Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، علی خاکی صدیق در همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید -۱۹ که به‌صورت مجازی برگزارشد، اظهار داشت: در آموزش عالی نیاز به بازنگری قوانین آموزشی، انعطاف‌پذیری در قوانین آموزشی و استفاده از شیوه‌های نوین در آموزش هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بحران کرونا می‌تواند تبدیل به فرصت شود و دانشگاه‌ها دانشجویان بین‌المللی بیشتری را جذب کنند، ادامه داد: نظام آموزشی پیش از بحران کرونا و ورود به آموزش مجازی بسیار غیرقابل انعطاف و به شدت سنتی بود و تمایل به تغییر نیز یا دیده نمی‌شد یا بسیار کند بود.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: طبق سئوالی که یونسکو از تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سراسر دنیا کرد مبنی بر اینکه آیا کرونا دانشگاه شما را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر؟ فقط یک دانشگاه در آفریقا اعلام کرد که تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته است.

خاکی صدیق در ادامه گفت: ۱۰ درصد دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند تحت تاثیر کرونا هستند، ولی دانشگاه را باز نگه داشته‌اند، ۳۰ درصد اعلام کرده بودند که دانشگاه نیمه باز است و ۵۹ درصد تمام فعالیت‌های خود را تعطیل کرده بودند. همچنین ۶۷ درصد اعلام کردند که ما آموزش مجازی را دنبال کرده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه دانشگاه‌های ایران جزو گروهی است که آموزش مجازی را دنبال کرده است، خاطرنشان کرد: نیاز است آسیب‌های ناشی از کرونا را به حداقل برسانیم، کاستی‌ها را جبران کنیم، دانشگاه‌ها را به سمت آموزش مجازی سوق دهیم و تداوم آموزش مجازی را در صورت ادامه بحران کرونا در دستور کار قرار دهیم.

خاکی صدیق ادامه داد: در زمان بحران کرونا با توجه به شرایط، اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شد و دانشگاه‌ها تفویض اختیار شدند و هر کدام از آنها نسبت به امکانات، بافت فرهنگی و جمعیت نسبت به آموزش مجازی تصمیم‌گیری کردند زیرا نمی‌توان با یک نسخه واحد درخصوص این تعداد موسسه آموزشی تصمیم‌گیری کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: آموزش مجازی در دوران کرونا یک کار تیمی بود که همه توانستیم به خوبی آن را انجام دهیم. همچنین در حوزه امتحانات نیز دانشگاه‌ها بسیار خوب عمل شد. در سال تحصیلی آینده، محوریت با آموزش الکترونیکی است که ترکیبی از مجازی و حضوری یا به طور کلی مجازی است و امکان آموزش حضوری وجود ندارد.

خاکی صدیق تصریح کرد: با توجه به تجربه ۶ ماهه؛ سه اقدام را باید انجام دهیم اینکه پس از عبور از بحران کرونا، یادگیری الکترونیکی و آموزش ترکیبی را در آموزش عالی تدوین کنیم و به سمت آموزش الکترونیکی به‌صورت گسترده‌تر با ارائه مدرک رسمی برویم. همچنین در دوره‌های خاص حرفه‌ای یادگیری الکترونیکی را وارد کنیم.

وی به چالش‌هایی که در آینده پیش روی آموزش مجازی است، اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود کیفیت آموزش مجازی افزایش پیدا کند و بخشی از آن مثل دسترسی به اینترنت توسط نهاد مربوطه تقویت شود. همچنین ارائه مطالب و محتواهای خوب و تعاملی که در بستر الکترونیکی صورت می‌گیرد، کیفیت بهتری داشته باشد و در نهایت نیاز است عملکرد دانشگاه‌ها در آموزش مجازی ارزیابی شود.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم انجام شود که در ترم گذشته به این موضوع کمتر توجه شد، چالش دیگر اینکه جذب دانشجویان بین‌المللی بر بستر آموزش الکترونیکی است که یکی از موضوعات مهم در زمینه اقتصاد آموزش در دنیا است و ما نباید از این موضوع غافل شویم؛ زیرا کرونا می تواند تبدیل به فرصت شود که دانشجویان بین‌المللی بیشتری را جذب کنیم.

همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید -۱۹ با مشارکت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن علمی یادگیری الکترونیکی و به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از ۲۱ تا ۲۳ مردادماه ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

گفتنی است افتتاحیه این همایش با حضور دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر رئیس کارگروه آموزش عالی در دوران کرونا، دکتر فرهاد یزدان دوست رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ناصر مزینی دبیر علمی همایش و علی اکبر صفوی رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران برگزار شد.

