Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی گفت: تاکنون ۴۳ بنگاه اقتصادی در این زمینه شناسایی شده و ممکن است این رقم افزایش یابد. ۹ پرونده از این تعداد به استان منتقل شده و با انتقال ۵ مورد دیگر نیز موافقت لازم صورت گرفته است. همچنین با انتقال ۱۲ پرونده دیگر مخالفت شده ‌است.

جعفر احسانی‌مهر امروز، ۲۲ مرداد ماه، در نشست خبری سازمان امور مالیاتی با اصحاب رسانه با موضوع فرهنگ خوداظهاری و فرآیند تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی اظهار کرد: ما در یک نبرد اقتصادی قرار داریم و تهاجم‌ها و جنگ‌های زیادی را از ابتدای انقلاب پشت سر گذاشته‌ایم که خوشبختانه در برخی از این عرصه‌ها پیروز و موفق شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون نبرد پیش روی ما در عرصه اقتصادی است.

وی افزود: در دوران جنگ نیز شاهد اعمال چنین تحریم‌هایی حتی شدیدتر بودیم. آن زمان حتی سیم خاردار که یک وسیله دفاعی و نه تهاجمی است، به ایران داده نمی‌شد. در حال حاضر نیز دشمن بهترین کار را تهاجم به منابع اقتصادی ما دانسته ‌است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی با اشاره به انواع فرارهای مالیاتی بیان کرد: مالیات یک هزینه اجتماعی است که هر فرد برای اداره مملکت پرداخت کرده و تجمیع آن در اختیار حاکمیت قرار می‌گیرد. افراد به سه شکل فرار مالیاتی می‌کنند. گروه اول کسانی هستند که در سامانه امور مالیاتی ثبت‌ نام نکرده و شناسایی نشده‌اند. گروه دوم کسانی هستند که ثبت‌نام کرده و شناسایی شدند اما اظهارنامه غیرواقعی ارائه می‌دهند. گروه سوم نیز کسانی هستند که علی‌رغم تمکن مالی، رغبتی به پرداخت بدهی مالیاتی خود ندارند.

ترغیب به عدم پرداخت مالیات مانند تهاجم به سکوهای نفتی است

وی ادامه داد: ترغیب افراد به عدم پرداخت مالیات مانند این است که سکوهای نفتی ما مورد تهاجم واقع شود. افرادی که ترغیب به عدم پرداخت مالیات می‌کنند، زمینه کسب سود برای یک فرد را فراهم نمی‌کنند بلکه باعث زیان همگان خواهند شد.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی در خصوص روش تعیین درآمد مشمولان مالیات در سال ۹۸، تصریح کرد: در حال حاضر آمار عملکرد سال ۹۸ را مانند سال‌های پیشین به صورت علی‌الراس در اختیار نداریم اما به طور کلی روش‌های تعیین درآمد مشمولان مالیات، به موجب ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم تغییرات خوبی داشته است. در این روش مودی، اظهارنامه تنظیم می‌کند و پس از ارائه، اطلاعات اظهارنامه با اطلاعات موجود در سامانه مالیاتی تطبیق داده‌ شده و در نهایت اظهارنامه برآوردی برای مودی ارسال می‌شود.

احسانی‌مهر خاطرنشان کرد: همکاری‌های بسیار خوبی در سطح استان در این زمینه انجام شده است. در حال حاضر فعالان اقتصادی بسیار بهتر از قبل با ما همکاری می‌کنند؛ این یعنی شرایط کنونی را به خوبی درک کرده‌اند. امیدواریم این توطئه دشمن نیز خنثی شود و به نتایج خوبی برسیم.

