Web Analytics Made Easy - Statcounter

درگیری ها میان ارتش جمهوری آذربایجان و ارتش ارمنستان همچنین ناتوانی و شکست کامل میانجیگران بین المللی برای حل مسالمت آمیز مناقشه میان این دو کشور قفقاز جنوبی و نیز از واقعیت دور بودن باکو و ایروان در رسیدن به توافق در حل مناقشه قره باغ را به نمایش گذاشت.

  مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری های نظامی تبدیل و تا ماه می سال ۱۹۹۴ ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  بر اثر این مناقشه که صدها تن از هر دو طرف جان خود را از دست دادند، منطقه قره باغ  کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن تحت تصرف نیروهای ارمنی درآمد.

 در ماه می سال ۱۹۹۴ میلادی با دخالت گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که در سال ۱۹۹۲ میلادی با هدف برقراری صلح  میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاسیس شده بود، رژیم آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد و با وجود این که آمریکا، روسیه و فرانسه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در این گروه میانجی را بر عهده دارند، تلاش های ۲۸ ساله این گروه  برای پایان دادند به این مناقشه تا به حال هیچ نتیجه ای نداشته است.

  درگیری های اواخر تیر ماه گذشته نیروهای ارمنستان و جمهوری آذرایجان در مسیر شهرستان مرزی "تاووز " این کشور بزرگترین عملیات نظامی پس از درگیری های ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میان  نیروهای این دو کشور که در جریان آن دهها تن از هر دو طرف جان خود را از دست دادند، به شمار می رود.

  در حال حاضر هرچند آرامش نسبی میان دو  کشور حاکم است ولی هر دوطرف یکدیگر را به نقض آتش بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ و نقاط دیگر مرز مشترک دو کشور متهم می کنند.

  این در حالی است که پس از این درگیری ها، دوم مرداد ماه جاری رزمایش مشترک نیروهای هوایی روسیه و ارمنستان در خاک این کشور آغاز شد و وزارت دفاع ارمنستان هدف از این برنامه نظامی مشترک را تمرین روش های مقابله با پهپادهای تجسسی و مسلح عنوان کرد.

  این رزمایش مشترک با استفاده از جنگنده های روسیه و ارمنستان و نیز سامانه های دفاع هوایی دو کشور اجرا شد.

  همچنین ۸ مرداد ماه جاری تمرین نظامی مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان با حضور واحدهای مختلف ارتش دو طرف در چند منطقه جمهوری آذربایجان در حال برگزاری است.

 به گزارش وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، این تمرین نظامی گسترده تاکتیکی با حضور واحدهای نیروی زمینی و هوایی و با استفاده از خودروهای زره پوش، توپخانه، هواپیماهای نظامی و سامانه های دفاع  هوایی دو کشور در باکو، نخجوان، گنجه، کوردمیر و یولاخ برگزار شد.

 پس از درگیری های" تاووز" و رویدادهای اخیر و با توجه به تحرکات نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان با حضور دیگر کشورها، می توان به این نتیجه رسید که طرفین مناقشه از رسیدن به صلح برای پایان دادن به مناقشه فیمابین خیلی دور هستند.

پس از درگیری های اخیر در منطقه مرزی "تاووز"، خشونت های بروز کرده میان جوامع آذربایجانی و ارمنی در برخی کشورهای خارجی نشان داد که خصومت میان جامعه هر دو کشور نسبت به یک دیگر در چه سطح عمیقی قرار دارد و این درحالی است که میانجیگران بین المللی یکی از راههای حل مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان را ایجاد جو اعتماد میان جوامع دو کشور می دانند.

 در جمهوری آذربایجان بر این باورند که موضع گیری های تند دولت فعلی ارمنستان و حاضر نبودن آن بر مصالحه و گذشت نتیجه بروز این تنش و درگیریها میان دو کشور می باشد و همچنین روش های نظامی تنها راه آزاد سازی سرزمینهای این کشور از کنترل نیروهای ارمنی در قره باغ است.

  این در حالی است که پس از این درگیری ها میانجیگران بین المللی نوعی موضع منفعل اتخاذ کرده و هیچ تلاش محسوس از سوی آنها در راستای دعوت طرفین مناقشه به پشت میز مذاکرات مشاهده نمی شود.

  با این حال پیشنهاد اخیر "ریچارد هوگلاند" نماینده سابق آمریکا در گروه میانجی مینسک مبنی بر این که منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان که در حال حاضر در کنترل نیروهای ارمنی می باشد، تحت الحمایه سازمان ملل متحد قرار گیرد، موجب واکنش منفی در محافل سیاسی جمهوری آذربایجان شد.

 "فرهاد میرزایوف" کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان در این ارتباط به رسانه های جمهوری آذربایجان گفت که تا به حال در هیچ سرزمینی که تحت الحمایه سازمان ملل متحد قرار گرفتند، صلح  و ثبات برقرار نشده و ابرقدرتها با واگذاری کنترل موقت به این سرزمینها  به سازمان ملل متحد در واقع در مراحل بعدی مقدمات استقلال این سرزمینها را فراهم می کنند.