کد خبر 4997127 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: علی خاکی صدیق وزارت علوم تحقیقات و فناوری ویروس کرونا ویروس کرونا آزمون کارشناسی ارشد سازمان سنجش دانشگاه های علوم پزشکی مرکز سنجش آموزش پزشکی پروتکل های بهداشتی دانشگاه آزاد اسلامی کنکور 99 وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمد مهدی طهرانچی آزمون دکتری تخصصی آزمون دستیاری توزیع کارت ورود به جلسه آزمون دکتری تخصصی گروه پزشکی معاون آموزشی وزارت علوم یادگیری الکترونیکی آموزش الکترونیکی بحران کرونا آموزش مجازی آموزش عالی دانشگاه ها خاکی صدیق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۴۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم

رییس دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه این نظام جمهوری اسلامی حق دارد دانشگاهی داشته باشد که دانشجویان متناسب با ارزش‌های خود تربیت کند، گفت: در حوادث ۱۴۰۱ حتی یک مورد بی‌احترامی به نظام از سوی دانشجویان ندیدیم.   به گزارش ایسنا، احمد چلداوی در نشست خبری که امروز در ساختمان معاونت پژوهشی دانشگاه شاهد برگزار شد، به تحصیل بیش از ۶۰۰۰ دانشجو در سطوح مختلف در دانشگاه اشاره کرد و گفت: جمعیت دانشجویی این دانشگاه متشکل از ۵۰ درصد دختر و ۵۰ درصد پسر است. همچین تعداد ۳۴۴ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد مشغول تدریس هستند.   رییس دانشگاه شاهد با بیان اینکه در حال حاضر سرانه متوسط مقالات بین المللی این دانشگاه  ۱/۵ مقاله به ازای هر استاد است، اظهار کرد: در حوزه پژوهش نیز بودجه پژوهشی دانشگاه شاهد ۱۰ برابر شده است و پژوهانه اساتید نیر به همین میزان افزایش یافته است.   وی همچنین از راه اندازی یک‌هزار متر مربع مرکز نوآوری و  مرکز رشد دانشگاه شاهد خبر داد و گفت: قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در طول دو سال اخیر ۱۷ برابر و مبلغ آن نیز ۱۴ برابر شده است.   رییس دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه این دانشگاه وابسته بنیاد شهید است، افزود: پذیرش دانشجو در این دانشگاه به واسطه کنکور سراسری و به صورت غیر متمرکز است و چهار برابر ظرفیت دانشجو به این دانشگاه معرفی که با برگزاری مصاحبه دانشجویان نهایی پذیرش می‌شوند.   چلداوی گفت: خوابگاه متاهلی نداشتیم و در اولین اقدام یک خوابگاه ۳۳ واحدی در مرحله تدوین نقشه است که در محوطه دانشگاه احداث خواهد شد. همچنین در سال جاری ۲۰ هزار مترمربع به فضای آموزشی دانشگاه در حوزه پزشکی اضافه خواهد شد که احداث آن از خرداد ماه آغاز می‌شود.   وی با بیان اینکه دانشگاه شاهد سیاست زده نیست، اما منفعل سیاسی هم نیست، گفت: در حوادث ۱۴۰۱ حتی یک مورد بی‌احترامی به نظام در بین دانشجویان این دانشگاه ندیدیم و دانشجویان درگیر مسائل نشدند، در واقع نظام جمهوری اسلامی حق دارد دانشگاهی داشته باشد که دانشجویان متناسب با ارزش‌های خود تربیت کند و دانشگاه شاهد همان دانشگاه مورد نظر است.   عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: تعداد زیادی گردهمایی دانشجویی داشتیم و مناظره‌های سیاسی برگزار کردیم و در دو سال اخیر ۸۹۹ عنوان برنامه تشکل‌ها برگزار کردند.   رئیس دانشگاه شاهد در ادامه با اشاره به واگذاری دیپلماسی علمی جبهه مقاومت به این دانشگاه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: براساس این ماموریت داشگاه شاهد باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهد که سال گذشته ۵۰ دانشجو را از کشورهای مختلف مقاومت بورسیه کردیم و امسال نیز این تعداد افزایش خواهد یافت که در رشته‌های مختلف دانشجویان ۱۸ کشور را جذب و تربیت خواهیم کرد.   وی خاطرنشان کرد: بودجه این ماموریت به صورت جداگانه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به دانشگاه شاهد اختصاص داده شده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حمایت اینفلوئنسرهای فضای مجازی از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین به سبک خاص+ فیلم
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد
  • نگاه ویژه به ارتقای شاخص‌های آموزشی در سفر رئیس‌جمهور به سمنان
  • بهترین آموزشگاه تعمیرات پکیج در تهران
  • جنگ غزه کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا را مجازی کرد
  • یاد گرفتن زبان انگلیسی باید در چه سنی انجام شود؟
  • هزینه ۳ میلیونی مرحله مصاحبه برای استخدام آموزگار!