وی اضافه کرد: تمدید فرصت تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا پایان مرداد ماه که پیش از این بی‌سابقه بوده‌، فرصت خوبی برای آن دسته از مشاغل ایجاد کرده که می‌خواهند از مالیات مقطوع استفاده کنند. از مودیان تقاضا می‌کنیم که این کار را به روزهای آخر موکول نکنند تا ازدحام ایجاد نشود زیرا این موضوع مغایر با شرایط کرونایی کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در خصوص مالیات هوشمند گفت: نحوه دریافت مالیات هوشمند اینگونه است که به موجب ماده ۱۶۹، تمام اطلاعات و ریزداده‌هایی که قانون‌گذار مودی را مکلف کرده‌، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. موضوع هوشمندسازی هم در این برهه از عملیات خوداظهاری اتفاق خواهد افتاد و این اطلاعات در اختیار سامانه قرار خواهد گرفت. امیدواریم که در سال ۹۹ بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند اتفاق بیافتد.

احسانی‌مهر با اشاره به مالیات بر خانه‌های خالی عنوان کرد: موضوع مالیات بر خانه‌های خالی مساله جدیدی نیست و شاید شرایط موجود کشور، اهمیت آن را افزایش داده ‌است. در دوره‌های قبل، قانون‌گذاران به دنبال این بودند که ابزاری برای کنترل سیاست‌های مالی و پولی کشور داشته ‌باشند. مالیات یک ابزار کنترلی برای دولت‌هاست تا بتوانند سیاست‌های پولی و مالی خویش را تنظیم کنند. بنابراین تنها هدف دریافت مالیات درآمدزایی نیست.

وی بیان کرد: به موجب قانون مقرر شده خانه‌های خالی به موجب قانون عملکرد، درصدی را پرداخت کنند و اگر کسی واحد مسکونی خود را پس از یک سال خالی نگه داشته، لازم است مالیات پرداخت کند. مالیات اجاره‌داری براساس ارزش اجاری ملک تعیین می‌شود. این ابزار در گذشته از دید قانون‌گذاران آنچنان کارا نبوده و امروز مسئولان درصدد این هستند که اصلاحاتی در آن اعمال کنند. لازمه اجرای این طرح این است که اطلاعاتی در دست داشته‌ باشیم. تا امروز این سامانه به صورت رسمی در اختیار ما قرار نگرفته اما یقینا تا پایان سال ۹۹ این اتفاق رخ خواهد داد.

بیش از ۵۴ درصد پزشکان دستگاه کارتخوان خود را ثبت کرده‌اند

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی با اشاره به طرح اخذ مالیات‌های پزشکی تصریح کرد:  خوشبختانه درصد خوبی از جامعه پزشکی همکاری‌های لازم را داشته‌ و بیش‌ ‌از ۵۴ درصد آنان دستگاه کارتخوان خود را ثبت کرده و شناسه مالیاتی بابت دستگاه درخواست کرده‌اند. این موضوع ادامه پیدا خواهد کرد اما در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا توجه بخش درمان معطوف به بیماری و مهار آن شده است.

احسانی‌مهر گفت: در دنیا سهم صنعت ۳۰.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده که این نسبت در کشور ما ۲۷ درصد و در استان ۱۰.۵ درصد است. همچنین سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی کشورها به طور میانگین بیش از ۶۳ درصد است. سهم این بخش در ایران ۵۱ درصد و در استان خراسان رضوی ۷۷.۵ درصد بوده که از میانگین جهانی بالاتر است. بخش کشاورزی نیز در دنیا ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده که این نسبت در کشور ما ۱۳ و در استان خراسان ۱۲ درصد است.

وی افزود: سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه‌یافته ۱۵ درصد بوده اما مالیات در تولید ناخالص داخلی کشور تنها سهمی معادل یک‌سوم میانگین جهانی را داراست. البته ۷۷.۵ درصد سهم تولید ناخالص داخلی استان به خدمات بازمی‌گردد. در حال حاضر با مشکلات و معضلاتی که اخیرا با توجه به شیوع ویروس کرونا برای این بخش به‌ وجود آمده، بسیاری از این اماکن که پیش از این گردش مالی زیادی ایجاد می‌کردند، وضعیت مطلوبی ندارند.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در خصوص بنگاه‌های اقتصادی که مالیات خود را به خارج از استان می‌پردازند، عنوان کرد: به موجب قانون برنامه ششم، باید پرونده مالیاتی واحدهای تولیدی و معدنی هر استان در همان استانی محل استقرار واحد مورد بررسی قرار گیرد. در سال ۹۹رویه این است که هرچه تلاش مالیاتی افزایش یابد، جذب اعتبارات استانی نیز افزایش خواهد یافت.

