر تفرقه، حاشیه سازی، حب و توجه به نفسانیات بسته شده است.

مصطفی آزادبخت با بیان اینکه برای پشت سر گذاشتن ویروس کرونا نیازمند همکاری و تعامل رسانه ها هستیم افزود: دین مبین اسلام دینی پویا و کاملی است و برای همه مسائل اجتماعی نسخه ای پیچیده است در زمینه مراسم های عزاداری نیز برگزاری این آیین ها با حفظ سلامت مردم مورد تاکید است.

وی اضافه کرد: کادر درمان و پزشکان در ۶ ماه گذشته همانند رزمندگان دفاع مقدس با تلاش شبانه روز سعی در مهار کرونا داشتند و در این مسیر به شهادت هم رسیدند و ما قدردان تلاش و دلسوزی این عزیزان هستیم .

معاون استاندار همدان بیان کرد: دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان وابستگی شدیدی به ائمه اطهار و امام حسین(ع) دارند اما امسال باید علاوه بر عزاداری رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پیش بینی شده را مدنظر قرار دهند.

آزادبخت با عنوان اینکه بیشتر عزاداران حسینی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می کنند تاکید کرد: به معدود افرادی که نسبت به این موضوع توجهی ندارند تذکر داده و در صورت تکرار، برخورد قهری و قضایی با آنها می‌شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا ماه محرم همدان استانداری همدان سازمان تبلیغات اسلامی عاشورا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ماه محرم همدان استانداری همدان سازمان تبلیغات اسلامی عاشورا ویروس کرونا ماه محرم همدان استانداری همدان سازمان تبلیغات اسلامی عاشورا مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان برگزاری مراسم عزاداری حجت الاسلام نظیری حفظ سلامت مردم پیش بینی شده هیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۴۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر عزاداری زن فلسطینی، عکس خبری برگزیده سال شد

 

ادامه تصاویر را از اینجا ببینید

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • تصویر عزاداری زن فلسطینی، عکس خبری برگزیده سال شد
  • افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می‌شود
  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • برگزاری مجمع هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود
  • مراسم رژه روز ارتش در قزوین و همدان
  • مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های اساسی به یک درصد کاهش یافت
  • آمادگی میزبانی از تمامی رویدادهای مهم ورزشی را داریم
  • آمادگی ایجاد کمپ بین‌المللی کاراته کشور در همدان را داریم