  وی با اشاره به این که سیستم تحت الحمایه سازمان ملل متحد بر سرزمین های مشخص تحت کنترل شورای امنیت می باشد، بدون ذکر نام کشورها یادآور شد، سه  کشور از پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد چند سال پیش علیه پیشنویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان رای دادند.

 وی همچنین ناتوانی گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را یادآور شد و گفت: این گروه کاملا دچار شکست شده و واگذاری منطقه قره باغ کوهستانی تحت الحمایه سازمان ملل متحد در آینده منجر به استقلال این منطقه می شود.

 در چنین شرایطی تعاملات سیاسی و نظامی باکو و آنکارا افزایش یافته و در قالب آن "جیهون بایرام اف" و "ذاکر حسن اف" وزیران امور خارجه و دفاع جمهوری آذربایجان روز گذشته (سه شنبه) به ترکیه سفر کرده و با "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری و "مولود چاوش اوغلی " وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری "آناتولی" دیدار بایرام اف و حسن اف با اردوغان ۴۵ دقیقه ادامه یافته و محتوای این مذاکرات فاش نشده ولی به احتمال قوی در آن مسایل همکاری های نظامی دو کشور در شرایط افزایش تنش در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نیز برداشته شدن گام هایی در زمینه کمک های نظامی و فنی ترکیه به جمهوری آذربایجان بررسی شده است.

  به گزارش منابع جمهوری آذربایجان، وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با همتای آذربایجانی خود اعلام کرد که ترکیه از هر گونه اقدام جمهوری آذربایجان در قره  باغ حمایت خواهد کرد.

  وی افزود: آنکارا از حل مناقشه قره باغ در قالب تامین تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بر مبنای موازین حقوق بین المللی حمایت می کند.

  چاوش اوغلو همچنین گروه مینسک را به نداشتن تلاش های لازم برای حل مسالمت آمیز مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان متهم کرد.

  در این  حال وزارت دفاع  جمهوری آذربایجان گزارش داد، "خلوصی آکار" وزیر دفاع ترکیه و "یاشار گولر" رییس ستاد کل ارتش و فرماندهان نیروهای مسلح این کشور روز چهارشنبه به جمهوری آذربایجان سفر خواهند کرد.

  بنا به این گزارش، هیات نظامی ترکیه در این سفر به جمهوری آذربایجان بر بخش نهایی مرحله نخست تمرینات مشترک گسترده تاکتیکی نیروهای زمینی و هوایی دو کشور نظارت خواهند کرد.

  در چنین شرایطی "اونیک گاسپاریان" رییس ستاد کل ارتش ارمنستان نیز به تازگی به منطقه تجزیه طلب قره باغ کوهستانی سفر و از برخی واحدهای نظامی در این منطقه بازدید و با مسوولان قره باغ کوهستانی دیدار کرده است.

برچسب‌ها روسیه سازمان ملل متحد آذربایجان آنکارا مینسک باکو خلوصی آکار ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه سازمان ملل متحد آذربایجان آنکارا مینسک باکو خلوصی آکار ارمنستان روسیه سازمان ملل متحد آذربایجان آنکارا مینسک باکو خلوصی آکار ارمنستان جمهوری آذربایجان و ارمنستان قره باغ کوهستانی مناقشه قره باغ گروه میانجی بین المللی درگیری ها منطقه قره دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارمنستان : عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم

وزارت کشور ارمنستان امروز سه شنبه اعلام کرد که ایروان عملیات تعیین مرزها با جمهوری آذربایجان را در بخش باغانیس- ووسکپار (Baganis-Voskepar) استان تاووش آغاز کرده است.   به گزارش ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: وزارت کشور ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور کار تعیین مرزها در مرز با آذربایجان در این بخش از استان تاووش را از امروز ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) آغاز کرده است.   در این بیانیه آمده است: بزرگراه باغانیس-ووسکپار برای انجام عملیات مین زدایی در منطقه مجاور و جلوگیری از ورود شهروندان به مناطق مین گذاری شده مجاور به منظور حفظ امنیت آنها بسته شده است.   وزارت کشور ارمنستان در این بیانیه افزود: ما همچنین به اطلاع می رسانیم شایعاتی که ادعا می کنند بخشی از تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، با واقعیت منطبق نیست. ما تاکید می کنیم که برای امروز هیچ تغییری در خط تماس ارمنستان- آذربایجان برنامه ریزی نشده است. بعد از تعیین مرز، سربازان مرزی ارمنستان حفاظت از خط مرزی را آغاز خواهند کرد.   دفتر دولت ارمنستان امروز در بیانیه ‌ای اعلام کرد که بر اساس توافق کمیسیون‌ های تعیین حدود مرزهای دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان، فرآیندی از ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ برای تعیین مختصات مرزی بر اساس اندازه‌ گیری‌های ژئودسیک (پیمایشی) آغاز شد.   نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به تازگی در مصاحبه با رسانه های انگلیس گفت کشورش هدفی فراتر از مرزهای جغرافیایی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی خود ندارد و ابراز امیدواری کرد که تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان از طریق روند تعیین مرزها احیا شود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • ارمنستان : عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم
  • به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • جمهوری آذربایجان به مناقشه ایران و اسرائیل کشیده می‌شود؟