میزان فرار مالیاتی به اقتصاد زیرزمینی بستگی دارد

در ادامه محمد آرانیان، معاون حسابرسی درآمدهای مالیاتی جنوب مشهد اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی، در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: اخیرا اصلاحاتی در قانون مزبور توسط مجلس انجام شده و این قانون هم‌اکنون در مرحله بررسی توسط شورای نگهبان است که تایید قانون توسط این شورا مقداری به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: در اصلاحیه اخیر این قانون ضرب‌العجل دریافت مالیات از منازل خالی به صورت ماهانه شده و در صورتی که خانه‌ای بیش‌ از چهار ماه خالی بماند، به ازای هر ماه مشمول مالیات قرار می‌گیرد. براساس این قانون از سال اول معادل ۶ برابر، از سال دوم معادل ۱۲ برابر و از سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر ارزش اجاری هر ملک مالیات دریافت می‌شود. علت اصلاح این قانون این است که قانون‌گذار ضمانت اجرایی این قانون را بالا ببرد تا نگه‌داشتن خانه‌های خالی، برای افراد صرفه اقتصادی نداشته‌ باشد.

آرانیان با تاکید بر استفاده از پایانه فروشگاهی در قانون بودجه عنوان کرد: قانون بودجه ۹۸ مشاغل پزشکی، پیراپزشکی و... را مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی کرده است. قانون‌گذار مجددا در قانون بودجه ۹۹ بر این امر صحه گذاشت و دو شغل وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده را در بند ۳ تبصره ۶ به این مشاغل اضافه کرد. بر این اساس کسانی که از این موضوع استنکاف می‌کنند، یقینا همان کسانی هستند که نمی‌خواهند درآمدشان شفاف شود و مالیات واقعی را پرداخت کنند. در این چارچوب سازمان امور مالیاتی از سیستم دریافت مالیات به شیوه خوداظهاری خارج شده و در قالب قوانین و تکالیف تخلفات را مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

معاون حسابرسی درآمدهای مالیاتی جنوب مشهد اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در خصوص برآورد فرار مالیاتی در کشور بیان کرد: میزان فرار مالیاتی به اقتصاد زیرزمینی بستگی دارد. پژوهش‌هایی در این خصوص در سطح کشوری انجام شده‌ اما این پژوهش‌ها برش استانی نداشته است؛ بنابراین برآورد میزان فرار مالیاتی در استان‌های مختلف متفاوت است. طبق پژوهش‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود ۲۰ درصد اقتصاد کشور زیرزمینی باشد و چیزی بین ۲۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد.

حدود ۷ درصد از درآمدهای مالیاتی اداره کل در سال ۹۸ از محل جریمه‌های ناشی از فرار مالیاتی بوده است

در بخش دیگری از این نشست، رفیعی، مسئول حراست اداره کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی، در خصوص مقایسه میزان تولید ناخالص داخلی با فرار مالیاتی اظهار کرد: استان خراسان رضوی سه درصد از وصول مالیاتی کل کشور را بر عهده دارد؛ در حالی ‌که طبق آمار حدود ۶ درصد کل جمعیت و ۸ درصد تولید ناخالص داخلی در این استان صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: سال ۹۸ طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده حدود ۷ درصد از درآمدهای مالیاتی اداره کل از محل فرار مالیاتی بوده است. با رسیدگی به میزان ارزش افزوده کسانی‌که فرار مالیاتی آن‌ها مشخص شده‌، امیدواریم در سال ۹۹ بتوانیم این رقم را به ۲۰ درصد از درآمدهای مالیاتی استان با همکاری کارگروه‌های ویژه‌ای که تحت نظارت اداره کل کار خود را انجام می‌دهند، برسانیم.

مسئول حراست اداره کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی در خصوص آمار کلاهبرداری‌های مالیاتی در استان گفت: اولین و آخرین دلیل کلاهبرداری‌های مالیاتی که در استان صورت گرفته‌، عدم آگاهی مودی از قوانین مالیاتی بوده و متاسفانه کسانی که اطلاعی از نوع و اشکال پرونده داشتند و هیچ‌گونه ارتباطی با سازمان مالیاتی نداشتند، به مودی نزدیک شدند و توانستند با اغفال مودی از عدم اطلاع او سوءاستفاده کرده و مقادیری از مودی اخذ کنند که تاکنون در استان تنها دو مورد از این نوع کلاهبرداری به مراجع قضایی گزارش شده ‌است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی ماليات فرار مالیاتی سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در خصوص تولید ناخالص داخلی درآمدهای مالیاتی کسانی هستند دریافت مالیات خانه های خالی فرار مالیاتی حال حاضر سال ۹۹ سال ۹۸ ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۵۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تور مالیات؛ ملک ۶۵ هزار متر مربعی «امیرمنصور آریا» در تملک دولت قرار گرفت

با همکاری قوه قضاییه و دولت، یکی از املاک متعلق به گروه امیرمنصور آریا به مساحت بیش از ۶۵ هزار متر مربع در بزرگراه فتح تهران به منظور دریافت معوقات مالیاتی این گروه به مزایده گذاشته و تعیین تکلیف شد.

به گزارش ایسنا، پس از حدود ۱۳ سال از تشکیل پرونده مه‌آفرید خسروی ملقب به امیرمنصور آریا به اتهامات متعدد از جمله اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی بانک صادرات، تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی بانک ملی، زمین‌خواری در کیش و دیگر اتهامات، سرانجام پرونده مالیاتی این گروه تعیین تکلیف شد.

آنطور که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده با گذشت بیش از ۳۰۰۰ روز از تعویق وصول حقوق بیت‌المال از شرکت‌های متعلق به گروه امیرمنصور آریا، مشتمل بر ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی و با بدهی بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال، سرانجام برابر احکام نمایندگی صادره از دادگستری استان گیلان و دادسرای تهران مراحل شناسایی، بازداشت و مزایده پلاک ثبتی مرغوب این شرکت‌ها به مساحت بیش از ۶۵ هزار متر مربع واقع در بزرگراه فتح تهران انجام شد.

این پلاک ثبتی در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲ به تملک دولت درآمد.

با این اقدام می‌توان گفت یکی از پرونده‌های معوقات کلان نظام مالیاتی کشور با همکاری قوه قضاییه و پیگیری‌های سازمان امور مالیاتی کشور مختومه شد.

دیگر خبرها

  • ۱۲ هزار پرونده تخلف اقتصادی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲
  • انتقال پرونده مالیاتی ۹ شرکت تولیدی به اداره مالیات استان قزوین
  • تور مالیات؛ ملک ۶۵ هزار متر مربعی «امیرمنصور آریا» در تملک دولت قرار گرفت
  • امیرمنصور آریا در تور مالیات افتاد
  • انتقال ۹ پرونده مالیاتی شرکت تولیدی به اداره مالیات قزوین
  • شناسایی و تشکیل پرونده برای 12 مظنون به فرار مالیاتی
  • ابر بدهکاران مالیاتی نقره داغ شدند
  • مجازات فرار مالیاتی چیست؟
  • مالیات دهندگان بخوانند! / مجازات فرار مالیاتی چیست؟
  • فرار مالیاتی چه مجازاتی دارد؟